kan man lita på detta? (filterekvation)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
X-ray

kan man lita på detta? (filterekvation)

Inläggav X-ray » 2007-01-02 11:36

Jag har börjat stirrat lite på filter 3-vägs. Men jag har inte något bra program för detta. Vill helst inte använda "kokböcker". Kan väl tillägga att jag inte kan den mer ingående teorin vad gäller filter i stort.

Detta är vad jag funnit, kan detta stämma? Blir i alla fall inte samma som kokböckerna.

För alla 8 ohm

Spolen : 8/(2*3,14*300)

Kondensatorn : 1/(2*3,14*2500*8) <- alltså här ska det vara en parantesklammer, fattar inte hur fan denna figur kom till.

Värdena blir lägre med ovanstående ialla fall på spolen.

/ Thord[/b]
Senast redigerad av X-ray 2007-01-02 13:04, redigerad totalt 2 gånger.
Let it in and let it out

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-02 11:43

3-vägsfilter är klurigare än man kan ana. Helt enkelt skitsvåra att få riktigt bra enligt mig. Läs lite i "The Loudspeaker Design Cookbook" av Vance dickasson (finns på många bibliotek)

niclas

Inläggav niclas » 2007-01-02 12:59

Prova att meka i Svantes program, Basta. Kan vara lärorikt och intressant att börja med. :)

http://user.faktiskt.io/svante/basta/

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-02 13:00

Kaffekoppen skrev:3-vägsfilter är klurigare än man kan ana. Helt enkelt skitsvåra att få riktigt bra enligt mig. Läs lite i "The Loudspeaker Design Cookbook" av Vance dickasson (finns på många bibliotek)

Jag avvaktar du vet vad.

Men det slog mig plötsligt som alla eller de flesta vet så snickrar jag på något som man med välvilja kan kalla för linjekälla. Hur gör jag då jag kopplar en konjugatlänk till dessa element.

Ska alla ha egen länk eller räcker det med att en länk sitter före alla element?

Hur ska jag bäst mäta impedansen på alla dessa. En och en eller alla i den elektriska uppsättning som bildar linjen?

Någon som vet eller tror sig veta hur?

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-02 13:03

niclas skrev:Prova att meka i Svantes program, Basta. Kan vara lärorikt och intressant att börja med. :)

http://user.faktiskt.io/svante/basta/

Har det programet. Labbar en del i just det. Men filterdelen blir jag inte riktigt klok på. Men det utesluter inte att jag smygkikar då och då när jag vill förkasta/bekräfta något!!

/ Thord
Let it in and let it out

Återgå till DIY-forum