Rörradion ska igång

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Micke_N

Rörradion ska igång

Inläggav Micke_N » 2006-10-17 21:00

Jag har kommit över en Radiola 2563 V som tyvärr inte vill spela radio längre. Förstärkardelen (EABC80+EL84) fungerar fint, jag har begått ett smärre helgerån och lött dit en RCA-hona så jag kan lira CD-skivor i alla fall.

Alla rör glöder, de rör som sitter närmast antennen är ECC85 och sedan ett ECH81, utifrån datablad har jag förstått det som att de är förförstärkare(ECC85) och AM-frekvensomvandlare/"I.F. amplifier for FM signals"(ECH81). Efter detta rör går signalen vidare till en komponent jag inte kunnat identifiera och följdaktligen vet jag inte riktigt vart den går sen förrän den kommer till bas/diskant-filtrena. Någon som vet vad som kan finnas där emellan (bilder kommer)?

Det är helt tyst i radion, inte ens lite brus, oavsett om jag väljer KV, MV, LV eller FM, tyder det på att något rör är trasigt eller något annat? Vet någon om man kan få tag på kopplingsscheman till en sån här tingest, kan tänka mig att lägga 40:- eller nåt för ett sådant.

Tacksam för all hjälp,
MVH Micke (ny i rörbranchen....)

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2006-10-17 21:29

Ett vanligt rörtrick är ju att kolla så att alla rör först och främst glöder.
Men eftersom du redan har kollat det så är det nog enklast att fixa en bild på komponenten som inte fungerar.
En gissning är att rören inte får någon anodspänning, har du kollat det?
Den ska väl ligga nånstans på 2-300 volt.
Men å andra sidan ser jag att du kan spela cd-skivor, så då borde ju rören få spänning.
Fixa bilder så ska vi se om det finns nån som känner igen komponenten som du undrade över. Det som kommer efter FM-if amplifier är detektorsteget. Det består bla av en mellanfrekvenstrafo och lite annat.

/Arne

Användarvisningsbild
Micke_N

Inläggav Micke_N » 2006-10-17 21:30

Bild på radion:
Bild

Keba

Inläggav Keba » 2006-10-17 22:52

ECH81 är en triodheptod. Den används som ingångsrör för am och blandare. H-delen är faktiskt både oscillator och blandare på en gång. (man mixar en oscillatorsignal med insignalen och får ut en skillnadsfrekvens som är oberoende av mottagen frekvens, titta efter (super)heterodyn i gamla radioböcker)
Det du inte kunnat identifiera är en mellanfrekvenstrafo, två induktivt kopplade spolar som är avstämda med kondingar. (Börja inte skruva på trimskruvarna om du inte vet vad du gör). Jag gissr på 455kHz.
EBF89 är ett förstörkarrör för mellanfrekvensen.
ECC85 används i fm-kretsen.
Det är en mycket vanlig uppsättning rör i apparaten, så den är nog ganska lättfixad. Verkar omkopplaren ok eller har du glapp?

Användarvisningsbild
Micke_N

Inläggav Micke_N » 2006-10-18 08:25

Tack för den info:n, jag har inte pillat på mellan frekvenstrafo(-na) och det verkar inte heller som någon annan har gjort det. Det är vax eller något liknande på trimskruvarna och det är inte avtryck av någon mejsel.

Jag har mätt omkopplaren och den är ok. Intressant att notera att signalen först går genom ena delen av ECH81 sedan till tryckknappen och sedan tillbaka genom andra delen av ECH81. Logiskt och smart att förstärka signalen lite innan man kör den genom brytaren.

F.ö. har alla rör glöd (och glöder) och anodspänning. Nästa steg blir väl att kolla primär- och sekundär-sidorna på mellanfrekvenstrafon och lista ut vart signalen går sedan, så småningom går den nog tillbaka till omkopplarna.

Omkopplarna är ett litet gissel eftersom det är näst intill omöjligt att se hur de kopplar om när man trycker ner/släpper upp, men det blir väl att mäta sig fram här också.

Går det att mäta fram något vettigt där kring mellanfrekvenstrafon?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-18 08:29

Har du hittat schema till apparaten?

:)

Först och främst skulle jag kolla så att alla rör har en adekvat vilopunkt - mät spänningen på anoden.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Keba

Inläggav Keba » 2006-10-18 08:45

Google gav mig bla:
http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_ech81.html

Jag tänkte nog fel, trioddelen kan nog vara oscillatorn också, ser ut så i det applikationsexemplet. mf-trafon är de kopplade spolarna till höger.

