Rätt från början?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Ändrar du?

Omröstningen slutade 2006-11-13 21:28

Allt blir rätt från början
1
5%
Det mesta blir rätt
8
40%
Jag ändrar det mesta
6
30%
Inget blir som jag tänkt från början
5
25%

Antal röster : 20

Keba

Rätt från början?

Inläggav Keba » 2006-10-30 21:28

Jo, alltså...
Man startar ett DIY-prjekt och tänker ut hur det ska vara. Sen under tiden blir det mesta ändrat. På mitt högtalarbygge till exempel var det egentligen bara diskantens höjd över golvet och antalet element som är sig likt från starten. Jag har ändrat volym, baffelform, basreflexrör, dämpning, filter, element, material, polskruvar, musiksmak, bostad, ... Brukar du få något rätt från början eller ändrar sig allt under tiden?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-30 21:33

Hmm. Jag skulle vilja säga så här: Man lär sig något varje gång. Det innebär i sin tur att man skulle ha velat göra det annorlunda om man började om. Vissa saker går att ändra, andra är svårare, går det att ändra gör jag väl det, annars börjar jag planera nästa projekt.

...fast i ärlighetens namn ska jag säga att det inte har blivit så många projekt på sista tiden, det finns för mycket annat som tar tid. Och det måste ju vara roligt att meka, annars är det ju ingen idé.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Keba

Inläggav Keba » 2006-10-30 21:48

Svante skrev:...fast i ärlighetens namn ska jag säga att det inte har blivit så många projekt på sista tiden, det finns för mycket annat som tar tid. Och det måste ju vara roligt att meka, annars är det ju ingen idé.

Japp, man måste bestämma sig i tid för att sluta utveckla innan man tröttnar. Håller helt med: inge kul, inge meka!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-30 22:05

Jag ändrar det mesta. Huvudidén finns kvar, men detaljerna visar sig ofta inte vara så bra som jag tänkte. Och det är väl vad som kallas för utveckling?

Nu tänker jag mer i allmänna termer, tex om jag ska skriva en artikel, renovera en vägg med en massa hål i osv, inte bara hifi DIY-projekt....

/ B

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-10-31 14:23

Hm, svårt att välja ett entydigt svar som gäller för alla projekt.
I vissa fall har man massor av kunskap på området, och då kan det mesta bli rätt från början.
I de flesta fall så får jag dock mycket kunskap under projektets gång, och då kan det mesta förändras. I vissa fall får man då börja om från början eller helt enkelt bara lägga ned det projektet.
Vis av erfaranheten har jag numera ofta inte satt någon tidplan när saker skall bli klara och ritar saker på papper och funderar massor. Så länge projektet är på denna nivån så är det enkelt och billigt att ändra. Först när pappersprojektet har varit en stabil lösning under hyfsad tid (tex 1 månad) så startas riktiga bygget.

Under "pappers"-tiden får man förståss göra mätningar, tester etc förutsatt att dessa inte blir för tidsödande eller kostsamma.

Nackdelen med detta förfarande är att ganska lite färdiga projekt kommer fram.

Av någon anledning (lathet?) så kan även lyckade projekt kan ofta stanna vid att vara nästan färdiga. Troligen för att färdigställande av de sista delarna inte är några roliga bitar. Just för att de inte är roliga så blir de kvar till sist.
I projekt som kommer att synas mycket eller ofta av övriga familjen så ökar sannolikheten att de sista delarna verkligen blir klara drastiskt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-31 15:59

Vilken startpunkt har de flesta högtalarprojekt (diy)? Hur skulle man kunna få in lite mer av "mock up" eller prototyping i byggandet...?

Alltså, om man börjar med elementval och utgår strikt från dessa blir det på ett sätt, då kanske rätt mycket är givet i övrigt sen? Kanske mindre kul? (inte påståenden, bara undringar!)

Skulle man ev. kunna göra mer av mock up/prototyp och senare specificera element, eller går inte det...?

Återgå till DIY-forum