DIY hemmabiosystem?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DrSnuggles

DIY hemmabiosystem?

Inläggav DrSnuggles » 2006-10-25 01:52

(Ny här på erat forum, ny inom riktig DIY med. Har byggt högtalare i 15 år eller så men aldrig riktigt allvarligt).

Hej alla monsterdiggare.... Vilka DIYer skulle ni rekomendera till en hemmabio? det jag skulle vilja bygga är 1 st center + 2 st frontar + 2 dipoler eller rear + 1-2 subb med en 8-10".

Vilka högtalare skulle ni rekomendera för ett sånt system?

jag har nog sneglat lite på hlfs-1or till rear.

utgångsläget är följande, dom ska kunna spela djupt och kontrollerat. Dom ska ha känslighet 90+. dom måste spela bra tillsammans. dom skall kunna drivas med 5*75w kont/8 ohm förstärkare. subben ska inte vara mer än 10" gärna karaktär som Sunfire eller velodynes. Frontarna ska spela jämt från 80hz-20 khz. Hela systemet ska spela klart på högre ljudnivåer (ej skadliga nivåer dock). Dom får HEMSKT gärna vara i karaktär som klipsch rf-83or och deras surronder....

bollen är er nu, ge mig ideer tack!!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-25 02:55

kan ge dig många ideer om du sätter en budget :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-25 09:53

Först skulle jag rekommendera att inte gå under två basmoduler eller fyra surroundhögtalare. Centern är mindre viktig än någon av dessa.
Det finns många trådar om detta här på faktiskt.
Vill du konstruera lite själv eller skall det vara färdigkonstruerat byggförslag eller möjligen montagesats typ IKEA?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DrSnuggles

Inläggav DrSnuggles » 2006-10-25 13:25

Mjao för mig är centern den som är viktigast och det i samspel med frontarna, men centern är den som ska bära upp ljudbilden. Enligt min åsikt ialf. budgeten då hmm kan göra 2 budgetar, 10-15 och max 20000:- också till konstruktionen, jag kan bygga själv jag har varit snickare/interiörsnickare så bygget borde jag klara av, men har inget emot typen "Ikea" men om det är möjligt rent tekniskt så bygger jag helst själv för att då kan jag modda den så den smälter in mera. Om man ser till storlek så finns det massor med plats, visst inga 2*2 meters subbar tack men frontare på 1,5 meter är ok men gärna 1m dock :) stativare bak dock inte bygga ut mer än 30-40cm. det var väll spelreglerna för mitt hemmabio tror jag, ge gärna tips o ideer för jag har inte en aning om vad som skulle funka för min del, är kass på att "läsa" mig till hur högtalare låter från speccen.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-25 13:52

Jag håller med.. max 1 av 10 filmer innehåller mycket information i surroundkanalerna medans STORA delar av dialogen oftast ligger i de flesta filmer i centern..

Pratar vi multikanalsmusik e de väl skillnad men det var ju frågan om hemmabio..

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-10-25 14:01

Efter ett drygt år med hemmabio och uppskattningsvis ett hundratal sedda filmer kan jag bara hålla med paa. Vid ett (1) enda tillfälle har jag råkat ut för att dialogen varit så otydlig att jag önskat en centerkanal (jag kör nästan alltid otextat för att texten är så ful). Det hände för ett par veckor sedan när jag såg V för Vendetta. Jag kan också intyga att det inte är roligt med två bakhögtalare på hela det dryga halva varvet som surroundljudet ska täcka. Själv har jag byggt sex st EPS-W enligt beskrivningen här på faktiskt.se och är utmärkt nöjd med den lösningen.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Kan inte leva utan pop

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-25 14:14

Beror ju jävligt mycket på hur rummet ser ut oxå.. ni som har 2 meter mellan frontarna o sitter 2.4 meter bakom kanske inte märker så stor skillnad men när det börjar bli 5-6 meter mellan blir det ju lite annat..

