Ny liten högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

KillerX
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2006-09-12
Ort: Holsbybrunn/Vetlanda

Inläggav KillerX » 2009-03-03 13:59

Får tacka för ett bra initiativ och tycker det är jättekul att ni vill hjälpa nybörjare in på området. Och man blir ganska sugen på att bygga ett par som en början. Tusen tack för dessa initiativ.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2009-03-03 18:57

KillerX, kul om det kan inspirera någon, du har väl lagt märke att "nya lilla" fick en avknoppning 9LAEH som blev en mycket kompetent liten högtalare. Jag skulle rekommendera att man bygger den istället, fast den är en aning dyrare och lite svårare att bygga då man själv måste fixa värdet på en av spolarna i konstruktionen.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

KillerX
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2006-09-12
Ort: Holsbybrunn/Vetlanda

Inläggav KillerX » 2009-03-03 21:16

skrutten skrev:KillerX, kul om det kan inspirera någon, du har väl lagt märke att "nya lilla" fick en avknoppning 9LAEH som blev en mycket kompetent liten högtalare. Jag skulle rekommendera att man bygger den istället, fast den är en aning dyrare och lite svårare att bygga då man själv måste fixa värdet på en av spolarna i konstruktionen.


Nej det har jag missat, men ska se om jag hittar det. Beror som sagt på hur mycket dyrare den blir.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2009-03-04 19:01

Här är den.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18807

Jag tycker denna tråd borde vara klistrad.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-24 16:06

hur ser prisbilden ut?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-10-26 23:03

billigare än qken...

nej, men ca 800 sek för visatonelementet, 250 sek för seas diskanten på bmm-electronics.

Användarvisningsbild
gonnagetyou
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2009-12-04

Inläggav gonnagetyou » 2009-12-05 12:24

Nej, tack

\\Sky

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Inläggav LeifB » 2012-06-23 09:08

Här en konstruktion till med Visaton AL 130.
Bra recensioner.

http://www.lautsprechershop.de/hifi/bijou_en.htm

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Ny liten högtalare

Inläggav NADifierad » 2018-08-03 20:51

Jag har tipsat en god vän om Skruttens lilla, som ett första bygge.
Han har tillgång till pdf´en och byggtråden.

Är det någon som vet vem som säljer de ingående elementen, i dagsläget?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ny liten högtalare

Inläggav paa » 2018-08-03 20:59

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Ny liten högtalare

Inläggav NADifierad » 2018-08-03 21:00

Tack Paa :)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

dimitri
 
Inlägg: 4604
Blev medlem: 2003-09-20
Ort: Götelaborg

Re: Ny liten högtalare

Inläggav dimitri » 2021-08-20 10:20

hej kära faktisktianer. Mitt första besök på över 7 år.
Fråga: är det en tråd om vad som ursprungligen hette PK-högtalare?
Om ja: Jag har helt ett orört kit, fortfarande i kartong. Tänker nu göra något åt det.
Minns att det har kommit fram alternativa filterlösningar, några kanske bättre, andra kanske "bättre".
Hur står sig originaldesignen i det långa loppet? Är det en alternativ variant som vunnit allmänt gillande?
Hälsningar
Dimitri
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ny liten högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2021-08-20 10:30

Du kanske hittar något i ursprungstråden? viewtopic.php?p=813064#p813064

Det finns senare baselement från Bremen/Steindl, dock lite kostsamma.

dimitri
 
Inlägg: 4604
Blev medlem: 2003-09-20
Ort: Götelaborg

Re: Ny liten högtalare

Inläggav dimitri » 2021-08-23 11:17

tack Roger men jag blir bara mer förvirrad (har faktiskt blivit rätt så gammal).
Min fråga är: Är den ursprungliga designen, filter mm, tillräcklig bra eller ska jag leta fram ett alternativ till filterdesign i tråden? I så fall behöver jag ett tips.
Hälsning
Dimitri
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ny liten högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2021-08-23 13:09

Har du elementen och delningsfiltren? I den långa tråden gjordes en korrigering för de ursprungliga elementen (fanns två olika diskanter/filter). När jag hade pK körde jag med den lite nedtonade filtervarianten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ny liten högtalare

Inläggav Nattlorden » 2021-08-23 13:26

dimitri skrev:tack Roger men jag blir bara mer förvirrad (har faktiskt blivit rätt så gammal).
Min fråga är: Är den ursprungliga designen, filter mm, tillräcklig bra eller ska jag leta fram ett alternativ till filterdesign i tråden? I så fall behöver jag ett tips.
Hälsning
Dimitri


Denna finns ju (ingen personlig uppfattning) :
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=37454
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Ny liten högtalare

