XLR till RCA för LAB 1000B?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
maal

XLR till RCA för LAB 1000B?

Inläggav maal » 2006-12-26 12:14

Hej på er alla och god fortsättning!
Jag har kommit över ett LAB-steg till ett riktigt bra pris. Undrar bara om någon har koll på hur jag ska göra en adapter som passar mellan steget och utgången på min Yamaha DSP AX-1. Jag sökte på ämnet här på forumet, men fick inte riktigt klart för mig hur jag ska löda kablarna. Jag vill ju inte bränna något 8O . Steget är ett LAB 1000B. Tanken är att ha detta till mitt LTS-basfilter och ett par sub-basar, eller är tanken helt galen? Effekten är ju rätt bra, men vad ska man ha för element som klarar den ganska höga effekten? Antingen kör jag med steget, eller så säljer jag det vidare. Någon som har fakta eller erfarenhet av detta steg? Tack på förhand.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2006-12-26 13:12

kolla på den här bilden så ser du hur du ska koppla.
http://www.mediacollege.com/audio/conne ... rca-1.html
Det finns även adaptrar att köpa, ser ut som en xlr hopbyggd med en rca i änden.
man kan även använda en transformator eller en di-box , men det är nog inte nödvändigt i det här fallet, men bra om man har långa kablar/eller i proffesionella tillämpningar

du kan använda många element som tål effekten, det är väl oftast snarare en fråga om hur stor låda du kan få plats med, och vilka krav på ljudtryck/distorsion/frekvensgång som styr valet av elementen, och man behöver ju inte alltid köra slutsteget i klipp, så man kan aldrig ha för stora steg, det är bara att "skruva ner"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: XLR till RCA för LAB 1000B?

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-26 14:00

maal skrev:Effekten är ju rätt bra, men vad ska man ha för element som klarar den ganska höga effekten?

Hur djupt vill du att basen ska gå? Hur många basmoduler sak du ha? 2 eller 4? Hur mycket plats har du? Vad får det kosta?
Kolla i tråden om 15"basar. Där finns många förslag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-26 14:13

MrQaffe skrev:kolla på den här bilden så ser du hur du ska koppla.
http://www.mediacollege.com/audio/conne ... rca-1.html
Det finns även adaptrar att köpa, ser ut som en xlr hopbyggd med en rca i änden.

Jag lödde ett par egna, men såg senare att färdiga adaptrar var billigare. :( Jag kommer dessvärre inte ihåg var jag såg dem.
... tycker jag!

Per

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2006-12-27 00:41

närmsta musik affär har xlr till vettiga priser kommer inte i håg om biltema har det men dom har bra rca kontakter.
kör själv med 2 behringer steg med ovanstående koppling och det funkar klockrent

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2006-12-27 01:40

Tjenix!

Ett trött inlägg mitt i natten...... Spänningsdelning, behövs inte det? Är det inte olika spänning ut från försteg och slutsteg när man mixar pa och hemma grejer, eller är det när det är tvärtom, dvs. högre utspänning i exempelvis ett filter placerat före ett slutsteg??

Nu ska jag sova....

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2006-12-27 16:56

McFlippaFlaster skrev:Tjenix!

Ett trött inlägg mitt i natten...... Spänningsdelning, behövs inte det? Är det inte olika spänning ut från försteg och slutsteg när man mixar pa och hemma grejer, eller är det när det är tvärtom, dvs. högre utspänning i exempelvis ett filter placerat före ett slutsteg??

Nu ska jag sova....

löses med en 12v signalförstärkare eller delnings filter med inbyggd signalförstärkning

Återgå till DIY-forum