Moderator: Redaktörer
Martin skrev:En liten väggstativ-/bokhyllehögtalare känns som en lockande tanke.
Kanske med en 4" eller 5.5" och en liten diskant (gärna i en bra waveguide för att kontrollera spridningen). Tanken skulle kunna vara att försöka få den att funka bra i rum som har längre efterklang och mycket reflekterande ytor i närheten av högtalarna. Mao ett typiskt vardagsrum.
Till detta kan man slänga på ett par SLS-8or eller något annat prisvärt som basmoduler.
Kanske en ljudidentisk som centerkanal och några mindre och eller billigare varianter som surrondhögtalare.
Prozac skrev:Är inte 1500kr för element/ par en rimligare gräns? Då kan man få råd med tvåvägs i låga elementprisklasser
Det är frågan. Vi kanske får leka lite kring det för att se vad som är möjligt.skrutten skrev:Under 40 Hz och över 106dB i rum går nog att realisera.
Martin skrev:Kan säga direkt att jag röstar för en variant av skruttens första förslag: CA12RCY och 22TAF/G. Kostar 595 resp. 350kr på hifikit. Detta i en liten 3L låda med en baffel på 16x25cm och slitsport mot baksidan. -3dB vid ca 50Hz i rum.
paa skrev:En sån där diskant med bred surround är inte den svår att få att ansluta snyggt till en waveguide? Måste man ta bort skyddsgallret, eller?
MP skrev:Modultänkandet låter smidigt, ett par små basreflex högtalare 3-10 liter med porten nedåt och ett par kombinerade basmoduler/stativ med någon form av "buttplug" för att trycka fast de små lådorna och samtidigt plugga igen porten på ett vettigt sätt.
Martin skrev:Ja, det går ju att gå upp på 5.5":aren CA15RLY. Det blir en klart större högtalare med något högre känslighet och djupare bas. Just 3L verkade passa bra till CA12RCY. Det blev bumpigt om man gick upp i volym.
menace skrev:tyvärr verkar det knepigt att placera högtalaren så att basreflexröret inte täpps om man nu inte vill ha någon basmodul.
Läs tråden "Varför 80Hz" innan detta övervägs:skrutten skrev:Delning mellan sub och satelliter i en hembio anläggning är den alltid vid 80Hz eller går den att justera upp mot 100Hz?
Jag menade inte volym (=ljudstyrka) utan volym (=innervolym på lådan). Med större låda än 3L, tex 4L så blev det ett skarpare knä i responsen och "bump" pga det. Det tror jag man kan undvika.Ragnwald skrev:Martin skrev:Ja, det går ju att gå upp på 5.5":aren CA15RLY. Det blir en klart större högtalare med något högre känslighet och djupare bas. Just 3L verkade passa bra till CA12RCY. Det blev bumpigt om man gick upp i volym.
Hur många meter framför baffeln och hur många dB, blev det bumpigt ?
skrutten skrev:Finns det överhuvudtaget ngt element i 4-5½" som klarar 80Hz i sluten låda? SS8530K00 når 84Hz men fördärvar budgeten.
Martin skrev:Jag har ju bra erfarenheter av den större modellen AL170. Den låter väldigt bra och ger mycket botten, ska man gissa så beter sig AL130 liknande. Nackdelarna kan vara att det blir ett mer komplicerat filter och att priset är högre.
paa skrev:Men, jag är just nu inte klar över om det blir lägre än 0,7-avstämningen eller inte?
Naqref™ skrev:paa skrev:Men, jag är just nu inte klar över om det blir lägre än 0,7-avstämningen eller inte?
Jo.
Nusse skrev:Angående diskant: Hur var det med den där nya? Peerless diskanten? 59 dollars i USA och 1000:- i Sverige. Hurra
Edit: Vad kan den kosta från Holland?
NNord skrev:Om man skall använda sig utav en WG, är det några speciella egenskaper diskanten skall uppfylla?
Borgaren skrev:Tanke......... varför inte bygga en mkt smal och lagom hög golvare med fot, med tex ca18rly/ca15rly etc. Blir billigare/enklare då man inte behöver köpa stativ och inte dessutom så finns det mer volym att leka med.....
http://www.hifiklubben.com/image/prod/BWXT4BK_2_m.jpg
Visst går ju då puppy iden bort, men egentligen så är det ju bara snyggt när de passar ihop storleksmässigt. Annar så ser det lite ut som ett PA. Och det är väl inte alltid så att direkt under är den optimala placeringen för en baslåda (förresten, får man säga basmodul eller är det Ino?)
Som sagt innan så vet jag inte tillräckligt mycket om det tekniska för att beblanda mig. Men det var mina fem ören angående det estetiska!
Btw WG är snyggt som tusan
Elfa. De kostar 683kr exlusive moms där. Dyrare än CA12RCY men förmodligen ännu mer bas.paa skrev:Martin skrev:Jag har ju bra erfarenheter av den större modellen AL170. Den låter väldigt bra och ger mycket botten, ska man gissa så beter sig AL130 liknande. Nackdelarna kan vara att det blir ett mer komplicerat filter och att priset är högre.
Här är databladet: http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 130_8.html
Var köper man bäst dom elementen?
Martin skrev:Elfa. De kostar 683kr exlusive moms där. Dyrare än CA12RCY men förmodligen ännu mer bas.paa skrev:Martin skrev:Jag har ju bra erfarenheter av den större modellen AL170. Den låter väldigt bra och ger mycket botten, ska man gissa så beter sig AL130 liknande. Nackdelarna kan vara att det blir ett mer komplicerat filter och att priset är högre.
Här är databladet: http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 130_8.html
Var köper man bäst dom elementen?
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... =11832.htm
Nwalmaer skrev:HiVi har en massa småbasar också men ingen som fixar 80 Hz i sluten låda.
Det var tanken med mitt projekt, men eftersom alla element jag äger inte duger i tävlingen blir det till att bygga utanför den av ekonomiska skäl. Det var inte värt att chansa på att spöa alla andra för att få igen investeringen av elementen.Bamsefar skrev:Jag funderar alvarligt på att göra 2007 års högtalartävling till en design tävling istället. Dvs. den som gör den snyggaste och mest väl ljudande högtalaren. Jag gillar ju nu utseendet på Wilson WATT/Puppy (som då är två basreflexer, en för basdelen och en för mellanregistret - det senare eftersom WATT kan köras som egna monitorer...) - och även Infinity Prelude
Borgaren skrev:Visst går ju då puppy iden bort, men egentligen så är det ju bara snyggt när de passar ihop storleksmässigt. Annar så ser det lite ut som ett PA.
skrutten skrev:2. Seas CA12RCY (595:-), Seas 22TAF/G (350:-)
3. Seas CA15RLY (585:-), Seas 22TAF/G (350:-)
Bamsefar skrev:Jag gillar ju nu utseendet på Wilson WATT/Puppy (som då är två basreflexer, en för basdelen och en för mellanregistret - det senare eftersom WATT kan köras som egna monitorer...)
Martin skrev:Kan det verkligen stämma att CA15RLY har 10mm xmax? Jag menar vart kommer den ifrån. Den har ju ett par dB högre känslighet än CA12 vilket man kan förstå av det större membranet och ett något lägre Re men qts är något högre och i övrigt verkar elementen liknande. Kan det verkligen vara så mycket som +/-1cm, det är ju 2cm p-p (!)?
Kaffekoppen skrev:Du var väldigt sent ute med svaret paa
skrutten skrev:Jag tror på en låda i 10-12 liters klassen då det är möjligt att få den att gå ner mot 30 Hz i ett rum (som HFLS-1). Som basrör skulle jag nog helst se en phontratt som kan dämpa ut rör-resonansen ngt.
- De skall kunna agera självständigt
- De får inte kosta mer än 2500 paret (inkl. "allt")
- Det bör vara en enkel konstruktion
- Lådan får ej bli för stor (max 12 liter)
silvervarg skrev:- De skall kunna agera självständigt
- De får inte kosta mer än 2500 paret (inkl. "allt")
- Det bör vara en enkel konstruktion
- Lådan får ej bli för stor (max 12 liter)
Det går säkert bra att konstruera en högtalare som uppfyller detta. Det är till och med så att det har gjorts ett flertal gånger både komerciellt (t.ex. Argon 6120 för 1.5kkr) och som DIY etc. HFLS-1 är ett exempel.
silvervarg skrev:Alternativet är att bygga något som det inte finns så mycket direkta konkurrenter till.
Ett klart tomrum är bra billiga högtalare att ställa vid datorn som är små och när de står nära bakvägg klarar ca 40Hz på -6dB.
Här har 3-liters högtalaren m RCY nämnts som verkar kunna klars dessa krav.
Alternativet är att bygga något som det inte finns så mycket direkta konkurrenter till.
Ett klart tomrum är bra billiga högtalare att ställa vid datorn som är små och när de står nära bakvägg klarar ca 40Hz på -6dB.
Här har 3-liters högtalaren m RCY nämnts som verkar kunna klars dessa krav.
Borgaren skrev:Alternativet är att bygga något som det inte finns så mycket direkta konkurrenter till.
Ett klart tomrum är bra billiga högtalare att ställa vid datorn som är små och när de står nära bakvägg klarar ca 40Hz på -6dB.
Här har 3-liters högtalaren m RCY nämnts som verkar kunna klars dessa krav.
Finns det inte en aktuell tråd just nu som skulle passa in på den beskrivningen
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=14492
iofs 60hz
Martin skrev:Nä, det är 12cm som heter så.Nusse skrev:Heter den inte RLY?
Martin skrev:Det är jag som blandar ihop.
Men frågan kvarstår, var köper man CA15RLY?
dd5348 skrev:
men är den lämplig i en basreflex? (som jag trodde vi snackade om)
skrutten skrev:Just det ja, en omröstning kanske är på sin plats , Va ska vi rösta om ? Febern ansätter mig ligger på 39,5 nu....
Naqref™ skrev:dd5348 skrev:
men är den lämplig i en basreflex? (som jag trodde vi snackade om)
Jao
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 407#320407
Nusse skrev:Naqref: Du har ju erfarenhet av Seas H1216 CA15RLY. Kan du säga ngt om den (mätmässigt/ljudmässigt) vs PL18WO-09-08 (HFLS-1 basen), förutom att den är fysiskt mindre...
skrutten skrev:Just det ja, en omröstning kanske är på sin plats , Va ska vi rösta om ? Febern ansätter mig ligger på 39,5 nu....
dd5348 skrev:
Ja...
tvåvägs basreflex verkar alla hyfsat eninga om (i alla fall på senare tid)
Budget verkar väl alla hyfsat eninga om (ca. 2500 paret)
waveguide verkar alla gilla som idé
dd5348 skrev:Den öppna frågan är väl:
huruvida dom skall kunna agera självständigt eller ej?
Om dom skall fungera på ett "normalt" (inte rena datorhögtalare) lyssningsavstånd eller ej?
Martin skrev:Det borde ju inte vara något problem att få dem att fungera både på korta och lite längre avstånd. Nu kanske jag har missat någon viktig designparameter här men vad är det som skulle kunna hindra från att få dem att funka ner till säg 50cm och ändå prestera lika bra vid 3m?
paa skrev:Jag tycker tyngdpunkten borde läggas på prisvärda, lättbyggda högtalare som kan spela själv utan basmoduler, till datorn, jobbet, köket, barnrummet, osv. Om det går göra en basmodulsvariant så borde ev. kompromisser ligga där, hellre än i ensamvarianten.
Dom där hundrafemtiokronorselementen, finns det någon test på dom nånstans?
phloam skrev:Ville bara hålla med, kanske mest med tanke på andra/framtida projekt... jag tycker det lätt blir överambitiöst, vem här har inte redan "bra" högtalare - dvs. det blir lite poänglöst med för höga ambitioner. Tvärtom skulle jag vilja se nåt som kan konkurrera med "bottenskrapet" - t.ex. alla riktigt kassa men billiga datorhögtalare man tolererar i brist på vettiga alternativ.
