Problem med vridomkopplare till nybyggd förstärkare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xor

Problem med vridomkopplare till nybyggd förstärkare

Inläggav Xor » 2006-10-26 00:09

Jag har byggt klart en AMP4 från 41Hz.. Den låter mycket lovande.. Klart bättre drag i basen än tidigare..

Har dock problem med en sista sak, jag bränner vridomkopplaren!

Stäkaren är nu batteri-driven och jag har använt 4poliga vridomkopplare för att kunna växla mellan parallell samt seiell koppling.

Läge ON = Batterierna seriekopplade och går till förstärkaren (24V)
Läge OFF = Batterierna parallelkopplade och går till laddaren (12V)

Har nu eldat upp två stycken olika vridomkopplare.. De fungerar några gånger innan läpparna i dem ger upp. Tror det är i själva bytet som de går sönder.

Anledningen till att jag vill ha vrid istället för vipp är att jag använder mig av ett uppiffat 70tals chassi till stärkaren pga att jag starkt gillar utseendet.

Hjälp?!

Bild

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2006-10-26 09:53

Kan jag använda mig av en NTC för att minska startströmmen som ska gå genom vridställaren?

Typ http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=2012558.htm

Vilken av dessa ska jag i så fall använda mig utav?

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2006-10-26 12:40

Jag fortsätter svara på mitt eget inlägg :)

Jag ger nu upp och beställer ett 4poligt relä istället (ELFA 37-141-02)

10A kont samt 20A in-rush borde väl iaf stå imot en liten batteridriven stärkare tycker jag..

Själva stärkaren i sig startar mutad och slår sedan igång utgångarna vid stabil ström (ca 0,5 sek) så detta är bara till för att få en vridomkopplare att fungera.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-10-26 13:42

Du har iofs redan löst problemet men den lilla fjuniga omkopplaren du använt klarar inte att hantera de strömmarna det är frågan om här utan de svetsar och har sig och ger snabbt upp.

Låt omkopplaren styra reläer som klarar strömmarna istället men glöm inte gnistsläckardioder över lindningarna, annars förstörs omkopplarnas kontakter av detta istället.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2006-10-26 14:05

Jax skrev:Låt omkopplaren styra reläer som klarar strömmarna istället men glöm inte gnistsläckardioder över lindningarna, annars förstörs omkopplarnas kontakter av detta istället.

Och med gnistsläckardioder över lindningen menas att sätta en diod mellan + och - på spolanslutningen på reläet eller är jag helt fel ute?

Fungerar en vanlig 1N4148 i så fall?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-10-26 14:40

Xor skrev:
Jax skrev:Låt omkopplaren styra reläer som klarar strömmarna istället men glöm inte gnistsläckardioder över lindningarna, annars förstörs omkopplarnas kontakter av detta istället.

Och med gnistsläckardioder över lindningen menas att sätta en diod mellan + och - på spolanslutningen på reläet eller är jag helt fel ute?

Fungerar en vanlig 1N4148 i så fall?

Det är korrekt och 1N4148 fungerar bra.
- Militant slacker

manw

Inläggav manw » 2006-10-26 23:51

Jo, 1N4148 kanske klarar strömmen från reläspolen, men är en ganska klen switchdiod ändå som klarar max 150mA, kanske skulle jag välja en något kraftigare som 1N4001 eller likande.

Det kan inte vara så att du har hittat en omkopplare som är "make before brake", dvs sluter innan den kopplat bort den andra anslutningen, i sådana fall kan det bli duktigt kortis, och ackumulatorer som du använt kan ge mycket ström.

Att använda ett NTC-måtstånd skulle jag undvika, då tappar du en del av den fina effekten att dina ackumulatorer har så låg inreresistans.

Om problemet ligger i när kondensatorerna skall laddas vid tillslag, så skulle du kunna bygga en "slow start", dvs ett motstånd i serie, som du sedan kortsluter med ett relä när spänningen över kondingarna är uppe.

Kul projekt hursomhelst i den gamla 70-talslådan, en riktig sleeper-stärkare :D

Edit: en sak till, om det är så att du paralellkopplar ackumulatorerna i 12V läget, och dessa har lite olika laddning, så kan du få väldigt stora strömmar som sabbar din omkopplare.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-27 00:01

manw skrev:Jo, 1N4148 kanske klarar strömmen från reläspolen, men är en ganska klen switchdiod ändå som klarar max 150mA, kanske skulle jag välja en något kraftigare som 1N4001 eller likande.

Fast nu kommer strömmen genom den maximalt bli den vid avstängning av reläet och den är exakt samma ström som går genom reläspolen och det är få reläer som kräver 150mA ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

manw

Inläggav manw » 2006-10-27 00:11

Naqref™ skrev:
manw skrev:Jo, 1N4148 kanske klarar strömmen från reläspolen, men är en ganska klen switchdiod ändå som klarar max 150mA, kanske skulle jag välja en något kraftigare som 1N4001 eller likande.

Fast nu kommer strömmen genom den maximalt bli den vid avstängning av reläet och den är exakt samma ström som går genom reläspolen och det är få reläer som kräver 150mA ;)

Japp, visst är det så rent tekniskt, bara kände att den kändes lite "klen" :wink:

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2006-10-27 08:25

Omkopplaren var av typen icke kortslutande så det var inget bekymmer.. Dock så blev start-strömmen när kondensatorerna skulle fyllas alldeles för stor för de små fjuniga "läpparna" inuti..

Men det borde lösa sig nu med reläet.

Laddningen borde inte vara nått bekymmer då batteriladdaren är en intelligent pryl som inte släpper på ström förräns den känner att batterierna behöver det.. Den ger 0V om man försöker mäta upp den.. (Trodde det var fel på den först, men den funkar fint ansluten till riktiga batterier)

Jag kommer nog köra på en vanlig 1N4148.. Reläet ska dra max 1W vilket väl blir ca 80mA vid 12V..

Ska bli kul när reläet dyker upp och jag kan ägna mig åt seriös lyssning.. Denna stärkare verkar RIKTIGT trevlig vid provlyssning.. :)

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2006-11-01 23:07

Hmm.. Jag har fortfarande problem!

Även reläet hänger sig..

Kan nån förklara varför detta relä krånglar samt vad jag bör ha för spec för att det ska fungera?

Funderar på två st dubbelrelä till bil (typ biltema) som ska tåla 40A.

Men hur ska jag veta att detta kommer att fungera?

Återgå till DIY-forum