Bil-Hifi

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanA

Bil-Hifi

Inläggav StefanA » 2006-12-14 08:44

Nu har jag äntligen haft tid att installera framsystemet som jag köpte för några veckor sen. Det är ett DLS PS6A Pro Slim som har monterats i en Golf -00.
Bild

Först monterade jag bort dörrsidan.
Bild

Sen tog jag loss plastbiten vid backspegeln där diskanten sitter.
Bild

Sen fick jag skära bort lite plast både i plastbiten och i diskanten för att den skulle rymmas. Sen limmade jag fast dem med smältlim.
Bild

Innanför gallret till diskanten satt en tunn skumgummibit som jag tog bort. Det kan aldrig vara bra att ha skumgummi framför en diskant. :wink:
Bild

Diskanten monterad på plats i dörren.
Bild

Då var det dags att ta loss basen, som var popnitad.
Bild

Sådär!
Bild

Sen var jag tvungen att såga ut nya distanser i mdf.
Bild

Och montera den nya basen.
Bild

Och löda fast dom nya kablarna i originalkablarna.
Bild

Här är filtren inkopplade. Ett längst upp i bild och ett hänger nedanför dörren.
Bild

Här har jag monterat tillbaks dörrsidorna. Filtret som hängde under dörren har jag limmat längst ner på insidan av dörrsidan.
Bild

Problemet jag märkte när jag var klar var att dörrarna inte gick att öppna inifrån. Jag hade satt fast vajjern i dörröppningshandtaget men glömt sätta fast ytterhöljet på vajjern, och det är ju inte bra! :wink:

Så jag ska fixa det imorgon, och då ska jag även sänka nivån på diskanten i filtret. Eftersom diskanterna sitter mycket mer on-axis så skriker dom onödigt mycket nu.

Hur låter det då? Ja, betydligt bättre! Framförallt diskanten. Dom nya basarna är betydligt mer tungdrivna, så ett slutsteg skulle nog göra susen! Men för 1100 spänn och några timmars skruvande så tycker jag att det blev mycket bil-hifi för pengarna! :)

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-12-14 09:05

Herregud vad du jobbar Stefan.
Områdena flyter ihop. Hur blir det när du skaffar hus, haakan får se upp.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Bil-Hifi

Inläggav Bill50x » 2006-12-14 11:29

StefanA skrev:Innanför gallret till diskanten satt en tunn skumgummibit som jag tog bort. Det kan aldrig vara bra att ha skumgummi framför en diskant. :wink:

&

... och då ska jag även sänka nivån på diskanten i filtret. Eftersom diskanterna sitter mycket mer on-axis så skriker dom onödigt mycket nu.

Den dära skummgummibiten kanske hade sin funktion ändå :lol:

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-12-14 11:44

Jag vet inte om skumgummibiten gör så mycket iofs, den ser tunn och ljudgenomsläpplig ut.

Min erfarenhet av DLS högtalarkit är att de har väldigt mycket diskant och i övrigt låter de bra. (Brukar vara det bäst ljudande som finns i butiken.) Kan ha att göra med att det bara är diskant man hör om man kör bil och spelar på uthärdlig volym då bullret överröstar allt annat, men även när man har motorn avstängd så tycker jag de har mycket diskant. Man behöver dämpa den en del.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-12-14 11:48

Skumbiten ska nog bara skydda lite mot stänk/snö och sånt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-12-14 11:52

Lust skrev:Skumbiten ska nog bara skydda lite mot stänk/snö och sånt.
Och insyn till diskantmembranet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-14 12:12

Martin skrev:Jag vet inte om skumgummibiten gör så mycket iofs, den ser tunn och ljudgenomsläpplig ut.

Min erfarenhet av DLS högtalarkit är att de har väldigt mycket diskant och i övrigt låter de bra. (Brukar vara det bäst ljudande som finns i butiken.) Kan ha att göra med att det bara är diskant man hör om man kör bil och spelar på uthärdlig volym då bullret överröstar allt annat, men även när man har motorn avstängd så tycker jag de har mycket diskant. Man behöver dämpa den en del.

