Hjälp att räkna på dessa skumma element..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A

Hjälp att räkna på dessa skumma element..

Inläggav David_A » 2006-12-11 19:03

Sitter och ruvar på ett par Phase Linear Aliante 10", som jag haft liggande på hyllan sedan bilstereotiden. Knepiga element som jag aldrig fått nåt vidare resultat med. Men får man dom gratis som sponsring så tackar man väl inte nej 8)

Nu har jag dock hittat ett ställe att använda dom på som passar som hand i handsken hoppas jag. En i taket i duschrummet, och en i bastun. Där passar dom bra pga sitt ringa monteringsdjup!

Hade en bekant som räknade fram ett par 41l lådor för dessa för några år sedan. Det lät dock bedrövligt i hemmiljö! Lät som basen satt fast i lådan och spelade.
Denna gången är dock kraven ganska modesta, då dom ska drivas, delas och kompletteras av ett insärmonterat datorhögtalarsystem från Logitech(Z-5500). Logitech basen fick helt enkelt inte plats i taket :lol:

Separat uppmätta data per element känns ju iallafall lite exklusivt..

ALIANTE 10"

Sd: 0,0346 m^2
Re: 2,9ohms
fs: 30,5Hz
Qms: 3,055
Qes: 0,380
Qts: 0,338
Vas: 35.1 lts
Cms: 209*10^-6 m/N
Mms: 0,130 Kg
Bxl: 13,78 Wb/m
Xmax: 4 mm+-
Sensitivity 2.83v@1m: 90 dB
RMS power handling: 350w
PEAK power handling: 800w
Nominal Impedance: 4ohm

Är det någon som har tid och lust att simulera lite? En sluten låda vore bäst för mig eftersom en port kan bli bökig att få ner genom taket på ett bra sätt.

Bild

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-12-11 19:10

Är du säker på att det var lådan och inte delningen som var problemet förra gången? Vid vilken frekvens delade du, och med vilka brantheter?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-11 19:56

Ja, eller stärkaren kanske - re=2,9 ohm. Det bär respekt med sig! Om du ska fälla in dem så har du väl egentligen en massa plats? Minns jag rätt så försvinner baffelsteget i en så stor "baffel"! Eller hur var det? Du ska nog bara köra bas i dem! Basreflex borde ligga på runt 30liter, lite mindre med dämpning. "Simulanter", vad blir det i sluten låda?

/Jocke

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2006-12-11 20:38

När jag testade 40 liters lådorna så provade jag att driva dom med Krell FPB-300 och KSA-200s. Delningen sköttes som vanligt av min Tact 2.2x. Testade allt mellan 80-150hz, och med branthet från 12-48db utan något vidare resultat. Lät skit helt enkelt. Knappt någon bas alls att prata om.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-11 20:51

Du tänker väl inte sätta elementen i taket i bastun?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2006-12-11 21:03

hehe.. jo det vore intressant :twisted:
Den i Bastun ska sitta längst ner mot golvet under lavarna där det är som kallast. I dusch utrymmet, eller "relaxen", så är taket nerreglat 7cm, vilket precis räcker för att bygga en låda till dessa.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-11 21:10

Ok, så du vill att jag ska Basta lite då? :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-11 21:22

:D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-12-11 21:49

Svante skrev:Ok, så du vill att jag ska Basta lite då? :wink:
:mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2006-12-11 21:55

:lol: ja det vore kanon med lite basta!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-11 21:58

Jag kom just att tänka på en låt av Eva Dahlgren.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-11 22:10

Hur programmerar du egentligen, Svante? 8O

/J

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-11 22:29

Jocke skrev:Hur programmerar du egentligen, Svante? 8O

/J

Ja, det ska kännas så naturligt som möjligt, typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-11 22:46

Ja, så här kan det bli i en basreflexlåda på 30 liter avstämd till 20 Hz. Röret kan ha en diameter på 50 mm och en längd på 363 mm. Det finns risk för blåsljud i röret eftersom det är en såpass liten låda och låg avstämning, så se till att det får rundade mynningar. Å andra sidan tror jag inte att man poppar fullt i bastun lika ofta som utanför. Det kan ju förstås bli lite lustigt om man låter röret mynna uppåt, under lavarna :lol: .

