Dipolsub från överblivet skräp

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Dipolsub från överblivet skräp

Inläggav Nwalmaer » 2006-10-27 15:28

Det vart lite MDF över från ett annat bygge och jag tänkte dra ihop en dipolsub med detta (mest på skoj), med hjälp av två billiga MGR femtontummare.

Dom bitarna jag har är:
2st 400x500 30mm
2st 400x500 16mm
2st 800x400 30mm

Bild

Sådär nånting tänkte jag. Elementen spelar alltså emot varandra i mitten. Två träskivor ska sen på under och översida.
Men nu undrar jag om ni har några bättre ideér för dom bitar jag har uppsågade? Kanske placera elementen längst ut i ena änden och få lägre kortslutningsfrekvens? Några förslag innan jag limmar ihop den här?

Edit: Glömde nämna att jag tänkte trycka i så mycket fluff jag kan i kammrarna bakom elementen för att få ner lufthastigheten... är det rätt tänkt?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-10-27 16:15

Varför så komplicerad? Borde du inte sätta elementen så att de jobbar "mot varann" som du säger, men inte ritar? Tanken är väl att en del olinjäriteter ska försvinna, inte sant? Vad gör de 2x3 hålen för nytta?

Det är säkert bara jag som inte förstår...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-10-27 16:21

Jo alltså, elementen spelar in mot mitten och den centrala kammaren som är öppen via 6 hål. Jag hade tänkt att ha det som soffbord och då få ljudet riktat mot mig om lådan står horisontellt, med bakvågen åt sidorna.

Är jag ute och cyklar?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-10-27 16:54

Vem som är ute och cyklar ska vi låta vara osagt. Om vi tänker oss att du sågar isär din låda genom de små hålen, så får du två lådor som står med högtalarna mot varann, inte sant? Dessa lådor är öppna bakåt, genom det stora hålet. Det är väl OK, men varför?

Om du täpper igen hålen och vänder det ena elementet, så har du "seriekopplat" elementen och dessutom fått en längre kortslutningsväg.

Tänker du koppla in ett filter för att motverka den akustiska kortslutningen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-27 17:21

Den här lösningen ser nog bättre ut:

Bild

från:
http://www.linkwitzlab.com/woofer.htm
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-27 17:40

Är det nya F-serien du ska köpa?

Bild

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-10-27 18:16

Det du skissat på är inte en dipole utan en "quadropole". Täpp igen stora hålen så får du samma funktion som SL´s W baffel.

Eller så täpper du igen små hålen och kör en eller två basar genom de stora hålen. Du får mer output från elementen om du spelar via de små hålen... men du kanske får kompression och blåsljud genom de små öppningarna..

OBS inget fluff i en dipol.

Enklast är kanske att surfa in på linkwitzlab och kika på en H baffel.

Värt att tänka på är även att du kommer tappa output iom ditt huvuds placering... om du sitter dvs. Ligger du på golvet så är det lugnt.

/Peter

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-10-27 22:12

Tack för svar!

Jag har inga begränsningar vad det gäller delning eller EQ, men jag vill ändå ha bra effektivitet från konstruktionen. Om jag nu gör en klassisk H-baffel som föreslagit, blir det inte problem om jag har lådan horisontellt så att framvågen och bakvågen spelar åt höger respektive vänster? Då hamnar ju jag, lyssnaren, mitt i utsläckningen? Eller?

Det är dom billigaste MGR-elementen, dvs. inte dom där finurliga med lustigt stöpt kon och upphänging. Här snackar vi vanlig pappkon och skumupphängning. Fs = 26 hz, Qts = 0.8nånting.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-10-27 22:32

H eller w baffel ger ju output från båda elementen. Om du kör som i din skiss så blir det nån form av compound och du får alltså inte mer output än vad ett element kan ge (beroende på vilken variant av de vi pratat om) .

Vad gäller en H baffel så kommer båda elementen lira i fas även om det ena sitter med baken fram sas. Du riktar låddan så du ser båda elementen då får du max output rätt i famnen. :-)

/Peter

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-10-27 22:41

Fast om jag ska ha det som soffbord... då blir det ju jätteknasigt med dom bitar jag har utsågade. Vänt åt fel håll så att säga. Jag har ingen cirkelsåg och åker ogärna ner till sågmannen igen med bitarna så jag tänkte försöka hålla mig till dom bitar jag har.

Stämmer mina tankar om att om bak/framvåg spelar åt vänster/höger så hör jag inte mycket alls om jag sitter mitt i mellan?

