Tvåvägshjälp!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jaste

Tvåvägshjälp!

Inläggav jaste » 2006-11-29 21:40

Hej igen!

Tänkte under julen knåpa ihop mina första högtalare. Så enkla som möjligt. Sneglade lite på denna, verkar prisvärd och lättbyggd:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50337

Kikade sedan på ett par Hivi-byggen, tack vare deras fina pris så funderade jag på att göra något liknande den övre fast med dessa element istället

Diskant
http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=23

Bas/mellan
http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=53

De har ju lite olika känslighet, diskanten 90 och basen 85, är det för stor skillnad eller kan man tygla diskanten tillräckligt?

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2006-12-02 17:40

Att diskanten har lite högre känslighet än basen är lätt att åtgärda med ett motstånd.

Om du kikar i databladet för basen så har den en ca 15 dB topp i 3 kHz vilket kräver lite extra uppmärksamhet i delningsfiltret.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-02 18:14

Mixon skrev:Att diskanten har lite högre känslighet än basen är lätt att åtgärda med ett motstånd.

2 motstånd är väl mera rimligt?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Re: Tvåvägshjälp!

Inläggav soundbrigade » 2006-12-02 18:33

jaste skrev:Tänkte under julen knåpa ihop mina första högtalare. Så enkla som möjligt. Sneglade lite på denna, verkar prisvärd och lättbyggd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50337

Vi som var på Göteborgs-blasten imponerades av de här.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
jaste

Inläggav jaste » 2006-12-04 10:40

Hifidistribution verkar ju ha tagit julledigt så nu vettefan vad det blir. Jumon audio är ju ett alternativ dock.
Om puckeln vid 3 khz är lite knåp kanske man kan dela strax under, eller är det för lågt?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-12-04 12:44

Max_Headroom skrev:
Mixon skrev:Att diskanten har lite högre känslighet än basen är lätt att åtgärda med ett motstånd.

2 motstånd är väl mera rimligt?

Oftast så minskar distortionen om man driver en diskant mer högohmigt, därför kan det vara onödigt att sätta ett motstånd parallellt.

Användarvisningsbild
jaste

Inläggav jaste » 2006-12-04 13:12

Hur mycket är det vettigt att dämpa en diskant?
Har redan en diskant hemma (Isophon DKT-11) som jag redan tjatat lite om här på forumet, den har dock en känslighet på 102 db, är det lönt att skaffa sig en hyffsad bas till denna med känslighet runt 90 db och dämpa järnet?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-04 13:12

Mm, en rejäl konuppbrytning vid 3kHz betyder att elementet måste dämpas 15 dB extra där. Samtidigt har diskanter en resonansfrekvens på 1300 Hz, det är ett ganska smalt område som det är möjligt att dela i. Men med ett lite pyssligt delningfilter, kanske?

Känsligheten på diskanten är ett litet problem som fixas med ett seriemotstånd eller en spänningsdelare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-04 15:00

Tycker det ser ut att bli ekonomisk "obalans" i konstruktionen. Den kombination av element som nämns kräver ett delningsfilter som förmodligen kommer kosta en hel del pengar och tid. Som förstaprojekt skulle åtminstone jag satsa på något som ger gott resultat med minimal arbetsinsats.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-12-04 15:51

Bild
"...sound is natural and smooth."

Visst serru! :)

Nä, men det där elementet behöver delas förhållandevis lågt till hur stort det är. Den enklaste varianten att utgå i från är en seriell resonanskrets vid 3kHz parallellt över elementet och en seriespole innan. Då kanske man kan få till en vettig delning runt 1,5 till 2kHz där diskanten kan ta över. För diskantfiltret gör man likadant fast tvärtom dvs en serieresonanskrets parallellt över elementet och en seriekondensator innan.

Den där diskanten är ju rätt intressant annars för att den går att försänka ovanpå en högtalares lutande ovansida lite som B&W 700-serien. Då kan man få en snygg fasintegration och bra diffraktionsegenskaper.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-04 16:03

Fast inga utav de två diskanter som har tagits upp av trådskaparen verkar vara förstaval för att ta hand om frekvenser från ca 1500 Hz.

