Moderator: Redaktörer
soundbrigade skrev:Det blir inga "små" förstärkare vare sig i watt eller m3 räknat.
Det finns småsignalrör med lågt Ri som det ryska 6N6P (E183CC??) vilket antyder att det kan parallellkopplas för att kuna driva högtalare. Men varje rör har en anodförlust på 4W vilket (mycket) grovt räknat, ger 40W ut med 10 rör.
Däremot finns det många exempel där man parallellkopplat småsignalrör för att driva transformatorer.
HatoriHanso skrev:Nja, jag vet inte om det blir aktuellt med bygge. Men jag är en aning intresserad av rörkonstruktioner och lär mig gärna mer. Om någon vill försöka dränka mig i rörträsket så, varsågod![]()
Hur får vi fram utgångsimpedansen på en rörkonstruktion om vi vet vilka rör som används? Går det att hitta i databladen?
Tex för röret ecc83 med en inre resistans på 62,5kohm vid 250V. Kan vi drar några slutsatser om utgångsimpedansen av detta värde?
ftp://ftp.eierc.com/pub/rc/Ei-ECC83.pdf
Hur får vi fram utgångsimpedansen på en rörkonstruktion om vi vet vilka rör som används?
tubetvr skrev:Hur får vi fram utgångsimpedansen på en rörkonstruktion om vi vet vilka rör som används?
Utgångsimpedansen beror på vilken typ av rör som används, (tex triod eller pentod) data på röret och hur det är kopplat. För en triod som är kopplad på vanlig sätt dvs med jordad katod och utgång på anoden så blir utimpedansen Ra//Rp där Ra är rörets anod impedans och Rp är anod motståndet. En variant som ger lägre utimpedans är att koppla röret som katodföljare där utimpedansen blir:
Zut = R/1+Gm*R*((u+1)/u) där R är belastningsimpedansen, Gm är brantheten och u är rörets förstärkningsfaktor. Tex ett ECC83 som skrevs om tidigare har ett Gm på 1.6mA/V och ett u på 100, då får man en utimpedans på 583ohm vilket är betydligt lägre än att ta ut signalen på anoden.
För att bygga en OTL så måste man hitta rör som tål tillräcklig ström, tex för 25W i 8ohm behövs en peakström på 2.5A. Röret måste också tåla förlusteffekten som blir betydlig och utimepedansen måste vara någorlunda rimlig, därför fungerar inte små rör för detta.
Det bästa rör som finns i dag för OTL är nog 6C33C, det klarar lätt mer än 3A peak och 2 st ger en utimpedans av ca 11 om man använder rätt koppling se här för ett principiellt kretsschema http://www.tubetvr.com/otl.html (längre nerpå sidan)
MVH Hans
3A är ganska imponerande för ett rör, vet du hur de fått katoden att emittera så mycket elektroner. Den måste vara ganska stor.
Dellstig skrev:Är det 6AS7 du far efter?
HatoriHanso skrev:Rör är ändå fascinerande, med glöd och allt!
BAMBAM skrev:
Rör är förbrukningsvaror, de slits.
Jo, ca 10 - 20 år. Ungefär som elektrolyter, som även används i alla typer av förstärkare.
Microfoni, hög utgångsimpedans, krav på utgångstrafo, distorsion, brusnivåer...
Microfoni = dåliga rör. Hög utgångsimpedans från rören ja. Inte krav på utgångstrafo i alla applikationer. Distorsion = har ju alla förstärkare.Absolut inte en tillstymmelse av brus eller sus i mina byggen och i bättre moderna rörförstärkare.
På den gamla goda tiden fanns det mycket få rörförstärkare som
nådde upp till den mycket blygsamma DIN HIFI normen.
Så var det alldeles säker.
soundbrigade skrev:HatoriHanso skrev:Rör är ändå fascinerande, med glöd och allt!
Och tekniken har gått framåt varför man inte behöver kalkylera med att det låter 50-tal längre ...
BAMBAM skrev:Det absolut vanligaste problemet med tex färgTV apparater innan de blev
transistoriserade var att slutstegsrören i bild och linje slutstegen behövde bytas.
Samma sak med rör baserade förstärkare typ marchal och VOX
uteffekten sjönk till en 10 del av specen och då hörde faktiskt killarna skillnad...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 172 gäster