Inläggav Eri » 2021-08-23 17:18

dimitri skrev:hej kära faktisktianer. Mitt första besök på över 7 år.
Fråga: är det en tråd om vad som ursprungligen hette PK-högtalare?
Om ja: Jag har helt ett orört kit, fortfarande i kartong. Tänker nu göra något åt det.
Minns att det har kommit fram alternativa filterlösningar, några kanske bättre, andra kanske "bättre".
Hur står sig originaldesignen i det långa loppet? Är det en alternativ variant som vunnit allmänt gillande?
Hälsningar
Dimitri

Den här tråden har inget med PK högtalaren att göra( som konstruerades av Nagref Anders Eriksson ) utan om en högtalare konstruerad av Skrutten. Sedan kom en uppdaterad version kalld 9LAEH med bas-mellanregister AL130 från Visaton. Länk: viewtopic.php?t=18807
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ny liten högtalare

Inläggav petersteindl » 2021-08-23 17:28

dimitri skrev:hej kära faktisktianer. Mitt första besök på över 7 år.
Fråga: är det en tråd om vad som ursprungligen hette PK-högtalare?
Om ja: Jag har helt ett orört kit, fortfarande i kartong. Tänker nu göra något åt det.
Minns att det har kommit fram alternativa filterlösningar, några kanske bättre, andra kanske "bättre".
Hur står sig originaldesignen i det långa loppet? Är det en alternativ variant som vunnit allmänt gillande?
Hälsningar
Dimitri


Hej Dimitri, om du tittar på diskantelementens magneter så ser du om de är Vifa eller Scan Speak. De skiljer sig något och har olika delningsfilter. Återkom då du sett vilka diskanter du har.

Välkommen tillbaka till Faktiskt!

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ny liten högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2021-08-23 18:39

Eri skrev:
dimitri skrev:hej kära faktisktianer. Mitt första besök på över 7 år.
Fråga: är det en tråd om vad som ursprungligen hette PK-högtalare?
Om ja: Jag har helt ett orört kit, fortfarande i kartong. Tänker nu göra något åt det.
Minns att det har kommit fram alternativa filterlösningar, några kanske bättre, andra kanske "bättre".
Hur står sig originaldesignen i det långa loppet? Är det en alternativ variant som vunnit allmänt gillande?
Hälsningar
Dimitri


Den här tråden har inget med PK högtalaren att göra( som konstruerades av Nagref Anders Eriksson ) utan om en högtalare konstruerad av Skrutten. Sedan kom en uppdaterad version kalld 9LAEH med bas-mellanregister AL130 från Visaton. Länk: viewtopic.php?t=18807


Det var Dimitri som tog upp pK och förledde oss... 9LAEH är ju en helt annan högtalare.

dimitri
 
Inlägg: 4604
Blev medlem: 2003-09-20
Ort: Götelaborg

Re: Ny liten högtalare

Inläggav dimitri » 2021-08-23 22:19

förlåt för postning i fel tråd.
Peter, det Scan Speak diskanter.
Filtret finns färdigmonterat. Det är "bara" att borra hål för skruvar för att fästa element. Hur är det meningen att bakstycket till lådan skall fästas. Skruvar eller lim?
Har läst tråden om pkk, vill helst ha det så enkelt som möjligt, dvs att använda Naqrefs ursprungliga filter om det finner medlemmarnas godkännade. (har blivit lat på gamla dagar)
Hälsn
Dimitri
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ny liten högtalare

Inläggav petersteindl » 2021-08-24 00:36

dimitri skrev:förlåt för postning i fel tråd.
Peter, det Scan Speak diskanter.
Filtret finns färdigmonterat. Det är "bara" att borra hål för skruvar för att fästa element. Hur är det meningen att bakstycket till lådan skall fästas. Skruvar eller lim?
Har läst tråden om pkk, vill helst ha det så enkelt som möjligt, dvs att använda Naqrefs ursprungliga filter om det finner medlemmarnas godkännade. (har blivit lat på gamla dagar)
Hälsn
Dimitri


Hej Dimitri,

Scan Speak hade mer diskant än Vifa och därför "filade" Naq på filtret och det är filtret med minst diskant som skall/bör användas.
Problemet med att fästa bakstycket är att om det limmas så blir det svårt att få ut filtret efteråt. Skall det skruvas så är ett alternativ att fästa 4 st trästavar runt om inuti lådan på avstånd så att bakstycket kan skruvas bakifrån in mot trästavarna. Om bakstycket är 19 mm så skall trästavarna ha ett avstånd om 19-20 mm från lådans sidoväggars slut. Då tätar man sedan lådan med tätlist (hifi kit) som appliceras mellan bakstycke och trästav, exempelvis på trästaven. Trästavarna måste fästas så att förbandet blir lufttätt mellan stavarna och högtalarens väggar. Så gjorde jag på mina exemplar. Då kan man enkelt skruva loss bakstycket när man vill komma åt delningsfiltret. Det går åt mer skruv än man tror.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

dimitri
 
Inlägg: 4604
Blev medlem: 2003-09-20
Ort: Götelaborg

Re: Ny liten högtalare

Inläggav dimitri » 2021-08-25 11:41

tack Peter,
Skall alltså justera filtret till SS-varianten (finns i mastodonttråden, antar jag) och ordna med trästavar runt om. Jag förstår.
Hälsning, Dimitri
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Ny liten högtalare

