Undersöka distande förstärkare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ronnie

Undersöka distande förstärkare?

Inläggav Ronnie » 2007-01-23 20:05

Jag tror att alla mina tre trettio år gamla Marantz 2230 distar mycket mer än när de var nyfödda.

Kan någon transistorräv titta på dessa scheman och föreslå någon spänning att mäta eller något annat att undersöka?
http://www.webbtjanst.se/temp/marantz/2230.jpg
http://www.webbtjanst.se/temp/marantz/p800.pdf

Önskar jag hade lite flådigare mätinstrument, men just nu sitter jag bara på en multimeter som kan mäta DC vettigt och bara höga AC-spänningar.

Alla tips jublas över!
/Ronnie

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-01-23 20:45

Varför tror du det ? :wink:

Jag förutsätter att du har gått igenom alla omkopplare, kontakter reläer etc så att du inte har några som helst kontaktproblem någonstans.

Sedan föreslår jag att du kör försteget genom ett neutralt slutsteg för att se hur pass bra/dåligt det låter och vice versa.

Justera ev. tomgångsströmmen om det behövs
Mät de angivna spänningarna omkring transistorerna och anteckna avvikelser.
Elektrolyt kondensatorerna efter likriktaren är aldrig fel att byta efter 30-40 år
Leta efter kallödningar och bättra på.
Kondensatorer av elektrolyt eller tantal typ bör du ser över lite extra.
De som eventuellt sitter i signalvägen bör bytas först.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-01-23 21:05

Jag har testat att köra på main in (alla reglage förbikopplade) utan lycka. Det är bara slutstegen jag vill använda.

Vore förstås mysigt att ha ett känt slutsteg här att jämföra med men just som så är det nu inte.

Får väl försöka ge mig på att mäta alla de där spänningarna :)
"Justera ev. tomgångsströmmen" -Vilken pot vrider jag på då, och var mäter jag och hur hög ska den vara?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-01-23 21:32

Mät spänningarna över R774 eller R775
U/R = I

Du kommer att mäta en mycket låg spänning så ställ in mätinstrumentet rätt.

Någonstans kring 50-100mA i tomgång borde nog vara bra, vet inte exakt vad som rekommenderas.

Gissar att du får ett mätvärde runt 20mV över någon av motstånden
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-01-23 23:43

Mjaha. Då har jag mätt tomgångsströmmarna iallafall:
Med multimetern inställd på området 200mV utläser jag värden omkring 3,0.

Ena kanalen
R774: 0,0036V / 0,24ohm = 15mA
R775: -0,0042V / 0,24ohm = 17,5mA

Andra kanalen
R774: 0,0024V / 0,24ohm = 10mA
R775: -0,0031V / 0,24ohm = 12,9mA

Har jag missat en decimal?
-What now? What comes next?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-01-24 00:33

Ser ut som att det är läge att justera tomgången på den, tycker det verkar onödigt lågt men är inte helt säker på att den är för låg.
Tyvärr kommer jag nu med några frågor: :wink:

Hur mäter dina andra receivers av samma modell ?
2230, är det den klenaste av deras receiver serie från tiden?
Har du ett bra mätinstrument som går att lita på ?
Hur kall är kylflänsen vid normaldrift ?
Hur ser trimpotentiomentrarna ut ? är det av öppen kolbane typ ? (kan behöva lite försiktig motion för att få bort oxid)
Vad har du för uppmätta matningsspänningar ?
Mät också ripplet (AC) på matningsspänningarna (DC)
Tror nästan att du kommer att mäta mer rippel för + sidan vilket borde göra ett byte av glättningskondensatorer aktuellt.

Du har två st potentiometrar i varje steg enligt schemat, en av dem är för tomgångsströmmen, gissar på r765
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-01-24 01:17

2230, är det den klenaste av deras receiver serie från tiden?
-Nix. Den ger 30w, medan 2215 gav 15w tror jag.
Distandet upplever jag iaf redan på mycket låga volymer.