Den slutna lådan är med som jämförelse; trots att den är större ger den svagare bas över 13 Hz.

Bild

Edit: Den room gain jag har lagt på är Öhmans rekommendation till ett standardrum. Det här är inget standardrum, förmodligen är det ganska mycket mindre, vilket gör att bashöjningen kommer att bli kraftigare.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-11 22:58

Jag är fö lite förbluffad över den låga Vasen på en tiotummare, är du säker på att siffrorna är riktiga?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-11 23:04

Undrar om inte upphängningen är styv! :roll: Skulle kunna förklara att Vas är liten. Såg att Cms och Sd var angivet men orkar inte räkna ut det ikväll!

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-11 23:31

Jocke skrev:

Undrar om inte upphängningen är styv! :roll: Skulle kunna förklara att Vas är liten. Såg att Cms och Sd var angivet men orkar inte räkna ut det ikväll!

/Jocke

Jo, jag såg det och siffrorna stämmer med varandra, och jag hade lika gärna kunnat skriva att Mms verkar stor som att Vas är liten.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-11 23:41

De var väl tänkta för bilstereo? Kan man tänka sig att det börjar i andra änden - Cms? Styv upphängning för att funka att montera mot bakre ryggstödet utan låda - brukar det inte vara så? Massan kommer som ett brev på posten för att få ner Fs till en användbar nivå.

Finns det någon möjlig förklaring till att den inte låtit bra innan? Kommer den att låta bättre nu? Jag tycker att vi har hört förr att -"Den kan du ju inte ha hemma, det är ju en bilhögtalare!"

Jag har aldrig provat och lite svårt att köpa rakt av att det skulle vara ett problem? Basen fattar ju inte om den är i en bil eller inte!

/J

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-11 23:50

Jocke skrev:De var väl tänkta för bilstereo? Kan man tänka sig att det börjar i andra änden - Cms? Styv upphängning för att funka att montera mot bakre ryggstödet utan låda - brukar det inte vara så? Massan kommer som ett brev på posten för att få ner Fs till en användbar nivå.

Finns det någon möjlig förklaring till att den inte låtit bra innan? Kommer den att låta bättre nu? Jag tycker att vi har hört förr att -"Den kan du ju inte ha hemma, det är ju en bilhögtalare!"

Jag har aldrig provat och lite svårt att köpa rakt av att det skulle vara ett problem? Basen fattar ju inte om den är i en bil eller inte!

/J

Nej, alltså, det är ju bra om det är så här. Elementet har hög massa, men motsvarande hög Bl (nästan 14 är mycket för ett 3-ohmselement) och det gör att Vas blir litet och att man därmed kan ha en ganska liten låda.

Man kan iofs diskutera vilket som är hönan och ägget, men iaf.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2006-12-12 00:21

Tycker ni att det är värt att ens testa den slutna varianten? Jag har ett par 40 liters lådor som går att montera isär och plugga för att testa resultatet i verkligheten.
Kör jag på basreflexen så måste nog röret mynna ut inne i taket dessvärre, så tight blir det. Så frågan är vad som är bäst? Pest eller kolera?

Har precis lyckats att få isär Logitech baslådan med steg och nätdel i.
Måste säga att man får mycket prylar för 3000. En flashig manöverpanel med bla digitala ingångar, fjärr och dubbel stereo funktion ingår dessutom! Som gjord för applikationen

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-12 00:30

David_A skrev:Tycker ni att det är värt att ens testa den slutna varianten? Jag har ett par 40 liters lådor som går att montera isär och plugga för att testa resultatet i verkligheten.
Kör jag på basreflexen så måste nog röret mynna ut inne i taket dessvärre, så tight blir det. Så frågan är vad som är bäst? Pest eller kolera?

Har precis lyckats att få isär Logitech baslådan med steg och nätdel i.
Måste säga att man får mycket prylar för 3000. En flashig manöverpanel med bla digitala ingångar, fjärr och dubbel stereo funktion ingår dessutom! Som gjord för applikationen

Hmm, jag förstår inte riktigt geometrin, men röret måste ju mynna i rummet och inte ovanför taket.