Sen kan ju vissa förstärkare förvisso skicka in centerinformationen i frontarna, men om inte detta e möjligt då kan de ju bli tokigt.. helt

Användarvisningsbild
DrSnuggles

Inläggav DrSnuggles » 2006-10-25 14:20

jo men smaken på ljudet är väll olika antar jag, jag tycker om centrerat ljud, och märker väldigt stor skillnad när centern är avstängd. Men det klart att man ställer ju in sina recivers olika och då låter hela ljudbilden olika med ju. Jag har personligen min center ca +3db över alla andra, som jag ökar efter min denon kört korrigeringen + att jag sänker min subb något men men sk..t i det nu. Jag håller på att bygga 4 st EPS-w högtalare så jag får se om jag vill bygga vidare på det ljudet. Dom har fått mycket bra kritik av forumet här men jag är lite skeptisk mot vad dom kan prestera på lite högre volymer, känns som om dom kommer spela lite "ljust" "tamt" men vi får se efter jag byggt/spelat in dom

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-25 15:42

BengtO skrev:Sen kan ju vissa förstärkare förvisso skicka in centerinformationen i frontarna, men om inte detta e möjligt då kan de ju bli tokigt.. helt

Vilka seriösa förstärkare kan inte mixa in mittkanalen i frontarna?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-25 16:14

paa skrev:
BengtO skrev:Sen kan ju vissa förstärkare förvisso skicka in centerinformationen i frontarna, men om inte detta e möjligt då kan de ju bli tokigt.. helt

Vilka seriösa förstärkare kan inte mixa in mittkanalen i frontarna?

Har haft så på en Sony, en Yamaha och sett det på ganska många såna där som är i "paket" med en uppsättning högtalare.. Nu kanske det inte e så vanligt längre dock..

Men jag respekterar givetvis att ni gillar köra utan center.. Det finns ju t.om folk här som gillar ljudet ur en Denon så va fan.. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-25 16:25

Klarar högtalarna att måla upp en homogen stereobild med musik när dom står i optimal placering (som det finns några aktiva trådar om just nu här på faktiskt) så klarar dom att måla upp en homogen ljudbild till bion också.
Om man måste placera dom bredare än optimalt eller om man bara måste ha en center av vilket skäl som helst, så är inte jag den som är den, men köp då för allt i världen inte en center som har sin ljudspridningsmönster 90 grader förskjutet jämfört med frontarna.
(Men om ni ändå gör det så struntar väl jag i det också.) :)
Tre stycken identiska högtalare fram är i alla fall en bra chansning för att det inte skall bli mycket sämre än utan center. Dom behöver ju i alla fall inte vara gigantiska, när man har två basmoduler delat vid 80 Hz.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
DrSnuggles

Inläggav DrSnuggles » 2006-10-25 16:47

Detta med ingen center är faktiskt nytt för mig inom hemmabio, för det är det de handlar om, hemmabio och inte hifi. Men som sagt detta är nytt för mig så jag ska leta upp lite trådar om frontljud o så och läsa på lite innan jag säger mera om saken tror jag. Har detta fenomen nått att göra med Martin Logans "nät"högtalare som ska bygga upp en homogen ljudvägg? för om det är sådana högtalare som är aktuella så spricker min budget. Men som sagt back to basic,,, kul med nya tankar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-25 19:06

Nej, det behövs inga "panelhögtalare".
Här några läsvärda inlägg om högtalarplacering:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 133#291133
Senast redigerad av paa 2006-10-26 14:18, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-10-25 19:16

Det är inte bara högtalarplaceringen som är viktig, än viktigare är det vart man själv befinner sig, alla är inte ensamstående utan polare :wink: så att sitta i mitten av fronthögtalarna är inte alla gången en möjlighet och då kommer ceterhögtalaren in i "bilden". Men man kan ju alltid prova utan om man vill det....går ju alltid att komplettera.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-25 19:25

The_Man skrev:Det är inte bara högtalarplaceringen som är viktig, än viktigare är det vart man själv befinner sig, alla är inte ensamstående utan polare :wink: så att sitta i mitten av fronthögtalarna är inte alla gången en möjlighet och då kommer ceterhögtalaren in i "bilden". Men man kan ju alltid prova utan om man vill det....går ju alltid att komplettera.

