Snooks, bättre än lakrits

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tvett

Snooks, bättre än lakrits

Inläggav tvett » 2006-11-23 18:04

Lägger in en bild på mina nya rca-kablar 8O -klicka för bättre bild-

Bild

Nu är de färdiga. Borde låta bättre än lakritssnören.

Bild

Blev en dammgenerande digitalkabel med.

edit: nyare bilder
Senast redigerad av tvett 2007-10-07 00:14, redigerad totalt 9 gånger.
/J

Cygnus resurectum

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-11-23 23:41

Låt mig gissa: CT100 med kontakter från biltema! (har du bilder på hur du lödde fast kabeln i den kontakten)

Om det är CT100 vore det kul att höra hur du upplever att återgivningen förändrades. Jag har nämligen bytt till CT100 och om vi kom fram till samma slutsats vore det ju lite intressant.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-11-24 00:15

Jag borrade ett hål i botten, förtennade skärmen och lyckades tråckla ner den, drog fast kabeln med extra mellanlägg, lödde signal, sedan skärmen i hålet, avslutade med att klippa och fila ner så att hylsan gick fritt igen.

Jag ska spela in dem under tidsrymden 0.03 µs så berättar jag om ljudet sen.

edit: slartibartrick
Senast redigerad av tvett 2006-11-26 18:40, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-11-25 16:10

Jag kan meddela att kablara levererar ljudet som det ska.....
/J

Cygnus resurectum

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-11-25 18:27

tvett skrev:Jag kan meddela att kablara levererar ljudet som det ska.....

Vilket sammanträffande! det tycker jag också om CT100! ;)

Nej, det är väl varken särskilt enkelt eller korrekt att göra en jämförelse. Jag fick för mig att jag fick ett bättre djup i ljudbilden, men den förbättringen beror ju på vad jag hade innan, så det säger väl inte så mycket.

Hur som helst så är det kul att veta att man har gjort dem själv :)

Apropå de kontakter du har valt så verkar det just lite trixigt att få dit kabeln, undrar hur de egentligen har tänkt sig att kabeln ska fästas. Jag skaffade istället furutechs billigaste från svalander, det blev lite dyrare, men det var lättare att löda.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-11-25 19:28

ekeponken skrev:Vilket sammanträffande! det tycker jag också om CT100! ;)

Nej, det är väl varken särskilt enkelt eller korrekt att göra en jämförelse. Jag fick för mig att jag fick ett bättre djup i ljudbilden, men den förbättringen beror ju på vad jag hade innan, så det säger väl inte så mycket.

Ja det är bra att det låter iaf :D
Jag har varken rum eller utrustning att lyssna men det _måste_ vara bättre än innan.

ekeponken skrev:Hur som helst så är det kul att veta att man har gjort dem själv :)

Snygga är de med.

ekeponken skrev:Apropå de kontakter du har valt så verkar det just lite trixigt att få dit kabeln, undrar hur de egentligen har tänkt sig att kabeln ska fästas. Jag skaffade istället furutechs billigaste från svalander, det blev lite dyrare, men det var lättare att löda.

Det blir en rejäl prisskillnad mellan Furutech och Biltema.
Jag fick borra och ha en ordentlig lödstation så gick det bra. Det är nog menat att man ska löda på ytan men det klarar man inte med så grov dielektrikum.

(Funderar på Svalanders billigaste rörbananer till nästa högtalarkabelbygge)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-25 20:36

tvett skrev:Det blir en rejäl prisskillnad mellan Furutech och Biltema.
Jag fick borra och ha en ordentlig lödstation så gick det bra. Det är nog menat att man ska löda på ytan men det klarar man inte med så grov dielektrikum.

