Ny här, Patrik var namnet. Tänkte börja forumskarriären med lite frågor om ett aktuellt budgetprojekt jag planerar!
Det förhåller sig nämligen så att jag har en gammal bilbas, en Cerwin Vega XL-15D som jag tänkte använda till ett subbygge modell billigare. Jag har läst en del om dessa s.k. rörsubbar och förstått att det tydligen ska vara en hyfsad konstruktion, inte minst kostnadsmässigt. Basen är i lite halvdant skick och jag har ingen lust att bygga någon seriös och dyr låda speciellt då elementet vill ha sin volym att leka med. Men istället för att låta den ruttna bort på någon hylla har jag nu spanat in röridén... Röret kommer att bli en stående 140 liters basreflex, ganska stor sak mao.
Alla beskrivningar jag sett på nätet har uteslutande varit byggda av gjutrör i papp, de verkar dock vara svåra att få tag i modell större. Men den främsta orsaken - jag har ett PVC rör i dimension 40 cm i diameter och 7,8 mm tjocka i gjutningen i tillräcklig längd....
Hur skulle det funka med PVC som material?
Jag har även funderingar på elementplaceringen, jag hade tänkt mig i botten spelandes neråt, med portarna riktade framåt (monterade i sidan av röret alltså), och att ha toppen fri till någon fin liten blomma eller liknande

Intressant vore även att höra om eventuell användning av dämpull?
Samt en sista liten galen idé om konstruktionen i sig... Vad tror herrskapet om t.ex dubbla rör i papp eller pvc med ett inre rör med ex. 5 cm mindre diameter, för att sen sandfylla emellan? Det kanske rent av är ganska lämpligt, å andra sidan har jag fått uppfattningen av att den runda formen är väldigt stabil i vibrationssynpunkt...
Tacksam för alla idéer och synpunkter!
Mvh Patrik