Infästning av innertak

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Infästning av innertak

Inläggav PekkaJohansson » 2007-01-24 16:38

Jag ska bygga ett innertak av trä i den bakre delen av hembiorummet som idag bara består av de 60 cm breda betongbalkar som vilar på de bärande sidoväggarna av lättbetong.

Min tanke är att fästa så kallade balkskor 45x96 högst upp längs sidoväggarna med 56 cm avstånd c-c och lägga råplan 45x95 tvärs över rummet, som mäter 354 cm i bredd. Jag är nu lite tveksam hur jag ska göra med infästningen av balkskor och balkar i de mycket porösa lättbetongväggarna. När jag borrade i väggarna för de plank som nu utgör takreglar kändes visst motstånd ett par centimeter, sedan var det som om det var mer eller mindre hålrum bakom - trots att det alltså är fråga om bärande väggar.

Räcker det att fästa balkskorna med plugg och sex 4,2 mm monteringsskruvar (tre på varje sida om balken) och dessutom sätta två små vinklar mellan tvärbalk och tak? Kan/ska man pula in monteringslim eller annat jox innan man sätter in pluggen och låta det stelna innan man borrar? Finns det bättre metoder att säkerställa att allt blir ordentligt stabilt?

Taket blir relativt tungt. Mellan tvärbalkarna ska jag lägga 95 mm Roxull. Sedan skruvar jag plywood över hela ytan (bredd 354 x längd 240 cm) och sist, på längden, 12 cm breda plank av MDF eller furu med lika stort mellanrum, dvs 12 cm. Allt ska för övrigt målas mattsvart för att få en optimal filmmiljö.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-24 19:26

Vet inte om jag har förstått dig riktigt.... Du kan/vill inte fästa det bättre i taket? 354 cm fritt hängt med plywood på blir tungt om plywooden är tjock!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Re: Infästning av innertak

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-24 19:40

PekkaJohansson skrev:Räcker det att fästa balkskorna med plugg och sex 4,2 mm monteringsskruvar (tre på varje sida om balken) och dessutom sätta två små vinklar mellan tvärbalk och tak?

Nej, det räcker inte!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-24 20:07

Skulle du inte kunna integrera synliga "pelare" på sidan av väggen, där du kan fästa in takbalkarna. F.ö. låter det som om 45x95 inte alls är tillräckligt styvt för så stor fri längd som 354 cm, inte för att jag räknat men känslan är no-no!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-24 20:24

Din känsla är rätt.

Varför inga infästningar i taket?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-01-24 20:29

jag tycker du ska sätta några distanser på varje bjälke där nere (för att rymma isoleringen?) sen glesa med nå 22mm virke och sen på med plyfan å mdfen...

fast en bild säger mer än 100ord :)

visst lär taket hålla för tyngden som du tänker men det lär hänga rätt mycket :)

tänk på att egentligen ska man ha cc30 i tak

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-01-24 21:18

Är det lättbetong ("blåbetong") eller betonghålsten du har? Lättbetongen är (tror jag) alltid homogen inuti, betonghålstenen däremot har "gjutna rektangulära" hålrum inuti. Din beskrivning av borrningen tyder på betonghålsten, känner igen den alltför väl... :( Ett djävulstyg att få vanliga expanderplugg i plast att funka i den. -dom utvidgar sig inte tillräckligt inne hålrummet. Den plugg som funkar på betonghålsten har M5, M6 eller M8-gänga i bakänden av en plast/gummimellandel som utvidgar sig till en "klump" inne i hålet och kan tas ut igen om man vill (OBS! ej mollyplugg alltså som blir till en stjärna och är avsedd för skivmontage.)