Jodå. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-11-26 17:26

tvett skrev:(Funderar på Svalanders billigaste rörbananer till nästa högtalarkabelbygge)

Jag har använt de där som bara är ett tunt rör av någon slags metall (antar att det är de du menar). Jag hade även där lite svårt att löda fast kabeln. Min lösning var att jag tråcklade in lödspetsen framifrån (satte på en tunnare pinne på min lödkolv) från andra änden stoppade jag in kabeln (2*1,5 mm ekk) och där matade jag även på med tenn. Kontakterna missfärgades en hel del på grund av värmen men jag tror det blev en bra lödning.
Efter första lödningen upptäckte jag att det är dumt att löda för långt fram för röret behöver kunna röra på sig då det ska in i förstärkarkontakterna, något som inte går om hela röret är fullt med tenn.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-11-26 17:41

Jag råkade kolla på teckenuppsättningar på tangentbord för ett par dagar sedan... och såg till min förvåning att µ-tecknet faktiskt finns med där! :D

Kod: Markera allt
Alt Gr + M

alternativt

Kod: Markera allt
Alt + Ctrl + M

Är det inte underbart?! :D

/slrt
admin

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-11-26 21:04

Tack Slarti!

Tog två bilder för att visa hur jag lött.

Bild

Skärmen tvinnad, tennad och nedstoppad i hålet.

Bild

Lött och filat försiktigt.
/J

Cygnus resurectum

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-11-26 21:49

Naqref™ skrev:

Jodå. ;)

Hur?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-26 22:01

ekeponken skrev:
Naqref™ skrev:

Jodå. ;)

Hur?

Lagom värme och lagom stor temisk massa (spetsgrovlek) så funkar det alldeles utmärkt. Faktum är att en billig 25w lödkolv med en halvgrov spets är bättre än en 80w lödstation med finaste spetsen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-11-26 22:11

Jag tyckte problemet mer var att få skärmen att ligga samlad mot ytan.
Dielektrikumet är lite ivägen för att lyckas med det.
Det var främst därför jag valde att löda i ett hål.
/J

Cygnus resurectum

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-11-26 22:26

Naqref™ skrev:
ekeponken skrev:
Naqref™ skrev:

Jodå. ;)

Hur?

Lagom värme och lagom stor temisk massa (spetsgrovlek) så funkar det alldeles utmärkt. Faktum är att en billig 25w lödkolv med en halvgrov spets är bättre än en 80w lödstation med finaste spetsen.

Får ta och pröva igen nästa gång det är dags.

När jag löder så lyckas jag aldrig få smälta tillräckligt snabbt för att inte smälta den närmaste plasten (dielektrikat?) vad gör jag för fel? jag ser att du tvett har lyckats undvika att smälta plasten.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-11-27 09:28

tvett skrev:Jag borrade ett hål i botten, förtennade skärmen och lyckades tråckla ner den, drog fast kabeln med extra mellanlägg, lödde signal, sedan skärmen i hålet, avslutade med att klippa och fila ner så att hylsan gick fritt igen.

Jag ska spela in dem under tidsrymden 0.03 µs så berättar jag om ljudet sen.

edit: slartibartrick

Spela in dem????? Hur????????
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-11-27 10:08

soundbrigade skrev:Spela in dem????? Hur????????

Genom att trycka på Play! 0.03 mikrosekunder efter att impulsen nått kabeln så har den passerat ut på andra sidan (eller nåt sånt) och jag ser dem som inspelade.

200,000,000m/s
0.6m kabel

Man får se till att lägga dem på plats innan man drar åt chuckarna, annars lägger de sig aldrig...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-27 10:47

ekeponken skrev:När jag löder så lyckas jag aldrig få smälta tillräckligt snabbt för att inte smälta den närmaste plasten (dielektrikat?) vad gör jag för fel? jag ser att du tvett har lyckats undvika att smälta plasten.

En för svag lödkolv kan ge dessa problem. En stark lödkolv värmer snabbare upp just det område som behövs.

Vad som också snabbt får upp temperaturen är bra kontakt med lödkolvsspetsen. En ren och förtennad spets är ett måste. Lite separat applicerat fluss på lödytan hjälper till (flussmedlet som ofta finns i lödtennet flyter ju inte ut förrän tennet smälter).