Delvis sant. Har man högtalare utan utpräglad sweetspot (vilket ju de flesta här verkar ha *host* ;) ) så klarar man sig oftast bra utan center. Har man det motsatta så blir det genast mer kritiskt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
DrSnuggles

Inläggav DrSnuggles » 2006-10-25 19:48

Mja men vad är egentligen då lämpligast? verkar ganska korkat att ha en kraftig sweetspot i ett biosystem, då får resten sitta med hörlurar eller nått. Mitt hifisystem är inte samma sak alls, mindre rum riktat ljud osv men går man offaxis blir det inte så njutbart, detta skulle jag inte vilja ha i ett biosystem. Detta är prcis det man jobbar för att inte få i ett biosystem ju. min åsikt iof. Men nu är vi ganska långt från ämnet antingen går vi tillbaks annars får jag flytta strängen. Vilka högtalare rekomenderas till ett 5,1 system uppgraderbart till 7.1 system i framtiden, utgångsläget beskrivs i huvudtråden.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-10-26 13:42

Nja, grundtipsen från mig är:
Dubbla basmoduler (gärna delade vid 80Hz). Välspridande frontar. Ingen center (=virtuell center), Ingen subwoofer (dvs sub-ljudet skickas till frontarna som egentligen går till basmodulerna).
Många surroundhögtalare. Du var visst redan på gång att bygga 6 stycken.
Om de känns "klena" så kolla om du kan ställa upp delningsfrekvensen till surrounderna en aning i förstärkaren. Prova allt från 80 till 150Hz och se vad som låter bäst.

Lite frågande vad du menar med drivningen när det gäller basmodulerna. Surroundförstärkaren kan normalt inte driva dem om de inte delar drivning med frontarna. En sådan delning skulle innebära passiv delning vi 80Hz, och det funkar väldigt dåligt i praktiken. Dyrt blir det också med delningskomponenterna för 80Hz delning.
Den klassiska lösningen är då aktivt delningsfilter (dvs på lågnivå-signalen) och sedan behövs förståss 4 kanaler för att efter delningsfiltret driva 2 frontar och 2 basmoduler.
Enklare och billigare är förståss att använda hemabioförstärkarens inbyggda delningsfilter. Dvs ställa frontarna som small och delningfrekvensen till 80Hz och använda sub-utgången för drivning av basmoduler. Nackdelen är att du då kör mono-signal till basarna, men i praktiken kan det ofta fungera bra.
Du behöver förståss fortfarande förstärkare för att driva basmodul(erna).

I sektionen för högtalartävlingen finns en hel del intressanta bidrag. De skall dock enligt reglerna vara klara senast vid nyår och ett opartiskt test av dessa tar nog lite tid också, så först i slutet på vintern får vi riktigt reda på hur dessa fungerar i praktiken.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-26 15:49

När ni säger "många" surroundhögtalare hur menar ni då?

Om man har ett litet rum, säg 4x4 meter, blir det då inte väldigt "grötigt" om man nu kör 5.1.. Samma effekter på flera ställen och vänster och höger blir närmre osv.. okej om du kör 7.1, men hur många filmer har DTS ES eller DD Ex?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-10-26 22:41

Poängen med många surroundhögtalare (som inte nödvändigtvis måste matas med många kanaler - det räcker långt med de vanliga två bakkanalerna) är att man får ett mycket jämnare ljudfält bak. I ett litet rum kommer man automatiskt nära bakhögtalarna och ju färre högtalare man har desto mer dominerar den högtalare som är närmast lyssningsplatsen. Resultatet blir att ljudbilden tippar. Med bara två surroundhögtalare behöver man inte flytta sig särskilt långt innan man bara hör den ena.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Återgå till DIY-forum