Andra användningsområden: Ett litet läckert mikrosystem till mp3-spelaren... kanske en mono-variant för p1 i köket... ja ni fattar principen
dd5348 skrev:vissa tycks vara mer inne på en extremt liten låda som skall fungera som "datorhögtalare" och om man väljer en väldigt liten låda (och därmed små element) minskar väl möjligheten att leverera det nödvändiga "tryck" som krävs för längre (3 meter mot 50 cm) avstånd.
niklas skrev: Dvs båda varianterna behöver basmoduler för att återge hela registret.
skrutten skrev:Är ribban faslinjärahögtalare nu? (Fortfarande feber )
När det gäller en basmodul så skulle jag föredra att dela den högre vid 300Hz och ha den som stativ.
skrutten skrev:Ur mitt bassbox får jag följande:
CA12 i 3 literslåda normal dämpning 19,2*3,2 basrör. 103dB vid 55 Hz / -3dB 72 Hz / uppskattad frekvensgång i rum* 58 Hz -3dB
CA15 i 12 literslåda normalt dämpad och 20*4,3 basrör. 103dB vid 35Hz / -3dB 60 Hz / uppskattad frekvensgång i rum* 31 Hz -3dB
*mitt eget rum
skrutten skrev:
Ur mitt bassbox får jag följande:
CA12 i 3 literslåda normal dämpning 19,2*3,2 basrör. 103dB vid 55 Hz / -3dB 72 Hz / uppskattad frekvensgång i rum* 58 Hz -3dB
CA15 i 12 literslåda normalt dämpad och 20*4,3 basrör. 103dB vid 35Hz / -3dB 60 Hz / uppskattad frekvensgång i rum* 31 Hz -3dB
*mitt eget rum
niklas skrev:dd5348 skrev:vissa tycks vara mer inne på en extremt liten låda som skall fungera som "datorhögtalare" och om man väljer en väldigt liten låda (och därmed små element) minskar väl möjligheten att leverera det nödvändiga "tryck" som krävs för längre (3 meter mot 50 cm) avstånd.
Det får vi inte hoppas! Det enda jag tror vi förlorar på den mindre lådan är att den undre gränsfrekvensen blir något högre samt att känsligheten ev. blir något lägre. Det första borde inte vara så stor nackdel då det större alternativet (ca 10 liter) inte heller går "ända ner". Dvs båda varianterna behöver basmoduler för att återge hela registret.
phloam skrev:Om en liten högtalare inte går "ända ner" - gör det så mycket?
Nej, det är inte så man gråter äver storleken.. Dessutom ger det möjligheter till stor variation. Man kan ha den fristående, man kan dela vid 80hz eller 300hz beroende på hur man vill använda eventuellt basstöd (rakt under som stativ är ju klockrent 300hz medans utplacerat ger den naturliga delningen 80hz).Kraniet skrev:men 12 liter är väl fortfarande inte speciellt stor låda, typ 20x20x30 cm
niklas skrev:phloam skrev:Om en liten högtalare inte går "ända ner" - gör det så mycket?
Nej, precis! Det var ju det som var min poäng...
Nu verkar det ju iofsig som att fler är inne på en större låda. Lite tråkigt tycker jag, eftersom det redan finns sådana alternativ.
Kaffekoppen skrev:Dessutom ger det möjligheter till stor variation. Man kan ha den fristående, man kan dela vid 80hz eller 300hz beroende på hur man vill använda eventuellt basstöd (rakt under som stativ är ju klockrent 300hz medans utplacerat ger den naturliga delningen 80hz).
skrutten skrev:
Jag har ju aldrig hört CA15..... Seas H1283 (diskanten) har dokumenterat låg distorsion ovan 3 kHz, jag är dock lite rädd för att ljudet ur den smakar aluminium.
Martin skrev:Kraniet: Har man nytta av distmätnigar över 10kHz i praktiken?
Det är sant!Naqref™ skrev:Kaffekoppen skrev:Dessutom ger det möjligheter till stor variation. Man kan ha den fristående, man kan dela vid 80hz eller 300hz beroende på hur man vill använda eventuellt basstöd (rakt under som stativ är ju klockrent 300hz medans utplacerat ger den naturliga delningen 80hz).
Nu gråter IÖ floder...
Skulle vi på faktiskt låta utseendet gå före funktion? Var i hela världen fick du den tanken ifrån?Haakan_W skrev:kan vi inte bygga nåt seriöst och snyggt framförallt?
eps tex skulle jag inte ens stoppa in i garaget....varför inte tumma kanske lite och göra nåt snyggt
dd5348 skrev:Jaha, ett alternativ tycks ha utkristaliserat sig i alla fall:
2-vägs basreflex, ca. 12 liter
- phontratt eller böjd slitsport
- Waveguide
- aludome (Seas H1283?/!)
- 5-5.5' (Seas CA15rly?/!)
Samt option i form av basdel.
ovanstående bygger jag gärna så; snälla, snälla kör på den
skrutten skrev:Nej nej sädår lätt får det inte gå, betänk att inget forum diy projekt på detta forum någonsin slutförts (OBS vinylsnurran är dock på god väg)
I found this tweeter to sound nicely calm and detailed at the same time. Absolutely no sign of hardness or edginess.
skrutten skrev:Nej nej sädår lätt får det inte gå, betänk att inget forum diy projekt på detta forum någonsin slutförts (OBS vinylsnurran är dock på god väg)
skrutten skrev:Jag skulle tro att de kan delas upp mot 250 Hz. Vi bör dock eftersträva delningar i områdena runt 80 Hz eller 300+ Hz.
Vi kan kanske enas om att kalla lådan under för basmodul
Edit: För att vinna mest dynamik i systemet så måste delnigen ligga i trakterna ca 110 Hz och ovan. 80 Hz ger ett en vinst på ca 3 dB och 110Hz ger ca 6dB bättre dynamik jämfört med utan basmodul. (Blir ungefär så för en CA15 i ca 10 liters volym)
paa skrev:skrutten skrev:Jag skulle tro att de kan delas upp mot 250 Hz. Vi bör dock eftersträva delningar i områdena runt 80 Hz eller 300+ Hz.
Vi kan kanske enas om att kalla lådan under för basmodul
Edit: För att vinna mest dynamik i systemet så måste delnigen ligga i trakterna ca 110 Hz och ovan. 80 Hz ger ett en vinst på ca 3 dB och 110Hz ger ca 6dB bättre dynamik jämfört med utan basmodul. (Blir ungefär så för en CA15 i ca 10 liters volym)
Jo en så liten högtalare är ju egentligen alldeles för liten för att delas vid 80 Hz och kunna köra full dynamik. Jämför med inos större system som har fyra 8" och delar vid 80Hz. Men om man ställer den på basmodulen och delar vid 300Hz så är det en helt annan potatis, då kan dom säkert spela så det räcker för dom flesta.
Edit: Å andra sidan är fullt frekvensregister och god rumsintegration värdefulla egenskaper även för dom som inte kan/vill/törs spela så högt, så 80 hz delning har nog sina poänger också.
Men då var det ingen som verkade tycka det var intressantKaffekoppen skrev:Nej, det är inte så man gråter äver storleken.. Dessutom ger det möjligheter till stor variation. Man kan ha den fristående, man kan dela vid 80hz eller 300hz beroende på hur man vill använda eventuellt basstöd (rakt under som stativ är ju klockrent 300hz medans utplacerat ger den naturliga delningen 80hz).Kraniet skrev:men 12 liter är väl fortfarande inte speciellt stor låda, typ 20x20x30 cm
Tänk en sådan skapelse med två 8" per kanal som basstöd i separata lådor. Då kan man prata byggsten! Man kan således komplettera med en baslåda eller två, beroende på vilka krav man har på lågdistroerande eller ljudtryckskapacitet.
Det är frivilligt. Fördelen med aktiv delning är att man får ett simplare tvåvägsfilter att göra, och dessutom kan variera delningen senare.menace skrev:ok säg att man delar vid 300hz bör man dela passivt då?
För om man skulle dela i området 80-120hz så har ju de flesta hemmabiostärkare den fördelen att de har inbyggda aktiva filter som delar i den regionen.
Men då var det ingen som verkade tycka det var intressant
menace skrev:Men då var det ingen som verkade tycka det var intressant
Jo jag tyckte det verkade intressant redan då men jag sa inget, att hålla tyst betyder väl att man håller med
Ok säg att man delar aktivt då med hemmabiorecieverns inbyggda filter (hur brannt är det???) vilken sorts dynamik får man då? hur högt kan man spela? om delar vid säg 80/100/120hz
paa skrev:Jag har kollat den avstämningen som Skrutten föreslog, med 12 liter och portavstämning vid ca 39-40 Hz, i UniBox och det ser ju klart användbart ut.
Hur skulle denna avstämning för CA15RLY se ut i Svantes Basta, med iö:s rumsbidrag inlagt?
skrutten skrev:paa skrev:Jag har kollat den avstämningen som Skrutten föreslog, med 12 liter och portavstämning vid ca 39-40 Hz, i UniBox och det ser ju klart användbart ut.
Hur skulle denna avstämning för CA15RLY se ut i Svantes Basta, med iö:s rumsbidrag inlagt?
Jag räknade på att basröret var "bafflat" i bägge ändar vilket skulle ge en portavstämning på 38,2Hz om lådan var "normalt" fylld med dämpmaterial.
Martin skrev:Jag tycker som sagt det ser snyggare ut i 10 liter och avstämt till 37Hz (har jag för mig att det var). Knäet blir inte lika spetsigt. Jag tror inte det finns någon mening med ett så spetsigt knä, det kommer låta som en bump i praktiken i ett rum hur man än gör.
Jag använder unibox.
Du får gärna utveckla det här, för jag ser inte problemet.skrutten skrev:Edit: Sen får man räkna bort ev. baffelstegskompensation. Hur mycket det blir beror ju på vart högtalaren skall placeras. Av denna orsak blir det här med modularitet svårt.
paa skrev:skrutten skrev:Är ribban faslinjärahögtalare nu? (Fortfarande feber )
När det gäller en basmodul så skulle jag föredra att dela den högre vid 300Hz och ha den som stativ.
Ju mer jag tänker på det, desto mer tycker jag att det behövs något extra för att projektet skall vara intressant. Det finns hur många högtalare som helst på marknaden under 2500:- och några är säkert ungefär lika bra som en fyrkantig låda med dom element som diskuterats här skulle kunna bli.
Därför borde projektet innehålla några innovativa element, som kan komma att utvecklas, och ge lite spinn off till framtida mer avancerade byggen också.
Basport av typ Phon-tratt eller böjd slitsport med dämpad Svante-slits/hål är en sådan sak. Högre ordnings faslinjärt filter en annan.
Utmaningen ligger mest på utvecklingsplanet, att bygga den färdiga konstruktionen bör inte bli avskräckande svårt trots allt.
skrutten skrev:Martin skrev:Jag tycker som sagt det ser snyggare ut i 10 liter och avstämt till 37Hz (har jag för mig att det var). Knäet blir inte lika spetsigt. Jag tror inte det finns någon mening med ett så spetsigt knä, det kommer låta som en bump i praktiken i ett rum hur man än gör.
Jag använder unibox.
Jepp en liten bulle blir det. Med min rumskurva så är inte elementet i fråga helt optimalt så jag får även en svacka vid ca 80Hz.
niklas skrev:Ja. Tror inte den övriga finishen är så lätt att fixa själv i garaget heller...
Men det kanske bara e jag som har tummen mitt i handen!
Ragnwald skrev:Hur högt i frekvens ska detta element kunna excellera för att kunna delas vid 250 - 300 Hz passivt ?
Måste man välja två olika element för bra integrering aktivt 80Hz eller 250Hz passivt ?
Man måste inte välja olika element, men kravet är att det skall hantera frekvenser upp till iallafall 1200, gärna 2Khz vid 300hz/24db filtrering.Ragnwald skrev:Måste man välja två olika element för bra integrering aktivt 80Hz eller 250Hz passivt ?
Borgaren skrev:Hmm om framsidan av stödet skall vara samma bredd som stativaren så måste basmodulen vara mkt djuuup om man skall få nån volym att tala om.
