Rör-Sub i PVC?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BlackFrancis

Rör-Sub i PVC?

Inläggav BlackFrancis » 2006-11-03 02:28

Hej!

Ny här, Patrik var namnet. Tänkte börja forumskarriären med lite frågor om ett aktuellt budgetprojekt jag planerar!

Det förhåller sig nämligen så att jag har en gammal bilbas, en Cerwin Vega XL-15D som jag tänkte använda till ett subbygge modell billigare. Jag har läst en del om dessa s.k. rörsubbar och förstått att det tydligen ska vara en hyfsad konstruktion, inte minst kostnadsmässigt. Basen är i lite halvdant skick och jag har ingen lust att bygga någon seriös och dyr låda speciellt då elementet vill ha sin volym att leka med. Men istället för att låta den ruttna bort på någon hylla har jag nu spanat in röridén... Röret kommer att bli en stående 140 liters basreflex, ganska stor sak mao.

Alla beskrivningar jag sett på nätet har uteslutande varit byggda av gjutrör i papp, de verkar dock vara svåra att få tag i modell större. Men den främsta orsaken - jag har ett PVC rör i dimension 40 cm i diameter och 7,8 mm tjocka i gjutningen i tillräcklig längd....

Hur skulle det funka med PVC som material?

Jag har även funderingar på elementplaceringen, jag hade tänkt mig i botten spelandes neråt, med portarna riktade framåt (monterade i sidan av röret alltså), och att ha toppen fri till någon fin liten blomma eller liknande :wink: Det enklaste vore kanske dock att ha basen monterad uppåt och ha portarna spelandes ner i golvet, eller tvärtom kanske :? Det finns hur som helst inga krav på att den ska återge frekvenser över typ 60Hz...

Intressant vore även att höra om eventuell användning av dämpull?

Samt en sista liten galen idé om konstruktionen i sig... Vad tror herrskapet om t.ex dubbla rör i papp eller pvc med ett inre rör med ex. 5 cm mindre diameter, för att sen sandfylla emellan? Det kanske rent av är ganska lämpligt, å andra sidan har jag fått uppfattningen av att den runda formen är väldigt stabil i vibrationssynpunkt...

Tacksam för alla idéer och synpunkter!

Mvh Patrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-03 09:37

Vet inget om det baselementet men är det lämpligt att montera det med den orienteringen? Är det mjukt upphängt kommer det att hänga ner och äta upp slaglängd. Du kanske ska lägga röret ned? Fast det var en bilbas och de brukar inte vara så mjukt upphängda. Baslådor behöver inte vara superstabila eftersom resonanserna som regel hamnar över deras verkningsområde. Nu får väl ditt rör en längd som kanske kan vara problematisk ur resonanssynpunkt. Dämpning är lämpligt för att hålla ner resonanser men den verkar mera vid lite högre frekvenser. Kring portarna ska det vara fri luft.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-03 11:31

Ett runt rör av så pass kraftig PVC är stabilt nog som det är. Sandfyllning kommer inte att vara av något värde vid så låga frekvenser som du talar om. Jag tror att det kommer att funka bra bara du tar hand om längsresonansen inuti röret.
Ett mindre inre rör skulle dessutom ge längre rör och det är inte gynnsamt.

Nedhängningen är avhängig av en massa parametrar, mean alla kan förkortas bort så att det bara är elementets resonansfrekvens i fri luft som blir bestämmande för nerhängningen. Ligger den över ca 25 hz bör det inte vara några problem i praktiken, speciellt inte om man har stort Xmax.

Eftersom de högsta frekvenserna från din högtalare kommer från elementet bör det sitta så nära golv och vägg som möjligt, för att gå högre utan att reflexerna kommer i motfas. Porten spelar lägre frekvenser och kan därför sitta lite längre från närmaste ytorna eftersom våglängderna är större.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BlackFrancis

Inläggav BlackFrancis » 2006-11-03 13:27

Tackar....

Man kan väl räkna på längsresonanserna antar jag? Går det att fixa till smidigt med lämpligt dämpmaterial? Preliminärt så blir röret runt 120 cm långt som det ser ut, 40 cm i diameter som sagt....

Basens Fs ligger på 32 Hz, X-max är 4 mm.
Bild

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-11-03 13:51

Hur långt rör har du? Finns det inte möjlighet att ha röret öppet, med lämplig mängd fluff, om man stämmer av rörlängden?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-03 15:49

BlackFrancis skrev:Tackar....

Man kan väl räkna på längsresonanserna antar jag? Går det att fixa till smidigt med lämpligt dämpmaterial? Preliminärt så blir röret runt 120 cm långt som det ser ut, 40 cm i diameter som sagt....

Basens Fs ligger på 32 Hz, X-max är 4 mm.

Ingvar Öhman hade en utläggning om detta i samband med Ljudtekniska Sällskapets basmodulbygge. I ditt rör kan det bli en jobbig resonans vid ca 70 Hz till följd av måtten om man använder hans artikel som lärokälla. Verkar inte så bra.... De data du anger tyder inte på någon utpräglad återgivare av lågbas.

Användarvisningsbild
BlackFrancis

Inläggav BlackFrancis » 2006-11-03 17:25

Okej... ska läsa igenom artikeln (finns kanske inte online?), 70 Hz lät ju inte så kul nej. Annars kanske det går att dela den brant aktivt 24 dB per oktav från 50Hz eller nåt?

Basen är faktist helt okej i de lägre registren, Lite byggd som ett PA element med hög känslighet och pappkon. Riktigt lättdriven med 95 dB i känslighet. Men visst den är ju inte som någon modern XXLS direkt, men från 30Hz är den fullt kapabel. Jag hade 2 stycken likadana i ett riktigt kylskåp för ett tiotal år sen, och det var inga problem att spela riktigt högt från 25-30 Hz med den lådan. Att x-max bara är på 4 mm är lite konstigt också, för basen är väldigt långslagig iaf visuellt. Jag kom ihåg att jag aldrig lyckades få mina gamla att bottna ens på fullt ös matade med s.k. bilstereo-bastestskivor.

Den är 2 spolig a 4 ohm/150W per spole:
http://www.thielesmall.com/include/deta ... 00&dtype=1
Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-03 17:54

Se till att du kan ha fyllt med mjuk glasull/stenull (typ normal väggisolering) från lite över mitten och ner nästan mot basen så tar det nog hand om det mesta av problemet med rörresonansen. Porten skall inte ha sin inre öppning för långt in för att inte mittendämpningen skall påverka dess funktion allt för mycket. Ovanför mineralullsdämpningen och en bit från porten kan man ha mjukfiberstoppning utrullad längs väggarna som fungerar som isotermisering men inte stör strömningen så mycket. Minst en sträcka motsvarande dubbla portdiametern bör vara helt fri från dämpning mätt från insidan av porten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BlackFrancis

Inläggav BlackFrancis » 2006-11-03 18:08

Okej, det låter bra!

Men man har ju hört en del om denna glasull. Det blir inte så att man kan komma att andas in något när porten flåsar på ordentligt och sprider ut (?) partiklar i rummet?

Mvh Patrik
Bild

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2006-11-03 19:22

BlackFrancis skrev:Okej, det låter bra!

Men man har ju hört en del om denna glasull. Det blir inte så att man kan komma att andas in något när porten flåsar på ordentligt och sprider ut (?) partiklar i rummet?

Mvh Patrik

Det ska inte vara någon fara. Jag har för mig att det brukar förklaras med att basreflexen egentligen inte "blåser" ut, utan bara flyttar luften fram och tillbaka. Det finns föresten många kända basreflexhögtalare som använder glasfiberull.

Användarvisningsbild
BlackFrancis

Inläggav BlackFrancis » 2006-11-03 20:58

Då så!

Jag bifogar er med dessa tämligen snygga teckningar på hur konstruktionen är tänkt att bli utformad. Det bör alltså stämma hyfsat med placering av dämpmaterial osv? Eventuellt kommer jag att använda 2 st 4" portar om en 6" port är alltför dyr, därav den alternativa bilden med 2 st rör, vad tycks det om rörens avstånd placering intill varandra? Skarvningen av röret/rören behövs då de blir runt 30 cm långa, lite nära väggen annars mao. Vad tror ni, är vi överens :)

Bild
Bild

MVH Patrik
Bild

Återgå till DIY-forum