Tidigare i höstas provade jag det hela något lite grundligare, och utgick då från den idé jag haft sedan länge om att på ett enkelt sätt skaffa sig hyfsade basrör till valfria högtalare. Det skall vara billigt och enkelt, och med rimligt bra funktion. Projektet har fått namnet phontratten
Det hela bygger på en dubbelkonisk design med rundade portändar. Smalast i mitten och konat utåt båda håll. Låg dist och låg pipresonans. Det första svarar formen för, det senare dämpade Svanteslitsar eller hål.
Som utgångsmaterial har jag valt de rör som bl.a. HiFiKit säljer, som heter Highpower Basport. Ser ut så här i deras katalog. Andra rör kan få liknande funktion om de är konade och rundade.

Varje komplett basport består av två rör samt lite filt. Man väljer en av de fyra dimensionerna, en som är lämplig till element och låda. Längsta färdiga port som går att få är 24, 28, 32 resp 38 cm för de olika storlekarna, som är dia 35, 50, 70 och 100 mm i storändan.
För varje högtalare går det åt två rör. Rören kapas lika långa, det vill säga till halva längden av den slutliga porten. En bit avkap slitsas upp på längden och används som skarvstycke. Här är ett blivande 16 cm långt rör till en av mina högtalare.

Innerdelen stoppas i lådan med rundningen inåt och smala änden genom baffeln. Ytterdelen limmas på, skarven förstärks med avkapet som limmas runt om.
Det kommer att fattas en liten bit, och det är platsen för Svanteslitesn. Jag brukar borra två hål, ett på vardera sida skarven, och sedan limmar jag filtbiten över hålen. Se till så att inte limmet täcker hålen, trycket skall kunna pysa ut genom filten. Hålstorlek 3 - 6 mm har jag kört med hittills.
När allt torkat så monteras hela porten i baffeln och limmas fast, klart.

För att kunna mäta så har jag snickrat ihop lite olika varianter på portar, samtliga monterade på likadana bafflar för snabbt byte.
Från vänster ett hel rakt rör, sedan ett rakt rör med små radier i ändarna. Nummer tre är de två rör som sedemera blir en phontratt. Nummer fyra och nummer fem är samma rör men vänt olika, dvs en enkelkonisk port med rundningar i båda ändar. Det längst till höger är storänden av fyra och fem limmade som en phontratt, men stigningen är något mindre och radien är mycket mindre.
Lådan jag använt är en ca 10 liter basreflex, bestyckad med en Sonab SC165. En inte helt lyckad kombination, men den får duga såhär som första test.
Jag lade på signal mitt på avstämningsfrekvensen, och höjde sedan signalen i steg om en volt. Disten lästes av med Basta i distmätningsläge. Disten skrevs in i ett excelkark och sedan har jag plottat grafer över hur det hela utföll. Så här blev resultatet. Lite svårt att se färgerna kanske, men phontratten är gul och längst ned.

Jag kollade även när portarna börjar visa tecken på att storkna, och det var vid ungefär följande nivåer:
1=4 volt
2=6 volt
3=16 volt = testvinnare
4=10 volt
5=8 volt
6=12 volt
Hade tänkt att mäta lite mer på det här med en moddad variant av Lilltrolls program, men det stannade av med samma HD-krasch det också. Jag har börjat hacka i koden igen så kanske kanske .....
Jag har använt phontratten sedan nåt år tillbaks i rätt många olika högtalare, Carlsson OA116, OA12, Popboxar, piPs, diverse kloner av kända högtalare samt i en del helt okända alster. Hittills har jag inte varit besviken på resultaten.
Här är en bild på en tidig phontratt i en OA116 bredvid originalröret. Man ser även den lilla extra baffeln på insidan .... hmmmmm .... den glömde jag att nämna härovanför ...
Jag brukar alltså sätta dit en liten extra baffel på inre rundningen, antingen som här en bit MDF eller så limmar jag en bit kabel eller slang runt.

.