Vad göra med denna bas?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

BengtO

Vad göra med denna bas?

Inläggav BengtO » 2006-11-17 12:03

Hej, jag har fått en bil-bas av en vän som jag tänkte man kunde prova göra nåt roligt med..

Basen är en 12", rätt rejäl pjäs av märket MacAudio..

Enligt datablad har den värdena:

FS 21Hz
QTS 0.44
VAS 85 liter
Xmax +- 26 mm

2x2.5 ohm, dubbla spolar alltså..

Vad skulle denna kunna spela lågbas i för låda? Tänkte man kunde prova prova bygga en lite sub av den.. har en gammal Magnat-sub där elementet är trasigt men slutsteget fungerar troligen som jag tänkte man kunde prova använda.. 170 watt rms står det på..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-17 12:16

Ska du ha den i en bil eller?
Skall man ha den hemma så borde det ju varit två stycken, annars är det ju svårt att få nån sorts allmän förbättring av systemet, oberoende av maxkapaciteten hos elementet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-11-17 12:27

paa skrev:Ska du ha den i en bil eller?
Skall man ha den hemma så borde det ju varit två stycken, annars är det ju svårt att få nån sorts allmän förbättring av systemet, oberoende av maxkapaciteten hos elementet.

Nej jag tänkte göra en lågbasare för att komplettera mina hemmahögtalare (XTZ 99W2MT).

Effekttåligheten är rätt hög på elementet, 1000 wrms enligt magneten, men känsligheten låg 87dB

Edit> såg nu att jag lagt i fel forumsdel, om nån vill kan de ju flytta till DIY

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-11-17 13:40

Rent intiutivt tänker jag liten sluten låda med relativt mild EQ för att få ut den sista oktaven.

Edit: Fast man behöver nog mer än 170 W RMS för att dra nytta av den, speciellt med spolarna i serie som väl är mest aktuellt.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-11-17 13:47

Nwalmaer skrev:Rent intiutivt tänker jag liten sluten låda med relativt mild EQ för att få ut den sista oktaven.

Edit: Fast man behöver nog mer än 170 W RMS för att dra nytta av den, speciellt med spolarna i serie som väl är mest aktuellt.

Tänkte väl mest ha en burk som spelar väldigt låg bas, då jag gillar basen ur XTZ väldigt bra, men i mitt bas-slukande rum så rullar de av väldigt fort under 40Hz.. Så nåt som lirar 40 Hz och neråt, och helst kan spela rätt djupt vore ju trevligt..

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-11-17 16:36

Delar du vid 40 hz så behövs nog inte någon EQ då basen bara behöver spela en oktav, däremot behöver du fortfarande en massa ström då dess känslighet nog kommer hamna under 80 dB i det området i sluten kabinett. Den kanske funkar i portat men lådan blir nog stor med det Qts-värdet.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-11-17 19:43

Det finns säkert många möjligheter att göra något roligt med det elementet. Det som Först kom i mitt minne var följande.

Vas är ju rätt så modest i sin storlek och Qts ligger också bra till varför följande konfiguration skulle vara möjlig.

En låda om ca 85 liter avstämd till Fs dvs 21 Hz och du har en -3 dB punkt omkring 21Hz men med en liten puckel (Qts ligger lite i överkant så att säga). Om du realiserar basreflexöppningarna med två lika konstuktioner (ex vis rör av lämplig storlek) så kan du, om du täpper till det ena röret (av två) och placerar ett HP filter i signalvägen till slutsteg som driver högtalaren, åstakomma följande. HP-filtret har samma -3 punkt som högtalaren (21Hz) och ett Q-värde omkring 1.8 - 1.9. Nu har du flyttat systemets -3 dB punkt till en halv oktav under 21 Hz, dvs ca 15 Hz.

Återgå till DIY-forum