Är mitt slutsteg värt att tweaka?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gagarin

Är mitt slutsteg värt att tweaka?

Inläggav Gagarin » 2007-01-16 22:15

Har en stor LEM (kunde inte motstå!)-förstärkare, det är ett rackmonterbart slutsteg på 2x70w som jag haft
liggande länge. Kopplade in det till min Onkyo-CD mest på skoj,
och till min stora förvåning lät det riktigt bra!
Klåfingrig som man är skruvade jag ju genast upp den
för att ta en titt på insidan:

Bild

...och det som slog mig var att den ser väldigt "lättmekad" ut!

Några tips på vad jag kan tweaka/modda?

Opamp:

Bild

Har tänkt att:

-Koppla bort gain-potarna
-Sätta in nya RCA-chassikontakter
-Byta högtalarterminaler

Andra tips emottages tacksamt!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-16 22:58

Svar på frågorna: Synnerligen tveksamt, Nej och Nej. De två sista ger inget, mer än möjligen utseende då men varför ? Ta t.ex. högtalaranslutningarna som är exakt samma som Wilson Audio använde förut - dom dög då, således duger dom nu.

Användarvisningsbild
Gagarin

Inläggav Gagarin » 2007-01-16 23:08

Bamsefar skrev:Svar på frågorna: Synnerligen tveksamt, Nej och Nej. De två sista ger inget, mer än möjligen utseende då men varför ? Ta t.ex. högtalaranslutningarna som är exakt samma som Wilson Audio använde förut - dom dög då, således duger dom nu.

-Högtalarterminalerna tror jag inte heller ger något ljudmässigt, men de tar så klen kabel i nuläget. Kan ju köpa fler banakontakter iofs :)
-RCA-anslutning finns det ingen, så det tänkte jag bygga in istället för XLR-anslutningarna.

Lönar det sig att byta opförstärkare i ett slutsteg? Har mest läst om folk som bytt i sina cd-spelare o dyl. Det sitter Motorola JFET:are där nu.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-16 23:10

Ser väl snyggt och välbyggt ut! Varför inte bara lira...?

/Jocke

PS. Verkar inte vara så mycket kondingar i den. En del tillverkare bara lastar in kondingar! När jag köpte mitt Sentec slutsteg för många år sedan lyckades jag tjata till mig en dubbel uppsättning! Vet inte om det gjorde någon skillnad men visst kändes det bättre!

Användarvisningsbild
Gagarin

Inläggav Gagarin » 2007-01-16 23:11

Jocke skrev:Ser väl snyggt och välbyggt ut! Varför inte bara lira...?

/Jocke

Hehe, frågan vi alla ställer oss som håller på med DIY :wink:

Användarvisningsbild
ignatz

Inläggav ignatz » 2007-01-17 02:00

Well, jag sitter på ett LEM jag med (P500, min LEM är alltså större än din...) och mitt har fått ett par komponenter bytta. Han som gjorde det en gång i tiden menade på att LEM är ett prisvärt alternativ i och med att det är en gedigen konstruktion gjord för att lämna avsedd effekt under lång tid utan strul. Om bara det som kommer in är av bra kvalitet... Vad han bytte har jag inte brytt mig om att fråga ens, gissar dock på likriktardioder, för ljudet centralt placerade kondingar (tantaler, mindre toleranser) och lite silverkabel här och var. Skillnad? Ingen aning, jag köpte den i det här skicket.

Personligen tror jag inte att du kommer att uppleva någon ljudskillnad genom att byta kontakter eller pottar. Njut av möjligheten att kunna testa olika försteg och verkligen höra skillnad!

Varför inte satsa på att göra en egen kabel med "rätt" kontaker istället? ;-)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-17 08:32

Om potentiometrarna ligger i signalvägen kan det göra skillnad att utesluta dem eller ersätta dem med några metallfilmsmotstånd. XLR-kontakterna verkar på bilden inte vara förbundna med någon balanserad ingång, ser bara två kablar kommandes från dem. Kan ju vara jordade via chassit. Kan ibland (vid långa kablar t.ex.) vara en fördel att utnyttja den balanserade ingångens förmåga till bättre störundertryckning. Glättningskondensatorerna ser ju små ut i förhållande till transformatorn men det behöver inte betyda något.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-01-17 09:10

Sätt en Quakti ovanpå, vetja!
En Ninja kanske?
Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Återgå till DIY-forum