Vad hindrar dig att dra fast stående 45x95 reglar direkt i de 60 cm breda betongbalkarna som går tvärs rumsbredden (om jag förstått ditt rum rätt)? Förslag: Använd fransk träskruv som har sexkantskalle och dras med skiftnyckel/hylsnyckel, plus vanlig plastplugg. 8 x 150 mm-skruv borde duga, såga 2 st 20 mm djupa spår i träregeln och slå bort trät så 6-kantskallen kan försänkas. Förslag 2: Kolla in hybriddiffusorn jag lade in en byggtråd om: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=15375 och länkarna i tråden. Går utmärkt att använda som innertak med plywoodpanel, om du lusläser länkarna ser du att du får bra basabsorbtion med 95 mm rockwool/glasfiber och bra diffusion över 1 kHz. Blir mer och mer nöjd med min ”taklampan”, den gjorde skillnad till det bättre.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-01-27 14:54

Tack för respons! Efter att ha funderat några dagar har jag till slut mentalt accepterat tanken att borra i taket. Jag var därför på AKB igen och köpte fem st 353 cm långa 95x45 mm balkar samt ett helt gäng 140 mm långa franska träskruvar och grön plugg. Balkstolar med tillhörande plugg och skruv återlämnades samtidigt. Tanken är nu, i enlighet med vad Adhoc föreslår, att fästa varje balk med 9 st skruvar med 40 cm mellan varje. Jag behåller mina gamla fästvinklar mot sidoväggarna - mest för att ha något att montera i medan jag skruvar i taket.

Ny fråga: när jag nu ändå bygger tak vill jag passa på att göra sladdragningen till belysningen osynlig. Det finns ett enda uttag i taket, och det sitter nästan längs bak i mitten av rummet. Eftersom det blir plywood direkt under balkarna kan jag inte gömma pvc-slangen som man hade kunnat med äkta lock-panel. Törs jag borra 20 mm hål horisontellt och mitt i de 95 mm breda balkarna - förslagsvis mitt emellan de vertikala skruvhålen - utan att något allvarligt händer med hållfastheten?

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-27 14:57

Det minskar inte hållfastheten nämnvärt. Borra på.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-27 14:58

Men borra som du sa, i mitten av reglarnas höjd.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-01-27 15:38

paa skrev:Men borra som du sa, i mitten av reglarnas höjd.

Jag skulle snarare göra ett uttag för PVC-slangen/VP-röret i regelsidan som ligger dikt an betongtaket. -Då kommer den inte i vägen och ställer till praktiska bekymmer om du vill lägga in en fyllning av glasfiber bakom plywoodpanelen som är nedåt rummet (om jag fattat dina takplaner rätt). Om du vill göra en "binärhålad" plywoodpanel som funkar som diffusor och absorbent, lade jag in en länk till excelprogrammet jag skrev i BengtOs tråd om akustikfix för 2-3000 kr. Programmet tillåter att du enkelt måttanpassar panelstorleken mot vad som är lämpligt i ditt fall samt positionen för hålen över panelen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-27 15:47

Spelar ingen roll var borrhållen görs, det kommer ju bli mer än nödvändigt stabilt iallafall :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-01-29 17:11

Uppdatering måndag: Efter att ha varit iväg och tittat på plywood fick både jag och sambon skrämselhicka. Sådant fult och kvistigt material vill man ju inte ha i taket även om det målas matt svart. Därför har jag idag faxat iväg en beställning till Olle Zettergren på 290 cm långa plank sågade ur MDF. Det blir med andra ord lockpanel i alla fall, där övre lagret är 16 cm breda och 12 mm tjocka plank, och undre lagret 12,2 cm breda och 16 mm tjocka plank. De kommer naturligtvis att överlappa varandra så att varje sektion blir just 12,2 cm bred. På så vis får jag 12 mm höga kabelkanaler och det bör räcka att karva i reglarnas underkant för att få igenom både högtalarkabel och PVC-slang till belysningen (valde 16 mm i stället för 20). Har också handlat 95 mm Roxull samt svart Nordsjö-färg med glanstalet 7. Det var det lägsta som fanns i svart, enligt försäljaren.

Med den här lösningen får jag ett tak som estetiskt ansluter till bakväggens MDF-panel. Jag tror att det blir vackert! Det kommer att väga en hel del, så jag får nog hasta iväg och köpa ytterligare reglar och träskruv.

De övre planken tänkte jag skruva fast i reglarna med små skruv som går genom den del som täcks av de undre plankorna. Idealet vore förstås att montera de undre utan synliga monteringsdetaljer. Finns det någon lämplig snäppinfästning eller liknande som någon kan rekommendera?

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-01-29 17:18

PekkaJohansson skrev:Uppdatering måndag: Efter att ha varit iväg och tittat på plywood fick både jag och sambon skrämselhicka. Sådant fult och kvistigt material vill man ju inte ha i taket även om det målas matt svart.

Mvh Pekka

du vet att det finns färdigmålad plyfa som har en riktigt fin yta?

fast dom är säkerligen dyrare än omålad mdf iofs

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-01-29 17:24

Hmm, nej, det visste jag inte. Å andra sidan blir det nog trevligare med både samma material och färgnyans på övre och undre lagret även om det innebär lite mer arbete. Att måla paneler som ligger bredvid varandra på golvet går å andra sidan snabbt med roller på skaft. De övre plankorna behöver ju dessutom bara målas på en sida av fyra.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-01-29 17:26

PekkaJohansson skrev:Hmm, nej, det visste jag inte. Å andra sidan blir det nog trevligare med både samma material och färgnyans på övre och undre lagret även om det innebär lite mer arbete. Att måla paneler som ligger bredvid varandra på golvet går å andra sidan snabbt med roller på skaft. De övre plankorna behöver ju dessutom bara målas på en sida av fyra.

Mvh Pekka

absolut, se bara till att måla sista lagret när mdfen sitter i taket

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-01-29 17:29

Jepp! Det blir en hel del maskeringsarbete i det redan färdiga ljudrummet... :-)

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-01-29 23:56

Hur mycket väger allt detta?
Om jag inte minns fel (ska kolla på jobbet i morgon) så tar en grön plugg 250kg/plugg.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-01-30 00:40

Alexi skrev:Hur mycket väger allt detta?
Om jag inte minns fel (ska kolla på jobbet i morgon) så tar en grön plugg 250kg/plugg.

beror ju rätt mycket på materialet man fäster det i

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-01-30 00:41

Tycker du om att göra det krångligt för dig? :wink: Snäppfastsättning/beslag finns bara för fjäder-notbrädor vad jag sett. Nästan osynligt, -använd varmgalvad dyckert med skrovlig yta (i och för sig mjukare och svagare än blank dyckert) men ger bättre fäste för färgen. Förborra snett med 0,6-1,0 mm klenare borr om du har mindre än ca 15 mm brädgods där du spikar. Borra hål i ett plastlock och trä över dyckertskallen så undviker du synliga hammarslag i virket, avsluta med spikdrivare och dutta på med din svarta färg efteråt. Ännu mera osynligt, -använd "slickepinnepinnar" :D , brukar vara dia 4 mm i bok, borde finnas på Panduro Hobby. Förborra med 0,3 mm klenare borr, doppa pinnen i trälim och banka in, renskär med brytbladskniv och dutta färg. Dina breda tunna brädlappar kommer med största sannolikhet inte vara plana => vänd alltid den konvexa sidan på lockbrädan nedåt så får du inga synliga glipor. Din brädhög i taket kommer väl väga en hel del del men det är bara reglarna med franska träskruven som tar belastningen, resten behöver du ju inte överdimensionera precis.

(Iofs lite sent men ,… verkar som du kollat in fel plywood och på fel ställen. Konstruktionsplywood i fur eller gran är värdelös till synlig inredning. Snickeriplywood i fur eller björk är annorlunda, då har du (minst) en fin sida medans den andra kan vara halvdan. Jag handlade s.k. mahognyplywood på AKB för cirkus 2 år sedan till mina QRD-diffusrorer, båda sidorna utmärkta och släta, 445:-/st 1220x2440x6 mm (149:-/m^2), 320:- för t=3,5 mm och 585:- för t=9 mm. Björkplywood på Bauhaus var ungefär samma prislapp)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-01-30 11:52

Jag räknar med att all MDF väger ca 126 kg. Tillkommer gör ca 20 kg isolering samt reglar och skruv. Omring 160 kg blir det nog sammanlagt. Nu har jag hämtat ytterligare tre reglar (varav en verkar vara bananformad, vilket jag inte såg i morse, trött som jag var vid 7-snåret - jäklar!). Nio plugg i varje regel (34 cm c-c) gånger åtta reglar (41 cm c-c) ger 72 plugg som alltså ska bära 2,2 kg styck. Det borde hålla. Kanske kan jag till och med gå ned till åtta plugg i varje regel (37,8 cm c-c) och därmed öka belastningen till 2,5 kg per plugg?

Tack för ytterligare tips om plywood, men jag kör alltså på MDF hela vägen. En annan bidragande orsak var att jag slipper skarva, och kan använda 290 cm långa plank längs hela taket.

Tack också för tips om montering av de båda brädlagren. Ska fundera vidare på det undre lagret. Helt osynliga träpluggar vore förstås roligast, men det blir väl så gott som omöjligt att passa in hålen. Att spika 240 spik uppåt samtidigt som man både siktar och aktar ytan (samt omkringliggande ytor) låter som ett vanskligt projekt, åtminstone för mig. Den enkla lösningen skulle förstås vara Clas Ohlssons svarta skruv som är billig, diskret (räfflad, matt yta på skruvhuvudet) och enklast att montera. Just den skruven har jag monterat panelväggen med. Med skruv slipper man också utöva våld (hammarslag) mot hela takkonstruktionen. En snyggare utväg är förstås skruv som spacklas över. Kan man blanda spackel och svart färg?

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-30 12:08

PekkaJohansson skrev:Kan man blanda spackel och svart färg? Mvh Pekka
Troligen jobbigare än att måla två gånger med matt färg över det spacklade...

Du kan minska c-c avståndet om dina viktberäkningar stämmer utan någon som helst tvekan.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-01-30 12:17

Kaffekoppen skrev:Troligen jobbigare än att måla två gånger med matt färg över det spacklade...

Att blanda spackel och färg i en burk är väl inte särskilt ansträngande? Det tycker i alla fall inte jag, och jag ser mig ändå som en ganska bekväm person.

Planen var alltså att rolla ett lager före uppsättning, skruva, spackla och därefter rolla det andra lagret (två lager svart färg ska visst räcka). Med den metoden måste jag kompletteringsmåla just över skruvarna, eftersom ju spackel suger ganska rejält, med risk för ojämnheter. Det kunde jag slippa med svartfärgat spackel, tänkte jag.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-30 14:20

Spacklet skall ju kunna härda också... gärna som en enhet mot MDF-skivorna...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-30 14:25

Kaffekoppen skrev:Du kan minska c-c avståndet om dina viktberäkningar stämmer utan någon som helst tvekan.

Med minskat c-c går det ju åt ännu fler reglar, du måste tänkt baklänges, kaffekoppen!
Numera pensionär.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-30 14:37

PEKKA skrev:

Nio plugg i varje regel (34 cm c-c) gånger åtta reglar (41 cm c-c) ger 72 plugg som alltså ska bära 2,2 kg styck. Det borde hålla. Kanske kan jag till och med gå ned till åtta plugg i varje regel (37,8 cm c-c) och därmed öka belastningen till 2,5 kg per plugg?

:)

c-c avståndet mellan skruvarna pratades det om nu paa ;)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-01-30 14:50

Icke desto mindre betyder färre skruvar per regel ett ökat c-c-avstånd! ;-)

Jag upptäcker nu att jag hade lite bråttom i alla fall i förmiddags. Med nio skruvar i en regel blir det 42,5 cm mellan varje. Glesare än så ska det kanske inte vara.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-30 16:12

PekkaJohansson skrev:Icke desto mindre betyder färre skruvar per regel ett ökat c-c-avstånd! ;-)
:oops: 8)
PekkaJohansson skrev:Jag upptäcker nu att jag hade lite bråttom i alla fall i förmiddags. Med nio skruvar i en regel blir det 42,5 cm mellan varje. Glesare än så ska det kanske inte vara. Mvh Pekka
Nej, glesare bör det inte vara. Du tjänar ju iallafall inte så många skruvhål på att snåla in där..

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-01-30 19:32

Skulle inte pluggen sitta i hård betong? Är det lättbetong är man nere i 50kg/plugg tvärdrag.
Här har du lastningstabel från tillverkaren (sid 13 för TP):
http://www.schneider-electric.se/Downlo ... 1761SE.pdf
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-01-30 22:23

Tack för input, Alexi. Kan tyvärr inte hämta listan just nu. Jo, pluggen ska sitta i hård betong. Lättbetong har jag bara i sidoväggarna.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Nästa

Återgå till DIY-forum