Slå sig in på DIY - Första bygget?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
OliT

Slå sig in på DIY - Första bygget?

Inläggav OliT » 2003-12-14 06:44

Jag är sugen på att börja lite smått med Diy, kanske genom att bygga någon av Hifikits billigaste byggsatser, för att få in handlaget så att säga. Jag är väl inte direkt någon stjärna när det kommer till snickeri och träarbete direkt, men jag vill lära mig.

Vad tror ni att jag ska satsa på för byggsats för att få något att börja med - och självklart även experimentera litet med.

Längre fram kan det nog bli aktuellt att börja bygga "riktiga" högtalare, men jag känner inte att det är någon god idé just nu.

Förhoppningsvis har väl alla här inne varit nybörjare någon gång.Jag är det just precis nu, så all hjälp är väldigt uppskattad :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2003-12-14 13:43

Hmm, alltså, det låter som om du vill bygga "en högtalare, vilken som helst" som du skriver. Vill du lyssna på den efteråt? Annars kan du väl bygga Acoustic BBK1 eller så. Den är ju billig och då får du se om detta m DIY är din grej.

Men om du skulle villja lyssna på grejerna efteråt och vara glad åt ditt bygge så borde du uväl lägga någon krona till och bygga något riktigt kul!

Typ EPS1 häromkring, eller varför Naqrefs bakhögtalare http://www.naqref.com kasnke? TYp båda är ju billiga, och rätt softa grejer. Och det är ju högkvalitéts grejer har jag förstått.

Kul grej senast jag var på HIFIKIT.
Jocke: Tja, jag har tänkt på det här med baffeldiffraktioner och kantdiffr. Hur är det man ska räkna på det mer exakt?
Försäljare: Näe du vet, sånt där mumbojumbo pysslar inte vi med.

Jag har smålett lite åt det, men det är klart, de är ju billiga iaf! (hört att deras filterlösningar stinker iofs)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-14 16:04

EPS-1 är tänkt att bli mer kvalitativ än bakhögtalarna (dessutom så kommer det en bakhögtalarversion av EPS...).

I a f så håller jag med Slartibartfast. Bygg antingen jättebilligt eller försök ge dig på något som är tänkt att ge lite bättre ljud. Det finns ju annars fördelar med båda alternativen.... gör du det billigt så kanske det blir lättare att motivera uppgraderingar... :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-16 03:52

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2003-12-16 18:43

kool länk

roligt med mätningarna

men man börjar ju undra
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotor

Inläggav Piotor » 2003-12-22 23:49

Jag köpte Hifikits Acoustic Response 8 för typ nåt år sen. Deras grejer är ju så gott som klara när man köper dem, så det är ju våldsamt lätt att få ihop det till fungerande högtalare.

Ljudet ur dem har jag lite svårt för, speciellt den där toppen på ungefär +12dB (har inte mätt, bara lyssnat) vid 130Hz :( . Filtret bestod för övrigt av en kondensator per diskant.

Jag e rätt ny på DIY själv, har bara byggt ihop dem här högtalarna, och rev isär dem rätt fort igen :).

EPS-1 här på forumet verkar rätt bra att börja med tror jag.

Återgå till DIY-forum