Vee-Eight skrev:Är inte Linkwitz också trademarkat isf?
Paa:
Av ren nyfikenhet: har du registreringsnummret på "basstöd" som varumärke?
dd5348 skrev:Martin och/eller skrutten:
en lekman skulle inte kunna få se lite kurvor på det? (så jag greppar vad ni menar) gärna då både 10 resp. 12 liter med samma (37?Hz) avstämnig?
(sååååå byggsugen)
Borgaren skrev:Paa: Är inte basmodul oxå ett Ino påfund?
tvett skrev:Kan vi enas om att basstöd uppnås med en eller flera basmoduler i ett system med fullregisterhögtalare?
Oavsett Ino´s definition av orden....
dd5348 skrev:EDIT: kan någon av följande vara ett alternativ?
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1109 (Peerless 263SWR)
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1108 (Peerless 257SWR)
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=267 (Vifa P21WO-20-08 )
paa skrev:Dom där är ju utgångna från tillverkaren, även om HiFiKit har ett lager.
Med insikten av hur tråkigt det blir efter ett tag med utgågna element så bör en ny konstruktion baseras på aktuella element som finns i produktion.
En klart liten och behändig basmodul finns annars beskriven i mitt tävlingsbidrag till högtalarutmaningen, men den lämpar sig bara för bruk under ca 80-120Hz och inte för 300Hz delning pga sitt nedåtriktade och något "inbyggda" baselement. Vi får väl se vad tävlingsjuryn säger om den.
Personligen skiter jag i om basmodulsystemet, eller stödbasen eller vad vi kallar det är djupare än huvudhögtalaren. Det finns ju dessutom möjlighet att göra huvudhögtalaren djupare med dubbla väggar för placering av delningsfiltret lätt åtkommligt från baksidan så att den blir lite djupare. Praktiskt.dd5348 skrev:Borgaren skrev:Hmm om framsidan av stödet skall vara samma bredd som stativaren så måste basmodulen vara mkt djuuup om man skall få nån volym att tala om.
Hur mycket volym kan krävas då?
om "stativaren" har en bredd på 20 cm och ett djup på 30 cm (yttermått)
Om vi säger att "stativen" (basmodulen) skall vara 70 cm. höga får vi en innervolym på typ 30 liter (om vi bygger med 16mm skivor) Kan inte det funka för en ensam 10' ?
Edit: eller 25 liter med en 25 djup låda (yttermått)
Kaffekoppen skrev:Personligen skiter jag i om basmodulsystemet, eller stödbasen eller vad vi kallar det är djupare än huvudhögtalaren. Det finns ju dessutom möjlighet att göra huvudhögtalaren djupare med dubbla väggar för placering av delningsfiltret lätt åtkommligt från baksidan så att den blir lite djupare. Praktiskt.
70cm stativ låter lite högt i mina öron om vi skall ha den som stativ. Föredrar om vi får det så att diskanten kommer i öronhöjd när man sitter ner.
Vill gärna ha nära dubbla volymen tillgänglig för stödbasen (som jag tycker är ett bra ord).
Korrekt...Martin skrev:Stödbas låter som något som kommer ur ett basstöd. Kan det inte heta basunderdel istället?
Ska man dela så högt som vid 300Hz så krävs det väl att baselementen är riktade framåt? Annars blir det väl ljudiahögtalare av det.
Det torde väl vara en kompromiss från marknadsavdelningen?skrutten skrev:Enligt mätningar i stereophile så delas AP Virgo (modell 1) vid 370 Hz och den har sidomonterade basar
Det köper jag rakt avMartin skrev:Stödbas låter som något som kommer ur ett basstöd. Kan det inte heta basunderdel istället?
skrutten skrev:
finns det mätningar på den diskanten nånstans?
menace skrev:Är tanken att man ska använda en sk. "horn lens" (en sån som zaph använder http://www.zaphaudio.com/Waveguidetmm.html)
Om så är fallet blir det då inte svårt att använda en diskant med galler?
skrutten skrev:Jag anser att vi måste ta fram en waveguide som passar bygget spridningsmässigt och anpassar det akustiska centrat.
Alternativet är ingen waveguide alls (tycker jag iaf).
skrutten skrev:Jag anser att vi måste ta fram en waveguide som passar bygget spridningsmässigt och anpassar det akustiska centrat.
Alternativet är ingen waveguide alls (tycker jag iaf).
skrutten skrev:Hur högtalaren skall placeras.
*Högtalaren skall placeras dikt an mot vägg eller i hylla?
*Högtalaren skall stå fritt på stativ?
*Högtalaren skall ..................... ?
Om högtalare skall placeras mot vägg / i hylla så tycker jag att basreflexen skall mynna framåt.
Byggmaterial.
*12mm MDF har redan föreslagits räcker detta.
*16mm MDF tjockare behövs knappast.
*Skall pipresonsnen i basreflexröret dämpas?
*Skall konstruktionen ha en BBC-dip?
*Vilka baffelmått är aktuella och varför?
Vem kan tänka sig att:
*Mäta upp akustiska centra på elementen
En projektgrupp skulle behövas.
Vi skulle haft bestämt lite saker nu. Bl.a.
Hur högtalaren skall placeras.
*Högtalaren skall placeras dikt an mot vägg eller i hylla?
*Högtalaren skall stå fritt på stativ?
*Högtalaren skall ..................... ?
Om högtalare skall placeras mot vägg / i hylla så tycker jag att basreflexen skall mynna framåt.
Storlek och avstäming. (Obs basröret måste rymmas).
*10 liter och ca 40Hz kan bli lämpligt?
*Annat?
Byggmaterial.
*12mm MDF har redan föreslagits räcker detta.
*16mm MDF tjockare behövs knappast.
*Annat........
Och mer...
*Skall högtalaren ta hänsyn till takreflexen?
*Vart skall delningsfrekvensen ligga och varför?
*Skall pipresonsnen i basreflexröret dämpas?
*Skall konstruktionen ha en BBC-dip?
*Vilka baffelmått är aktuella och varför?
Jag kan täkna mig att ge mig på något av alla 3, men det är ju inte säkert att jag lyckas. Om någon annan vill göra det andra så kan jag ta fram formen för en waveguide. Troligtvis behöver man göra det i en viss ordning tex först mäta skillnad i akustiska centra, sedan ta fram waveguide och sist räkna på filtret.Vem kan tänka sig att:
*Mäta upp akustiska centra på elementen
*Räkna på ett faslinjärt filter
*Ta fram formen för en waveguide
En projektgrupp skulle behövas.
Martin skrev:*Vilka baffelmått är aktuella och varför?
Jag står nog fast vid en baffel på 300x180. 146mm element + ca 120mm waveguide + 2x10mm + 14mm mellanrum mellan element och ovan/undersida. 2x17mm avstånd till kanterna från baselementet så att man kan göra avfasningar på upp till 12mm. Med en 10liters låda och basport som en slits längs baksidan så får man ganska utspridda innermått på det sättet.
Det kanske man kan göra först i teorin sas utan mätningar om man är duktig på det. Jag är dock dålig på att räkna på sådant mha matematik. Jag behöver hjälpmedel som simuleringsprogram osv för att se hur allt hänger ihop.Vem är bäst på att räkna på vågläran och villig att göra ett försök på ett fasriktigt filter?
dd5348 skrev:Martin: kan det inte vara en fördel att ha basport/slits på baffeln? ger inte det en bredare målgrupp för högtalaren (möjlighet att placera den i en hylla osv.)
skrutten skrev:Vi skulle haft bestämt lite saker nu. Bl.a.
Hur högtalaren skall placeras.
*Högtalaren skall placeras dikt an mot vägg eller i hylla?
*Högtalaren skall stå fritt på stativ?
*Högtalaren skall ..................... ?
Om högtalare skall placeras mot vägg / i hylla så tycker jag att basreflexen skall mynna framåt.
Storlek och avstäming. (Obs basröret måste rymmas).
*10 liter och ca 40Hz kan bli lämpligt?
*Annat?
menace skrev:dd5348 skrev:Martin: kan det inte vara en fördel att ha basport/slits på baffeln? ger inte det en bredare målgrupp för högtalaren (möjlighet att placera den i en hylla osv.)
Tanken är väl att högtalaren ska stå på små ben/fötter, så en nedåtriktad basport förhindrar väl inte att man placerar högtalaren i en hylla.
Tanken är väl att högtalaren ska stå på små ben/fötter, så en nedåtriktad basport förhindrar väl inte att man placerar högtalaren i en hylla.
Naqref™ skrev:Mina OD11 har 18mm höga fötter. Visst måste man ta hänsyn till det vid portavstämningen men det är ett litet pris. Man måste ju ändå kontollera detta. Vill man sätta dem uppe på väggen så rekommenderar jag konsoller med ett hyllplan. Hyllplanet kan man ju forma efter eget huvud om man vill så länge det åtminstone följer konturerna av högtalarens botten.
Kaffekoppen skrev:På den bilden ser diskanten verkligen inte ut att sitta optimalt
Men porten är snygg...
skrutten skrev:Jag vill nog se porten framåt det ger mest flexibilitet.
skrutten skrev:paa hur beräknar man en port som du visar här ovan?
Martin skrev:Tänk på att ska porten vara på framsidan så handlar det om en port som är typ 7mm hög. Ska man göra en sådan port med varierad area så blir det inte många mm på mitten. Det kanske blir för lite, eller tjänar man alltid på att göra portarean mindre på mitten och större mot ändarna?
Martin skrev:Ok, jag fattar.
Jag röstar för att vi spikar skruttens lådförslag iaf fast med böjd port för den som vill.
Porten kommer att övestyra först i vilket fall iom att portarean måste bli så liten pga den begränsade längden.
Martin skrev:Ok, jag fattar.
Jag röstar för att vi spikar skruttens lådförslag iaf fast med böjd port för den som vill.
dd5348 skrev:Edit: men har inte föreslagen låda en volym på typ 11 liter? Har för mig att vi sa 10 liter (det spelar visserligen mindre roll för mig, men bara så vi pratar om samma sak)
//DC
En pappmall som man skriver ut borde ju kunna definiera tydligt hur den ska vara utformad.Fråga: hur tillverkar man en waveguide? och hur verifierar man att den ser ut som den ska utan mätutrustning?
paa skrev:En lösning på det är ju att man använder en av de som finns färdiga.
(Hur många olika färdiga waveguider, eller halvfärdiga, om man måste kapa lite, finns det?)
En annan lösning på svårigheten är en gruppbeställning på en färdigfräst baffel i MDF, med integrerad waveguide.
paa skrev:Man kan såga till ett par bitar MDF som står på sidorna i porten och har portens böjradie uppåt, så blir det lätt att fästa den exakt.
Ungefär så här kan det se ut, men jag tror nu att en konstant böjradie genom hela porten är ännu gynnnsammare:
dd5348 skrev:Angående den böjda slitsporten: Ett annat förhållandevis enkelt sätt att konstruera den torde väl vara att limma ihop ett antal (4?) tunna plyfa skivor (3 mm) i rätt form, eller?
paa skrev:dd5348 skrev:Angående den böjda slitsporten: Ett annat förhållandevis enkelt sätt att konstruera den torde väl vara att limma ihop ett antal (4?) tunna plyfa skivor (3 mm) i rätt form, eller?
Det funkar säkert utmärkt, men enklare än med den färdigspårade blir det dock inte:
Borgaren skrev:Alltså om det finns färdiga cad ritningar på baffeln så kommer det nog inte att vara några problem att få gubbarna som sköter den närmsta verkstad med cnc att göra baffeln för lite "afterworköl" pengar. Kanske till och med hela lådan........ om cad ritningar finns Fräsa mdf är som att skära smör!!
Mich skrev:Ett förslag; Gör två varianter av lådan, en lätt byggd och en som är lite svårare att bygga. Den lätt byggda som en enkel vanlig låda med samma tjocklek på MDF, inga konstiga fräsningar och ett enkelt rör som basreflexport. Eventuellt så kanske delningsfiltret måste skilja lite också. Samma element skall användas i båda. Så om man bygger den enkla lådan först så skulle man kunna uppgradera till den avancerade lådan vid senare tillfälle.