Inläggav MagnusÖstberg » 2021-08-25 12:28

Moderatorer,

Kanske kan någon flytta bort det här sista som rör något helt annat än tråden till en bättre plats?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

dimitri
 
Inlägg: 4604
Blev medlem: 2003-09-20
Ort: Götelaborg

Re: Ny liten högtalare

Inläggav dimitri » 2021-08-25 13:15

Hej Magnus, kul att höra från dig efter alla år. Jag har givetvis inget emot att inläggen flyttas till lämplig plats (har bett om ursäkt) men tänkte att du kanske hade något att bidra med som kunde hjälpa mig att skingra dimmorna
VH Dimitri
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Ny liten högtalare

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-08-26 13:19

petersteindl skrev:
dimitri skrev:förlåt för postning i fel tråd.
Peter, det Scan Speak diskanter.
Filtret finns färdigmonterat. Det är "bara" att borra hål för skruvar för att fästa element. Hur är det meningen att bakstycket till lådan skall fästas. Skruvar eller lim?
Har läst tråden om pkk, vill helst ha det så enkelt som möjligt, dvs att använda Naqrefs ursprungliga filter om det finner medlemmarnas godkännade. (har blivit lat på gamla dagar)
Hälsn
Dimitri


Hej Dimitri,

Scan Speak hade mer diskant än Vifa och därför "filade" Naq på filtret och det är filtret med minst diskant som skall/bör användas.
Problemet med att fästa bakstycket är att om det limmas så blir det svårt att få ut filtret efteråt. Skall det skruvas så är ett alternativ att fästa 4 st trästavar runt om inuti lådan på avstånd så att bakstycket kan skruvas bakifrån in mot trästavarna. Om bakstycket är 19 mm så skall trästavarna ha ett avstånd om 19-20 mm från lådans sidoväggars slut. Då tätar man sedan lådan med tätlist (hifi kit) som appliceras mellan bakstycke och trästav, exempelvis på trästaven. Trästavarna måste fästas så att förbandet blir lufttätt mellan stavarna och högtalarens väggar. Så gjorde jag på mina exemplar. Då kan man enkelt skruva loss bakstycket när man vill komma åt delningsfiltret. Det går åt mer skruv än man tror.

MvH
Peter


JAg har gjort så med en tidigare högtalare (ej vetenskapligt utformad a la best practice Faktiskt) att jag fäste bakstycket på ett liknande sätt som Peter beskriver. Det var massivt stavlimmat trä, inte MDF. Trästavarna som fungerar som skruvfäste satte jag speciella gängade hylsor i och bakstycket fästes med M5 bult i dessa. Hylsorna "motgängas" och limmas i staven. Stavarna limmades mot insidan av väggarna i lådan OCH fixerades med vanlig träskruv som då gick innifrån och ut, längden anpassades efter stavens¨+ väggens tjocklek.

När Peter skriver att det går åt mer skruv än man tror är det inte en underdrift. I mitt fall med limmad träskiva rörde den sig lite , dvs slog sig och jag fick förstärka med mer tätningslist för att minska läckaget. Jag hade c-c ca 50 mm mellan skruvfästena, inklusive ett i varje hörn.

Jag lärde mig mycket av att pela ut filtret varje gång. Att demontera elementet för att göra samma sak hade förmodligen slitit ut skruvhålen i frontstycket till slut.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Ny liten högtalare

Inläggav Adhoc » 2021-08-26 15:01

Jag gjorde liknande med ribbor i furu 21x21 mm, kan skymtas på bilden, men nöjde mig med träskruv istf gängade historier. Med slutna pK bör inre bredden utökas ca 8 mm för oförändrad volym.
Bild

dimitri
 
Inlägg: 4604
Blev medlem: 2003-09-20
Ort: Götelaborg

Re: Ny liten högtalare

Inläggav dimitri » 2021-08-27 21:22

tack rikkitikkitavi. har du möjligen länk till Naqs filtervariant för SS-diskant? Jag är osäker då det finns varierande postingar

Tack Adhoc
mvh
Dimitri
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Ny liten högtalare

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-08-31 08:17

Hej dimitri, nej tyvärr har jag inte kvar de dokumenten. Det var bara sparade hemsidor från trådarna om 9LEAH här på forumet.

Det finns någonstans inne i det svarta hålet alltså som en gammal forumtråd innebär. Informationen försvinner inte, bara för att den faller bortom händelsehorisonten lustigt nog.
Det är nog något kvantmekaniskt för just internetfora...

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster