paradigm skrev:Svante skrev:Så här då:
40/80 liter som du sa, porten i 40-literskaviteten och avstämd till 50 Hz, tex två rör diameter 100 mm, 290 mm långa.
Som synes blir det en pipresonans i röret också (det blir det ju alltid) och därför behöver låddan lågpassfiltreras.
Tack för hjälpen, de sifrorna verkar mer rimliga, än de jag fick fram från Speakershop.
Har du lust att svara på ett par frågor till?
Jag hade annars funderingar kring en något lägre avstämningsfrekvens, säg 40Hz även om det ger en liten puckel. Är det något du avråder från?
Mja, det kan man göra, och följer man efter med en större låda så kan man få svaret lika platt, utan bulle. Om man nu vill förstås. Sen kanske man vill ta hänsyn till rummet, det finns inte alls med i resonemanget.

paradigm skrev:Jag undrar också hur det kommer sig, att Ljudias portberäkning vid 4" rör, 50Hz, ger 2 x 42,5 cm, eller 1 x 17,5 cm rör, vad gör skillnaden?
Är det jag som gör fel, eller kan olika program ge olika svar?
Mja olika program kan förstås ge olika svar, speciellt om något av dem räknar fel

. Men jag känner inte till Ljudias program, och känner inte till hur det fungerar. Föreslår det volymer och rörstorlekar, eller?
Det finns iaf flera sätt att göra en bandpasslåda till ett element som kanske är mer eller mindre bra ur olika aspekter (vilket syns i grafen ovan), och man kan inte säga att någon är otvivelaktigt bäst.
Men man gör klokt i att simulera en tonkurva, åtminstone.
paradigm skrev:
Har du något förslag på enkel lågpassfiltrering som summerar stereosignalen, eller ska jag använda min överblivna Behringer Ultradrive?
Det bör göras aktivt, i alla fall. Jag har itne tillräcklig koll på marknaden för att rekommendera något.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.