//Michael
Kraniet skrev:ja kan man inte montera en slitsport så kan man ju inte ens montera ett stag. kan man inte montera stag i en högtalarlåda kanske man bör se sig om efter en annan hobby?
Kraniet skrev:ja kan man inte montera en slitsport så kan man ju inte ens montera ett stag. kan man inte montera stag i en högtalarlåda kanske man bör se sig om efter en annan hobby?
Man tappar ner skit i den...damm fyller lådan under de hundratrettioår den kommer vara i bruk.Ragnwald skrev:Vad hindrar att man sätter basporten uppåt (vanlig rund), förutom att man bryter mot gällande estetiska konventioner ?
Kaffekoppen skrev:Man tappar ner skit i den...damm fyller lådan under de hundratrettioår den kommer vara i bruk.Ragnwald skrev:Vad hindrar att man sätter basporten uppåt (vanlig rund), förutom att man bryter mot gällande estetiska konventioner ?
Nej.Ragnwald skrev:Går ju att täcka hålet med något lagom finmaskigt galler, skulle jag föreställa mig.
paa skrev:Jag tror inte det blir mindre än 6 mm på mitten om man beräknat 7mm för rektangulär port, och det är betydligt gynnsammare flödesförhållanden inuti porten än vid övergången från porten och till fri luft. Därför är det gynnsammt med större ändar och lite mindre mitt hur som helst. Om man dessutom gör stödsidor under den böjda delen av 12 mm MDF, på varsin sida, så blir porten 24 mm smalare och där får man tillbaka lite av slitshöjden också.
Kaffekoppen skrev:Nej.Ragnwald skrev:Går ju att täcka hålet med något lagom finmaskigt galler, skulle jag föreställa mig.
Kraniet skrev:Kan man inte justera porten genom att flytta botten upp och ner? Vi säger om man utgår ifrån en låda med en viss porttjocklek och sen flyttar upp bottenplattan allt eftersom tills avstämningen är rätt? Det handlar ju om några millimeter på sin höjd så själva lådvolymen ändras ju inte speciellt mycket.
Sen när man väl hittat rätt tjocklek på porten så limmar man botten på plats och sågar av överhänget som de andra sidorna får.
Kraniet skrev:men WGn kan väl inte vara så svår heller att göra? Om den nu ska vara sådär sfärisk bara så kan man ju göra den med ett antal ringar med olika diameter som limmas på varandra. sen lägger man i plastic padding eller liknande och använder den utskurna mallen för att forma WGn.
Gör man ringarna smart så kommer de ge stöd åt mallen (en utskuren plastbit) och sedan vrider man bara mallen runt och så är den färdig.
Kaffekoppen skrev:Så hur gås det vidare skrutten?
Skulle kanske ett par såna här kunna funka i baslådan:skrutten skrev:När det gäller en basmodul så kanske det finns användbara 6-7"are jag tänkte ifall man vill ha en mer slimmad låda och dela vid 300Hz.
Då krävs det med säkerhet dubbla basar, vilket iof är precis det jag tittar efter. Personligen skulle jag föredra 8"s element pga att de flesta av dem ger möjlighet till en lägre avstämning.skrutten skrev:När det gäller en basmodul så kanske det finns användbara 6-7"are jag tänkte ifall man vill ha en mer slimmad låda och dela vid 300Hz.
Borgaren skrev:Men iaf tillbax till sopplådan: Hur skulle ca15 uppföra sig i samma volym men slutet, de bör väl nå ner till en passiv basdel gott och väl, men skulle de räcka ner till till 80hz delning aktivt? Frågar mest för egen del. Ser ingen anledning till port om jag skall ha en basdel till.
Kaffekoppen skrev:7-8mm linjär slaglängd är ju kanske inte så mycket...
Ruskig kompromissskrutten skrev:Kraniet skrev:sen har vi väl lärt oss att helst inte dela mellan 80 och 300 hz?
Jepp helst inte, men men men LTS-högtalaren 3-vägaren.
8"är en bra elementstorlek. De som vill kan dubblera antalet.Kraniet skrev:jag har då inte direkt upplevt att åtta tum är för lite i ett normalt lyssningsrum.
Kaffekoppen skrev:Vem har sagt något om ett rent 3-vägssystem?
Vem har sagt något om bara en 8"are?
Har du inte läst något jag skrivit??
paa skrev:Jag tycker att ett trevägssystem med en 8" bas inte är speciellt intressant alls! Det ger inget som är till fördel för rumsakustiken, och är mycket mer komplicerat än ett tvåvägssystem som t.ex LTS F1, och blir dyrare och troligen inte bättre heller! Antingen skall det vara betydligt mer basförmåga, läs två åttor eller en tia, eller så är det bättre att dela vid 80Hz och ha separata basmoduler.
Men du har inte alls läst!!! Gör om och gör rätt!!paa skrev:Kaffekoppen skrev:Vem har sagt något om ett rent 3-vägssystem?
Vem har sagt något om bara en 8"are?
Har du inte läst något jag skrivit??
300 Hz delning och lilla lådan stående direkt på baslådan, det är ett trevägssystem!
Så har jag uppfattat det med!Kraniet skrev:Men visst ska det väl göras den lilla lådan först? Basdelen är ju en senare fråga.
Slartibartfast skrev:Ingen som tror att Scan Speak kan göra basar?
Revelator 8
Revelator 9
Hifikitprislista
[slrt]
skrutten skrev:Är det ngn som har en SEAS CA15 och kan mäta fram hur vågfronten från den ser ut?
Vid tre, fyra olika frekvenser, hur många kan behövas förresten?
i skrev:Har lite dålig koll på vad som är på gång i den här tråden (har tittat in då och då), men jag trodde att en "bra och billig" ensamhögtalare var huvudsyftet.
Stämmer det ? För jag börjar få intrycket att det är ett mer ambitiöst (och dyrare) projekt på gång ?
Inte för att det är något fel med det, men personligen är jag just intresserad av "bra och billig"-konceptet.
Mina högtalarkonstruktions- och snickeri-kunskaper ligger på bottennivå så jag vill att mina misstag ska kosta så lite möjligt - samt att det inte ska kosta för mycket att förse min HiFi-hedniska släkt med (relativt) bra högtalare.
Kraniet skrev:skrutten skrev:Är det ngn som har en SEAS CA15 och kan mäta fram hur vågfronten från den ser ut?
Vid tre, fyra olika frekvenser, hur många kan behövas förresten?
delningsfrekvensen och en/två oktaver under och över denna? det är väl överlappningsområdet som är intressant?
paa skrev:Kraniet skrev:skrutten skrev:Är det ngn som har en SEAS CA15 och kan mäta fram hur vågfronten från den ser ut?
Vid tre, fyra olika frekvenser, hur många kan behövas förresten?
delningsfrekvensen och en/två oktaver under och över denna? det är väl överlappningsområdet som är intressant?
Den bör sitta i en låda med rätt mått på baffeln vid mätningen också.
paa skrev:Den bör sitta i en låda med rätt mått på baffeln vid mätningen också.
skrutten skrev:paa skrev:Den bör sitta i en låda med rätt mått på baffeln vid mätningen också.
Jag var lite rädd för detta.
Diskanten måste förståss också sitta i sin waveguide (vilket känns som ett problem).
Vi kan väl göra baffeln lite bredare (18 cm) och mindre hög så ser högtalern lite mer kompakt ut.
skrutten skrev:Ingåede komponenter igen
SEAS CA15 (585:- )
SEAS 22TAF/G (350:- )
Filterkomponenter (?:- )
MDF (?:- )
Terminaler (?:- )
Lite kabel (?:- )
Färg / Faner (?:- )
Glasull (?:- )
Slartibartfast skrev:Ingen som tror att Scan Speak kan göra basar?
Revelator 8
Revelator 9
Hifikitprislista
[slrt]
skrutten skrev:Jag krympte lådan lite på höjden utan att ändra andra mått (ca 10,3 liter exkl bas-slitz)
skrutten skrev:dd5348, nej det ryms ingenting bakom porten, sannolikt blir den lite längre än på ritningen ovan.
Vad avser du att man vinner på att ha filtret i en låda i lådan?
WG:n kan bli ungerfär 20-25 mm djup, tror jag?
Kaffekoppen skrev:Gör din låda ännu djupare och ha dubbla bakstycken
Varför då? Om wg:ns djup motsvarar 2 baffeltjocklekar (2*12mm) så är det ju bara att sätta en ring bakom baffeln. Det är inte särskillt krångligt alls.EDIT: ang. WG djupet så vore det smutt om djupet inte övertiger baffelns tjocklek.
Martin skrev:Varför då? Om wg:ns djup motsvarar 2 baffeltjocklekar (2*12mm) så är det ju bara att sätta en ring bakom baffeln. Det är inte särskillt krångligt alls.EDIT: ang. WG djupet så vore det smutt om djupet inte övertiger baffelns tjocklek.
Kaffekoppen skrev:Det är inte optimalt med metalldome i WG oftast eftersom de är så styva kommer vågfronten att studsa hejvilt i "struten" En mjuk dome kommer få en flatare vågutbredning som passar i alla WG.
En WG för metalldome måste vara extremt flak vilket gör det svårt att anpassa mot midbasen om man inte har väldigt låg delning (c-c avståndet blir stort)
Kaffekoppen skrev:Jag har bara teoretiska modeller som backup för mitt påstående.
Naqref™ skrev:Aludomar brukar generera rätt runda vågfronter vilket kräver en rimligt stor vinkel i början på WGn.
Softdomar brukar generera plattare vågfronter vilket gör att de kan ha mindre vinkel.
Precis, det är det som gör att WG med metalldomar kan bli rätt stora vilket kräver låg delning om man vill ha ett bra förhållande mellan våglängden vid delningsfrekvensen och elementens c-c avstånd.Naqref™ skrev:Om huruvida aludomar eller tygdomar passar i en WG bestäms delvis av om den vågfront de genererar är anpassad till WGns geometrier.
Aludomar brukar generera rätt runda vågfronter vilket kräver en rimligt stor vinkel i början på WGn.
Softdomar brukar generera plattare vågfronter vilket gör att de kan ha mindre vinkel.
hmm... måste ha missat det här. Skulle vara intressant ha veta vilka teoretiska modeller han stödjer sig på och hur han motiverar det.dd5348 skrev:Paa skrev följande tidigare i trådan
En waveguide matas bäst av en dome som rör någorlunda i fas över hela ytan, det diskvalificerar enligt min mening mjukdomar om man nu väljer en vaweguide till detta bygge.
Vem skall man tro på, tro på, tro på när..
Det handlar inte om djup utan om yta på baffeln som WG tar upp. Djupet används för att centrera elementens akustiska centrum. Själva trattutformningen måste alltså vara flackare med en metalldome. En tygdome klarar sig med brantare början eftersom vågutbredningen inte kommer påverkas av WG´s början på samma sätt som om domen vore av metall.dd5348 skrev:Om vi överätter detta till djup på WG (eller tänker jag fel nu ) vilken kräver en djupare WG?
Kaffekoppen skrev:
En flackare start på WG leder till en större WG totalt sätt=större c-c avstånd mellan elementen ---> krav på lägre delning=större krav på diskanten=oftast dyrare element...
Kaffekoppen skrev:hmm... måste ha missat det här. Skulle vara intressant ha veta vilka teoretiska modeller han stödjer sig på och hur han motiverar det.dd5348 skrev:Paa skrev följande tidigare i trådan
En waveguide matas bäst av en dome som rör någorlunda i fas över hela ytan, det diskvalificerar enligt min mening mjukdomar om man nu väljer en vaweguide till detta bygge.
Vem skall man tro på, tro på, tro på när..
Kraniet skrev:
så var det jag menade tidigare. tycker det blir en mycket snyggare högtalare. dock blir ju wg rätt mycket mer avancerad..
Naqref™ skrev:Kraniet skrev:
så var det jag menade tidigare. tycker det blir en mycket snyggare högtalare. dock blir ju wg rätt mycket mer avancerad..
