begöver råd och stöd, peerless xls 10tum (bråttom)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

begöver råd och stöd, peerless xls 10tum (bråttom)

Inläggav housemicke » 2007-01-14 01:04

ok min polare och jag tänkte bygga en lådda imorrn till hans peerlessbas, enda kruxet är att det är en prototypbas på 4ohm istället för 8, dock ej en "bilbas". vi byggde en bandpasslådda till den för ett par månader sen, men både jag och min polare tyckte den lät för mycket "bandpass", så nu vill vi veta vad för låda vi ska bygga till basen? originallådan var på 60liter, men jag tror vi kan komma undan med mindre, vi lyssnar mest på "clubbiga" låtar (mest progressive house) så vi gissar på att -3db skulle va bra att ha på 35-40hz. den ska va till musik och inte film. kollade på naqref´s site för att beräkna port mm, men blev inte klokare. vi skulle vilja ha basen i en 35-40 liters låda (eller mindre) och det ända rör vi har är 10cm. hur långt ska det röret vara om vi vill bygga en iaf duglig bas? -3db @40hz. vi kan anta att dom flesta parametrar är som xls 8ohmarn (vi vet inte dock).

vad tror ni blir bra? även om ni inte vet exakt så är er input välkommen, just shoot, vi testar och bygger en låda och lyssnar, svårare än så är det inte, och blir det helt galet går vi tillbaks till stället där vi köpte den och gör en mätning, vi vet att basen är till för låga låga frekvenser i första hand men vi vill använda den som club-bas. shoot.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-01-14 02:38

nån som har en susning? all help is welcome...
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-01-14 02:44

Naqrefs sida räknar ut portens längd utifrån vid vilken frekvens man vill förstärka. Vill du veta vilken frekvens som vore lämpligast att stämma porten till utifrån portdiametern så använder du nog lämpligtvist Svantes Basta!
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-01-14 10:47

10cm port duger ej. Vafför inte köra slutet i 60 liter och krydda till godtycklig smak med EQ? Snabbt och enkelt.

/Peter

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-01-20 11:18

ok vi byggde en 30l sluten låda, vi ska testa den imorrn tror jag, vi får se hur det blir.. troligtvis blev det ganska bra ändå, han som äger basen ville ha en liten låda, och kompakt blev den, det ska bli kul att höra den spela.

/ din rasp i röven

Återgå till DIY-forum