Personligen tycker jag att de allra flesta "bilstereonördar" har alldeles för mycket bas och diskant. Det gäller "Svenssons" också men där brukar det dessutom låta illa också :-)

För mycket diskant? Jo, väldigt många "Svenssons" skruvar upp volymen lite lagom lågt så frugan inte gnäller. Sedan skruvar man upp diskanten tills allt hörs tydligt. Å så lite bas på detta så ljudet blir lite mulligt. När man sedan börjar köra och allt buller tar över så skruvar man upp ljudet. Och det låter vedervärdigt!

Jag måste säga att jag inte förstår det hela riktigt. Vad är det som är så viktigt att höra just i diskanten, allt fräsande och dist, eller? Varför är det inte lika viktigt att få fram mellanregistret ordentligt, det är ju faktiskt där det mesta händer. Jag har en känsla av att uppskruvad bas och diskant är till för att kompensera för övriga brister i återgivningen. Är maten smaklös, häll på peppar och salt.....

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-12-14 12:21

Här om något kan vi nästan avlägsna oss en bit från återgivningsbegreppet. Det blir inte lika intressant i bil av liknande anledningar som det inte blir intressant på en konsert. Det är för mycket specifikt bakgrundsbrus och rumsbegränsningar.

Som jag ser det är det roligare att lyssna på musik i bilen om musiken är odynamisk och man hör alla frekvenser bra samtidigt som ljudet ligger på en behaglig nivå. Det innebär att man behöver skruva upp låg-/mellanfrekvenser ganska mycket, annars hör man nästan bara diskant när man ligger i 120 på motorvägen (om man har "rakt" ljud i grunden).

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-12-14 16:30

Jag håller med om att många har alldeles för mycket diskant i bilarna. Och utan subwoofer så är det svårt att få fram nån vettig bas som hörs även når man ligger i 120km/h. Mellanregistret är också svårt att få riktigt bra när det sitter monterat bredvid fötterna.
Men en stor fördel med bilen är att där har man ofta tid att lyssna och man stör ingen annan. Om man, som jag, är sambo, bor i en tvåa och har många grannar man inte vill störa så är bilen bra att rocka loss i! :wink:
Men nån riktig Hifi blir det nog aldrig...

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-12-14 16:54

Jag tycker att man alltid får dämpa diskanten på delningsfiltret och inte sällan även i stereon. Inte så konstigt när basen sitter som den sitter och diskanten sitter som den sitter.

Pro slim? Är det rätt kort motor på dem? Verkar inte behövas med de där distanserna :lol:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-12-14 20:04

tvett skrev:Jag tycker att man alltid får dämpa diskanten på delningsfiltret och inte sällan även i stereon. Inte så konstigt när basen sitter som den sitter och diskanten sitter som den sitter.

Pro slim? Är det rätt kort motor på dem? Verkar inte behövas med de där distanserna :lol:

Ja, det är kort motor på dom. Men anlednigen att jag köpte dom var att priset var rätt och sen skadar det inte att dom är slimmade heller. Dessutom går rutan ganska långt in i dörren, så det är inte så stor marginal.

Nu har jag iallafall fixat så att dörrarna går öppna från insidan och dämpat diskanten. Det blev mycket bättre då. :)

Jag provade även att koppla in ett slutsteg och då blev det mycket bättre, framförallt attacken i midbasen. Men jag tror inte att jag orkar montera nått slutsteg...

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-12-14 22:46

Jag skulle definitivt satsa på att slutsteg.. Har spelat samma högtalare med ett CA41 och det lät kanon! Lät MYCKET bättre än med "bara" en Alpine-CD som drev..

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-12-15 06:04

Jag provade ju att koppla in ett slutsteg igår och det var helt klart ett lyft, så nog är jag sugen alltid! :)

Men jag har helt enkelt inte tid nu. Vi kanske får flytta till vårat hus om en vecka och vi har opackat och ohandlat juklappar och mycket annat. Men jag kanske gör det när allt har lugnat ner sig...

Återgå till DIY-forum