Bilden är borttagen tydligen.
Exakt kopia av ett system jag byggde med Vifa P17WJ 6,5", D27TG45 1" och Peerless 831827 10" bas. Ja, utan WG och nu i lite mindre behändigare skala.Kraniet skrev:
så var det jag menade tidigare. tycker det blir en mycket snyggare högtalare. dock blir ju wg rätt mycket mer avancerad..
Kaffekoppen skrev:Hur bråttom har ni?
Det är ju bara nån dag sedan Skrutten skrev att han skall mäta...
Tålamod är en dygd
skrutten skrev:Vågfront för diskanten vid 2500Hz uppmätt
Edit 1:
Vid 5000Hz ser det ut nästan lika som för 2500Hz
Vid 1250Hz får vågfronten samma rundning men tidsmässigt ligger de inte lika.
Edit 2:
Centrat för vågfronten ligger ca 1,7 cm innanför baffeln.
skrutten skrev:Edit 2:
Centrat för vågfronten ligger ca 1,7 cm innanför baffeln.
Kraniet skrev:hur bar du dig åt nu då?
Kraniet skrev:16 sidor och inga bilder än vad är det här för byggtråd?
skrutten skrev:
Edit 2:
Centrat för vågfronten ligger ca 1,7 cm innanför baffeln.
phon skrev:Intressant.
Är det lika med innanför kanten på pappskivan, tryckt mot fronten på elementet? Alltså, 1,7 cm bakom en i baffeln plant infräst diskant?
(enklare att jämföra, jag brukar lägga så)
skrutten skrev:Kan inte detta spela roll när den placeras i WG?
phon skrev:5,9 cm2 i effektiv konarea blir 27,4 mm i dia, kan det funka? Är det ute ungefär mitt på bullen på upphängningen då? Vad vill man ha för öppningsvinkel på WG, runt 106 grader kanske?
106 grader är räknat som 2xarcsin 13,7/17 för att få vågen vinkelrät mot WG i början.
(skall den vara det? och i så fall hela vägen också sedan? )
Å edit, igen ....
Tänkte på vad naqref sa på Gignos, WG'n blir nog lite kortare och flackare ändå. Centrum flyttas fram en bit för att det är längre väg längs kanten på WG än rakt genom luften.
Martin skrev:Kan man inte bara närfältsmäta på pi60 och så är alla frågetecken ur vägen? Då vet vi om det går att göra samma filterfunktion på dessa högtalare tex.
paa skrev:....
För att uppnå dessa fördelar bör man se till så att båda elementen spelar i fas genom hela det gemensamma registret, vilket fjärde ordningens Linkwitz-Riley och Duelunds Synchron-filter gör. Även Öhmans fasriktiga passiva filter med sjunde ordningens bessel med den specialkompenserade högpassdelen gör detta...
dd5348 skrev:Ett fjärde (eller högre) ordningens filter.. blir inte det rätt komplext och dyrt? För jag antar man med 4:e ordningen menar att filtret också blir brant (24db/oktav) och kraven på nogrannhet i ingående komponenter ökar.
(men det kanske är enda möjligheten, vad vet jag)
//DC
Jag menar att vet man hur responsen från bas resp. diskant ser ut så kan man ju luska ut ungefär hur målkurvorna måste vara för att två element med samma akustiska centrum ska kunna integreras faslinjärt och samtidigt spela i fas. Sedan kanske man behöver justera för frekvensberoende avvikelser i akustiskt centrum osv, men har man bara målkurvorna så är det ju en enkel match att realisera ett filter som åstadkommer dem tillsammans med elementen, förutsatt att det är möjligt/rimligt med just de elementen.paa skrev:Martin skrev:Kan man inte bara närfältsmäta på pi60 och så är alla frågetecken ur vägen? Då vet vi om det går att göra samma filterfunktion på dessa högtalare tex.
Att mäta upp att diskanten har den kompensationsfilterfunktion som behövs ger väl inte någon info om hur det skall utföras?
skrutten skrev:Ett fjärdeordningens filter blir inte så många komponenter kanske 2 på basen och 3 på diskanten?!
Paa skrev:Om man använder elementens egna fall på ca 12 dB per oktav på ett listigt sätt i delningen, så kan det räcka med i huvudsak andra ordningens elektriskt filter plus någon extra komponent för baffelsteg mm för att uppnå fjärde ordningens akustiskt sett.
Martin skrev: Jag menar att vet man hur responsen från bas resp. diskant ser ut så kan man ju luska ut ungefär hur .... osv ... .
Naqref™ skrev:
Vem har sagt att man får en perfekt sfärisk vågfront från basen? Den är kanske ägg- eller champinjonformad...
paa skrev: Meningen är ju att diskantens vågfront skall formas med vaweguiden så den liknar basens så mycket som möjligt i det överlappande ...... snip ...
skrutten skrev:Hmmm jag gjorde en snabb mätning och fick focus på +-0 med CA15?!
Jag ska göra om bägge mätningar senare i veckan så vi får se vad som händer.
phon skrev:Kollade några textildiskanter utan WG, dom låg på runt -15mm
Med en 23mm djup WG hamnade dom på +/-0, centrum åkte fram nästan 40mm
kanske inte är så farligt med basen på +/- 0 ändå
skrutten skrev:Varför hamnar hamnar fokalpunkten så långt bak på min diskant???
skrutten skrev:
Varför hamnar hamnar fokalpunkten så långt bak på min diskant???
skrutten skrev:Jag får väl ta och berätta lite mer vad vi håller på med just nu.
Vi har mätt upp fokalpunkten därifrån högtalarens vågutbredning startar. Själva fokalpunkten ligger fix för olika frekvenser men signalen fram till fokalpunkten kan dock ha olika tidsfördröjning. Här gäller det då att få bas och diskant att skicka ut liknande vågfronter (ha samma fokalpunkt eller åtminstone likartad vågfront inom en stor vinkel).
Problemet som uppstått är att diskantens fokalpunkt ligger bakom basens, lösningen kan vara att införa en lagom waveguide (WG) som kan skicka fram fokalpunkten så att den blir lika med basen. WG:n ger dessutom andra fördelar som t.ex. kontrollerad spridning.
När detta är gjort lovar jag att bygga en låda och ta upp mätdata för att kunna skapa delningsfiltret. Vi lägger väl upp filerna här på faktsikt så att den som känner sig hugad kan simulera.
Basarna SEAS CA15RLY har en mkt hög byggkvalitet - de helt enkelt välgjorda med fin passning på alla detaljer.
Martin skrev:Skrutten, får mönstrena verkligen samma form om man bara flyttar diskanten bakåt? Måste man inte styra upp spridningen i hela 180graderssektorn genom en waveguide? Det blir väl inte samma sak?
skrutten skrev:Vågfronterna blir lika om diskanten flyttas bak 12mm. Spridningen måste hanteras på annat sätt.
skrutten skrev:Hur går vi vidare nu, jag sitter ju på mina diskanter som förvisso är användbara, men som jag ser det inte alls fungerar i WG. Kanske läge att prova en annan diskant.
skrutten skrev:WG:n då?
phon skrev:Blir det 135 grader nu? Det var 107 nyss, va?
skrutten skrev:1. Utan justering av bas eller diskant på planbaffel.
Om jag mäter basen vid 2500Hz kommer första ifas vågfronten 10cm från baffeln och diskanten 14cm ifrån, fas diffen ca 105 grader alltså.
2. Om vågfronterna skall passa exaktare genom att diskanten flyttas fram ca 1,2 cm, så blir fasdiffen ca 137 grader (5,2 cm)
skrutten skrev:Egentligen så hade jag tänkt att lägga upp lite mätningar till simuleringar för planbaffel varianten, men sågen som skulle fixa avfasningen fick spel och drog snett . Har försökt att fixa det hela med papp och silvertejp.
Martin skrev:Den där högtalaren ser ut att vara i stort behov av en vågledare...
Paa: Är det säkert att det behövs hela 4cm för att få elementens akustiska centrum att sammanfalla? Räcker det inte med typ 24mm (som i dubbla "bafflar")? Vi kanske måste strunta i minimumfasambitionen och koncentrera oss på de viktiga parametrarna?
Ja, gärna! Jag kan betala frakten, om den inte är så dyr att den närmar sig en ny diskant för då är det kanske bättre att jag köper en.skrutten skrev:Martin skrev:Den där högtalaren ser ut att vara i stort behov av en vågledare...
Paa: Är det säkert att det behövs hela 4cm för att få elementens akustiska centrum att sammanfalla? Räcker det inte med typ 24mm (som i dubbla "bafflar")? Vi kanske måste strunta i minimumfasambitionen och koncentrera oss på de viktiga parametrarna?
Ska jag skicka ner en diskant till dej Martin som du får leka med en stund, och se om du kan få till en WG?
Jag vet inte säkert om det behövs 4 cm för att få samma fördröjning, jag bara bygger det på vad som skrutten meddelat. Och jo, strunta i minimumfasgrejen, men jag skulle i alla fall föredra att båda elementen spelar utan inbördes fasförskjutning enligt fjärde ordningens linkwitz-riley, dessutom har jag sagt det förut, det är bara med aktuella filter som man kan mäta verkliga fördröjningen.Martin skrev:Den där högtalaren ser ut att vara i stort behov av en vågledare...
Paa: Är det säkert att det behövs hela 4cm för att få elementens akustiska centrum att sammanfalla? Räcker det inte med typ 24mm (som i dubbla "bafflar")? Vi kanske måste strunta i minimumfasambitionen och koncentrera oss på de viktiga parametrarna?
Martin skrev:Ja, det är ju snyggare och enklare om elementen har samma fördröjning, men kan det verkligen handla om 4cm, det låter mycket för att vara ett så pass litet baselement?
Visst går det att fixa fasläget i filtret, men inte för en fashomogen lösning.
Om man vill minimera lobningen med hjälp av en fashomogen filterlösning så är
därför rätt fasläge från början att föredra (kanske upp till 30 graders skillnad
är acceptabelt). Då med det optimala fysiska
läget alltså uppmätt med filtren applicerade.
Skrutten skrev :
Kraniet skrev:
hur bar du dig åt nu då?
Tongenerator, oscilloskop, mik, pappskiva och penna metoden.
Kraniet skrev:
16 sidor och inga bilder än vad är det här för byggtråd?
Verkar vettigt. Ingenting har byggts än vad jag vet .
Skrutten skrev :
Kraniet skrev:
hur bar du dig åt nu då?
Tongenerator, oscilloskop, mik, pappskiva och penna metoden.
Kraniet skrev:
16 sidor och inga bilder än vad är det här för byggtråd?
Verkar vettigt. Ingenting har byggts än vad jag vet .
skrutten skrev:
Utsäkta off topic
grannilsson du har mao mätt upp vart vågfrontscentrat ligger i CA18RLY? Vore väldigt trevligt om du kunde delge detta (med tanke på ett kommande bygge).
skrutten skrev: (Gick det där att förstå)
skrutten skrev: Detta centrum ligger fast och påverkas inte av frekvensen.
skrutten skrev: Den lila kurvan visar på den missmatch i vågfronten man får om man bara justerar fasen mellan elementen i en planbaffel lösning (utan att flytta bak basen som jag gjort).
grannilsson skrev:Ni har ju ambitionen med detta bygge ( som jag kan se det) att nå fler steg längre än man hade hoppats på, med en helt vågformsåterskapande (och därmed hyggligt faslinjär ?) högtalare, skitkul rent sagt, om jag kan hjälpa till med något, så ställer jag upp.
Vh Göran
paa skrev:
Vi har diskuterat att att få spridningen i sidled så jämn som möjligt genom att få elementens vågfronter att ha samma centrumpunkt, och samma spridning genom att forma en vaweguide för diskanten.
Sedan har vi diskuterat att placera elementen i djupled för samma delay för att inte behöva tillgripa delaylänkar i filtret.
alltså väldigt mycket viktigare.
