Moderator: Redaktörer
Castor skrev:ok... är väldigt tacksam för hjälpen. har hört förut (både från detta forumet o andra) att det är just DC-resistansen som betyder något och inte den nominella. men har väl aldrig riktigt vetat vilket ben jag ska stå på.
nu ska jag snart beställa hem lite element, bland annat från Hvi och Tangband, så nu är det bra med klara fakta !!
så jag kan i princip köpa vilken ohm mätare som helst o mäta DC??
RogerGustavsson skrev:Är det inte bättre att använda impedanskurvan vid simulering? Kurvor för liknande de element som åsyftas finns bl.a. på http://www.zaphaudio.com. Vilken som helst resistansmätare kan man inte använda,. Vid små resistanser är noggrannheten inte så stor hos billigare mätare.
rikkitikkitavi skrev:Varför göra så här, jo för att billigare multimeters har nämligen ofta väldigt stora mätfel i låga ohm även utan kontaktresistansen. Men de är hyfsat noggranna (inom 1-2 %) för spänningsmätningar. Framför allt på 0.2, 2, och 20V områdena.
rikkitikkitavi skrev:jag vetmen det är bra att du lägger till det.
men fyrtrådsklämmorna är svindyra.
och multimeters som klarar fyrtrådsmätning börjar på 5000 SEK...
min klarar det inte (och den kostade 3500 SEK)
då tar man vad man haver...
rikkitikkitavi skrev:Till Svantes förslag skulle jag vilja göra ett tillägg, om man skall mäta riktigt noga:
har du ett 9 V batteri och ett litet motstånd, säg 270 ohm kan du koppla detta i serie med elementet. Mät spänningen över elementet samt batterispänningen. Då har du en spänningsdelare där du kan räkna ut DC resistansen genom dessa mätvärden samt motståndets värde.
Det fina är att kontaktresistansen spelar nästan ingen roll om du mäter på elementens kontakter. Motståndets noggranhet avgör i princip hela mätnoggranheten och 1 % metallfilmsmotstånd är väldigt billiga![]()
(den noggranheten är overkill tom)
(avläsningsfelet bidrar också, men alla multimeters har ett 200 mV område, och jag valde 270 ohm för 5/275 = ca 2% av 9 V = 180 mV och avläsningsfelet är < 1%)
Varför göra så här, jo för att billigare multimeters har nämligen ofta väldigt stora mätfel i låga ohm även utan kontaktresistansen. Men de är hyfsat noggranna (inom 1-2 %) för spänningsmätningar. Framför allt på 0.2, 2, och 20V områdena.
Frågan är hur noga det är egentligen när man simulerar är en annan fråga. Det kanske blev lite komplicerat med min beskrivning
IngOehman skrev:PS. Fast man kan diskutera hur noga man behöver kunna mäta. En vanlig multimeter med upplösning på 0,1 ohm eller bättre räcker för det mesta gott om man som Svante nämner är noga med att subtrahera slingresistansen (mätkablarna + kontaktresistanser).
IngOehman skrev:Nä just det! Det är därför tumregler är så förfärliga - de är helt överflödiga för den som begriper, och motverkar kunskapen för den som inte begriper.![]()
Är därför extra glad att höra just dig varna för anammande av tumregel-metoder, och istället marknadsföra riktig kunskap!![]()
Det var på tiden, kompis!![]()
Vh, iö
Svante skrev:Nänä, stopp och belägg!Trots att jag begriper hur man ska mäta DC-resistansen noggrannt så tycker jag mig ha stor nytta av tumregeln att en vanlig multimeter duger till att mäta DC-resistansen hos ett vanligt högtalarelement. Det gör ju att jag inte behöver plocka fram de mer avancerade metoderna ur de små grå när jag står där och funderar på annat.
IngOehman skrev:Tack!
Svante skrev:Nänä, stopp och belägg!Trots att jag begriper hur man ska mäta DC-resistansen noggrannt så tycker jag mig ha stor nytta av tumregeln att en vanlig multimeter duger till att mäta DC-resistansen hos ett vanligt högtalarelement. Det gör ju att jag inte behöver plocka fram de mer avancerade metoderna ur de små grå när jag står där och funderar på annat.
Jasså?![]()
Menar du att du inte förstår varför det är så, men tar fasta på tumregeln att det är så,
eller menar du tvärtom att du faktiskt begriper att (och varför) det är på det viset?![]()
(Tänk nu ordentligt innan du svarar...)
Vh, iö
Martin skrev:Castor: Kolla i databladet eller mät med ohmmeter.
Det man måste förstå är att det inte räcker med bara DC-resistansen. Om man ritar upp den som en kurva med ohm och frekvens på axlarna så blir det ju ett rakt streck. Så ser inte impedansen för ett högtalarelement ut. Då har man inte de reaktiva komponenterna med, de som gör att man får en eller flera toppar vid resonansfrekvensen hos elementet (beroende på lådan det sitter i) och att impedansen stiger med frekvensen (induktansen). Dessa påverkar hur mycket ström det går genom elementet när man kopplar filterkomponenter innan elementet.
Induktansen tex bromsar strömmen mot högre frekvenser precis som en seriespole i högtalarfiltret gör.
Svante skrev:Alltså, jag begriper ju hur man ska mäta med fyrtråd. Tumregelmässigt vet jag dock att typiska mätfelet med en vanlig multimeter är 0,4 ohm och att man kan få ner det till 0,1-0,2 ohm genom att subtrahera kortslutningsresistansen. Tumregelmässigt vet jag också att det för det mesta duger med den noggrannheten.
Tumregeln är grundad på egen erfarenhet av att mäta med multimetrar och fyrtråd, och otaliga simuleringar av högtalare och vad som händer när man ändrar dess talspoleresistans.
Det fina med tumregeln är att jag inte behöver plocka fram alla detaljerna i den kunskapen. Det räcker med att veta att jag behöver 0,2 ohms precision och det vet jag att jag får, på ett ungefär, med en vanlig multimeter.
Jag vet inte om jag tänkte tillräckligt ordentligt för jag vet inte om jag förstod frågan riktigt.
IngOehman skrev:Trots ditt extremt (!) rikliga bruk av ordet "tumregel" framgår det med önskvärd tydlighet att din uppfattning om noggrannheten med mätning med multimeter är baserad på erfarenhet och kunskap. Sen kan du repetera ordet tumregel hur många gånger du vill, men det blir inte en tumregel för dig ändå. Eller hur?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 180 gäster