Baffelstegskompenseringsundvikning?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ronnie

Baffelstegskompenseringsundvikning?

Inläggav Ronnie » 2006-11-22 07:49

Jag har noterat att monterade högtalarelement gärna vill spela med en höjning på i runda slängar +3dB vid 500Hz och +6dB vid 1000Hz p.g.a. baffeln.

Nu vill jag bygga ett 1:a ordningens delningsfilter mellan ett mellanregister med låg känslighet och en diskant med hög känslighet, och dela nånstans under 1000Hz.

Finns det nån magisk punkt i uppförsbacken upp till 1000Hz där jag kan dela för att minimera baffelstegseffekten? Kanske vid olika frekvenser för mellanregister och diskant?

Jag kan sänka nivån på diskanten för att matcha mellanregistret.

Elementen är 2st seas ca18rly i serie (16 ohm) för mellanregister och 1 st Fostex FE107E (8 ohm) till diskant.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-11-22 10:02

Var höjningen uppstår beror ju till stor del på baffelns utformning. Ett vanligt sätt att hantera det brukar väl vara att beräkna LP-spolen för den frekvens vär ljudtrycket stigit 3db. Sedan får man se hur långt det användbara frekvensområdet sträcker sig uppåt och hänga på HP-filtret där.

/Jocke

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2006-11-22 13:01

Ett vanligt sätt att hantera det brukar väl vara att beräkna LP-spolen för den frekvens vär ljudtrycket stigit 3db.

Prima! Någon som har en annan idé om det här?

Sedan får man se hur långt det användbara frekvensområdet sträcker sig uppåt och hänga på HP-filtret där

Vad menar du med det användbara frekvensområdet?

Innan några filteruträkningar eller mätningar så tycker jag att det här mellanregistret ser ut att passa för att LP-filtreras varsomhelst under 1000Hz nånstans.
Tyvärr har jag ingen mikrofon, utan får gissa och lyssna lite tills vidare.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-11-22 13:35

Ronnie skrev:
Ett vanligt sätt att hantera det brukar väl vara att beräkna LP-spolen för den frekvens vär ljudtrycket stigit 3db.

Prima! Någon som har en annan idé om det här?

Sedan får man se hur långt det användbara frekvensområdet sträcker sig uppåt och hänga på HP-filtret där

Vad menar du med det användbara frekvensområdet?

Innan några filteruträkningar eller mätningar så tycker jag att det här mellanregistret ser ut att passa för att LP-filtreras varsomhelst under 1000Hz nånstans.
Tyvärr har jag ingen mikrofon, utan får gissa och lyssna lite tills vidare.

Om du kollar in Svantes program - Edge - matar in baffelmått så får du ut andra förslag. Jag menar att en sådan här lösning inte bara påverkar ljudtrycket där baffelsteget uppstår utan även uppåt i frekvens. Det innebär ju att den reella -3dB punkten kanske inte ligger på samma ställe som utan kompensering.

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-22 14:15

Ronnie skrev:Tyvärr har jag ingen mikrofon, utan får gissa och lyssna lite tills vidare.

Det är synd. Dessutom vore en mikrofon som är användbar för att kolla detta inte alls dyr. Det här är ett typfall när en billig rundtagande elektretmikrofon och datorns ljudkort räcker alldeles utmärkt. Det finns liksom inga ursäkter... :wink:

Annars kan man väl säga att det är svårt att räkna fram sånt här. Det är så många saker som samverkar, så det är lika bra att simulera hela högen, eller mäta och prova.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2006-11-22 14:35

Det innebär ju att den reella -3dB punkten kanske inte ligger på samma ställe som utan kompensering

Oho.. tänker jag åt rätt håll om jag nu har fattat det såhär:
(nivån antas ligga stadigt på +6dB från 1000Hz och uppåt för både MF-och HF-elementen)

- Diskantelementets nivå sänks med 6 dB
- Vid 500Hz ligger då MF på +3dB och HF på -3dB
- LP-filter och HP-filter förläggs till 500 Hz och frekvensgången blir ganska rak förutom en liten dipp vid just 500Hz.

...och att eftersom verkligheten kanske ser lite annorlunda ut så kan HP-filtret tänkas sitta bättre lite högre upp i frekvens?

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2006-11-22 14:38

Svante:
Duger 0kr på kontot och krånglande PC som ursäkt?
Den där mikrofonen ligger högt på min inre önskelista. :)

Du vet väl att fyller år på torsdag... :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-22 21:22

Ronnie skrev:Svante:
Duger 0kr på kontot och krånglande PC som ursäkt?
Den där mikrofonen ligger högt på min inre önskelista. :)

Du vet väl att fyller år på torsdag... :D

Ok, en liten födelsedagspresent, då:
Bild

Här är dina element simulerade i en 67 liters låda avstämd till 40 Hz. Delningen är passiv vid 500 Hz, vilket ger stora spolar: Basen ska ha 7,4 mH i serie och 14µF i parallell, "diskanten" ska ha 11µF i serie 9,3mH i parallell, och dämpas med ett 7 ohms motstånd direkt i serie med elementet.

Diskanten faller av mer än i verkligheten pga att Basta! inte modellerar konuppbrytningar.

Implementeringen är inte helt realistisk med tanke på de stora spolarna, men visar att det går att kompensera bort baffelsteget på detta sättet. Och spolarna är betydligt dyrare än en mikrofonkapsel på Elfa. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ronnie

ja må ja leva

Inläggav Ronnie » 2006-11-22 21:59

Tack tack :)

Återgå till DIY-forum