Jo jag har sett att SEAS lanserat några nya element, bl.a en diskant med magnesiumdome.grannilsson skrev:paa skrev:
ser fram emot fortsättningen Såg att SEAS har kommit ut med ett nytt element
ER15RLY, är det någon som uppmärksammat den
http://www.seas.no/Prestige%20Basser%20PDF/ER15RLY-H1455-08.pdf
Vh Göran
Nusse skrev:Dippen för diskantmätningen (onaxis) runt 3-4kHz, beror den på baffelns utformning och eller diskanten placering?
Kraniet skrev:ca 4db lägre energiinnehåll i området där örat är som känsligast.. hur låter det egentligen? Mjukt och behagligt kanske men hur korrekt är det?
i skrev:Kraniet skrev:ca 4db lägre energiinnehåll i området där örat är som känsligast.. hur låter det egentligen? Mjukt och behagligt kanske men hur korrekt är det?
Fast det är väldigt lika i off-axis, det är väl ett plus ?
Nä, så snällt kan man ju inte tolka en dipp, ligger nivån mestadels 4db över är det ju lite snällt att kalla det +/- 2db om man har ett hål ner i källaren på 4 db Kanske borde man säga att "80% ligger 4 db över område X-X" med en frekvensgång i elementets register på +/-2 db. Nä, låter inte bra det heller. Alltså ligger det på +/- 1db med 4db dipp i området x-x ...typ ...skrutten skrev:..Men man kan se det som att frekvensgången blir +- 2dB, ganska hyffsat mao
Kaffekoppen skrev:Nä, så snällt kan man ju inte tolka en dipp, ligger nivån mestadels 4db över är det ju lite snällt att kalla det +/- 2db om man har ett hål ner i källaren på 4 db Kanske borde man säga att "80% ligger 4 db över område X-X" med en frekvensgång i elementets register på +/-2 db. Nä, låter inte bra det heller. Alltså ligger det på +/- 1db med 4db dipp i området x-x ...typ ...skrutten skrev:..Men man kan se det som att frekvensgången blir +- 2dB, ganska hyffsat mao
Varför ville du göra en testlåda med en ruskkig dipp?
Kraniet skrev:i skrev:Kraniet skrev:ca 4db lägre energiinnehåll i området där örat är som känsligast.. hur låter det egentligen? Mjukt och behagligt kanske men hur korrekt är det?
Fast det är väldigt lika i off-axis, det är väl ett plus ?
vet inte om jag exakt förstår vad du menar.
...
Kaffekoppen skrev:Kom igen nu
Kaffekoppen skrev:Tror vi på diskanten?
Isåfall kan Martin hämta ut en på Hifikit på min bekostnad. De är skyldiga mig lite, men då vill jag gärna att vi vet att vi kör vidare med den...
Ja, vi kör på det. Är sugen på att titta på basen tillsammans med diskanten.skrutten skrev:Hej Martin
Om jag skulle skicka ner en diskant till dig (kan ju ta en bas oxå) så tar posten 130-150:- beroende på vikt (och jag kan stå för frakten ena vägen).
Martin skrev:Ja, vi kör på det. Är sugen på att titta på basen tillsammans med diskanten.skrutten skrev:Hej Martin
Om jag skulle skicka ner en diskant till dig (kan ju ta en bas oxå) så tar posten 130-150:- beroende på vikt (och jag kan stå för frakten ena vägen).
Eventuellt så åker jag till norrland i sommar (du bor väl längs E4:an typ?), annars skickar jag tillbaka dem med posten.
skrutten skrev:Så här är frekevensgången i 0, 30, 60 grader
Saknas 2 kurvor...Naqref™ skrev:Åt vilket håll är dessa mätta? I o m att diskanten inte verkar sitta centrerad på baffeln så kan det ju vara trevligt att får reda på.
Naqref™ skrev:Åt vilket håll är dessa mätta? I o m att diskanten inte verkar sitta centrerad på baffeln så kan det ju vara trevligt att får reda på.
skrutten skrev:Naqref™ skrev:Åt vilket håll är dessa mätta? I o m att diskanten inte verkar sitta centrerad på baffeln så kan det ju vara trevligt att får reda på.
Mätningen är in mot lyssnings position, jag har faktiskt inte mätt det som strålas ut mot väggar ännu.
Naqref™ skrev:skrutten skrev:Naqref™ skrev:Åt vilket håll är dessa mätta? I o m att diskanten inte verkar sitta centrerad på baffeln så kan det ju vara trevligt att får reda på.
Mätningen är in mot lyssnings position, jag har faktiskt inte mätt det som strålas ut mot väggar ännu.
Oki då kommer följdfrågan; Är diskanten tänkt att sitta närmast centrum av ljudbilden eller tvärtom?
paa skrev:Ser ju nästan oväntat bra ut dom där mätningarna, för att vara utan vawe-guiden. Skulle vara kul att se 15, 30 och 45 grader uppåt också.
paa skrev:Det där ser ju nästan bättre ut, vore det inte bättre att vända den sidan inåt?
dd5348 skrev:Kaffekoppen skrev:En bra målsättning. Jag ser gärna en WG. Det blir ju lite roligare då och skilljer sig från allt som finns.
x2
Kul med WG!
skrutten skrev:paa skrev:Det där ser ju nästan bättre ut, vore det inte bättre att vända den sidan inåt?
Formen på diskantens och basens vågfront sammanfaller bättre med diskanterna lite utanför basarna sett från lyssninsgsposition.
paa skrev:skrutten skrev:paa skrev:Det där ser ju nästan bättre ut, vore det inte bättre att vända den sidan inåt?
Formen på diskantens och basens vågfront sammanfaller bättre med diskanterna lite utanför basarna sett från lyssninsgsposition.
Jämn frekvensgång är väl överordnat "sammanfallande vågfronter" Kanske fasläget med filtren är bättre åt andra hållet, i varje fall är målet viktigare än medlet. Gäller även frågan Waveguide eller inte!
skrutten skrev:
Kanske passning i vågfronterna är viktigare för dekodningen av stereobilden än jämnfrekvensgång, vad vet jag? (Kan dock tänka mig att det är så).
skrutten skrev:Frekvenkurvor och impedans för simulering av bägge elementen finns i denna zip
impedansfilerna blev enorma finns det ngn som kan tipsa hur man enkelt kan skala ner dessa?
skrutten skrev:Sedan så måste vi börja med design av en slits-basport till CA15, en typ som även dämpar pipresonansen.
phon skrev:Kanske nån liten cm portbaffelkant även på insidan? Vet inte hur trångt det blir förstås...
Nwalmaer skrev:Jag har ju tjatat om Mike Thomas waveguide förut och nu har Seas licenserat hans metod och ska komma ut med ett par modeller med färdiga waveguides. Kanske värt att fnula vidare på?
http://blog.ultimateavmag.com/ces2007/011107Seas/
http://www.mikethomas.dk
ORgANic skrev:En möjlighet att forma en eventuell waveguide är att vakumforma tex. akrylglas mot en plugg i gips.
Att skapa en plugg i gips efter en mall är förhållandevis enkelt mot att skapa formen i något annat material.
Man kan sedan måla acrylgaset på baksidam så får man en ypperlig
ytfinish.
Minns dock inte vilken temperatur man måste värma upp akrylglaset till.
Man kan ju låta akrylglaset täcka hela fronten.
Jorå, kaffefiltret skall bli moduluppbyggt och skall kunna förändras utefter designens krav. Intte på nått sätt lika kompromisslöst som ett Ino CR80s, men till ett projekt likt det här så.... är det klockrent.skrutten skrev:Förslag till filter mot sub.
Ett aktivt andra ordningens HP BW-filter med brytfrekvens 95Hz ger en total respons med högtalaren inkopplad ungefär motsvarande ett 4:e ordningens LR-filter vid 80Hz.
Kaffefiltret går att konfigurera på detta sätt, eller hur.
Hoppas jag inte räknat fel nu...
hur skapar man lättast vacuum i hemmiljö?
paa skrev:Hur tätar man mot formens kanter så att den suger fast, och hur skapar man lättast vacuum i hemmiljö?
skrutten skrev:Fick upp ögonen för Peerless SLS 8"are, skaplig X-max på elementet gör att man bara skulle behöva ett i varje låda. Qts är rättså högt på SLS:en så den får en låda på ca 45 liter för att fungera bra, skulle en sån låda bli för stor?
Jag har simulerat på en 45 liters låda avstämd till 22Hz. Med lite vitfluff innuti ser det bra ut, (om det adderas på lite rumsbidrag). Priset på elementet är dessutom hyffsat.
Dom är avstämda till 29-30 Hz i 22 liters låda för att få gränsfrekvens under 33 Hz utan att få ett alltför skarpt knä innan det stora fallet.skrutten skrev:paa:s basmoduler kan gott och väl stå som förebild eller bara användas rakt av sådär, hade glömt bort de läckerbitarna . Hur är dom avstämda egentligen?
Hur går det med hall-målningen och lyssning? Nästa helg kommer jag som sagt förbi och hämtar mina grejor!Kaffekoppen skrev:Precis, de är ett alternativ de också. Inte kunnat lyssna på dem ännu pga så fullt schema, men i helgen skall det kopplas upp och njutas av dem. Bilder kommer på ett "oväntat par"
Martin skrev:Målet med en waveguide kunde vara att minska diffraktionen mellan 3-7kHz och öka på spridningen i översta oktaven.
dd5348 skrev:skrutten skrev:Jag går vidare och provar med en lite mindre låda (9,5 liter)
Någon uppfattning redan nu vad det innebär för "djupet"?
(då väl fortfarande är att den skall kunna agera självständigt)
skrutten skrev:Djupet blir lika, basporten måste få plats. Jag har spelat denna högtalare i mono i ett par veckor snart med en testlåda på 9 liters volym avstämd till 42 Hz. Den kan agera självständigt men är begränsad i ljudtrycksnivå.
skrutten skrev:Tror jag har hittat en diskant som matchar vågfronten hos CA15 men måste kolla detta först.
menace skrev:skrutten skrev:Tror jag har hittat en diskant som matchar vågfronten hos CA15 men måste kolla detta först.
Om detta stämmer innebär det då att waveguiden "bara" behöver flytta diskantens akustiska centrum bakåt, så det överenstämmer med basens, dvs. så elmentens akustiska fas överenstämmer?
i skrev:Tycker kurvorna på sista tiden sett bra ut, vad är det som är problemet egentligen ?
(Förklarat för mig som är lekman...)
skrutten skrev:i skrev:Tycker kurvorna på sista tiden sett bra ut, vad är det som är problemet egentligen ?
(Förklarat för mig som är lekman...)
Tycker också att det ser bra ut men inte perfekt. Jag skulle gärna vara utan bullen 500-1000Hz samt höjningen 2000-7000Hz på offaxis kurvorna. Reflektionen mot taket ger en någorlunda jämnfrekvensgång likaså reflektioner mot väggar.
Diskanten en V-line XT19 ger samma vågutbredningsform som Seas CA15 vilket inte 22TAF/G gjorde detta innebär att högtalaren nu blir (hyggligt) faskoherent inom en stor lysningsvinkel.
Men visionen var en högtalare med lite annan spridningskarakteristik som skulle göra den mindre känslig för tidigareflexer i rummet, samtidigt som en stor sweetspot skulle erhållas (=WG).
Jag lovade dock tidigt i tråden att göra en planbaffelvariant för de som vill ha en högtalare som är lite enklare att bygga. Nu finns en början denna variant med två olika diskant alternativ.
skrutten skrev:Tänk WG:n som en strålkastare med jämnt ljusföde inom sin begränsade spridningsvinkel.
En annan sak som kan vinnas med WG är anpassning offaxis till baselementet.
XT19 = 490:-
skrutten skrev:Min personliga uppfattning efter lyssning är att Seas kombon delad vid 2300-2500Hz är att föredra framför Vifa/Seas kombon.
Jag har dock problem med min hörsel så det gör lite för ont detta med musik och högtalare just nu
Det roliga med Vifa försöket är dock att se hur bra fasen ligger kring delningsfrekvensen i olika horisontella rikningar när vågfrontsformen stämmer överens mellan elementen
Kraniet skrev:från att ha kikat på kruvorna till respektive kombo så kan jag förstå varför du tycker vifa/seas låter sämre. Den där förtätningen i energi just vid 2500 hz ser helt enkelt inte bra ut. Jag skulle gissa mig på att vifa/seas låter lite mer påträngande och "vasst" än seas/seas?