Morello har rätt, testa att mäta likspänning mellan styrgaller och katod. Styrgallret skall ha en något lägre potential än katoden. 1-2V borde funka för ECH81.
Om du har oscilloskop kan du ju mäta om oscillatorn svänger också, men tänk på att mätinstrumentens inimpedans kan påverka mätresultat ganska mycket i rörkopplingar, det är så små strömmar.

Användarvisningsbild
Micke_N

Inläggav Micke_N » 2006-10-19 19:16

Inget schema på apparaten än, verkar inte ha varit någon storsäljare, eller nåt.

Jag har mätt på ECH81 och fått 225VDC på pinne 6 och -1 VDC på pinne 8, det tycker jag verkar mysko. Enligt exemplet från Radiomuseum.org (nedan) så borde den ligga närmare 230 V?

Bild

Några tips nu? Jag ska försöka komma åt ECC85 och se om det är där det strular men den sitter i en låda med snören till frekvensdisplayen mm. så det blir nog lite trixigt.

Keba

Inläggav Keba » 2006-10-19 19:30

Helt rätt: -1V på pinne 8 är fel. Ta en titt och försök se vad som är kopplat till den. Det kan vara t.ex. ett motstånd och en konding. Prova isf att mäta på andra sidan motståndet om det finns strömförsörjning dit (och kolla att du tryckt ned någon av LV, MV, KV när du gör det). Om inga andra komponenter går dit kan du mäta upp motståndet där det sitter när apparaten är av. Anoden är ju isolerad då (ska vara iaf).

Varken FM eller LV, MV, KV funkar alltså?

Titta efter skräp i vridkondingarna också när du ändå håller på.

Användarvisningsbild
Micke_N

Inläggav Micke_N » 2006-10-19 19:43

Jag mätte motståndet i det två gröna rackarna och får det till en öppen krets.... Men när jag har radion på så får jag inget spänningsfall över dom så det talar väl lite emot att det skulle vara avbrott? Kanske är något kapitalt fel, eller är det jag som inte kan mäta?

Bild

Användarvisningsbild
Micke_N

Inläggav Micke_N » 2006-10-19 19:47

Tack för tipset, om jag trycker ner LV, KV eller MV får jag 43 VDC men om jag trycker ner FM så blir det -1 VDC. Det var alltså jag :oops:

Men inget ljud på något sätt, inte ens 50 Hz....

Den bruna resistorn som går upp till vänster mäter jag till 67,6 k (även om den nog borde vara 57 k enligt färgkoden) och den går till FM-omkopplaren. Jag hittar dock inte vart signalen kopplas vidare, ingen kabel på "ovansidan" av samma pinne och jag kan inte "pipa" mig fram till någon annan pinne heller. Kanske är omkopplaren i alla fall.

Keba

Inläggav Keba » 2006-10-19 20:11

De gröna rackarna är nog kondingar. (Rörkondingar, inte så vanliga numer) Men jag tycker det ser ut som ett 56k-motstånd kopplat till 8 också.
43Vdc kan vara ok. Vad har du för instrument?

Kolla upp anodspänningen/styrgallerspänning på de andra rören också, jag skulle gå vidare på EBF89.

Edit: Sorry. läste inte allt. :oops: Du har ju redan skrivit om motståndet.

Keba

Inläggav Keba » 2006-10-19 20:21

Micke_N skrev:Tack för tipset, om jag trycker ner LV, KV eller MV får jag 43 VDC men om jag trycker ner FM så blir det -1 VDC. Det var alltså jag :oops:

Men inget ljud på något sätt, inte ens 50 Hz....

Den bruna resistorn som går upp till vänster mäter jag till 67,6 k (även om den nog borde vara 57 k enligt färgkoden) och den går till FM-omkopplaren. Jag hittar dock inte vart signalen kopplas vidare, ingen kabel på "ovansidan" av samma pinne och jag kan inte "pipa" mig fram till någon annan pinne heller. Kanske är omkopplaren i alla fall.

De där omkopplarna brukar bli dåliga. Du kan prova med lite CRC 2-26 ifall du har, men applicera sparsamt. Det blir så kladdigt annars.

Men du har iofs troligen inte någon direkt koppling vidare. Du kan inte alltid pipa dig fram eftersom det är kondingar ivägen och MF-trafos. Men genom omkopplaren bör du naturligtvis kunna få kontakt på en del ställen.

