Lite grundläggande filterfunderingar...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rookie

Lite grundläggande filterfunderingar...

Inläggav Rookie » 2006-12-21 19:01

Ponera att man har en låda med 15 liters volym. Bredden på sagda låda är 250mm. Kanske lite mer, kanske lite mindre. Höjden är någonstans mellan en och två meter 8) . Ponera även att man i denna låda placerar, längst upp på baffeln, en SEAS PX17LTS och strax under denna, lite åt sidan en SS9700. Bägge elementen är försänkta så att de ligger plant nere i baffeln.
Hur kan ett passivt filter mellan dessa se ut? Vilka fördelar respektive nackdelar har de olika varianterna som kan förekomma?

Som ni kanske anar så har jag ett projekt i pipelinen, redan innan jag färdigställt det första :oops: , men är man ivrig så är man! Dock så ligger projektet långt in i framtiden, men det är alltid kul med teori!

Jag vill höra utlåtanden från personer som använt sagda element, personer som aldrig hört elementen men gillar att teoretisera, (jag vet att det finns en hel del av er där ute!) 8) , och helt subjektiva åsikter från överste tyckare! :D Så kom igen! Förr eller senare så blir ni less av att diskutera sex och samlevnad på Öppet Forum och kommer förhoppningsvis linkandes med miniräknarna i handen!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-12-21 20:52

om du vill att nån ska göra det åt dig så kan du väl bara lägga av ett pm till nån kunnig med ett löfte om en säck pengar så vet jag det löser sig...

för att besvara din fråga så behövs det väl, spole, kondensator och motstånd :D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-12-21 21:41

Jag tror inte ens att jag behöver någon miniräknare... En låda med bredden 250 mm, höjden 1-2 m och volymen 15 l kommer att bli så tunn att magneterna sticker ut genom bakstycket. :wink:

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-12-21 21:49

Har ju de elementen i mina högtalare och har ungefär samma bredd. Kan fixa filterschema om du vill. Dock så är det ännu lite provisoriska filter ( :oops: har inte blivit av att fixa till dom precis som jag vill ha dom...), dom summerar hyffsat rakt fram iaf om man har elementen på samma baffel.
Får se om man hinner med lite filterpulande i jul, skall försöka få ordning på ytbehandlingen också...

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-12-22 11:23

De första två svaren kan man ju bortse ifrån, då de inte verkar ha varit skrivna med hjälp av den grå massan under pannbenet.

Norman: Jo, jag tänkte faktiskt lite på dig. Det vore fint om du ville dela med dig av filterschemat så att jag får en startpunkt. Jag lovar att komma med en massa funderingar och idéer om du vill... :P

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-22 16:28

Jag tycker kanske att man kan tala om att det är en separat kammare till där elementen huserar och där filter kommer bo ;)

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-12-22 17:22

Tja, elementen huserar faktiskt fortfarande i varsin kartong utan jag är mest ute för att se vad som kan hända med olika baffelstorlekar, elementplaceringar och filterlösningar. Vad jag förstått så ska bägge elementen fungera bra med relativt flacka filter, men det kanske inte är den bästa lösningen? Eller är det det?

Hur menar kaffekoppen nu? Klart att filtren får sina egna små mysiga krypin!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-22 17:30

Dagens tips: Montera filtren utanför lådan (t.ex. i en egen kammare, liksom på baksidan) där det är lätt åtkomligt för framtida modefieringar. Det ska mycket till för att man ska få filtret helt rätt på första skottet...

Edit: Jahaja. Så kan det gå när man inte läser ordentligt. Trådskaparen har tydligen redan tänkt på detta.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-12-23 00:51

Max_Headroom skrev:Dagens tips: Montera filtren utanför lådan (t.ex. i en egen kammare, liksom på baksidan) där det är lätt åtkomligt för framtida modefieringar. Det ska mycket till för att man ska få filtret helt rätt på första skottet...

Edit: Jahaja. Så kan det gå när man inte läser ordentligt. Trådskaparen har tydligen redan tänkt på detta.

Filtret ska ligga i en fin ordning utanför högtalaren i minst en månad efter första spelningen så man inte drar sig för att byta ut en komponent eller två ifall man tycker att något behöver ändras vid resans gång :)
Ibland kan det även vara lagligt att ha filtret utanför lådan i upp emot 6månader :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-12-23 02:35

Lazyworm skrev:
Max_Headroom skrev:Dagens tips: Montera filtren utanför lådan (t.ex. i en egen kammare, liksom på baksidan) där det är lätt åtkomligt för framtida modefieringar. Det ska mycket till för att man ska få filtret helt rätt på första skottet...

Filtret ska ligga i en fin ordning utanför högtalaren i minst en månad efter första spelningen så man inte drar sig för att byta ut en komponent eller två ifall man tycker att något behöver ändras vid resans gång :)
Ibland kan det även vara lagligt att ha filtret utanför lådan i upp emot 6månader :)

Fikakillen har rätt! :D

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-23 10:35

Lazyworm skrev:

Jag kanske inte borde erkänna det här men mina filter har en tendens att stanna kvar utanför lådan under längre tid! Visste inte att det var olagligt - förlåt! :oops:

/Jocke

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-12-23 10:38

:oops: :oops:

Jag limmade in mina filter inuti senaste lådan, och limmade för säkerhets skull ihop hela lådan också ....

Jag är nu inne på filterversion 6 ..... och har lätt blodiga knogar ... :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-12-23 12:56

Lazyworm skrev:

Latmask. :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-23 13:37

Morello skrev:
Lazyworm skrev:

Latmask. :lol:
Jag tycker det är okej att ha filtret ihopsatt med sockerbitar liggandes i en hög i upp till 8 år.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-23 15:29

Sockerbitar - sån lyx! Labb-sladdar funkar fint för löpande uppgradering! Undrar om jag inte har problem med att veta när jag är klar?

/Jocke

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-12-23 17:30

Rookie skrev:De första två svaren kan man ju bortse ifrån, då de inte verkar ha varit skrivna med hjälp av den grå massan under pannbenet.

bästa svaret du kommer få på den frågan...eller du kanske ville att nån skulle ha ett filter klart åt dig?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-01-02 21:07

Rookie skrev:Norman: Jo, jag tänkte faktiskt lite på dig. Det vore fint om du ville dela med dig av filterschemat så att jag får en startpunkt. Jag lovar att komma med en massa funderingar och idéer om du vill... :P

Usch vad jag är seg, har inte kollat upp filtrena ännu... håller på att flytta men jag skall försöka komma ihåg att kolla när jag är i nya lägenheten där högtalarna står.

Återgå till DIY-forum