kan jag räkna ut LE på ett element? (Voice coil inductance)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Castor_inaktiv

kan jag räkna ut LE på ett element? (Voice coil inductance)

Inläggav Castor_inaktiv » 2006-12-02 14:03

kan någon hjälpa mig med det?.... behöver det på ett element jag tänkte räkna på lite.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-02 14:32

Alltså, räkna ut? Det är ganska komplicerat och beror av antal varv och spolens geometri, men också av järnkärnan och dess geometri. Dessutom uppför sig inte Le som en vanlig induktans (som har impedansen Z=jwL) utan frekvensberoendet är annorlunda.

Du kan läsa mer om hur man kan modellera och mäta Le på:

http://user.faktiskt.io/svante/basta/Basta!UsersGuide.htm
http://user.faktiskt.io/svante/basta/Basta!TechDoc.htm
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

henko

Inläggav henko » 2006-12-05 12:19

kan man inte räkna med pythagaros sats?

resistansen och induktansen som a^2 och b^2 med impedansen som hypotenusa?

eller är jag ute och snurrar helt och hållet?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-05 19:00

henko skrev:kan man inte räkna med pythagaros sats?

resistansen och induktansen som a^2 och b^2 med impedansen som hypotenusa?

eller är jag ute och snurrar helt och hållet?

I fallet med talspolen induktans så är du faktiskt det. I varje fall om man anser att Re är konstant. Det visar sig nämligen att talspoleinduktansen har en frekvensberoende resistiv del som gör att vinkeln mellan "talspoleresistans" och "talspoleinduktans" inte är 90 grader. Alternativt låter man både resistans och induktans vara ideala, men frekvensberoende. I Basta! kan man dela upp ett elements impedans i resistiv, reaktiv och induktiv del, och då blir det så här:

Bild

Svart heldragen=impedans
Röd=resistans
Grön=reaktans
Blå=induktans

Man kan dels se hur talspoleinduktansen "tar över mot högre frekvenser, dels hur den resistiva delen ökar med frekvensen och hur induktansen varierar med frekvensen. Mot låga frekvenser ser man hur elementets resonans påverkar impedansen och dess fasvinklar och därmed tolkningen av impedansen i resistiv och reaktiv del.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

henko

Inläggav henko » 2006-12-05 22:34

Ok. Ja, jag antar att det är en formel för ideala ekvationer och inte kan användas i detta sammanhang. Man lär sig något nytt varje dag! :D
Jag kollade i ett datablad för ett element och där kunde man se den nominella impedansen på elementet (8ohm) och hur den uppförde sig när frekvensen ökade. Den var uppe och vände på 60ohm...ganska mycket...
Det där Basta verkar ju kunna allt och lite till...man blir sugen...

Återgå till DIY-forum