Användarvisningsbild
Micke_N

Inläggav Micke_N » 2006-10-19 20:40

Jag har en Caltek multimeter, hemma får man ju betala instrumenten själv.... Funderar på att låna hem en Fluke 87 V från jobbet men just nu känns det som overkill eftersom det är en bit kvar till fintrimmningen...

OK, EBF89 mätt med KV-knappen nertryckt:

filament: 5,96VAC
Anod: 243 VDC (kopplad till andra mv-trafon)
galler 1: 0 V (kopplat med tråd till FM-omkopplare)
galler 2: 235 VDC
galler 3: 0 V (tråd till EABC80)
d 1: kopplat till chassi
d 2: 0 V

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2006-10-19 21:12

Erik Andersson fixade min Telefunken Rondo
Bor du i Stockholm så är det ett alternativ
att lämna in den till honom

/stefan
8)

Keba

Inläggav Keba » 2006-10-19 21:12

Micke_N skrev:Jag har en Caltek multimeter, hemma får man ju betala instrumenten själv.... Funderar på att låna hem en Fluke 87 V från jobbet men just nu känns det som overkill eftersom det är en bit kvar till fintrimmningen...

Det var mest inimpedansen jag tänkte på. Är den för låg får man inga bra värden.

OK, EBF89 mätt med KV-knappen nertryckt:

filament: 5,96VAC
Anod: 243 VDC (kopplad till andra mv-trafon)

Ganska högt men det skulle kunna vara rätt.
galler 1: 0 V (kopplat med tråd till FM-omkopplare)

Är det 0 som i 0,0 eller 0 som i 0,4?
Vad har du för katodmotstånd? (pinne3)
Spänningsfall över det?
galler 2: 235 VDC
galler 3: 0 V (tråd till EABC80)
d 1: kopplat till chassi
d 2: 0 V

Fast totalt sett borde detta rör vara grillat. Ingen negativ förspänning på styrgallret och så hög anodspänning. Nåt är skumt här. Om du mäter upp katodmotståndet och kollar vad det blir för spänning över det när radion är på så man kan räkna ut strömmen. Det skulle kunna bli såhär om röret är dött. Kolla om metallbeläggningen i toppen har samma färg som de andra. Om den har vitnat har det kommit luft in i röret.

Edit: Jag tänker i nattmössan. Du mäter ju naturligtvis mot jord och inte katod. Röret behöder inte alls vara grillat. Men kolla spänningen på katoden och storlek på katodmotståndet.

Användarvisningsbild
Micke_N

Inläggav Micke_N » 2006-10-19 21:46

Pinne 3 sitter direkt till chassit och med en elektroly (0,01 uF) till pinne 1 (galler 2).

Nu när jag skulle mäta på galler 2 (allså pinne 1) så kunde jag genom att skrapa och hacka med proben på lödörat få lite skrap i högtalaren så det är någon slags liv där i alla fall (fungerar med både KV,MV,LV och FM).

Toppen på röret ser metallisk och inte vit ut.

Katodmotståndet är ca 4 ohm, lite svårt att få en bra avläsning men det är inte avbrott.

Edit: Från pinne 1 går det ett 100k motstånd till 235 VDC

Användarvisningsbild
Micke_N

Inläggav Micke_N » 2006-10-19 23:27

Kollat lite till på FM-omkopplaren och när man trycker ner/släpper upp så kopplas den ena eller andra tåten från första mf-trafon vidare till EBF89. Och nu när jag mäter med FM-knappen uppe får jag -1 VDC på pinne 2 på EBF89, med knappen nertryckt får jag 0.

Till slut trillade poletten ner angående omkopplarens funktion. I princip är det sex brytare som samtidigt växlar åt ena eller andra hållet och då kopplar den ena eller andra signalen till ett rör el likn. eller växlar en signal till den ena eller andra komponenten. Inga glapp eller höga resistanser någonstans.

I min radio verkar det som man "vänt uppochner" på applikationsexemplet på EBF89 som ligger på Radiomuseum.org (nedan) dvs. det som går till 250 V där går till chassit i min radio.

Bild

Jag kanske blir tvungen att rita upp ett schema över radion själv...