Sen angående fluff... får man inte ha fluff i dipoler? Det sänker väl ljudhastigheten och dämpar ut högre frekvenser? Är inte det endast önskvärt?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-10-27 22:49

Ok nu hajjar jag. Ja, om elementen kikar till höger och vänster sett från dig i soffan då blir det inte mycket till fladder i brallorna. :-)

Vet inte riktigt om du behöver sänka ljudhastigheten men jag gissar på att du tappar output om du gör det i högre grad. För högre frekvenser kan det va en poäng om man inte får bort tillräckligt med lågpassfiltret.

/Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Dipolsub från överblivet skräp

Inläggav phon » 2006-10-28 11:15

Nwalmaer skrev:
Bild

Dom jobbar ju mot varandra. När ena elementet går med framsidan mot öppningen med dom små hålen, så går andra elementet med baksidan mot samma öppning. Detta just för att olinjäriteter skall minskas. En typisk dipol i mina ögon, eller snarare två ihopbyggda. 8O

Jag ser ett möjligt problem i de större lådorna, dom ser ut att bli nån resonans i vid någon frekvens. Mata in data i nåt simuleringsprog, med det stora hålet som basport så kanske det löser sig. Du kanske skulle ta bort hela väggarna på kortsidorna, eller i vart fall mycket av dem.

Kammaren med de små hålen borde fungera bättre, liten volym och mycket hål, men mata för säkerhets skull in även detta och simulera det.

Om det inte är nån skadlig resonans i de stora kamrarna så tycker jag att det borde fungera. Lätttbyggt hursomhelst, så en variant är att bygga ihop och mäta/lyssna hur det blev.

Fast Linkwitz lösning verkar ju enklare på nåt sätt, men det här är nästan Linkwitz, två H-frames ställda mot varandra, med elementen något förskjutna från mittläget.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-28 12:12

Alla normala dipoler flyttar luften linjärt, in på en sida och ut på motstående, ingen rörelse i 90-gradersriktningen. Din däremot spelar korsvis på något sätt, in i båda ändar och ut på mitten åt båda håll. Jag tror inte det är en bra ide, helt enkelt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-10-28 13:01

Som jag nämnt tidigare så är det inte en dipol. En dipol har som bekant en 8a som polardiagram. Den föreslagna lösningen tror jag det blir svårt attt hitta programvara som kan simulera. Utstrålningen från denna lösnng kommer att ha fyra lober i stället för två som en dipol har. Loberna på motstående sidor kommer ligga i fas till skillnad från dipolens 180 graders fasskillnad. Däremot kommer man ha omväxlande positiva och negativa lober ut åt 90 grader.

Man kommer alltså ha ljud åt fyra väderstreck med "quadropolen" till skillnad mot dipolens två väderstreck.

Så vitt jag kan se så makar inte quadropolen sense at all.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-10-28 13:04

Aaargh!

Är ju en baggis att modda den föreslagna lösningen till en W-baffel. Bara att täppa till små hålen på ena sidan, täppa till de stora hålen och öppna nya hål på ena långsidan.

/Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-28 13:47

Piotr skrev:
Man kommer alltså ha ljud åt fyra väderstreck med "quadropolen" till skillnad mot dipolens två väderstreck.

/Peter

Det har du ju faktiskt rätt i 8O :oops:

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-10-28 13:55

Piotr skrev:Aaargh!

Är ju en baggis att modda den föreslagna lösningen till en W-baffel. Bara att täppa till små hålen på ena sidan, täppa till de stora hålen och öppna nya hål på ena långsidan.

/Peter

Ja det har du ju rätt i! Då behövs ingen modifiering av bitarna förutom att jag sätter hålen på annan plats. Då får jag ju en W-baffel som spelar mot mig när jag sitter i soffan, precis som jag vill ha. Tänk att jag inte tänkte på det...

Jag har simulerat lite grand på avstämningen som hålen resulterar i och det blir inga problem i området den ska användas (<50 Hz).

Tack för alla kommentarer... nu ska det till att limma ihop den här grejen och se vad det blir av det. Kanske hinner med det idag till och med!

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-10-28 15:37

Upptäckte att dom långa bitarna var 500x800 så då blir det något så här:

Bild

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-10-28 16:03

Följer med spänning. Ska bli kul att se hur du upplever konstruktionen. Har tänkt i samma banor med en dipol sub som soffbord. Frågan är hur långt man kommer utan dsp för tidssynkning..

/Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-10-28 16:47

Bättre, men jag förstår fortfarande inte vad du vill uppnå. Jag vet nu inte hur stor inverkan hålens storlek har, men du har väl sett att din konstruktion är asymmetrisk, de hitre hålen har bara halva ytan mot de bakre. En dipol av den storlek du skissat kommer att ha gräsligt hög nedre gränsfrekevens (*) utan kompenasationsfilter. Om du i alla fall måste bygga ett sådant, skulle det väl vara värt att lägga de pengarna på ett element som kan passa i din låda, byggt som en sluten låda eller basreflex, i stället?

(*) Ta t.ex. en titt i Radiobyggboken, som Magnus så förtjänstfullt skannat in åt oss. Gammal bok, men naturlagarna gäler än!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-10-28 19:32

Elementen har ganska låg Fs och högt Qts. Tror inte kompensering kommer behövas med så pass låg delning. Däremot är jag med på att det kommer krävas mycket ström, men det har jag.

Angående hålens storlek så tänkte jag som så att så länge luften kan passera utan turbulens bör det väl vara OK. Men är det ett stort problem om det är assymetriskt? Är det det så kan jag kanske tweaka lite till.

Jag ser detta mest som ett experiment, men jag vill ändå att det ska bli så bra som möjligt med hjälp av det material jag har liggandes.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-10-28 20:52

Nwalmaer skrev:Angående hålens storlek så tänkte jag som så att så länge luften kan passera utan turbulens bör det väl vara OK. Men är det ett stort problem om det är assymetriskt? Är det det så kan jag kanske tweaka lite till.

Jag ser detta mest som ett experiment, men jag vill ändå att det ska bli så bra som möjligt med hjälp av det material jag har liggandes.

Som jag sa'; jag har ingen egentlig grund för min antagande, mer än teknisk intuition, vad det nu är värt. Om du gör hålen tillräckligt små (och jag vet inte var den gränsen går, jag tror inte det har med turbulens att göra), så har du fått en fjädrande massa av luft framför elementen som borde tas hänsyn till. En dipol i dess renast form har ingen sådan luftmassa i modellen.

Men, men. Nu har du hört några invändningar. Jag tror inte vi kommer mycket längre utan ordentlig analys. Någon sådan verkar du inte vara beredd att göra, så gå nu snällt till ditt garage och bygg! :D

Det enda kostnaden för detta verkar vara din tid, och endast du kan värdera den.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-10-29 02:17

Har baffelstorleken eller avstånden från vägg till vägg i lådan nån inverkan på ljudåtergivningen?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-29 20:36

Du kan ju såga bort delen mellan hålen så det blir ett stort ovalt hål.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-11-10 18:10

Jag har fräst till alla bitar nu, de ska bara limmas ihop. Det hinner jag nog imorgon.

Det blir spännande att höra hur det låter, och om konstruktionen har några skavanker i form av resonanser eller turbulens. I'll be back.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-11-14 17:36

Sådär, nu spelar den.

Vid första lyssning kan jag säga att effektiviteten har ökat rejält. I friluft fick man dra på en massa så att konerna fladdrade ögonfransarna av en för att få ut något, nu när dom har en "baffel" mullrar det på rejält vid relativt små konrörelser. Det är väl ganska logiskt dock. (om jag nu tex. har sänkt kortslutningsfrekvensen från ett antal 100 Hz till säg, 120 Hz så torde ju känsligheten ha ökat med en jädrans massa dB... right?)

Ingen EQ verkar behövas. Delar vid ca. 40 Hz 24 db/oktav Bessel. Driver med basarna parallelt till en Behringer A500 i bryggat läge (får se hur länge den stackars stärkaren håller).

Lufthastigheten genom hålen är inget problem alls. Rundade alla kanter för säkerhets skull.

En antydan till resonans kan märkas från dom tunna 16 mm väggarna... dom måste jag dämpa ner, kanske drar på bitumen eller ett till lager MDF.

Har slarvat med kameran det här bygget... får se om jag kan dra till en bild. Inte mycket att se dock, den ser ut som på rendern fast med ett lock i form av en tjock bordsskiva i björk. Tänkte klä den i svart tyg sedan, så man inte ser hålen.

Dipoler är kul! Så lättbyggt och man kan bygga med nästan vilket skräp som helst!

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-11-29 16:10

Hittade en byggbild på jobbdatorn... så jag slänger in den här.

Bild

Enkelt!

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2006-11-30 19:17

Nwalmaer skrev:
Delar vid ca. 40 Hz 24 db/oktav Bessel.

Hur menar du?
Låg- eller högpass?
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-11-30 19:56

Lågpass, fast jag tror jag har ändrat till typ 35 Hz och 30 dB/Oktav nu.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-30 21:44

Det motsvarar nästan en regelrätt dipolkompensering.....

Nästa

Återgå till DIY-forum