DIY Akustiskt samt ekonomiskt inredningsklipp!?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix
 
Inlägg: 3025
Blev medlem: 2003-10-03

DIY Akustiskt samt ekonomiskt inredningsklipp!?

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-12 23:05

Hej!

The Hallograph Soundfield Optimizer!
"reduce the audibility of the chaotic reflections from the walls of the listening room so they
won’t overpower and interfere with the direct sound from the speakers. The Hallograph
contours the frequency, amplitude and time coefficients of the first reflections you hear,
"

Vidare "info": http://www.shakti-innovations.com/index.html

Bild #1: http://www.shakti-innovations.com/image ... 72_Pix.jpg
Bild #2: http://www.shakti-innovations.com/image ... -pic-1.jpg
Bild #3: http://www.jormadesign.com/bildbank/Hallo03.jpg
Bild #4: http://www.jormadesign.com/bildbank/Hallo02.jpg

- Köpepris: + 10,000kr! DIY blir till o slakta ngt typ vävstolsaktigt samt såga
i ngn halvtimma o därefter limma´t, med totalkostnad på några 100-lappar :mrgreen: 8)!?

Som vanligt räcka det inte ens om´n har identisk form i samma material då det:

"inte är så mycket att komma med att jobba i blindo som ett DIYprojekt.
Att lägga ned tid på något som ser ut som Hallographer utan att veta
hur man stämmer av dom är som att bygga vad som helst för utseendets skull!
-----
Jag testar saker innan jag uttalar mig om dom.
"

- Sagt (skrivet) angående Hallographerna utav Jorma citerat härifrån:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=3


Mvh A*

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2003-12-12 23:23

Ahh, får skrattkramp... :)

Skulle vara ruskigt intressant att få veta konstruktörens tankar under konstruktionsarbetet.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv
 
Inlägg: 1990
Blev medlem: 2003-12-07
Ort: Stockholm

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-12 23:31

Skratta lagom, det är faktiskt olika träslag i pinnarna...

Användarvisningsbild
Magnus
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 2003-08-07
Ort: Sundbyberg

Inläggav Magnus » 2003-12-12 23:58

Nä men de e ju fantastiskt........... :lol: :lol: :lol: :lol:

den produkten är om möjligt ännu mer skrattretande än shakiti....... :?

Obegripligt vad människor kan gå på........... :twisted:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv
 
Inlägg: 630
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Mölndal

Inläggav Bernt_inaktiv » 2003-12-13 01:23

Funkar det? Jag ska gärna testa, man har stött på mycket som har varit märkligt förut...
Senast redigerad av Bernt_inaktiv 2003-12-14 23:37, redigerad totalt 2 gånger.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Fuling
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2003-11-04

Inläggav Fuling » 2003-12-13 01:35

Påminner mig lite om den där Peter Belt som sålde specialbehandlade säkerhetsnålar som skulle ge bättre ljud om man satte dem i gardinerna. Skulle visst ha nånting med jordens magnetfält att göra.

Det finns tamejfan folk till allt...

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix
 
Inlägg: 3025
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-13 03:57

Hej!

Här får nog ändå Hallograph® Soundfield Optimizer se sig slagen :wink:!:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23097


Mvh A*

Användarvisningsbild
thompa
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2003-12-13

Inläggav thompa » 2003-12-15 02:45

Hallååå!!! Inte kritisera mina Dynamiska Diffusorer. De blir ledsna då... :lol:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix
 
Inlägg: 3025
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-15 03:08

Hej!

Nej inte kritik, utan beröm, Beröm! Oooh vad du e duktig, ja åå duså dukti...

Mvh A*

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv
 
Inlägg: 630
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Mölndal

Inläggav Bernt_inaktiv » 2003-12-15 04:35

Hallå där! Det är minsann mina katter vid matskålarna.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix
 
Inlägg: 3025
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-15 04:41

Hej igen!