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-10-20 09:55

Kanske skulle gå in med lite förklaringar... :)

ECC85 är HF-förstärkare och självsvängande blandare för FM.
ECH81 är blandare och oscillator för LV, MV och KV (AM).
EBF89 är mellanfrekvensförstärkare. Dioderna används ofta för automatisk förstärkningsreglering.
EABC80 är FM-detektor, AM-detektor och LF-förstärkare.
EL84 är LF-effektförstärkare.
Ofta sitter ett EM8x magiskt öga i dessa oxå.

Dessa chassin har dubbla mellanfrekvenser, c:a 455kHz för AM och 10.7MHz för FM. Transformatorerna (burkarna med vaxförseglade skruvhål) har lindningar för båda.

När man kör FM stänger man av oscillatorn i AM-blandaren, i detta chassit är det tydligen löst genom att ta bort anodspänningen till oscillatortrioden. Sedan beror det lite på, vissa chassin använder heptoden i ECH81 som mellanfrekvensförstärkare när man kör FM, andra inte.

Jag skulle ta en titt kring EBF89 om radion är tyst men LF-delen fungerar. Prova rucka lite på rören så pinnarna gnider lite i rörhållarna. Funkar det inte så knacka lite lätt på röret med en penna för att eventuellt höra ljud. Om inget ljud så mät kring röret. Eventuellt är röret trasigt.

Jag tror jag har EBF89 liggande i lagret, kan kolla.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Micke_N

Inläggav Micke_N » 2006-10-20 20:38

Jag har gnuggat röret upp och ner i sockeln och knackat på det utan att få någon reaktion. Hörde iofs inget särskilt när jag knackade på de andra rören heller.

Mitt EBF89 har följande inkoppling, till viss del lik den på exemplet ovan.
Pinne nr.:
1. Sitter med ett 116 k motstånd till 235 V
2. Via FM-omkopplaren till första MF-trafon
3. Till jord och med en 0,01 uF till pinne 1
4. 6.0 V
5. Jord
6. Till andra MF-trafon
7. Jord
8. Till andra MF-trafon
9. Sitter med en 0,01 uF till jord och till EABC80 pinne 2

Skillnaden är allså inkopplingen på pinne 3,7 & 9 och att det är fler resistorer i exemplet.

Nu slant jag med multimetern så säkringen i radion gick :oops: fastlödd gammal sak. Får väl inhandla en säkringshållare á la bilmodell eller något annat modernt 8O (får man det på en sån här??). Nu blir det TVn istället och en Laphroaig...

Jax, du får gärna kolla lagret, PM:a eller maila.

Keba

Inläggav Keba » 2006-10-21 11:26

Eftersom det inte blir något spänningsfall över skärmgallerresistorn på 116k trots spänningen så går det ingen ström genom röret. Om det glöder och det inte är glapp så verkar det alltså trasigt.
Om inte jax hittar nåt kan jag gräva i mina lådor också om du vill.

Keba

Inläggav Keba » 2006-10-21 11:31

Micke_N skrev:Nu slant jag med multimetern så säkringen i radion gick :oops: fastlödd gammal sak. Får väl inhandla en säkringshållare á la bilmodell eller något annat modernt 8O (får man det på en sån här??).

Om man är lite försiktig kan man ta en vanlig glasrörssäkring och löda fast ett par trådar på också. Men man får värma försiktigt så tråden inuti inte lossnar.
Nu blir det TVn istället och en Laphroaig...

Den drycken är det klass på :)

Användarvisningsbild
Micke_N

Inläggav Micke_N » 2006-10-21 19:21

Jag köpte en 5x20 säkringshållare och ett tiopack säkringar, tänkte att det kunde vara bra att ha om jag får kaffedarren igen någon gång :roll: .

Mätte över just 0,78 V över 116 k-resistorn, ger ca 6,7 uA. Jag behöver ett rör, så den som har ett och vill sälja får gärna höra av sig.

Användarvisningsbild
Micke_N

Inläggav Micke_N » 2006-11-06 22:55

Nu spelar den! :D Fick tag på ett EBF89, tack för det Tuben, och med det nya röret blev det genast välljud ur trälådan.

Tack alla som bidragit, nu har jag något att lyssna på medan jag planerar ett DIY-projekt. Lutar i dagsläget mot en klass A-förstärkare, får väl se vad det blir till slut.

Keba

Inläggav Keba » 2006-11-13 13:28

Kul att du fick gång på den! :)

Väntar på förstärkarbyggartråd här :wink:

Återgå till DIY-forum