Simulering i Matlab

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Iqbad

Simulering i Matlab

Inläggav Iqbad » 2006-10-31 12:27

Jag antar att det är några innan mig som gjort nåt simulerings program i simulink som klarar av att simulera frekvensgången för en högtalare.

Kan någon rekommendera en bok som presenterar ingående formler tillräckligt ingående för att jag ska kunna bygga upp några simulink-block?

Vilka delblock borde jag bygga/har ni byggt?

Några tips?

Mvh Eric

Användarvisningsbild
christopher

Inläggav christopher » 2006-10-31 19:23

Jag har precis fått nyhetsbrev från Comsol som är extra modul till Matlab, där står det att dom har exempel på högtalare simulering.

Akustiksimulering med COMSOL Multiphysics erbjuder unika möjligheter
att skapa, mäta eller dämpa akustiska vågor. Acoustics module är
särskilt anpassad för modellering av vågfenomen i strukturer,
vätskor och gaser.

Lär dig mer om akustiksimulering genom vår introduktions-CD.
Beställ ett gratis exemplar på:
http://www.comsol.se/activity/acocd_okt06/1.php

Genom animerad handledning och exempel visar introduktions-CDn
modeller på:
- högtalardesign
- akustiken i interiören av en bil
- aeroakustiska egenskaperna för en flygplansmotor

Detta kommer från det mailet jag har fått.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2006-10-31 19:29

Låter intressant med Comsol, men jag antar att tilläggen inte är helt billiga. Har beställt en visnings cd nu i alla fall.

Användarvisningsbild
christopher

Inläggav christopher » 2006-10-31 19:42

Inte biligt med Comsol. Men jag ser att du lässer M på Liu. Det finns säkert Comsol (FEMlab) i Vahlhall eller embassaden. :) Och då blir det biligt...

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2006-10-31 19:56

Bra tankegång! Ska kolla i morgon vad som finns i valhall resp embassaden. Läser du själv M?

Det är ingen som har gjort en simulink modell tidigare som vill dela med sig?

Användarvisningsbild
christopher

Inläggav christopher » 2006-10-31 19:58

Jag Jobbar på IKP/Flumes :wink:

PÅ hifi forum finns det någon som har gört några simuleringar i Comsol.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2006-10-31 20:07

Aha, jag tror jag vet vem du är :)

Ska kolla på hifi-forum. Tack för tipsen!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-31 20:07

Jag tror att Naqref har gjort det, och kanske Lilltroll?

Mitt tips är att INTE leta efter en enda formel som beräknar allt. Det är för många beroenden mellan elektriskt, mekaniskt och akustiskt för att det ska gå att göra en tillräckligt noggrann modell.

I stället bör man läsa på om elektro-mekaniska analogier och ställa upp högtalaren som ekvivalent elektriskt schema, och sedan mata in det i en kretssimulator. Så har iaf jag gjort i Basta!. Du kan nog få lite vägledning i tekniska dokumentationen där.

Om du vill ha ett exempel på hur komplicerad härledningen av en enkel modell av basreflexlådas tonkurva (exklusive baffeleffekter) blir, så kan du titta på:
http://www.speech.kth.se/courses/1400/harledningar.htm
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2006-10-31 21:36

Den härledningen var inte att leka med :)

Känns inte riktigt att jag har tid/kunskap att lyckats få ihop en så pass avancerad simulink-modell.

Svante: I demoversionen av ditt program basta!, är det möjligt att även där simulera frekvensgången på en högtalare? Vad är det för parametrar som måste matas in för att kunna genomföra en simulering?

Jag klickade på knappen "apply" under fliken appearance utan att ha ändrat nåt varvid programet låste sig och genererade oändligt många felmeddelanden. minnesläcka?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-31 22:04

Iqbad skrev:Den härledningen var inte att leka med :)

Känns inte riktigt att jag har tid/kunskap att lyckats få ihop en så pass avancerad simulink-modell.

Svante: I demoversionen av ditt program basta!, är det möjligt att även där simulera frekvensgången på en högtalare? Vad är det för parametrar som måste matas in för att kunna genomföra en simulering?

Jag klickade på knappen "apply" under fliken appearance utan att ha ändrat nåt varvid programet låste sig och genererade oändligt många felmeddelanden. minnesläcka?

:)

Nej och det är ungefär så långt man kan räkna med att komma med bara rakt-av-ekvationer, ungefär tror jag. Men om man börjar med analogierna så blir det lättare att formulera det som kretsar med komplexa impedanser.

Demon kan räkna ganska mycket mer än det man kan med den där krångliga härledningen, och man matar in T/S-parametrar och lite till om man vill. Och frekvensgång, javisst, det är det den gör, mest av allt... :wink: Prova vetja!

Fast det verkar du ju redan ha gjort? Hmm, får du felmeddelanden? Det där lyckas jag inte provocera fram, kan du beskriva precis hur man ska göra för att det ska bli så?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2006-10-31 22:33

Vissa gånger när jag startar programmet så får jag när jag klickar på tex, delete eller någon annan knapp följande felmeddelande:
Access violation at adress 0052DC3F in module "basta.exe", read of adress 0000004 (eller nåt liknande)

De gånger när prorammet funkar så har jag fäljande problem:

Jag har matat in alla parametrar för ett seas element som jag hittade lite data på. Om jag då tex väljer att lådan som ska byggas skall vara portad, och sen börjar ändra på lådans volym, borde inte frekvenkurvan ändras då? Jag kan sätta lådan till 2000 liter utan att frekvensgången ändra alls. Vad gör jag för fel? Inte heller att ändra på porten verkar ha nån inverkan.

Tillägg:
enda stället jag hittar programmet på efter att ha installerat det är samma fil som man laddar ned, typ en "application". När jag återigen klickar på denna så frågar windows först lite snällt om man vill köra applicationen. Därefter kommer programmet upp men jag får direkt ett felmeddelande "floating point division by zero" sen ballar det ur med felmeddelanden likanande det jag skrivit ovan. Programmet måste dödas med aktiviteshanteraren.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-31 22:49

Iqbad skrev:Vissa gånger när jag startar programmet så får jag när jag klickar på tex, delete eller någon annan knapp följande felmeddelande:
Access violation at adress 0052DC3F in module "basta.exe", read of adress 0000004 (eller nåt liknande)

De gånger när prorammet funkar så har jag fäljande problem:

Jag har matat in alla parametrar för ett seas element som jag hittade lite data på. Om jag då tex väljer att lådan som ska byggas skall vara portad, och sen börjar ändra på lådans volym, borde inte frekvenkurvan ändras då? Jag kan sätta lådan till 2000 liter utan att frekvensgången ändra alls. Vad gör jag för fel? Inte heller att ändra på porten verkar ha nån inverkan.

Hmm, om inte kurvan ändras, titta nere i vänsterhörnet på fönstret med alla flikar, står det nåt felmeddelande där?

Man måste vara noga med om man matar in decimalkomma eller decimalpunkt (beroende på hur man har ställt in det i windows) och på några ställen får man inte skriva noll. Men access violation borde du inte få, men borde få och får är ju inte alltid samma sak. Hursomhelst, sånt här är jättesvårt att felsöka utan ett sätt som provocerar fram felet.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2006-11-01 07:57

Jag ska försöka kolla lite mer senare så återkommer jag om jag kommer på nåt bra.

Återgå till DIY-forum