Skillnaden mellan 30 och 40 liters låda i basreflexvarianten är inte särskilt stor, så om du vill labba kan du använda de gamla 40-literslådorna med 260 mm långa 50mm-rör i stället.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-12-12 00:36

Roligt projekt faktiskt, ändå :wink:
NN

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2006-12-12 15:11

Ja, roligt projekt är det allt!

Kruxet med den portade lådan är att monteringsdjupet i taket är endast 80mm. Det är så tight så att betongtaket under det nya paneltaket kommer att få agera som en lådvägg i konstruktionen. Och reglarna blir sidoväggar... Ska jag ha en port som mynnar ut rummet så blir det en 90 graders vinkel på slutet, och hur blir det? Lite jäkligare att lösa än det slutna alternativet givetvis. Om man inte låter porten spela ut i utrymmet mellan taken då. Ett paneltak är väl iofs inte helt lufttätt heller antar jag.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-12 22:05

David_A skrev:Ja, roligt projekt är det allt!

Kruxet med den portade lådan är att monteringsdjupet i taket är endast 80mm. Det är så tight så att betongtaket under det nya paneltaket kommer att få agera som en lådvägg i konstruktionen. Och reglarna blir sidoväggar... Ska jag ha en port som mynnar ut rummet så blir det en 90 graders vinkel på slutet, och hur blir det? Lite jäkligare att lösa än det slutna alternativet givetvis. Om man inte låter porten spela ut i utrymmet mellan taken då. Ett paneltak är väl iofs inte helt lufttätt heller antar jag.

Under de förutsättningarna tycker jag att nåt sånt här kunde vara vettigt, om du kan stå ut med den extra öppningen. Utrymmet efter röret bör ha en väsentligt större tvärsnittsarea än röret.

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-12 22:58

Nu vet jag att många här är motståndare men vore det inte meningsfullt att bygga en ljudledning (Transmission Line) hela vägen mellan reglarna?

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-12 23:28

Jocke skrev:Nu vet jag att många här är motståndare men vore det inte meningsfullt att bygga en ljudledning (Transmission Line) hela vägen mellan reglarna?

/Jocke

Inte om det ska vara enkelt och experimenterarfritt.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2006-12-12 23:30

Tack för alla förslag! Och tack Svante för att du räknade i Basta åt mig. Det du skissat upp funderade jag på idag faktiskt. Men varken jag eller snickaren kom på någon vettig placering eller lösning på själva hålet som blir i taket. Ska titta på lite ventiler odyl imorgon, men dessvärre bryter det av så markant mot paneltaket.
Testade lite ikväll med portad resp. sluten låda. Och det är inget snack om att basreflexen blir både bättre och mer effektiv.

TL lät intressant, men då lär nog bygget bli lite mera avancerat. Speciellt eftersom reglarna inte ligga an mot taket hela vägen. Vi var nämligen tvungen att justera bort en lutning i orginaltaket.

Känner mig nästan lite sugen på att smälla upp panelen och testa med porten inne i taket bara för att se hur det fungerar. 10kvm paneltak med taklister och spotlights borde släppa igenom en hel del tycker jag. Gömt baslådor har man ju gjort förut, men kanske inte byggt in dom helt och hållet...

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-12-13 09:23

Hur lång livslängd räknar du med att dom får i en bastu?

Sen nämner du nåt om Logitech-system, är det det som ska driva dem? När jag pillade Bilstereo mycket för 5 år sen behövde dessa väldigt mycket effekt för att göra nåt vidare bra ifrån sig..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-13 10:49

David_A skrev:Känner mig nästan lite sugen på att smälla upp panelen och testa med porten inne i taket bara för att se hur det fungerar. 10kvm paneltak med taklister och spotlights borde släppa igenom en hel del tycker jag.

Jag tror inte på det... Då är det bättre att bara kröka röret så att det mynnar ut i rummet. Även om taket släpper igenom ljud så kommer inte basreflexröret att funka som det ska, så det blir inget ljud att släppa igenom. typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-13 10:50

BengtO skrev:Hur lång livslängd räknar du med att dom får i en bastu?

Ja, nu skulle väl inte basarna sitta i bastutaket, som jag förstod det.

Nästa

Återgå till DIY-forum