Byta vridomkopplare mot vippströmställare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ronnie

Byta vridomkopplare mot vippströmställare?

Inläggav Ronnie » 2006-10-25 22:23

Tänkte använda två små vippströmställare istället för en vridomkopplare till ingångsväljaren i mitt förstegsbygge.

Hajar inte riktigt vad "ON OFF ON" och "SPDT" och liknande specar betyder.

Vad behöver jag för variant för att åstadkomma det här:

Bild

EDIT: det skulle ju stå "kan ersättas med TVÅ ________ vippströmställare" på bilden
EDIT 2: äsch! jag skulle egentligen ha ritat en stereo-variant (3-positioners 2-polig) av vridomkopplaren, och frågan skulle handla om hur jag byter den mot TVÅ vippströmställare (en för varje kanal). hoppas någon hänger med i svängarna. :)

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Byta vridomkopplare mot vippströmställare?

Inläggav n3mmr » 2006-10-25 22:40

Ronnie skrev:Tänkte använda två små vippströmställare istället för en vridomkopplare till ingångsväljaren i mitt förstegsbygge.

Hajar inte riktigt vad "ON OFF ON" och "SPDT" och liknande specar betyder.

Vad behöver jag för variant för att åstadkomma det här:

Bild

EDIT: det skulle ju stå "kan ersättas med TVÅ ________ vippströmställare" på bilden
EDIT 2: äsch! jag skulle egentligen ha ritat en stereo-variant (3-positioners 2-polig) av vridomkopplaren, och frågan skulle handla om hur jag byter den mot TVÅ vippströmställare (en för varje kanal). hoppas någon hänger med i svängarna. :)

3-läges vippor finns i o f s, men man kan ha 2 dpdt, en väljer aux, eller andra omkopplaren, som sen väljer CD eller tape.

Du kanske i stället ska ha en reläskog...
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2006-10-25 22:50

Ja, en 3-läges vill jag definitivt ha.
Jag misstänker att den här skulle funka (om jag kopplar ihop de tre stiften på ena "sidan":

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ih=013&item=230025092029&rd=1&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&rd=1

Men det där med "ON ON ON", betyder det att en strömbrytare alltid är sluten och två alltid är av? Och vad betyder DPDT?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-10-26 13:15

Och vad betyder DPDT?

Double pole double throw.

Dvs double pole är vad du vill ha för stereo. Single pole för mono.
Double throw betyder växlande. Kan ofta skrivas ON ON.
En DPDT har alltså totalt 6 anslutningar (3 per sida).

I ditt fall så skulle du vilja ha en double pole tripple throw eller något sådant. Normalt är då att använda vrid-switchar, men det var just det som du ville komma ifrån...

Användarvisningsbild
Ronnie

Omkopplare 2

Inläggav Ronnie » 2006-10-26 17:49

Det där lät som en utmärkt förklaring. Tack!
Å andra sidan förstår jag nästan inte någonting alls. :)
Jag misstänker att det här behöver tas på stenåldersnivå för att jag ska kunna hänga med.
Alltså. Jag vill ha två stycken vippströmställare.
En (mono) vippströmställare per kanal. Finns det såna här vippströmställare, och hur betecknas de isf?

Bild

EDIT: börjar misstänka att det jag letar efter kallas SP3T on-on-on. Vad tror ni?

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Omkopplare 2

Inläggav n3mmr » 2006-10-27 12:28

Ronnie skrev:Det där lät som en utmärkt förklaring. Tack!
Å andra sidan förstår jag nästan inte någonting alls. :)
Jag misstänker att det här behöver tas på stenåldersnivå för att jag ska kunna hänga med.
Alltså. Jag vill ha två stycken vippströmställare.
En (mono) vippströmställare per kanal. Finns det såna här vippströmställare, och hur betecknas de isf?

Bild

EDIT: börjar misstänka att det jag letar efter kallas SP3T on-on-on. Vad tror ni?

Kolla ELFAs kataloger och hemsida.

Dom har fujisoku vippor (eller kanske annat märke numera).

Du behöver en DPDT on on on per kanal.

Man lägger till 2 tåtar per omkopplare så blir varje omkopplare en sp3t

Kopplingen beskrivs på ELFAs katalogsidor:

Bild

Pinne 2 är ingång, och kopplas i ordning till 1, 4 och 6
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-10-27 15:20

Nja, på dina bilder ser det ut som om du har 3 pinnar på det som du vill ha som utgång. Alla produkter som jag har sett har endast haft en pinne där, men eftersom du vill koppla ihop de 3 pinnarna så spelar det ingen roll.

SP3T låter som en rimlig benämning på det du vill ha, men jag vet inte om det är en vedertagen förkortning.

En snabb till på ELFA-katalogen visar att de har en som jag tycker ser ut som en "DP3T". Eller en två-polig till-till-till brytare om man vill försöka uttrycka det på svenska.

Dvs du skulle bara behöva en sådan för att klara stereo eller om du verkligen vill kunna koppla in olika källor i höger och vänster kanal så kan du förståss använda 2 stycken som du bara använder hälften av pinnarna på respektive brytare.

Artikelnummret på den funna brytaren är: 35-223-64

Jag förstår inte alls hur en DPDT brytare skall gå att fås till att simulera en SP3T brytare. Börja med att du bara har 2 lägen på DPDT, och då kan du rimligen aldrig välja en av 3.
Eller fungerar det bara med en DPDT som har mittenläge, dvs till-från-till?
Verkar i alla fall enklare att ta en DP3T från start.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2006-10-27 18:46

Mja. Jag börjar ge upp det här, för det verkar som om inga varianter funkar! Det finns andra varianter än vippor att undersöka också. :)

sp3t var inte som jag trodde, dpdt har bara två lägen, och den som du föreslog, Silvervarg, tror jag funkar något i stil med såhär:

Läge 1:
(1-3) vänster uppe -> vänster mitten
(2-4) höger uppe -> höger mitten

Läge 2:
(5-3) vänster nere -> vänster mitten
(6-4) höger nere -> höger mitten

Läge 3:
(5-3) vänster nere -> vänster mitten
(2-4) höger uppe -> höger mitten

Kikar man på de olika lägena så ser man att det inte finns något stift som i alla tre lägen är ihopkopplat till ett för läget unikt stift (en av tre ingångar på försteget)
Säg gärna till om ni inte håller med :)

Bild

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-10-30 13:58

Efter att ha läst lite noggrannare på ELFA's sida så står det en liten "2)" vid brytaren som jag rekommenderade. Läser man vad som står längst ner så finner man exakt det som n3mmr skrev i sin post.

Dvs:
2) Kan användas som 1-pol 3-vägs funktion om stift 3 och 5 överbyglas. Ingång: stift 2. Utgångar: stift 1, 4 och 6.

Dvs den blir en SP3T brytare, så du behöver två stycken för att få stereo.

Dvs stift 2 är UT och stiften 1,4,6 är ingångarna. Stiften 3,5 byglas ihop.

Användarvisningsbild
Ronnie

bryt bryt

Inläggav Ronnie » 2006-10-30 14:24

Aha. Då hajar jag.
Känns inte helt kosher att sätta två kontaktbrytare i serie, som det då blir för ingång "4" och "6".
Vi får se hur det får bli. Tack så mycket iaf!

Återgå till DIY-forum