Har du ett bra mätinstrument som går att lita på ?
-Mja. Modell ultrabillig multimeter. Jag tror att likspänningsmätningarna går att lita hyfsat på.

Hur kall är kylflänsen vid normaldrift ?
-Kylflänsen är riktigt kall.

Hur ser trimpotentiomentrarna ut ? är det av öppen kolbane typ ? (kan behöva lite försiktig motion för att få bort oxid)
-Såhär ser en hel slutstegskanal ut (kortet som står upp): http://www.jmargolin.com/marantz/mamp.jpg

Vad har du för uppmätta matningsspänningar ?
-Mätte matningsspänning på 65V mellan J755 och J762
Ena kanalen:
37,7V över den övre transistorn
27,1V över den undre
Andra kanalen:
37,9V över den övre transistorn
27,4V över den undre

Mät också ripplet (AC) på matningsspänningarna (DC)
-Något rippel kan jag nog inte mäta i nuläget. Minsta område för växelspänningsmätning är 200V. Ger inget utslag :)

Tror nästan att du kommer att mäta mer rippel för + sidan vilket borde göra ett byte av glättningskondensatorer aktuellt.
-Okej

Han som byggt den här sidan har jag nu mailat och frågat om tomgångsströmmarna: http://www.jmargolin.com/marantz/marantz.htm
Ska snoka lite mer på nätet. Tack så mycket för hjälpen hittills!

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-01-24 01:36

Nu hittade jag info om tomgångsström:

"With no load you should have about 5mv dc across R774 and R775 of each amp"

Hm. Fast jag undrar om det är 5mV över varje motstånd, eller över båda sammanlagt som avses..?

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-01-24 01:44

Nu hittade jag info om tomgångsström:

Hm. Fast jag undrar om det är 5mV över varje motstånd, eller över båda sammanlagt som avses..?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-01-24 02:33

Fråga honom vad han har för erfarenhet att köra den lite varmare.
Ljudmässigt borde det kunna ge en del, även om uteffekten sjunker något.

Du borde skaffa ett oscilloskop, tongenerator och en bättre multimeter :)

Om den var min så skulle ha fingrat lite försiktigt på r760 för att se om det går att få lite bättre symmetri men vet inte om jag vågar råda dig till det.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-01-24 09:40

Ronnie skrev:Nu hittade jag info om tomgångsström:

Jag tror att det syftar till spänningen över att av dom. Antingen R774 eller R775.

Jag håller med MP, 5mV=21mA låter för lite. Risken för ÖD är stor. Låter som skorrande och orenheter vid låg volym. Runt 100mA vore vettigare.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-01-24 10:02

Flint skrev:

Jag tror att det syftar till spänningen över att av dom. Antingen R774 eller R775.

Jag håller med MP, 5mV=21mA låter för lite. Risken för ÖD är stor. Låter som skorrande och orenheter vid låg volym. Runt 100mA vore vettigare.

Övergångsdistortionen är ett spänningsrelaterat fenomen. Bias-strömmen blir vad den blir när övergångsdistortionen når sitt minimum och är beroende av emittermotståndens värde. Låga värden på emittermotstånden kräver högre bias.

/D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-01-24 10:13

Och jag pratar med grunden i praktisk erfarenhet och med olika värden på emittermotståndet inberäknat.

Det jag skrev är att 5mV ligger farligt nära att befara ÖD.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-01-24 12:51

Funderar på att inhandla 1st servicemanual och 1st oscilloskop. Någon som har ett skåp över?
Datorn kan nog agera tongenerator.

Är det så att den ena poten i schemat är för gemensam bias och den andra fininställer AC-balans, eller hur funkar de?

Slutsteget har f.ö. kondensator på utgången.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-01-24 13:09

Ronnie skrev:Funderar på att inhandla 1st servicemanual och 1st oscilloskop. Någon som har ett skåp över?
Datorn kan nog agera tongenerator.

Är det så att den ena poten i schemat är för gemensam bias och den andra fininställer AC-balans, eller hur funkar de?

Slutsteget har f.ö. kondensator på utgången.

Datorn kan nog räcka som oscilloskåp också, om frekvensen inte är så hög.

Slutsteg som ditt, brukade ha en tomgångsström omkring 50 mA. Den värmde kylflänsarna något och inställningen fick göras i flera steg allteftersom kylflänsen blev varm och temperaturregleringen (2 dioder) drog ned strömmen något igen.

Du har också en boot-strapkondensator (47uF), den tillsammans med utgångskondensatorn (2200uF) ligger i signalvägen och är väl tämligen gamla (torra), ca 40 år väl?

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-01-24 14:18

PeterAkemark skrev:Datorn kan nog räcka som oscilloskåp också, om frekvensen inte är så hög.

Slutsteg som ditt, brukade ha en tomgångsström omkring 50 mA. Den värmde kylflänsarna något och inställningen fick göras i flera steg allteftersom kylflänsen blev varm och temperaturregleringen (2 dioder) drog ned strömmen något igen.

Du har också en boot-strapkondensator (47uF), den tillsammans med utgångskondensatorn (2200uF) ligger i signalvägen och är väl tämligen gamla (torra), ca 40 år väl?

Kikade lite på USB-"oscilloskop" att koppla in till datorn, men jag vet inte hur långt deras 8 bitars sampling räcker... Det verkar iaf vara vanligast bland de billigare varianterna.
Line-in på ljudkortet kunde också funka kanske, om jag kan få fason på mitt ljudkort. Datorn har lite tappat förmågan att prata med det.

Kan du peka ut den där 47uF-kondningarna på schemat?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-24 14:22

Dahlqvist skrev:
Flint skrev:

Övergångsdistortionen är ett spänningsrelaterat fenomen. Bias-strömmen blir vad den blir när övergångsdistortionen når sitt minimum och är beroende av emittermotståndens värde. Låga värden på emittermotstånden kräver högre bias.

/D

Ett ganska förvirrat inlägg. Kan du utveckla?(retorisk fråga) :wink:

Jag rekommenderar att trådskaparen lämnar sin apparat till en lämplig serviceverkstad. Tråden är full med direkt vilseledande info.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-01-24 14:31

Morello skrev:
Dahlqvist skrev:Övergångsdistortionen är ett spänningsrelaterat fenomen. Bias-strömmen blir vad den blir när övergångsdistortionen når sitt minimum och är beroende av emittermotståndens värde. Låga värden på emittermotstånden kräver högre bias.

/D

Ett ganska förvirrat inlägg. Kan du utveckla?(retorisk fråga) :wink:

Trevligt.

/D

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-01-24 14:43

Jag tolkar:
Gallerförspänningen ställer man in så att distortionen blir lägst och trevligast. Strömmen blir som den blir.
Låga katodmotstånd betyder att de vill ha högre ström genom sig, om det inte är rör med en hejdundrans hög branthet.

Fast på transistorspråk. :wink:

Nu blir det nog jag som får vara serviceverkstad iaf. Om det går att lära sig att göra det skapligt.
Tänker mig att det skulle bli dyrt att få 3 stereoslutsteg intrimmade.

EDIT: fast de där emittermotstånden kanske mest är där för att man ska kunna kolla strömmen, och har väldigt lite inverkan på ...förspänningen? :)
men varför de udda värdena (0,24 ohm) isf? hm.
Teach me tigers

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-01-24 15:38

Ronnie skrev:
PeterAkemark skrev:Datorn kan nog räcka som oscilloskåp också, om frekvensen inte är så hög.

Kikade lite på USB-"oscilloskop" att koppla in till datorn, men jag vet inte hur långt deras 8 bitars sampling räcker... Det verkar iaf vara vanligast bland de billigare varianterna.
Line-in på ljudkortet kunde också funka kanske, om jag kan få fason på mitt ljudkort. Datorn har lite tappat förmågan att prata med det.

Kan du peka ut den där 47uF-kondningarna på schemat?

Det är C755.

Återgå till DIY-forum