Nu är de färdiga. Borde låta bättre än lakritssnören.
Blev en dammgenerande digitalkabel med.
edit: nyare bilder
Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Jag kan meddela att kablara levererar ljudet som det ska.....
ekeponken skrev:Vilket sammanträffande! det tycker jag också om CT100!
Nej, det är väl varken särskilt enkelt eller korrekt att göra en jämförelse. Jag fick för mig att jag fick ett bättre djup i ljudbilden, men den förbättringen beror ju på vad jag hade innan, så det säger väl inte så mycket.
ekeponken skrev:Hur som helst så är det kul att veta att man har gjort dem själv
ekeponken skrev:Apropå de kontakter du har valt så verkar det just lite trixigt att få dit kabeln, undrar hur de egentligen har tänkt sig att kabeln ska fästas. Jag skaffade istället furutechs billigaste från svalander, det blev lite dyrare, men det var lättare att löda.
tvett skrev:Det blir en rejäl prisskillnad mellan Furutech och Biltema.
Jag fick borra och ha en ordentlig lödstation så gick det bra. Det är nog menat att man ska löda på ytan men det klarar man inte med så grov dielektrikum.
tvett skrev:(Funderar på Svalanders billigaste rörbananer till nästa högtalarkabelbygge)
Alt Gr + M
Alt + Ctrl + M
Naqref™ skrev:tvett skrev:Det blir en rejäl prisskillnad mellan Furutech och Biltema.
Jag fick borra och ha en ordentlig lödstation så gick det bra. Det är nog menat att man ska löda på ytan men det klarar man inte med så grov dielektrikum.
Jodå.
ekeponken skrev:Naqref™ skrev:tvett skrev:Det blir en rejäl prisskillnad mellan Furutech och Biltema.
Jodå.
Hur?
Naqref™ skrev:ekeponken skrev:Naqref™ skrev:tvett skrev:Det blir en rejäl prisskillnad mellan Furutech och Biltema.
Jodå.
Hur?
Lagom värme och lagom stor temisk massa (spetsgrovlek) så funkar det alldeles utmärkt. Faktum är att en billig 25w lödkolv med en halvgrov spets är bättre än en 80w lödstation med finaste spetsen.
tvett skrev:Jag borrade ett hål i botten, förtennade skärmen och lyckades tråckla ner den, drog fast kabeln med extra mellanlägg, lödde signal, sedan skärmen i hålet, avslutade med att klippa och fila ner så att hylsan gick fritt igen.
Jag ska spela in dem under tidsrymden 0.03 µs så berättar jag om ljudet sen.
edit: slartibartrick
soundbrigade skrev:Spela in dem????? Hur????????
ekeponken skrev:När jag löder så lyckas jag aldrig få smälta tillräckligt snabbt för att inte smälta den närmaste plasten (dielektrikat?) vad gör jag för fel? jag ser att du tvett har lyckats undvika att smälta plasten.
Bill50x skrev:ekeponken skrev:När jag löder så lyckas jag aldrig få smälta tillräckligt snabbt för att inte smälta den närmaste plasten (dielektrikat?) vad gör jag för fel? jag ser att du tvett har lyckats undvika att smälta plasten.
).
Nu vet jag inte hur just dessa kontakter ser ut men finns det plats att hålla en small tång mellan lödyta och plast så får man bra värmeavledning den vägen.
/ B

tvett skrev:Genom att trycka på Play! 0.03 mikrosekunder efter att impulsen nått kabeln så har den passerat ut på andra sidan (eller nåt sånt) och jag ser dem som inspelade.
200,000,000m/s
0.6m kabel .
soundbrigade skrev:Jo jag såg de där 0,03us och misstänkte att du hade en pragmatisk inställning till kablar; alltså kabeln ska forsla elektroner från ett ställe till ett annat. Kabeln ska alltså inte låta.
Nefilim skrev:Bill50x skrev:ekeponken skrev:När jag löder så lyckas jag aldrig få smälta tillräckligt snabbt för att inte smälta den närmaste plasten (dielektrikat?) vad gör jag för fel? jag ser att du tvett har lyckats undvika att smälta plasten.
).
Nu vet jag inte hur just dessa kontakter ser ut men finns det plats att hålla en small tång mellan lödyta och plast så får man bra värmeavledning den vägen.
/ B
Jag har ett par peanger för just detta ändamål. Värmeavledning alltså. Mycket bra eftersom de är låsbara!![]()
Användare som besöker denna kategori: smile och 10 gäster