Hur lackeras högtalare? Försök till arbetsprocessbeskrivning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
misc100

Hur lackeras högtalare? Försök till arbetsprocessbeskrivning

Inläggav misc100 » 2006-12-11 13:15

Jag tänkte försöka mig på att lackera högtalare själv (pi60). Efter att ha försökt lusläsa faktiskt.se forum så har jag kommit fram till denna enklare arbetsprocess för att uppnå en ok lackering på högtalarna. Dock har jag ett par detaljer i processen som inte är klara och ni kanske kan svara på vad som behövs och vad som saknas i lackeringsprocessen;

---

1. Lägg på tunt lager med spakel.
Vad är bättre; sprutspackel (Hagmans stålplast) eller tvåkomponents (Biltemas)

Vilka bredspackel skall man använda för att få lagret så jämt som möjligt?
300mm
100mm

---

2. Slipa spakel. Blötlägg golv för att minska damm. Sug upp med spackeldam från lådan med dammsugare.

Slip med vilken sorts maskin? Eller utan maskin?

Hörnslip, Excenterslip, Planslip, Bandslip, Annan?

Skall man slipa i två omgångar, första gången med en grövre och andra med en finare? Isåfall vilka värden på slippappret (320/lägre/högre)?

---

3. Spackla igen

---

4. Slipa igen

---

5. Spruta primer på spaklet. Låt torka i 3 timmar.

Funderar på att använda Biltema primer på sprayburk.

---

6. Spruta färg på primer. Låt torka 24 timmar.

Här tänkte jag först fortsätta med sprayburk från Biltema. Har lackat tv-bordet med det och resultatet blev bra.

Dock funderar på att köpa en elektrisk färgspray samt Jotun Lady. Vad tycker ni? Är det lätt att spraya jämfört med sprayburk?

Har ni använt båda metoder någon gång och kan säga vilket blir bättre?

---

7. Spruta klarlack. Låt torka 24 timmar.

Även här går det att använda Biltemas klarlack på sprayburk. Har experimenterat med att skippa klarlack på MDF som sprayats med enbart hobbyfärg. Resultatet blir mattare och om man låter det torka ordentligt blir det inte lätt fingeravtryckt på det. Vad tycker ni, bör man ha klarlack?

Om jag använder Jotun Lady vad för klarlack skall jag använda då? Hur rengör jag den elektriska färgsprayen?

Återgå till DIY-forum