Peerless sls 6,5tum

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

niclas

Peerless sls 6,5tum

Inläggav niclas » 2006-11-24 15:30

Peerless har kommit med ett nytt element i SLS-serien, den här gången en bas på 6,5 tum. Mer info på länken:

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=355

Bild

Provade mig på en simulering med två element i "basta".

Bild

25 liter och avstämd vid 35hz, porten fick en diameter på 50mm och längd 154mm. Verkar det gångbart? Är inte så hajj på hur kurvan bör se ut egentligen.. Frågetecken även på ljudtryckskapacieten mot lägre frekvenser som syns på den grå grafen.. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-24 15:59

Ja, ska man tro på databladet är det ett element för minisubbar. Den ganska fula resonansen vid 7-800 Hz gör att man knappast kan spela mellanregister på den. En slaglängd på 8 mm är dock rätt hyfsat, för ett så litet element.

Maxutnivån vid låga frekvenser beror på att röret är för litet. Samtidigt kan man kanske inte heller göras det så stort som man skulle vilja, eftersom man får pipresonanser i röret. Men längre än 154 mm kan man nog stå ut med.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-24 16:04

Det där elementet verkar kul som en större kompis till ett annat thympany-element :P
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-11-24 16:46

Bättre!

http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w6-1139sg.htm

Bild

I 15 liter avstämt till 30 Hz:

Bild[/img]

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-24 16:53

Nwalmaer skrev:Bättre!

Tyckte det var sämre på alla punkter faktiskt. Sämre verkningsgrad, taskigare motor, högre fs och gissningsvis sämre slaglängd.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-11-24 17:23

Inte alls. Verkningsgraden i system ligger omkring 86 dB och slaglängd är ju som specifierat en rejäl bit längre.

Kräver än mindre låda, kan spela starkare och djupare och är förmodligen billigare!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-24 17:34

Tja kollar man på deras graf så ligger känsligheten över ett större register på runt 83dB och vad man än säger så är det ungefär halva ljudintensiteten mot vad man får från Peerlesselementet. Och i o m att Qts är högre så måste man de facto ha en större låda. Och vågar du svära på att de inte har uppgett X-max så som många anger det nämligen p-p? Då ligger de ett par dB efter Peerless även där. ;)

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-11-24 17:58

Jajamen, det är +- 13 mm. Har använt dom förut, passivt delade i en två-vägare. Verkningsgraden för systemet hamnade på 85 dB.
Qts-värdet tillåter en rejäl underavstämning och Vas är ju pyttelitet. Hade dom i 20 liter själv men det går komma undan med mindre.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-24 18:25

Vad är det då som säger att systemkänsligheten inte blir motsvarande högre för Peerlessbasen?

Bra om det är +/-13mm i linjär slaglängd mot Peerlessens verkliga +/-8mm. Frågan är varför de bara skriver X-max 13mm när det är så tvetydigt. Meeen det är ju en annan fråga. Jag skulle (oaktat prisskillnaden) ändå välja Peerlessen. ;)

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-11-25 00:31

Ser ut som en kandidat ja. Pris?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-25 01:06

Svante skrev:Ja, ska man tro på databladet är det ett element för minisubbar.

Tänkte precis föreslå sub till datorn. Kanske något att bygga subbor av till den där bio-friggeboden. Var det inte du som hade det som förslag? 2 el. 4 subbor med en sån här i varje? Fast jag skulle ha dimensionerat lådan helt annorulnda än trådskaparen, men det är ju jag det...

Skulle fan vara kul att bygga en sån där bod, bara på skoj, för att se hur det går att få till det. Men tid och pengar saknas. Någon som har en halv miljon över så att jag kan jobba med detta i ett halvår?

Edit: En till liten långslagig sak:
http://www.adireaudio.com/Files/Extremis6.8Datasheet.pdf
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-11-25 01:40

http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=930913

När vi ändå talar om små subbar skulle jag vilja veta om någon har något att säga om dessa?

niclas

Inläggav niclas » 2006-11-25 01:41

Max_Headroom skrev: Fast jag skulle ha dimensionerat lådan helt annorulnda än trådskaparen, men det är ju jag det...

Hej! Trådskaparen här, eftersom jag inte är så hajj än på vad man bör rikta in sig på när det käller dimensionering får du gärna delge hur du hade gjort. Så man lär sig nåt. :wink:

nijo

Inläggav nijo » 2006-11-25 13:29

JB skrev:http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=930913

När vi ändå talar om små subbar skulle jag vilja veta om någon har något att säga om dessa?

