TRÄDATABAS: Inläggs- och tipstråden.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

TRÄDATABAS: Inläggs- och tipstråden.

Inläggav Slartibartfast » 2006-12-06 18:30

Här kan man göra inlägg och tips om fanertråden som finns här!

För att vi ska flytta över ett träslag till den skarpa databasen behöver vi få:

1. Foto på faner, med och utan finish.
2. Foto på träd.
3. Tips på ybehandling.

Bilderna måste vara egenhändigt införskaffade (vi vill inte bråka om immaterialrätt i vår databas) och vi måste få tillåtelse att lägga upp dem på faktiskt.se!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-12-06 20:55

Hej, lite tips från Pingvinlakrits om hur man skall få jämförbara färger på bilderna vore nog bra. Bakgrunden med en bit av en vit tidningssida med svart text är nog inte så dumt för att justera vitbalansen och vit- och svart-punkt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-12-07 10:52

Ett träslag som används alldeles för lite är En..

Bild

Min nästa basmodul blir i stavlimmad en.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-12-07 12:36

paa skrev:Hej, lite tips från Pingvinlakrits om hur man skall få jämförbara färger på bilderna vore nog bra. Bakgrunden med en bit av en vit tidningssida med svart text är nog inte så dumt för att justera vitbalansen och vit- och svart-punkt.

Jag tycker det låter som en strålande ide nu när du påpekar det. Men jag ser också problemen! Tänk om människor tror att "all ek ser ut som eken på bilden", vilket jag tror är lätt hänt, och man därför blir arg när man gått på bilderna framförallt färgmässigt! Jag tror det är bättre att ge lite "ungefär såhär kan det se ut" och visa hur trät är mönstrat..

Detta ger naturligtvis inte avkall på den fina iden, och om jag hittar mina fanerbitar där hemma så ska jag fota om dem!

BengtO skrev:Ett träslag som används alldeles för lite är En..

[img]bild[/img]

Min nästa basmodul blir i stavlimmad en.

Stämmer bra. Problemet är att man sällan finner raka, långa och tjocka enar - som renderar material som är byggbart - i Sverige iaf. Vart har du fått tag på dina enbitar? Jag har funderat på att bygga i en förr men bara funnit svarvbitar...

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-12-07 12:53

Ett träslag jag finner otroligt vackert är rönn, oavsett art.(Heter det verkligen art? Kanske sort?)

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-12-07 13:47

Rookie skrev:Ett träslag jag finner otroligt vackert är rönn, oavsett art.(Heter det verkligen art? Kanske sort?)

Rönn e kanon.. Ska även hugga ner ett par stora Lärk-träd på tomten inom kort..ska se hur det ser ut när man sågar dom..

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-12-07 17:52

Jag har gjort reklam för den innan, det finns en väldigt bra amerikansk resurs med före och efterbilder på en massa olika träslag : EXOTIC WOOD..

Lärk är rödaktigt, men har liknande struktur som fur eller kanske gran.. Några av världens finaste lärkskogar finns på Åland..

Bild

Bilden lånade från ovanstående sajt..

Förövrigt tycker Jag att det är ett mycket bra initiativ med en faktisk trrädatabas, jag har en del material som jag skulle kunna skanna, men tyvärr är nästan allt detta fanérprover utan ytbehandling..

/ptr

Zlazz

Inläggav Zlazz » 2006-12-07 19:08

Lärk är rödaktigt, men har liknande struktur som fur eller kanske gran.. Några av världens finaste lärkskogar finns på Åland..

Japp det finns lärk på Åland, men de skogar som finns så är inplanterade men det visste du kanske redan. Och så himla stora är det inte men hyffsat i Ålänska mått. Men hörde att många träd så brukar bli flis tyvärr.

Lasse

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-12-07 22:00

ptr skrev:J...Förövrigt tycker Jag att det är ett mycket bra initiativ med en faktisk trrädatabas, jag har en del material som jag skulle kunna skanna, men tyvärr är nästan allt detta fanérprover utan ytbehandling..

/ptr

Bra att iden gillas. Jag kommer iallafall skriva om alla de träslag som jag använder. :)

Ytbehandling kan man ju enkelt fixa - jag har iaf både lack och olja liggandes hemma - på bara en kort stunds pulande och fota efter ett par timmars torkande.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-12-07 23:06

Bild
Usel kvalitet på bilden med min SE 750i. Men detta är almfanér som jag fick tag på billigt. Inte världens snyggaste fanér kanske.
Det är alltså obehandlat till vänster och lackat i halvmatt glansfaktor 30 till höger. Jag har testat att betsa svart också men det såg mest bara smutsigt och fult ut.

Kan iofs nästan se anständigt ut i bättre ljus samt fotograferade med bättre kamera. :) Bild
ska bygga lite mer grejor snart med finare fanér och kan säkert trycka hit en och annan bild till.
Igen, ledsen över den kassa kvaliteten på första bilden!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-12-08 00:52

Pinnick skrev:[img]pi60-alm[/img]
Usel kvalitet på bilden med min SE 750i. Men detta är almfanér som jag fick tag på billigt. Inte världens snyggaste fanér kanske.
Det är alltså obehandlat till vänster och lackat i halvmatt glansfaktor 30 till höger. Jag har testat att betsa svart också men det såg mest bara smutsigt och fult ut.

Kan iofs nästan se anständigt ut i bättre ljus samt fotograferade med bättre kamera. :) [img]pi60-alm[/img]
ska bygga lite mer grejor snart med finare fanér och kan säkert trycka hit en och annan bild till.
Igen, ledsen över den kassa kvaliteten på första bilden!

Har du ingen liten fanerbit kvar? Vore kul att se hur den såg ut au naturele! :D

Du är ju iaf "första posten".... ;)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-12-08 01:32

jodå, men kameran som jag använder just nu är så kass så man inte riktigt får nån vidare koll på hur faneret egentligen ser ut. Men det ska jag fixa.
Men högtalaren till vänster är faktiskt "au naturele". dv.s. utan vax, lack eller nåt annat :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-08 11:35

Bjärk är väldigt snyggt, speciellt om den är riktigt ljus. Tyvärr gulnar björk och blir så där trist 50-talsgul. Jag fanerade dock ett par CM3 med björkfaner och betsade i en rödbrun ton och lackade över detta - jätte fint.
Kan tänka mig just att betsa/lasera i gröna, blå, röda, gråa nyanser.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2006-12-08 14:00

Jag tycker att "ScanNox Formel V" golvlack är bra till björk. Lacken är väldigt tunn, rinning och dyr men innehåller ett UV-skydd som gör att det faktiskt inte gulnar så mycket.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
stridstrom

Till trädatabasen

Inläggav stridstrom » 2007-01-31 23:47

Hejsan - första posten, känner allas förväntningar och längs ryggen kryper nu en ensam tår av svett :)

Det jag vill få fram är något så enkelt som att jag har sett listor/diagram på olika sorters trä i jämförelse vad gäller hårdhet. Allt från Merbau till Björk och Balsaträ... vilket ju skulle kunna vara bra att ha stående någonstans i början av tråden eller i någon sidstickare.
Då vet man ju hur många frässtål man ska handla på sig innan man sätter igång med att bygga, menar jag :wink:

Vänligen - Robert
-:: Det är detaljerna som utgör helheten... ::-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-01 00:26

Div egenskaper hos några olika träslag:
http://www.advantagehardwood.org/files/Fakta_lovtra.pdf

En liten hårdhetstabell:
http://www.triken.se/diverse/hardhet_i_tra.htm
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till DIY-forum