Ser ju toppenbra ut, finns inget självändamål att komplicera med waveguide, om problemet är löst utan!skrutten skrev:Till seas/seas har jag simulerat ett filter som ger ännu bättre on och offaxis respons men det är dock inte provat ännu. Måste göra en ny baffel igen innan jag kan prova. Delningen ligger på 2500 Hz och simuleringen ser ut som nedan:
skrutten skrev:Vad är nu detta?
[img]bild%20på%20röd%20och%20svart%20taggig%20linje[/img]
skrutten skrev:Lärdom från veckan som var, svantes xdir ger en mer realistisk simulation av baffeln än FRD verktyget som jag använt.
skrutten skrev:Vad är nu detta?
Svante skrev:skrutten skrev:Lärdom från veckan som var, svantes xdir ger en mer realistisk simulation av baffeln än FRD verktyget som jag använt.
Va?
xdir räknar ju inte på baffeln alls utan bara på två eller tre punktkällor.
Strääängsch.
skrutten skrev:Svante skrev:skrutten skrev:Lärdom från veckan som var, svantes xdir ger en mer realistisk simulation av baffeln än FRD verktyget som jag använt.
Va?
xdir räknar ju inte på baffeln alls utan bara på två eller tre punktkällor.
Strääängsch.
Ehmm vadnu edge ska de ju va (såklart)
phon skrev:Det går nog lika bra med slitsport. Du kanske får prova med några olika hålplaceringar. Det kanske räcker med ett hål.
Materialet i slitsens vägg är väl lite tjockare än röret, så det bli "småportar" av hålen kanske? Vet inte om/hur det påverkar.
Ähum ! Jag har inte börjat än, men det sker nog snart. Har en del att göra på bilen innan, kamremsbyte och växellådsvätskebyte.skrutten skrev:Pssst, hur går det Martin?
Martin skrev:Ähum ! Jag har inte börjat än, men det sker nog snart. Har en del att göra på bilen innan, kamremsbyte och växellådsvätskebyte.skrutten skrev:Pssst, hur går det Martin?
Går det förresten bra om jag kommer förbi och lämnar högtalarna veckan efter midsommar, typ på måndag kväll 25/6?
<skrutten skrev:Kanske en vägghängd högtalare?
skrutten skrev:Kanske en vägghängd högtalare?
dd5348 skrev:Måte erkänna att jag inte riktigt fattar hur dom "ser ut" främst den nedre bilden ställer till det för mig..
Nu har jag som redan konstaterats inte riktigt fattat hur designen är tänkt, men spontant tror jag att en vägghängd högtalare har en mindre målgrupp (och tanken är/var väl att dessa högtalare skulle bli lite "forumhögtalare" )
Man jag kan ju ha fel (en vägghängd högtalare kanske inte alls försvårar placering och så)
//DC
phon skrev:Tjusig låda.
Undrar hur vågen längs baffeln beter sig när den passerar en bred slitsport på väg neråt, jämfört med hur den beter sig när den passerar en rund port? Olika reflexer i dom olika geometrierna.
paa skrev:Har du byggt lådor exakt efter din sista ritning och dokumentation?
dd5348 skrev:Anledningen att jag undrar är (förutom att jag inte vet) att jag planerar att bygga (delar) av lådan i hyllplan av stavlimmad ek och vill inte gärna kapa skivorna på längden också..
menace skrev:Mycket bra dokumentation skrutten!
Väldigt pedagogisk och lättförstådd!
Några frågor:
1. Känsligheten för systemet hamnar väl på cirka 85dB, hur upplevs det? (luddig fråga, jag vet) tänker mest på att många köpe-högtalare specas till 88dB och uppåt, men jag anar att många tillverkare fuskar med detta.
2. Har du klurat något på eventuell integrering mot subwoofer/basstöd?
Jag tänker på element (SLS8?), lådvolym, delningsfrekvens, placering, aktiv/passiv delning mm.
Jag tycker det skulle vara smidigt om man kunde bygga en eventuell baslådan som stativ till högtalaren och kanske dela aktivt med hemmabio recieverns inbygga delningsfilter vid 80/100Hz, kanske sidomonterad bas för att kunna hålla samma baffelbredd.
dd5348 skrev:Kommer ljudet att påverkas (märkbart/hörbart) om jag justerar måtten med max +/- 10 % (bredd, höjd eller djup) under förutsättning att lådans volym i liter är konstant?
Oohps.....man kanske får ta tag i det lite dåskrutten skrev:2. Ja det har jag och det krävs kanske ett litet kaffefilter?
Ragnwald skrev:Väldans snygg och begriplig ritning + dokumentation, bra jobbat.
Avfasningsradien på basporten in-/utvändigt kanske är egal.
paa skrev:Ragnwald skrev:Väldans snygg och begriplig ritning + dokumentation, bra jobbat.
Avfasningsradien på basporten in-/utvändigt kanske är egal.
Vid hastigheter under portens överstyrning så ger större radie mindre brus, men en radie på 5-6 mm ger högre överstyrningskapacitet och mindre blockerande virvlar, än en större radie. En böjd slitsport ger det bästa av båda. Mindre radie än 5-6 mm är bara dumt.
Kaffekoppen skrev:Tiden rinner iväg... saknades intresset för projektet?
skrutten skrev:Dokumentationen uppdaterad
Och detta är inte heller en slutgitlig dokumentation.
Jag har iaf fått tillbaks elementen från Martin men tyvärr utan WG förslag. MDF:en fanns inte att hämta i förra veckan får försöka igen på fredag. Jag skall lägga till mer i dokumentationen angående ritning och portavstämning samt måhända om? och.....???
Ragnwald skrev:i skrev:Jag tror på hot och basebollträ i detta läge.
Nu ska vi ta och lugna ner oss lite grand.
Högklassiga produkter ska få ta lång tid att mogna fram, till det yppersta av audiofil välsignelse.
skrutten skrev:Jag vet att Kalle Ståhl använde typ skumplast i Audio pro högtalarna han designade. Vet dock inte vilken volymvikt den hade, kanske jag kan hitta några gamla dokument från 2-25 eller S2-7 som har info om detta?
paa skrev:Använde Kalle Ståhl stora tjocka skumplastblock liknande som i Inos högtalare, eller tunnare"våffelskumplast", i kanske runt 5 centimeters tjocklek?
skrutten skrev:Det sista jag gjorde var att minska lådans höjd till 30 cm detta var inte sååå klokt då det blev en sämre form, det betyder att filtret måste ändras något samt att resultatet sannolikt kommer till att bli lite sämre än tidigare. Vi får se hur det blir...
dd5348 skrev:skrutten skrev:Det sista jag gjorde var att minska lådans höjd till 30 cm detta var inte sååå klokt då det blev en sämre form, det betyder att filtret måste ändras något samt att resultatet sannolikt kommer till att bli lite sämre än tidigare. Vi får se hur det blir...
Vilken höjd är optimal (och varför)?
paa skrev:Nr 1 fixar du väl med några dämpade hål mitt på översidan av tunneln?
Nr 2 och 3 var ju tråkiga förstås, går det att åtgärda med en sockel, eller lämpligt format stativ, eller är det någon annanstans det fattas några cm?
Hur ser avstämningsfrekvensen ut, blev den som du tänkt dig?
Konstigt, är den avstämd till samma frekvens som rören? Vad mäter du vid för nivå? Portar brukar inte komprimera vid de låga nivåer där man brukar mäta (ca 1W) utan först vid lite högre nivåer!skrutten skrev:Så vitt jag kan se fungerar inte slitsporten i mitt fall som den ska.
Jag förlorar 4dB extra ner till 40 Hz jämfört med tidigare rörportar.
Det skulle gå att bygga en låda med lite lätt förskjutet rör åt höger eller vänster har gjort en sådan ritning tidigare. Den lådan är lite mindre djup samt lite högre.
X-ray skrev:Hej
Jag känner att jag börjar vakna till liv igen!
Vad tror du om att använda dessa förträffliga högtalare till hemmabion, jag tänkte som fram och bak-kanaler. Eller bör dom stå på ett speciellt vis för att fungera som det är tänkt?
Grattis förresten till ett förvånansvärt bra initiativ.
/ Thord
Eri skrev:Låter som ett klokt beslut. Har med stort intresse följt den här tråden från
allra första början eftersom det är en typ av högtalare jag är intresserad
av att bygga. Skulle själv helst vilja bygga med basreflexröret på baksidan.
Kommer det i så fall att påverka det slutliga resultatet?
skrutten skrev:skrutten skrev:Dokumentationen uppdaterad
skrutten skrev:Lägger till beskrivning på porten i dokumentationen.
i skrev:PS2/ Är det någon nytta eller skada med att fasa av kanterna på fronten ? /DS
i skrev:Stort tack till skrutten för slitet och det fina resultatet !
PS/ Om man skulle använda t ex limträbräder med annan tjocklek, räcker det med att se till att frontplattan har samma mått och kompensera med ökat djup t ex ? /DS
PS2/ Är det någon nytta eller skada med att fasa av kanterna på fronten ? /DS
skrutten skrev:skrutten skrev:Dokumentationen uppdaterad
skrutten skrev:skrutten skrev:skrutten skrev:Dokumentationen uppdaterad
Mina damer och herrar förutom alla fel och det som saknas så är dokumentationen, typ klar
skrutten skrev:Rent allmänt måste högtalaren vara riktad mot lyssnaren. Jag har provat med högtalaren mot vägg och invinklad mot lyssnare detta fungerar bättre än väntat stereobilden finns kvar men blir lite mer diffus så jag tror nog att en dämpning i reflexpunkten blir bra vid ett extremt näraväggen montage. Ska prova hur det ter sig om jag bara hittar nån 4,5 cm stenullsskiva någonstans. Ojämnheter i frekvensgången kommer man nog inte ifrån pågrund av väggen, och den är hörbar men inte plågsam med denna högtalare. (tur att jag är ensam hemma och frun i huset inte ser var jag drar in i salen nu.....)
i skrev:skrutten skrev:Rent allmänt måste högtalaren vara riktad mot lyssnaren. Jag har provat med högtalaren mot vägg och invinklad mot lyssnare detta fungerar bättre än väntat stereobilden finns kvar men blir lite mer diffus så jag tror nog att en dämpning i reflexpunkten blir bra vid ett extremt näraväggen montage. Ska prova hur det ter sig om jag bara hittar nån 4,5 cm stenullsskiva någonstans. Ojämnheter i frekvensgången kommer man nog inte ifrån pågrund av väggen, och den är hörbar men inte plågsam med denna högtalare. (tur att jag är ensam hemma och frun i huset inte ser var jag drar in i salen nu.....)
Hur låter det utan avfasning eller med avfasning på bara en sida ?
Eri skrev:Lite simulering i Basta gav följande resultat.
Avst. frekvens Hz : 38 40 43 45 46 47 48 50
Frekvens för -3 dB : 59 51 46 45 44 45 45 48
Enligt detta resultat borde optimal avstämningsfrekvens ligga i området
43-48 Hz. Sen beror ju rummets inverkan på vad som är bäst förståss.
Kraniet skrev:skulle vara intressant att veta hur diskanten fungerar utan det där gallret. nån som vill testa?
skrutten skrev:Dokumentationen uppdaterad
skrutten skrev:skrutten skrev:Dokumentationen uppdaterad
Mina damer och herrar nu är dokumentationen fixad och återaktiverad
dd5348 skrev:Skrutten kom på en fråga: jag ämnar placera dessa på SD fötter, vikt?
//DC
luminous skrev:skrutten, hur upplever du att slitsporten presterar jämfört med ett rör när det gäller hörbara blåsljud?
Eri skrev:Har för avsikt att bygga dessa,ev. mod. med AL 130.
Kommer ha dom placerade på baslådor som är 58cm höga och 32cm breda.