Nu vet jag inte hur just dessa kontakter ser ut men finns det plats att hålla en small tång mellan lödyta och plast så får man bra värmeavledning den vägen.

/ B

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-11-27 11:05

Bill50x skrev:
ekeponken skrev:När jag löder så lyckas jag aldrig få smälta tillräckligt snabbt för att inte smälta den närmaste plasten (dielektrikat?) vad gör jag för fel? jag ser att du tvett har lyckats undvika att smälta plasten.

).

Nu vet jag inte hur just dessa kontakter ser ut men finns det plats att hålla en small tång mellan lödyta och plast så får man bra värmeavledning den vägen.

/ B

Jag har ett par peanger för just detta ändamål. Värmeavledning alltså. Mycket bra eftersom de är låsbara! :)

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-11-27 11:17

tvett skrev:Genom att trycka på Play! 0.03 mikrosekunder efter att impulsen nått kabeln så har den passerat ut på andra sidan (eller nåt sånt) och jag ser dem som inspelade.

200,000,000m/s
0.6m kabel .

Jo jag såg de där 0,03us och misstänkte att du hade en pragmatisk inställning till kablar; alltså kabeln ska forsla elektroner från ett ställe till ett annat. Kabeln ska alltså inte låta.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-11-28 13:49

soundbrigade skrev:Jo jag såg de där 0,03us och misstänkte att du hade en pragmatisk inställning till kablar; alltså kabeln ska forsla elektroner från ett ställe till ett annat. Kabeln ska alltså inte låta.

Nja, min inställning är att kabeln ska forsla signal - inte elektroner - från ett ställe till ett annat.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-12-01 20:58

Sådär, då var de färdiga!
Senast redigerad av tvett 2006-12-02 00:13, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-12-01 21:13

tvett skrev:Nja, min inställning är att kabeln ska forsla signal - inte elektroner - från ett ställe till ett annat.

:lol:

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-12-01 21:17

Snyggt! :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-01 21:19

Människor som du skulle ha ett sorts Nobellpris 100 meter kula i Finnkamp. Tänk att bara göra en kabel utan att fylla den med älgpiss eller skruva på specialsvarvade kontaker med teflonpläterad polonium ........

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-12-01 21:46

StefanA skrev:Snyggt! :)

Tack! Man kanske skulle göra en liten låda att sätta mitt på kabelparet i kolfiber :lol:

sb: Jag avslöjar inget om månljus och oskulder.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-12-01 22:03

tvett skrev:sb: Jag avslöjar inget om månljus och oskulder.

... vilket förövrigt är en väldigt bra metod...

PS. Dom rockar... Skitsnygga!

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-12-02 10:53

Tack för alla tips om lödning, hoppas saker och ting går bättre nästa gång jag löder.

Tvett: Kablarna är ju grymt snygga, snyggt gjort med krympslangen, jag kommer definitivt kopiera din design :) .

Månljus och oskulder, är det inte tuppar man ska offra? är det därför det inte har låtit så bra? jag får återkomma med blindtest av metoderna.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-12-04 22:14

Gör en digitalkabel med, denna gången med strumpa för att få en tydligare dialog i filmerna. :roll:
Väntar på att få kontakter men lägger in en bild så länge.

Bild
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-12-18 11:39

Nefilim skrev:
Bill50x skrev:

).

/ B

Jag har ett par peanger för just detta ändamål. Värmeavledning alltså. Mycket bra eftersom de är låsbara! :)

Bild

Var köper man peanger?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-18 11:44

Man kanske skulle kunna fråga på apoteket, eller höra med närmaste vårdcentral.
Modern (min) tog hem gamla förbrukade borr och slipar från folktandvården till min bror (modellflygaren). Det är ju inga kanyler precis.

Nästa

Återgå till DIY-forum