Nja, med så högt Fs blir det väl ingen riktigt subwoofer.

/Jonas

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-25 14:49

niclas skrev:
Max_Headroom skrev: Fast jag skulle ha dimensionerat lådan helt annorulnda än trådskaparen, men det är ju jag det...

Hej! Trådskaparen här, eftersom jag inte är så hajj än på vad man bör rikta in sig på när det käller dimensionering får du gärna delge hur du hade gjort. Så man lär sig nåt. :wink:

Jag skulle gjort en mindre låda och slitad port (svårt att få plats med den annars). Det gör att -3dB punkten åker upp, men med en placering på golv nära bakvägg så får man så kycket stöd och golv och vägg att det fungerar ändå.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-25 20:34

Någon subbas verkar det inte bli med Peerless-elementet. Dels verkar det som om lådan ska vara liten och någon rimlig portlängd blir det svårt att realisera. Den föreslagna dimensioneringen i trådens början ger ingen "önskekurva" och portarealen är ungefär som på mina MP MiniRing (som har en 100 mm bas). Portarealen bör väl upp på ca 70 mm med 6.5-tummaren?

Användarvisningsbild
bjed

sls 6,5

Inläggav bjed » 2006-11-29 15:06

Angående W6-1139SG
Jag har varit i kontakt med TB angående W6-1139SG verkliga slaglängd. De uppger att Xmax är halva P-P och 13mm exklusive polplattans tjocklek. Vidare anger de att det faktiskt är den sträckan som talspolen omsluts av magnetfältet. Således måste talspolen vara ca 32mm lång! Anmärkningsvärt, eller hur?

Undantaget de andra parametrarna så kunde detta element verkligen vara en kandidat för en lite subbas. Eventuellt som dubbelmontage för att få lite tryck upp till ca 3-400Hz i en 40 liters låda.......låter inte det som en tänkbar lösning?

Notera också BPA hemsida http://oaudio.net/index.php?cPath=25&XT ... 3c9df690ec och att element-data här avviker något från TB.

Är det någon på forumet som hört denna juvel?

Jag återkommer med den förklarande skiss som TB skickade (bara någon berättar hur jag ska infoga den i inlägget).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Peerless sls 6,5tum

Inläggav paa » 2006-11-29 15:29

niclas skrev:Peerless har kommit med ett nytt element i SLS-serien, den här gången en bas på 6,5 tum. Mer info på länken:

Det är intressant att läsa vilka viktiga egenskaper ett element kan ha nuförtiden:

"The large dustcap results in a "potent" look and leaves a very good printable platform for customization of the product."
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Re: sls 6,5

Inläggav Nwalmaer » 2006-11-29 15:45

bjed skrev:Notera också BPA hemsida http://oaudio.net/index.php?cPath=25&XT ... 3c9df690ec och att element-data här avviker något från TB.

Om man går efter bilden så verkar det inte vara rätt element dom har, dom elementen jag hade hade chassit pressat åt andra hållet, och en fin försänkning för fästet till upphängningen. Magneten var även högre och chassiet var ventilerat under spidern. Det finns många 1139:or, SC, SG, SH etc. och SG är det elementet man vill ha, och det som har längst slaglängd. SC är väl en äldre version och hade 11,5 mm, det kanske är den dom säljer.

Vore kul att se TBs diagram över elementet!

Användarvisningsbild
bjed

sls 6,5

Inläggav bjed » 2006-11-29 16:21

paa:
Man kan undra vad "The large dustcap results in a "potent" look and leaves a very good printable platform for customization of the product." har att göra med det toanal/musikaliska.........

Nwalmaer:
Jag har också noterat utseendeskillnaderna. kanske är det olika versioner. Klart är dock att BPA anger att det är W6-1139SG, även om det i verkligen är SC. Jag har skickat en förfrågan till dem.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-12-01 16:43

bjed mailade bilden han fick av Tang Band så jag lägger upp den här.

Bild

Blir väl inte mycket tydligare... eller?
Det är väl dessutom standarden för Xmax värdet, är det p-p så ska det väl anges.

Slänger in en bild på dom W6-1139SG som var i min ägo. Som synes skiljer dom sig estetiskt från dom på BPAs sida och kollar man på talspolen genom ventilationen under spidern ser man tydligt att 13 mm är ingen överdrift.

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-01 17:50

Ibland har man sett det klagas på att även om Xmax är stort är det ingen garanti för att det linjära området är stort.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-12-01 18:06

Jo det är ju klart. Tex. tog ju Zaph upp i hans test av Adire Extremis att trots att motorn hade väldigt linjär 13 mm slaglängd så begränsade spider och upphängning till området 8-10 mm. Synd på ett sånt trevligt element annars.

Användarvisningsbild
bjed

slls 6,5

Inläggav bjed » 2006-12-01 20:56

Vem har sagt att just det här elementets egenskaper, bland annat linjäritet, är begränsat?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-12-01 21:05

hmmm på tangband kanske man borde dra bort lite av xmax, för på mina 6st 4" tangband låg alla talspolar olika högt i magnetgapet.... Vet ju iof inte om så är fallet med andra tangbandelement.

Användarvisningsbild
bjed

sls 6,5

Inläggav bjed » 2006-12-01 21:25

Det är inte ovanligt med avvikelser i tillverkningsprocessen. Avvikelser på upp emot 10% kan faktiskt iakttagas även på högkvalitets (dyra) element.
Emellertid låter det lite underligt att talspolarna ligger olika högt i magnetgapet på dina element, norman. Man kan alltså se talspolen med sådan noggrannhet?

Användarvisningsbild
norman

Re: sls 6,5

Inläggav norman » 2006-12-01 21:31

bjed skrev:Emellertid låter det lite underligt att talspolarna ligger olika högt i magnetgapet på dina element, norman. Man kan alltså se talspolen med sådan noggrannhet?

På dom var det öppet mellan spider och magneten så där såg man spolarna tydligt. Fast man kan ju inte klaga för mycket när de är så billiga. Dessa hade ju rätt kort xmax så då blir det ju mer tydligt med nån millimeter fel, så min anmärkning kanske inte är så relevant för ett element med långt xmax.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-10-12 20:01

Nu har också fått upp ögonen för SLS 6.5" :) Borde ju funka som basmoduler till Mupps! :)
Elementet tycks vara lämpligt med basreflexavstämning, men efter vad jag läst i tråden uppstår då problemet att tillräcklig portlängd inte får plats i lådan...
Oprtimal lådvolym tycks ju vara omkring 10L efter vad jag läst :)

Jag fick då en idé. Om man köper ett avloppsrör i plast med lämplig diameter och böjer det likt bilden så borde det rymmas i lådan.

Bild

Det kanske inte är så lätt att böja, men det kanske går med varmluftspistol tänker jag :)
Jag skulle ju kunna prova innan jag avfärdar denna idé :)

Bosse löste ju detta problem med dubbel slitsport, och det kanske är en enklare lösning :)
Men det blir ett knyck i hörnet.
Med ett böjt rör blir ju knycken mindre tvär...

Frågan är hur bra idén med böjt rör egentligen är?
Raka rör är väl egentligen bäst kan jag tänka?

Vad säger panelen? Flipp eller flopp? :P

ps. Detta är en ansats att bryta trenden och bygga något helt annat än slutet med SLS10+LT som verkar varit en långdragen sommarfluga :wink:
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-10-12 20:11

En annan idé:

Jag tror mig ha förstått följande samband:
Säg att man har en en port med viss tvärsnittsarea och längd. Då kan man använda en av de formler som finns för att räkna ut portens avstämningsfrekvens.

Säg att man vill byta till en större port för att minska risken för blåsljud samt andra relaterade problem, men samtidigt behålla samma avstämningsfrekvens.
Den nya större porten kommer då bli längre har jag förstått.

Om man då vill stämma av en liten låda lågt, kan man inte då använda tre eller fyra mindre (och kortare) portar som då skulle rymmas inom lådan, men tillsammans ha tillräcklig tvärsnittsarea?
Eller finns det anledningar till att man inte gör så? :o
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-12 20:18

ollebolle skrev:En annan idé:

Jag tror mig ha förstått följande samband:
Säg att man har en en port med viss tvärsnittsarea och längd. Då kan man använda en av de formler som finns för att räkna ut portens avstämningsfrekvens.

Säg att man vill byta till en större port för att minska risken för blåsljud samt andra relaterade problem, men samtidigt behålla samma avstämningsfrekvens.
Den nya större porten kommer då bli längre har jag förstått.

Om man då vill stämma av en liten låda lågt, kan man inte då använda tre eller fyra mindre (och kortare) portar som då skulle rymmas inom lådan, men tillsammans ha tillräcklig tvärsnittsarea?
Eller finns det anledningar till att man inte gör så? :o

Nej, arean på portarna samverkar, så fyra mindre portar motsvarar en fyra gånger så stor.
Senast redigerad av paa 2010-10-12 20:22, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till DIY-forum