Detta innebär att den "lilla" får en förlängning av baffeln ner till golvet.
Är osäker på hur detta kommer att påverka dennas frekvensgång?
Tanken för övrigt är att plugga igen basporten vilket enligt mina beräkningar ger en -3 dB- punkt omkring 90 Hz. Basdelens först. har ett 2:a ord. LP-filter med varierbar delning 40-175 Hz.
Kommer detta att fungera? Skulle ett 1:a el. 2:a ord. passivt HP- filter att
mata den lilla med underlätta?
Vore mycket tacksam för råd och kommentarer på dessa frågor.
skrutten skrev:
Jag tycker inte att man behöver plugga basporten se bara till att ....... <snip> ....
phon skrev:Det kan vara lite problematiskt att hantera faskastet vid avstämningen om man har porten öppen. Med stängd port blir det inget kast utan en jämn fasgång nedåt, kanske är enklare då att få det att spela ihop med basmodulen.
paa skrev:
Vad menar du med faskast? Det är väl en kontinuerlig fasvridning, bara mer eller mindre?
Eri skrev:Det här var ju verkligen trevligt. Tack så hemskt mycket.
En fråga bara, ursprungshögtalaren var ju avstämd till 38 Hz. Det har ju
diskuterats högre avstämningar inte minst av mig. Hade själv tänkt sikta
på någonstans i området 43-45 Hz.
Detta borde väl påverka avrullningen av 80 Hz- filtret negativt?
Tobss skrev:Det blev ju riktigt fint
Men hur blev det sen då, är den lättdriven?
Jag har en Denon AVR-1707 http://www.hifiklubben.se/produkter/hem ... silver.htm
Kan det funka?
skrutten skrev:Hej Eri och dd mfl
Jag har simulerat på mätdata från nya lilla och fått fram en användbar 3:e ordningens 80Hz avrullning i ett passivtfilter
5mH spolen är med 0.8 mm tråd och utan järnkärna från Hifi kit.
Röd kurva är högtalaren en tidig utgåva (inte dagens filter), blå kurva ett tredje ordningens filter, svart kurva frekvensgång med filter. Ett tredje ordningens filter borde matcha ett andra ordningens sub filter rätt så hyggligt.
En aktiv lösning är dock att föredra.
OBS! "nya lilla" har inte någon impedans korrigering i exemplet ovan.
dd5348 skrev:skrutten skrev:5mH spolen är med 0.8 mm tråd och utan järnkärna från Hifi kit.
Ingen som har en uppfattning på hur måtten är på den?, ca?
skrutten skrev:Jag rekommenderar att man lägger in ett stag enligt ritning nedan.
bild..
Eri skrev:Nu en fråga till skrutten angående dämpningen av lådan. Kan man dela upp den gullfiberskiva som skall sitta på ena sidoväggen och placera halva
tjockleken på varje sidovägg i stället?
skrutten skrev:Eri skrev:Nu en fråga till skrutten angående dämpningen av lådan. Kan man dela upp den gullfiberskiva som skall sitta på ena sidoväggen och placera halva
tjockleken på varje sidovägg i stället?
Klart man kan... men varför vill man det, bara undrar?
skrutten skrev:skrutten skrev:Eri skrev:Nu en fråga till skrutten angående dämpningen av lådan. Kan man dela upp den gullfiberskiva som skall sitta på ena sidoväggen och placera halva
tjockleken på varje sidovägg i stället?
Klart man kan... men varför vill man det, bara undrar?
Orsaken till att den ligger på enasidan är att mindre del av ullen hamnar i ett hastighets minimum (vid väggen) där dämpullen gör som minst nytta.
skrutten skrev:Jag rekommenderar starkt att bygga varianten på nya lilla med AL130 istället, den låter verkligen bra
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18807
skrutten skrev:Jag rekommenderar starkt att bygga varianten på nya lilla med AL130 istället, den låter verkligen bra
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18807
skrutten skrev:Jag rekommenderar starkt att bygga varianten på nya lilla med AL130 istället, den låter verkligen bra
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18807
Eri skrev:skrutten skrev:Jag rekommenderar starkt att bygga varianten på nya lilla med AL130 istället, den låter verkligen bra
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18807
Nu fick jag problem igen. Var nog ett tag inne på alt. med AL130, men be-
stämde mig sedan för att satsa på CA15RLY. När du sedan tog fram ett
HP-filter för sammankoppling med sub. var ju det hela komplett.
Jag förmodar att det filtret inte fungerar tillsammans med AL130?
skrutten skrev:Hej och hå jag måste utfärda en liten varning för det där 80 Hz filtret på föregående sida fasvridningen är ca 90 grader vid lägre frekvenser detta gör nog att förstärkaren måste driva ner till 3 ohm och en gnutta till.. Måste hitta ngn bättre lösning. Ett litet passivt lågnivå filter kanske skulle vara bättre lämpat. Ni har väl preout / powin anslutningar pojkar.
Edit:
Har man en hembioreciever med subutgång så behövs ju inte det där filtret, jag hoppas att det har framgått tidigare.
MP_inaktiv skrev:Vad jag tycker mig minnas så var det skumgummi block i 2-25 men är inte helt säker på mitt minne.
Däremot är jag helt säker på att Luxor använde gula skumgummiblock i flera av sina mindre högtalare.
paa skrev: gula skumgummiblock i flera av sina mindre högtalare.
Titta här, en annan som använder skumplastblock:
(Harbeth monitor 40)
brumel skrev:Hej allesamman!
Tack for en trevlig trad!
Skrutten: Jag ska bygga en golvstaende hogtalare baserad pa din 2 vagare men jag tankte ta hjalp av en CA 18 RNX i basen sa det blir en 2.5 vagare.
Jag har inte tillgang till min matutrustning. Jag bor o jobbar i Nordirland (ej langre in Norrland) och mitt byggprojekt skall forverkligas i flickvannens garage.
Sa det vore tacknamligt om jag kunde fa ta del av dina matdata av frekvensgang och fas och stoppa in dom i lsp cad. Det fanns en lank men den var dessvarre dod.
Mvh Johan
Belfast
NI
brumel skrev:Hej
Min 2,5 vagare ska forbattra kansligheten och kunna spela hogre i basen. Genom att skara av en av basarna med en 4 mH spole och en konding pa 33 uF samt eventuellt en konjugat lank. Spolen gor ju att basen boostas lite. Och en ren 2 vags MMT modell far ju problem med massor med loober runt delningsfreksensen orsakade av den bas som ligger langst ifran diskanten. Ett lp filter runt 400 hz kan ocksa hjalpa till att kompensera for baffelsteget.
Jag gillar iden med en 5 tumare som tar over efter diskanten. Seas 5 tumare verkar ju vara sa pass potent att den duger att spela hela registret sa den ar ej att betrakta som ett renodlat mellanreg. Men for att stracka ut registret ner till 30 hz behovs en 6,5:a
Jag vet inte om det gar att bestalla fran Hifikit o skicka till UK.
Intertechnik har Seas men inte CA 15 RLY.
Mvh Johan
brumel skrev:Jag vet inte om det gar att bestalla fran Hifikit o skicka till UK.
Utlandsbeställningar:
Vid utlandsbeställning skall alltid betalning ske i förskott till vår bank
brumel skrev:
Jag vet inte om det gar att bestalla fran Hifikit o skicka till UK.
Mvh Johan
rikkitikkitavi skrev:brumel skrev:
Jag vet inte om det gar att bestalla fran Hifikit o skicka till UK.
Mvh Johan
www.bmm-electronics.com
brumel skrev:... Flickvannen skulle nog inte villa ha en 70 liters lada... mvh J
skrutten skrev:KillerX, kul om det kan inspirera någon, du har väl lagt märke att "nya lilla" fick en avknoppning 9LAEH som blev en mycket kompetent liten högtalare. Jag skulle rekommendera att man bygger den istället, fast den är en aning dyrare och lite svårare att bygga då man själv måste fixa värdet på en av spolarna i konstruktionen.
dimitri skrev:tack Roger men jag blir bara mer förvirrad (har faktiskt blivit rätt så gammal).
Min fråga är: Är den ursprungliga designen, filter mm, tillräcklig bra eller ska jag leta fram ett alternativ till filterdesign i tråden? I så fall behöver jag ett tips.
Hälsning
Dimitri
dimitri skrev:hej kära faktisktianer. Mitt första besök på över 7 år.
Fråga: är det en tråd om vad som ursprungligen hette PK-högtalare?
Om ja: Jag har helt ett orört kit, fortfarande i kartong. Tänker nu göra något åt det.
Minns att det har kommit fram alternativa filterlösningar, några kanske bättre, andra kanske "bättre".
Hur står sig originaldesignen i det långa loppet? Är det en alternativ variant som vunnit allmänt gillande?
Hälsningar
Dimitri
dimitri skrev:hej kära faktisktianer. Mitt första besök på över 7 år.
Fråga: är det en tråd om vad som ursprungligen hette PK-högtalare?
Om ja: Jag har helt ett orört kit, fortfarande i kartong. Tänker nu göra något åt det.
Minns att det har kommit fram alternativa filterlösningar, några kanske bättre, andra kanske "bättre".
Hur står sig originaldesignen i det långa loppet? Är det en alternativ variant som vunnit allmänt gillande?
Hälsningar
Dimitri
Eri skrev:dimitri skrev:hej kära faktisktianer. Mitt första besök på över 7 år.
Fråga: är det en tråd om vad som ursprungligen hette PK-högtalare?
Om ja: Jag har helt ett orört kit, fortfarande i kartong. Tänker nu göra något åt det.
Minns att det har kommit fram alternativa filterlösningar, några kanske bättre, andra kanske "bättre".
Hur står sig originaldesignen i det långa loppet? Är det en alternativ variant som vunnit allmänt gillande?
Hälsningar
Dimitri
Den här tråden har inget med PK högtalaren att göra( som konstruerades av Nagref Anders Eriksson ) utan om en högtalare konstruerad av Skrutten. Sedan kom en uppdaterad version kalld 9LAEH med bas-mellanregister AL130 från Visaton. Länk: viewtopic.php?t=18807
dimitri skrev:förlåt för postning i fel tråd.
Peter, det Scan Speak diskanter.
Filtret finns färdigmonterat. Det är "bara" att borra hål för skruvar för att fästa element. Hur är det meningen att bakstycket till lådan skall fästas. Skruvar eller lim?
Har läst tråden om pkk, vill helst ha det så enkelt som möjligt, dvs att använda Naqrefs ursprungliga filter om det finner medlemmarnas godkännade. (har blivit lat på gamla dagar)
Hälsn
Dimitri
petersteindl skrev:dimitri skrev:förlåt för postning i fel tråd.
Peter, det Scan Speak diskanter.
Filtret finns färdigmonterat. Det är "bara" att borra hål för skruvar för att fästa element. Hur är det meningen att bakstycket till lådan skall fästas. Skruvar eller lim?
Har läst tråden om pkk, vill helst ha det så enkelt som möjligt, dvs att använda Naqrefs ursprungliga filter om det finner medlemmarnas godkännade. (har blivit lat på gamla dagar)
Hälsn
Dimitri
Hej Dimitri,
Scan Speak hade mer diskant än Vifa och därför "filade" Naq på filtret och det är filtret med minst diskant som skall/bör användas.
Problemet med att fästa bakstycket är att om det limmas så blir det svårt att få ut filtret efteråt. Skall det skruvas så är ett alternativ att fästa 4 st trästavar runt om inuti lådan på avstånd så att bakstycket kan skruvas bakifrån in mot trästavarna. Om bakstycket är 19 mm så skall trästavarna ha ett avstånd om 19-20 mm från lådans sidoväggars slut. Då tätar man sedan lådan med tätlist (hifi kit) som appliceras mellan bakstycke och trästav, exempelvis på trästaven. Trästavarna måste fästas så att förbandet blir lufttätt mellan stavarna och högtalarens väggar. Så gjorde jag på mina exemplar. Då kan man enkelt skruva loss bakstycket när man vill komma åt delningsfiltret. Det går åt mer skruv än man tror.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster