Förslag på mikrofon förförstärkare till elbas

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xor

Förslag på mikrofon förförstärkare till elbas

Inläggav Xor » 2006-11-29 21:40

Hej alla!

Jag hittade ett användningsområde för mina 15" fostex basar jag frågade om tidigare. Det blev en el-bas förstärkare åt farsan!

Spelar i 120l lådor med inbyggd förstärkare (med urkopplat filter).. Jag använder just nu ett gamalt kassetdäck som mic-förstärkare och det låter faktiskt riktigt bra! :)

Problemet är att jag skulle behöva en smidigare lösning än ett kasettdäck..

Jag testade med en micförstärkare från elfa (http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=301260.htm) men den funkar nått fruktansvärd dålig med mängder med störningar..

Har nån ett tips på nån annan micförstärkare som jag kan bygga in i lådan? Har kollat runt men hittar ingenting.. Jag måste söka på fel saker känner jag.. Borde ju inte vara den första i historien som bygger en bas-förstärkare.

Tacksam för alla tips!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-29 22:01

Det finns mängder med preamps på nätet som baseras på röret 12ax7 ( http://www.projetg5.fr.tt/ ). Har själv funderat på en sådan, men priset för bygget blir ca en tusing för material. Då kanske man istället kanske skall kolla på befintliga elbas-preamps; Behringer V-Amp (har en själv, funkar hyggligt men är på väg ut), Tech 21´s SansAmp, Line6 BassPod, EBS 1 etc. SansAmpen och EBS 1 är rackade och kan rätt enkelt byggas in i låda.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2006-12-05 17:28

Okej.. kollade in V-AMP2 och den verkar ju klart trevlig även om den inte går att bygga in.. 1200kr är ju överkomligt också...

Jag fattar dock inte alla termerna och tänkte bara dubbelkolla så denna verkligen har en mic-förstärkare i sig.. "Virtual preamp" blir jag inte riktigt klok på vad det betyder.

Vee-Eight: du verkar ha koll på detta så råd mig gärna.. Jag är själv inte musiker så det förvirrar nog saker och ting :)

http://www.behringer.com/V-AMP2/index.cfm?lang=ENG

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2006-12-05 17:39

Hittade dessutom en V-AMP för bas.. borde väl vara bättre antar jag?

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id=22348&artno=128430&fm=1

Kanske inte bästa forumet för detta ämne, men ni brukar ju kunna svara på det mesta som har med ljud att göra!

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-12-06 12:21

Jag fattar dock inte alla termerna och tänkte bara dubbelkolla så denna verkligen har en mic-förstärkare i sig.. "Virtual preamp" blir jag inte riktigt klok på vad det betyder

Virtual peramp betyder att det sitter en dator i boxen som har massor av olika program som kan simulera olika karaktärer(Ljud) från olika klassiska gitarr/bas förstärkare, händigt i (hemma)studion om man vill ändra karraktären på sitt sound...

Vad ni behöver är inte en micförstärkare utan en instrumentförstärkare (ie. en förförstärkare), V-amp bass som du nämner är ett bra alternativ, kanske lite klutzig med mängder av alternativ (den finns ju som 19' rack monterbar för lite mer pengar oxå). I princip, om ni inte är i behov av ampsimulationer som finns i V-amp (och likanade) skulle det räcka med att ni skaffar en enkel minimixer som en Behringer XENYX 502 (eller motsvarande Phonic etc. för typ 500 pix), då får du en enkel EQ och tillräckligt med in och utgångar för basen. (Det är inga större problem att riva isär en sådan mixaer och internalisera den i lådan..)

Vill du han nått med rör, så är kanske V-8's recept enligt ovan grejjen, fast basister brukar ju sällan vilja vara rörande... :oops:

/ptr

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2007-01-28 22:34

Söker man en bra preamp till bas, så måste jag rekommendera en begagnad EBS 1v2. Helt analog, fenomenalt grundljud, toppkvalitet (!), massor av BRA finesser (delningsfilter, kompressor, effektloop i stereo, phantompower osv).
Att jämföra ljudkvaliten i en minimixer med denna apparat är nästan pinsamt. Endast Eq sektionen är lite udda, men LÅTER bra gör den, den med.
Som ny kostade denna produkt -som såklart inte längre tillverkas- ca 12.000kr, men den går att hitta för ca 2.500kr idag. Ett KAP! :D

Tvärt emot tidigare inlägg, så är rör mycket populärt i basistkretsar (pun intended... :) ). Nästan alla märken bjuder på ett 12AX7 i ingångssteget, ibland flera stycken. Ofta kombineras två ingångsförstärkare, en transistor- och en rörbestyckad, och ett "blend" reglage ger dig möjlighet att lägga på lagom mycket rörvärme...
Kolla Eden, EBS, SWR, Alembic, Carvin, Fender, Warwick osv.

/Alexander - som inte har någon anknytning till EBS...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-28 22:55

Tech 21 har ju sina sansamp-modeller. Har själv tittat lite på Sansamp RBI, också helt analog.

http://www.tech21nyc.com/rbi.html
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2007-01-29 08:46

Hallå alla..

Det blev ett litet mixerbord.. mest för att jag sprang på ett sådant på rea och var nyfiken hur högtalaren lät.

Farsan är jättenöjd med ljudet och känner inget behov av att byta.

Lite kul att han föredrar detta bygge framför bandets riktiga stärkare.. så nu bli denna skapelse släpad fram och tillbaka istället för att bara vara hemma anläggningen..

knegolf

Inläggav knegolf » 2007-01-31 19:36

jag har för mig att fender tillverkar någon form av preampmodul som är till för att bygga in i basen, men den går ju att bygga in i en liten smidig låda istället... Kolla på www.thomann.de

Återgå till DIY-forum