N00b needs you. Ett par frågor som är enkla kanske...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

northernlight

N00b needs you. Ett par frågor som är enkla kanske...

Inläggav northernlight » 2006-11-26 18:09

Hejhej. går igång direkt utan omsvep :)
1: jag vill bygga mina egna högtalare.
2: denna vill jag ha: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=65 "acoustic response 6"

FRÅGOR:
- får jag med ritningar på lådan?
- då jag vill bygga lådan själv väljer jag ju element och filter. Är detta allt jag behöver dvs högtalarterminaler och sånt tillkommer det eller är det inkluderat?
-röret längst ner ingår det också?

Nu tänker säkert nån vaffö fråga oss och inte hifikit.se... ja om jag frågar er får jag kanske svar innan nästa år ;) Tack tack tack på förhand.

Ljudet är inte såååå jävla viktigt utan själva slöjdandet kommer först :) (tänkte nämligen ge bort detta kit till brorsan och bygga med lite andra grejer sedan om detta går bra) haha :) så... tack på förhand.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-26 20:44

Med tanke på att en färdig låda endast kostar 182 kr, vill du verkligen slöjda?

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-11-26 21:43

RogerGustavsson skrev:Med tanke på att en färdig låda endast kostar 182 kr, vill du verkligen slöjda?

Om du läser hans inlägg en gång till så ser du att det är just det han vill! :wink:

Mitt tips till northernlight är ändå att ringa och fråga. Dom kan ju inte låta dig vänta i telefonen i flera år innan dom svarar. Det är ju faktiskt dom på Hifikit som vet vad som ingår...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-26 22:08

Jag blir nyfiken på, om man ungefär som i detta fall, kan laborera fritt med lådans utformning så länge man håller sig till rätt volym och avstämning? Om allt annat är givet s.a.s.

northernlight

Inläggav northernlight » 2006-11-26 23:24

StefanA skrev:
RogerGustavsson skrev:Med tanke på att en färdig låda endast kostar 182 kr, vill du verkligen slöjda?

Om du läser hans inlägg en gång till så ser du att det är just det han vill! :wink:

Mitt tips till northernlight är ändå att ringa och fråga. Dom kan ju inte låta dig vänta i telefonen i flera år innan dom svarar. Det är ju faktiskt dom på Hifikit som vet vad som ingår...

aaa... det kanske är bäst att göra det... jo ok. Imorgon ringer jag. så kan jag meddela här så kanske andra kan h nytta av det...
PS: Fett fett schysst byggtråd... det är du som fick mig i fällan haha :)

phloam: ja... det vore ju bra... volymen kan man ju knacka ut enkelt... men vad menar du med avstämning?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-26 23:28

northernlight skrev:
phloam: ja... det vore ju bra... volymen kan man ju knacka ut enkelt... men vad menar du med avstämning?

Bara att det fortfarande måste vara basreflex (med rätt rör osv) och rätt volym då också :)

Kanske lite svårt att ändra nåt väsentligt där ändå, hmm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-27 09:21

StefanA skrev:Om du läser hans inlägg en gång till så ser du att det är just det han vill! :wink:

Jo, det såg jag... men jag misstänker att det kommer att kosta betydligt mera att slöjda själv och att det ska till ett antal timmar av den ständiga bristvaran fritid.

northernlight

Inläggav northernlight » 2006-11-27 12:24

hejhej. ringde ner till hifikit och det som ingår i det fulla paketet är:
- dämpmaterial
- anslutningspanel
- kabel
- element och filter
- samt låda

annars är det bara elementen och filtren som ingår.

Så mao köpa ett fullt kit och kasta lådan är min melodi.
Roger: ja jag vet att det kommer att tära på fritiden... men det är ju slöjdandet jag vill åt... så jag ser det inte som förlorad tid :)

phloam: om detta bygge går väl ut skulle jag vilja bygga ett par bakhögtalare... går det mao att bygga högtalarna som en trekant så man får ljudet riktat inåt mot soffan tex utan att det börjar låta knas?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-27 12:30

Då är det bara att slöjda på! Tyckte bara att det blev lite slagsida mellan "inkromet" och lådan. Tänker man lägga ner mycket tid får det gärna bli bra ljud också.
Bakhögtalare ska väl inte vara riktade mot lyssningsplatsen överhuvudtaget? Det är väl diffust det ska vara och helst med så många ljudkällor som möjligt?

northernlight

Inläggav northernlight » 2006-11-27 12:34

RogerGustavsson skrev:Då är det bara att slöjda på! Tyckte bara att det blev lite slagsida mellan "inkromet" och lådan. Tänker man lägga ner mycket tid får det gärna bli bra ljud också.
Bakhögtalare ska väl inte vara riktade mot lyssningsplatsen överhuvudtaget? Det är väl diffust det ska vara och helst med så många ljudkällor som möjligt?

bara vi båda pratar hemmabio här så fattar jag :)

northernlight

Inläggav northernlight » 2006-12-05 01:51

så... beställde två par av dessa... ska nu bara fila på vad för trä jag vill ha till lådorna...

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-12-05 02:28

Två par? 4 st?
/J

Cygnus resurectum

northernlight

Inläggav northernlight » 2006-12-05 08:25

tvett skrev:Två par? 4 st?

ohhhh nej :) Menade 2st :) haha.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-05 10:49

Jag minns några ohyggliga italienska högtalare som var byggda i exklusivt trä. Man hade tagit fram ett gäng skivor vilka sågades ur och limmades ihop som en sandwich. Det var snyggt. (Men säkert jobbigt). Bok, björk, ek, lönn, ask ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till DIY-forum