Användarvisningsbild
jaste

Inläggav jaste » 2006-12-04 16:52

Njae, Isophon hornet är väll iofs mitt förstahandsval eftersom jag har det hemma, men vilken vettig bas väljer jag till denna? Om det krävs lite kulor för att hitta en tillräckligt känslig bas så kanske det inte blir så lönsamt ändå. Ser helst att basen inte kostar mer än ca 300-400 kr st.
Hi-vi historien kan nog glömmas nu när hifidistribution har julstängt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-04 16:59

Martin skrev:Nä, men det där elementet behöver delas förhållandevis lågt till hur stort det är. Den enklaste varianten att utgå i från är en seriell resonanskrets vid 3kHz parallellt över elementet och en seriespole innan.

Intressant... Min första tanke var att sätta en parallellkrets i serie. Men labbar man lite med det så går det faktiskt bättre med en seriekrets i parallell. Lattjo.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-12-04 18:22

Svante: Det går nästan alltid bättre och finns fler fördelar med att använda parallella serieresonanskretsar jmft med tvärtom. Seriekopplade parallellresonanskretsar verkar mest ha akademiskt värde och funkar sällan till något i praktiken.

Serieresonanser däremot är fina saker som bland annat oftast är väldigt okänsliga för elementets impedans och variationer i den. :) Använder man dem som delningsfilter så kan man göra väldigt branta filter som har både hög termisk stabilitet och förhållandevis låg fasvridning.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-12-04 18:29

Den mest uppenbara lösningen vill jag påstå är ett filter med en resons på tvären, dvs först en drossel i serie, och sedan en LCR-krets på tvären mot jord.
LCR-kretsen består av konding i serie med drolle och sist ett motstånd över drollen. LCR-kretsens resonsansfrekvens skall sammanfalla med membranets uppbrytning. Resten anpassas på bästa sätt efter systemets förutsättningar.

Jag ritade ett sådant filter åt kompis "Lazyworm". Elementet i det fallet var SEAS W22.

Förslaget med LC-krets i serie är en typisk kokbokslösning. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-12-04 18:32

Den mest uppenbara lösningen vill jag påstå är ett filter med en resons på tvären, dvs först en drossel i serie, och sedan en LCR-krets på tvären mot jord.
LCR-kretsen består av konding i serie med drolle och sist ett motstånd över drollen. LCR-kretsens resonsansfrekvens skall sammanfalla med membranets uppbrytning. Resten anpassas på bästa sätt efter systemets förutsättningar.

Morello: Det var ju precis mitt förslag också. :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-04 18:43

Jo, nu vet jag varför seriekretsen parallellt med högtalaren kändes fel. Om högtalarelementet går sönder, eller om man får avbrott till det, så kommer inimpedansen som förstärkaren ser att bli som den röda kurvan.

Bild

Jag vet inte om argumentet håller, och det gäller iofs alla filter brantare än 1:a ordningen, men det var iaf så det kändes. Den där parallellkretsen kortsluter ju faktiskt elementet vid resonans, men kringkomponenterna (elementet bla) ser ju till att förstärkaren inte ser någon farlig last. Dessutom brukar ju förstärkare numera klara tom kortslutning utan att gå sönder, så det gör nog inget.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-12-04 18:47

Svante,

Ni har missat R parallellt med L, varför impedansen samt Q blir knas. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jaste

Inläggav jaste » 2006-12-04 20:39

Ok, herrar, tack för infon... Vad tror ni om att dämpa isophon hornet ca 10 db? Kommer det gå att tygla? Det ska gärna delas vid 3 khz, tänkte att en 6,5 tummare från peerless (290 kr hifikit) blir partner

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-05 01:42

Morello skrev:Svante,

Ni har missat R parallellt med L, varför impedansen samt Q blir knas. :)

:twisted:

Vilket L då?

Användarvisningsbild
jaste

Inläggav jaste » 2006-12-05 10:18

Ingen som har någon synpunkt ang. diskantdämpningen? 10 db är det vettigt?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-12-05 11:36

jaste skrev:Ingen som har någon synpunkt ang. diskantdämpningen? 10 db är det vettigt?
Det beror ju på vilken bas du tänkt använda. Jag tror det blir svårt att hitta en 6.5" bas/mellanregister som har 90dB känslighet vid lägre frekvenser monterat i en låda.

Har du ett element med en känslighet på säg 88dB så behöver du dels dra bort för baffelstegskompensationen (tex 2-3dB, max 6dB), i bästa fall 86dB användbar känslighet alltså. 102-86=16dB. Är hornet på 8ohm behöver du ett seriemotstånd på i storleksordningen 40ohm.

Återgå till DIY-forum