Preamp för EMM8?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
oreo

Preamp för EMM8?

Inläggav oreo » 2007-01-18 11:34

Är helt novis inom området, men hade tänkt prova att mäta upp min stereoanläggning i bilen för att om möjligt kunna korrigera ljudet för den dåliga akustiska miljön. För detta har jag införskaffat:

Fuzzmeasure (för Mac)
M-audio PreUSB ljudkort
EMM8 kalibrerad mätmik

Första problement innan jag nu ens kan komma igång med några mätningar är att EMM8 behöver "bias power (1.5-10V) with at least 0.5mA". Ljudkortet ger tydligen inte detta via vanliga stereopluggen och den inbyggda förförstärkaren i ljudkortet ger 48V. Hur kan jag på lättaste sätt börja använda mikrofonen? Behöver jag köpa en separat pre-amp? Förslag på (budget-variant) mottages i så fall tacksamt!

Tack på förhand!

Örjan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-18 12:49

En elektretmikrofon som EMM8 behöver spänning till den i kapseln inbyggda FET:en, helst upp mot 10 V. Den kan du hämta från batterier.

Här finns en beskrivning på hur det kan kopplas: http://www.linkwitzlab.com/images/graphics/microph1.gif. Det är det övre schemat som gäller (fast de andra kopplingarna hade varit bättre...).

Du behöver t.ex. ett 9 V-batteri och ett motstånd på 10 kOhm. Till höger i schemat symboliseras mikrofoningången som ska vara skyddad från likspänning med hjälp av en kondensator. För mätningar långt ner i frekvens välj ett betydligt större värde än det som visas.

Användarvisningsbild
oreo

Inläggav oreo » 2007-01-18 14:47

Tack för svaret! Jag har några följdfrågor (där min okunskap om elektronik kommer att skina igenom....)

1. Mätmikrofonen har en RCA kontakt in - kan denna representera "röret" i mitten av bilden med jord på utsidan och signal i mitten? Då bör jag alltså kunna göra denna strömmatning av mikrofonen genom att koppla in det på en avklippt RCA kabel?
2. Jag förstår inte riktigt hur man skall koppla in batteriet - kopplar man bara in + polen och inte - polen alls?
3. Hur stor kondensator behöver man om man skall mäta från 20 Hz - 20 000 Hz?

Hälsningar,

Örjan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-18 16:03

Vill du att jag ska sno ihop en liten skiss? Batteriets minuspol ska kopplas till skärmen (jorden) på kabeln. Kondensatorn behövs inte om ljudkortet redan är AC-kopplat på ingången. För just mätändamål behöver frekvensomfånget vara väl tilltaget. Kondensatorns storlek bestämms utifrån ljudkortets ingångsimpedans.

Användarvisningsbild
oreo

Inläggav oreo » 2007-01-18 16:28

Om du kan göra en skiss vore det toppen!

Har kollat litet i brorsans elektroniklåda, men hittar inget 10K motstånd. 6K och 12 K hade han - skulle ngt av dessa fungera? Om inte kan jag ju ta och seriekoppla några, men om man kan slippa så... En 1mikroF kondensator hade han dock!

Om ljudkortet är AC-kopplat på ingången vet jag ej - antar att det kan vara det på XLR ingångarna där man kan ha 48V matning. Har dock ingen XLR kontakt inne, så jag hade tänkt använda vanliga 3.5 mm stereoingången och där antar jag att det inte är AC-kopplat.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-18 17:47

Här en snabbskiss som jag tror man ska koppla: Bild

Med tanke på att det finns fantommatning på det ljudkortet, är det AC-kopplat och då behövs ingen kondensator. Stäng för allt i världen fantommatningen när du använder EMM8! Borde gå att använda något av de motstånden. 6 kOhm ger mera ström genom FET:en i kapseln, 12 kOhm mindre.

Användarvisningsbild
oreo

Inläggav oreo » 2007-01-19 11:23

Har testat löda ihop och det fungerar - tack så mycket för hjälpen:)

Återgå till DIY-forum