Snygga till gamla hål i väggarna.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Snygga till gamla hål i väggarna.

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2006-11-08 13:53

Hej på er,

Jag har haft tavlor, hyllor, samt högtalare uppsatta på väggarna här och där och med åren blir det åtskilliga borrhål. Vad är lämpligast att fylla igen dessa med...? Materialet är nån typ av betong, lättbetong kanske det kallas. Då man spacklar med spade har ju spacklet en tendens att bara fylla igen ytan, det vore behändigt med nåt på tub som man liksom kunde "skjuta" in i hålen.

Hur gör ni...?

/Christian

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-11-08 13:57

Köp någon slags pipett eller tub som antingen innehåller något slags fyllnadsmaterial eller tomma sådana som du själv fyller med lättspackel. Sedan är det bara att skjuta på!

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2006-11-08 14:14

Haha... det var ett luddigt inlägg Pekka... det var ju just "någon slags pipett eller tub" och "något slags fyllnadsmaterial" som efterfrågades... :D Men tack ändå, jag ska leta efter några såna slags grejor.

Vet du om alla spackel kan torka på djupet liksom...? Är det bara att ge dom tid...? så att man inte fyller ett decimeterdjupt hål och så torkar bara de yttersta millimeterna. Jag vet jag har gjort det nån gång förr... då med en limtub som jag fyllde med just nån typ av spackel. Vet inte om det hade med mitt tålamod eller nåt annat att göra men efter ett dygn var det bara ytan som var torr... det var liksom mojsigt där innanför.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2006-11-08 14:32

Man behöver använda ett spackel med härdare för att det skall torka på djupet... Annars blir det ju som din tub... det bildas ett lock sen slutar spacklet att härda (dvs. härda inom rimlig tid). Så någon form av 2 komponent kommer behövas.

Om det finns "spritsbar" 2k spackel vet jag inte men biltemas har ju en konsistens som är ganska lik vanligt snickerispackel (i alla fall en liten stund) .

Men jag tror att det behövs någon form av engångs pipetter för att det skall fungera...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-08 15:47

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-11-08 16:07

själv använder jag allltid glasfiberspackel till allt mellan himmel och jord funkar inte det finns epoxy i en variant som man knådar ihop
funkar inte det finns det kemisk metall från pp
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-08 16:11

Inget av det slår husfix för lättbetong.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-11-08 16:41

kan man använda husfix för att fixa en lite putsad yta?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-11-08 20:55

profbd skrev:kan man använda husfix för att fixa en lite putsad yta?

Nej, om det är inomhus blir ytstrukturen fel.
Utomhus är det husfixets hårdhet i förhållande till den "elastiska"putsen som kommer att göra att lagningen spricker i skarven efter ett tag.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-11-09 00:09

Jag har lättbetonväggar hemma och kör med de gamla tricken: "blomsterpinne" och "handflata". Man stompar hålet fullt med sandspackel (inte den vanliga fina på tub utan den lite grövre som de "riktiga" målarna använder på burk) och sen jämnar man av ytan med handen istället för med en spackel - spackeln ger ofta en ful lagning, med handen kan man göra lagningen nästan osynlig...
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2006-11-10 00:10

Husfix verkar vara värt ett försök.

Tack för svaren boys.

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2006-11-10 11:17

Hej!

När spacklet har torkat något kan man "dutta" lite med fingertopparna för att få lite struktur på ytan om omgivande vägg har struktur.

Testa på en annan yta först.

Är det ett tjockt lager du skall lägga på brukar det vara bra att lägga dit spacklet två gånger, först fylla nästan fullt i hålen sedan finspackla det sista för att undvika krackelering under torkningen.

Med vänlig hälsning

Martin

Återgå till DIY-forum