Oj, F´låt! A* går över till hund, Oj ojoj du e så fin java stark du är Jaå
jaaå, A*j, där voffollus lite snabb! TA*j vad gA*J ajA*aaaargghhh...!!


Mvh 5/6-A*!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2003-12-15 13:48

Tack A* för denna förevisning i vederstyggliga inredningsprylar.8O Skall spara bilderna och ta fram när jag vill visa för "utomstående" att hifibranschen inte är riktigt är som andra branscher. :)

Dock vill jag nog tro att de som konstruerat prylen är på rätt väg. Jag har en nämligen en hypotes om varför det är så och varför inte Peter Belts grejor inte förekommer så ofta. Den lyder såhär: saker som påverkar vår kognition (mitt sätt att säga "det som händer i hjärna efter det att vi uppfattat ljud med hörseln") måste synas för att ha bestående effekt över tiden! Annars så glömmer vi bort dem och effekten minskar.

Jag håller det inte för osannolikt att Peter Belt är en äkta mystiker och tror på vad han gör. Den genomtrevlige Josef Svalander gav dessutom bort varuprov gratis när har skött distributionen. Men eftersom Peter Belts grejor inte syns särskilt bra så har effekten inte så stor potential att kvarstå efter att man applicerat dem. Man glömmer helt enkelt bort dem. Prylar som däremot hela tiden finns i lyssnarens synfält har större chans att klara sig kvar. Hallographens minst sagt spektakulära utseende har alltså större möjligheter att göra sig påmind och därigenom utöva påverkan på lyssnaren över tiden.

Om hypotesen stämmer och marknadsförare av denna typ av tillbehör medvetet arbetar med detta (främst psykisk/kognitiv påverkan), så borde fler och fler av dessa produkter vara permanent synliga för lyssnaren. Lämplig placering skulle alltså vara på och kring högtalarna samt på och kring förstärkare och kablar i den mån dessa är synliga i systemuppställningen.

(När jag tänker efter så behöver man inte anta medvetna processer hos konstruktören. Även om produkternas konstruktion skulle vara helt slumpmässig skulle konsumenterna välja de produkter som ger bäst effekt. På marknaden skulle vi alltså till övervägande del ha kvar produkter med den sökta egenskapen "synlighet". Ett svagare antagande om medvetna processer hos konstruktörerna är att man ser "vad som funkar" på marknaden och kan isolera egenskapen "synlighet" som den viktigaste.)

Observera att detta är en testbar hypotes som jag presenterar. Det är alltså inget sanningsanspråk från min sida även om jag måste erkänna att det är en arbetshypotes som jag tillämpar i brist på annat.

Hälsningar,

/D
Senast redigerad av DQ-20 2010-09-27 20:56, redigerad totalt 2 gånger.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57271
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2003-12-15 13:53

Skall jag tolka det som "ju grövre högtalarkablar - destu bättre"? De syns ju mer då. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2003-12-15 14:06

Nattlorden skrev:Skall jag tolka det som "ju grövre högtalarkablar - destu bättre"? De syns ju mer då. :wink:


Ja, just det. Ju grövre, desto bättre. Och detta torde väl vara bekräftat av marknaden. Ju dyrare kablar, desto "grövre" brukar de väl vara. Iallafall inom samma märke. Något annat vore ju ganska svårt att förklara givet de föreställningar som finns bland köparna om hur en kabel fungerar. Fast jag har ärligt talat inte särskilt bra marknadsöverblick längre. (Mina kablar är helt dolda i min installation. Det är kanske därför jag inte hör dem. :wink: )
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix
 
Inlägg: 3025
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-18 00:29

Hej D*! (PS säg (skriv) ifrån ifall A*sterix´n anses förödmjukande ;))
Dahlqvist skrev:Dock vill jag nog tro att de som konstruerat prylen är på rätt väg.
Jag har nämligen en hypotes om varför det är så och varför inte Peter Belts
ting förekommer så ofta. Den lyder såhär: ting som påverkar vår kognition
(mitt sätt att säga "det som händer i hjärnan efter det att vi uppfattat ljud
med hörseln") måste synas för att ha bestående effekt över tiden!
Annars så glömmer vi bort dem och effekten minskar.

Jag håller det inte för osannolikt att Peter Belt är en äkta mystiker
som tror på vad han gör.

...- Detta kan även A* mkt väl tänka sig! Detsamma gälla nog även många
andra "konstruktörer" inom de mer mystiska delarna utav esoteriska hifitillbehör!
Ju mindre "forskning" desto mer kognition kanske!? Vet faktiskt inte heller någon
direkt motsvarighet inom andra brancher? Glänsande snygga fälgar till sportbilar
och växelspakar i titan må vara kostsamma** men A* har aldrig hört ngn påstå
dem höja bilens prestanda/vägegenskaper med 2-200%!?




(A* finna detta filosoferande helt klart givande! Kunde t.om vara rikligt givande
för mer hängivna hifitillbehörs-fantaster?? Dem vore det riktigt intressant att
diskutera med dessutom! Det framstå tyvärr som att detta verkligen inte är ngt
man vill taga del utav! Ev debatt monteras kvickt ned på lägsta nivå o därefter
så ska A*llmänt förolämpas, av alla!! (Ok för A* :wink:, men A* föredra som sagt o
filosofera före o polemisera!!))


** Även om dess pris är i helt annan ratio till bilen än hifikablar till hifipreamp, etc.

Mvh A*

Användarvisningsbild
Fuling
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2003-11-04

Inläggav Fuling » 2003-12-18 01:20

Idéerna om kognition och psykologi är helt klart intressanta.
Enligt en psykiatrikurs jag var på så kan man ändra hjärnans "sammansättning" och därmed funktion genom att lära sig tänka i rätt banor, och det är ju trots allt hjärnan som tar hand om det som kommer från öronen.
Vill man att nånting ska låta bra (och helst har betalat dyrt för det) så vore det ju synd om det inte lät bättre sen...

Jag tänker på polaren som hängde upp världens fulaste absorbenter/diffusorer vad-fan-det-nu-skulle-vara i taket.
De var inte direkt vackra och man undgick inte att se dem när man klev in i lägenheten, men om det lät bättre av dem kan man tvista om. Kanske var de helt enkelt så fula att hjärnan inte tillät det att låta bättre?? :roll:

Apropå psykologi så har väl alla hört om det där med att lägga ett fotografi av förstärkaren i frysboxen? (Finns även en variant där man lägger ett kort av sig själv som liten i frysen).
Anläggningen ska visst låta bättre då...

Läste på något utrikiskt forum där nån kille satt och raljerade om "tweaket" och menat på att han provat så gott som alla tänkbara kombinationer fotografi/frys utan resultat, nu återstod bara att ta ett kort på frysboxen och lägga det i förstärkaren :D

/Daniel, vårdare på ett gruppboende med kognitiv inriktning 8)

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 2003-10-31
Ort: Tokholm

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-18 01:27

Hahaha :D :D :D

Underbart

Användarvisningsbild
JockScott
 
Inlägg: 698
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav JockScott » 2003-12-18 02:36

Hallå! DIY avdelningen är detta..inte dasset (skitsnack) :wink: Inte en til tråd som helt spårar ur tack!

Om någon är nyfiken på att DIY:a ett par så gör det och delge oss andra resultatet. Kanske det ger någon minsta effekt, kanske inte..men då vet vi(du) det iaf.

Kanske jag själv DIY:ar ihop ett par om jag känner för det, är skeptisk till detta, men man kan ju inte veta förrän man testat.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 2003-10-31
Ort: Tokholm

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-18 03:14

8O
Redogör gärna för dina synpunkter men någon moderator är du inte och borde kanske inte försöka vara heller. :wink:

Tråkigt med trådar som spårar ur, men det som orsakar sådant är personangrepp vilket jag tror i högre grad ses som "skitsnack" på detta forum, och inte olika åsikter om eventuella tvivelaktigheter.

ha en fortsatt trevlig afton. :)
mvk
mp

Användarvisningsbild
JockScott
 
Inlägg: 698
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav JockScott » 2003-12-18 03:24

mattepatte skrev:8O
Redogör gärna för dina synpunkter men någon moderator är du inte och borde kanske inte försöka vara heller. :wink:

Tråkigt med trådar som spårar ur, men det som orsakar sådant är personangrepp vilket jag tror i högre grad ses som "skitsnack" på detta forum, och inte olika åsikter om eventuella tvivelaktigheter.

ha en fortsatt trevlig afton. :)
mvk
mp


Menar du mig nu? Jag försöker inte vara moderator har inga ambitioner på detta, jag använder bara sunt förnuft och om det finns ideer och förslag på DIY: grejer av olika slag, som i detta fall rumsåtgärder så är jag nyfiken på dem. Att ha ytterliggare en tråd som uttrycker sin skepsis ang. dessa Hallographer blir väl ingen klokare på. Den finns redan på hifiavdelningen.

Dessutom vad har dessa(ovanstådende, och möjligen följande?) kommentarer med DIY att göra, här ska vi ju lösa problem och omsätta det i projekt och grejer.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 2003-10-31
Ort: Tokholm

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-18 03:34

På det här forumet funkar det så att någon moderator säger ifrån om det blir OT.
Audiomaniker har startat tråden och ...ptja inte är den väl OT ännu ?

Mitt råd till dig som relativt ny här, var i all välmening.

Som sagt, ha en fortsatt trevlig afton.

mvk
mp

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2003-12-18 13:43

Jock Scott> Jag håller med dig om att den här tråden inte handlar särkskilt mycket om DIY men nu har det ju kommit igång ett samtal här som åtminstone vissa verkar tycker är meningsfullt. Om du inte vill att vi forsätter här kan du väl meddela moderatorn. Om han håller med dig så flyttas ju detta till en annan lämplig plats helt automagiskt utan att du behöver var otrevlig mot deltagarna i tråden. Bäst för alla skulle jag tro: det finns ju faktiskt en poäng i att hålla ihop tråden istället för att börja på en ny. Skitsnack vill jag faktiskt inte gå med på att det är i den här tråden; däremot ganska orelaterat till DIY. (När jag tänker efter samtalar jag sällan med någon när jag är på dass. Om man nu inte kallar skrikandet av dasspappershämtningsorder för "konversation". :D )

A* m.fl> Kul att se att man får igång lite tankar här och var, även om jag inte riktigt vill gå med på att det rör sig om "filosoferande" i strikt mening. Snarare "spekulerande" om saker som påverkar musiklyssningupplevelsen efter perceptionen. Att jämföra med andra branscher är en jättebra metod tycker jag. Det finns nämligen ingen anledning att tro att hifibranschen fungerar annorlunda än alla andra branscher. För att ta ett exempel så är kosmetika ett exempel på en bransch där i prinicip ALLT handlar om att påverka konsumentens föreställningar om produkten. Man kan faktiskt säga att det är själva föreställningen som ÄR den huvudsakliga produkten. Själva den fysiska produkten tjänar då mest som en trigger och ett sätt att ta betalt. Om man läser på förpackningarna och kan lite basal kemi så ser man att kosmetika är allt annat än avancerat.

Ett annat exempel på hur man jobbar med föreställningar är whiskey, där i princip alla tillverkare tillsätter sockerkulör för att "justera" färgen och ge intryck att drycken lagrat lång tid på fat eller är rökig. Jag vill alltså mena att de gör detta inte bara för att gör den "snyggare" rent visuellt utan också för att påverka vår föreställning om hur den smakar. Å så smakar den bättre. Faktum är att om man provar någon specialbatch som är ofiltrerad/ofärgrad så kan det bli helt tilt i smaklökarna om man inte är förvarnad: den ljusa färgen som ofärgad whiskey har får oss att tro att det skall vara en "lätt och elegant" whiskey. Å så får man en sån käftsmäll bara för att det är en Islay i glaset. Nu får väl Jock Scott hjärnblödning men vad skall man göra. 8)

Tjingo,

jd
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57271
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2003-12-18 14:17

Dahlqvist skrev:Ett annat exempel på hur man jobbar med föreställningar är whiskey, där i princip alla tillverkare tillsätter sockerkulör för att "justera" färgen och ge intryck att drycken lagrat lång tid på fat eller är rökig. Jag vill alltså mena att de gör detta inte bara för att gör den "snyggare" rent visuellt utan också för att påverka vår föreställning om hur den smakar. Å så smakar den bättre. Faktum är att om man provar någon specialbatch som är ofiltrerad/ofärgrad så kan det bli helt tilt i smaklökarna om man inte är förvarnad: den ljusa färgen som ofärgad whiskey har får oss att tro att det skall vara en "lätt och elegant" whiskey. Å så får man en sån käftsmäll bara för att det är en Islay i glaset. Nu får väl Jock Scott hjärnblödning men vad skall man göra. 8)


Nja, inte för jag vet jänkarnas och irländarnas anledning, men vad det gäller whisky (kunde inte låta bli, ok :wink: ) så är inte anledningen att påverkan föreställningen om smaken, utan att färgen skall vara konstant över tidens gång trots att varje ny batch kan variera i färg. Detta för att folk som druckit t.ex. Glenfiddich i 30 år inte skall få en chock när han öppnar en ny flaska.

Ang. käftsmällen... har du måhända testat Ardbeg TEN nyligen. :wink:

Är du intresserad så har jag länkar till listor på vilka som har E150 och vilka som är ofärgade.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
JockScott
 
Inlägg: 698
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav JockScott » 2003-12-18 14:20

Dahlqvist - Jag anser det inte nödvändigt att grina hos någon moderator, vil de flytta tråden så gör de det för mig spelar det mindre roll. Det finns redan en tråd på hifiavdelningen angående detta ämne, i mitt tycke bäst om den fyllts på med ytterliggare skepsis och i denna tråd hade man om man vill kunnat diskutera möjliga lösningar för att göra en DIY hallograph. De flesta trådar på DIY avdelningen är väl ganska befriade från skeptiska och förkastande kommentarer, om man frågar efter ett lådförslag på en högtalare så inte får man ofta svaren att de är fullständigt lurendrejeri utan mest svar på möjliga lösningar.

Och inte har väl jag varit otrevlig? Att be om att håla skitsnack någon annanstans är väl ganska normalt. Jag likställer skitsnack som jämförelser med nålar etc. angående hallographerna.

Sedan angående Hallographerna och DIY. De borde ju gå ganska bra att göra något som till utseende liknar den ganska mycket. Fräsa till någon stavar med vågiga former, dessa ska vara ihåliga vad jag förstått. Kanske fyllda med nåt Vodoo som kan vara svårt att ersätta. Sedan lite svart färg och upp på en liknande ställning med möjlighet att vrida vist antal grader beroende på hur man vill förändra ljudbilden. Som en på annat forum sa, ta lite furu(om man vill lyxa till kanske björk), sätt ihop något till utseende liknande och får man (iaf vad man tror) 75% av hallographernas egenskaper har man ju sparat många tusen.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2003-12-18 15:21

JockScott skrev:
Och inte har väl jag varit otrevlig? Att be om att håla skitsnack någon annanstans är väl ganska normalt. Jag likställer skitsnack som jämförelser med nålar etc. angående hallographerna.


Vi var iallafall några som uppfattade dig som lite väl brysk. Att det skulle vara skitsnack att ta upp Peter Belt begriper jag dock inte. Har du provat Peter Belt's grejor? Det har jag. Funkade fin-fint. Ett tag. Och det var inte säkerhetsnålen som var grejen utan en enligt uppgift specialpolaliserade plast som var fäst vid säkehetsnålen. PB:s teori var att moderna miljöer påverkar vår förmåga att uppleva musik på ett negativt sätt. Alla hans prylar går alltså ut på att påverka människan, inte apparaten. Nåja, hans "Limpets" gav iallfall en lugnare ljudbild och tystare mellan tonerna. Ärligt! Tweezer var för dyr så den provade jag aldrig, inte heller Electret Cream. Däremot provade jag Rainbow Foil men den gav inte något resultat för mig. Effekten av nålarna/Limpets försvann dock: jag glömde bort dem. Min misstanke är att Halographerna fungerar på samma sätt men har betydligt större chans att lyckas över längre tid. Jag förstår din irritation över min skepsis att de skulle påverka ljudet rent fysiskt. Men det var inget vanlig dissning utan jag bara delade med mig av min egen erfarenhet. Fast du kanske avsåg en andra PB-referensen längre upp i tråden?

JockScott skrev:Sedan angående Hallographerna och DIY. De borde ju gå ganska bra att göra något som till utseende liknar den ganska mycket. Fräsa till någon stavar med vågiga former, dessa ska vara ihåliga vad jag förstått. Kanske fyllda med nåt Vodoo som kan vara svårt att ersätta. Sedan lite svart färg och upp på en liknande ställning med möjlighet att vrida vist antal grader beroende på hur man vill förändra ljudbilden. Som en på annat forum sa, ta lite furu(om man vill lyxa till kanske björk), sätt ihop något till utseende liknande och får man (iaf vad man tror) 75% av hallographernas egenskaper har man ju sparat många tusen.


Vore det inte bättre med något mer homogent trä med tunnare fibrer? Det blir ju ganska mycket exponerat ändträ med tanke på den slingriga formen. Det blir svårt att få slätt om det är furu. Jag skulle nog satsa på plommon, bok eller björk iställe för furu. Trä som är bra att tälja i helt enkelt. Fast furu är ju lätt att arbeta i så det kan ju vara ett sätt om man bara vill göra en prototyp.

/jd
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix
 
Inlägg: 3025
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-18 15:45

JockScott skrev:Det finns redan en tråd på hifiavdelningen angående detta ämne, i mitt tycke
bäst om den fyllts på med ytterliggare skepsis och i denna tråd hade man
om man vill kunnat diskutera möjliga lösningar för att göra en DIY hallograph.


1 A* får inte leka på det HiFiForumet :cry: !
2 Det äe aldrig försent o börja med DIY! Denna tråd handlar om just detta!
3 A* & Co måste bara spekulera samt filosofera lite först men om JS börjar
så kommer vi andra efter sen!


Mvh A*

Användarvisningsbild
JockScott
 
Inlägg: 698
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav JockScott » 2003-12-18 16:03

Jag är nog inte rätt man att börja med att konstruera dessa, det finns sådana som är mkt bättre insatt i fysikaliska regler än mig. Jag behöver göra akustiska åtgärder i mitt rum, har lite bumlig bas och lite annat skit också men tror inte hallographer är lösningen på mina problem(inte ens de riktiga). Nån slags absorbenter kanske är mer lämpligt att börja med. Men vem vet, en dag om någon tagit sig tid att sätta ihop något sånt här så kanske man följer efter.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix
 
Inlägg: 3025
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-18 16:19

Hej JS!

En sak som A* funtat på är de "trä-bitar" av olika längd på vägg som finns
i mätlab/ på universitet! (A*-mb..nåt..iska-kammare?) Typ det bästa?, samt
skitsnygga, ska se om´n hinna hitta ngn bild på´t! Är det ngn som haja vad
A* snacka om eller yrar han bara!? (som vanligt ;))


Mvh A*

Användarvisningsbild
Trout
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 2003-11-22

Inläggav Trout » 2003-12-18 17:31

Hej A*!

*%&!!(ursäkta språket) vilket jobb det skulle vara att städa ett sånt rum. 8O

Måste ju ske medelst tryckluft eller nåt. 8)

Fast har man åttabenade kryp som husdjur är det ju kanon,

näten måste vara fenomenalt lättbyggda!!! :D


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster