Ny liten högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-10-08 19:08

skrutten skrev:
Eri skrev:Nu en fråga till skrutten angående dämpningen av lådan. Kan man dela upp den gullfiberskiva som skall sitta på ena sidoväggen och placera halva
tjockleken på varje sidovägg i stället?


Klart man kan... men varför vill man det, bara undrar?


Orsaken till att den ligger på enasidan är att mindre del av ullen hamnar i ett hastighets minimum (vid väggen) där dämpullen gör som minst nytta.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2007-10-08 19:37

Tanken var att det skulle bli mer "fri väg" bakom bas-mellanregister-
elementet.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2007-10-08 19:43

skrutten skrev:
skrutten skrev:
Eri skrev:Nu en fråga till skrutten angående dämpningen av lådan. Kan man dela upp den gullfiberskiva som skall sitta på ena sidoväggen och placera halva
tjockleken på varje sidovägg i stället?


Klart man kan... men varför vill man det, bara undrar?


Orsaken till att den ligger på enasidan är att mindre del av ullen hamnar i ett hastighets minimum (vid väggen) där dämpullen gör som minst nytta.


Ok, den förklaringen är jag med på.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-10-08 20:04

Eri skrev:Tanken var att det skulle bli mer "fri väg" bakom bas-mellanregister-
elementet.


Ok. Jag har tryckt ihop ullen lite mer uppe vid elementet så att luften får strömma friare.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-10-10 06:34

Jag rekommenderar starkt att bygga varianten på nya lilla med AL130 istället, den låter verkligen bra :)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18807
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Ceder
 
Inlägg: 779
Blev medlem: 2007-01-07
Ort: Knivsta

Inläggav Ceder » 2007-10-10 10:17

skrutten skrev:Jag rekommenderar starkt att bygga varianten på nya lilla med AL130 istället, den låter verkligen bra :)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18807


För sent.. :D

I alla fall för mig som redan har köpt elementen till "nya lilla"

Sedan är ju AL130 300 kr dyrare per st mot SAES CA15RLY så utifrån det kan man väl se AL130 verianten som "nya lilla extra" :D

Hursom, skall bli kul att sätta sätta igång. Skall börja såga lite i kväll!

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Inläggav i » 2007-10-10 11:14

skrutten skrev:Jag rekommenderar starkt att bygga varianten på nya lilla med AL130 istället, den låter verkligen bra :)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18807


Är det bara att byta element s a s ?

Vad kostar dom och var köper man dom ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2007-10-10 20:43

skrutten skrev:Jag rekommenderar starkt att bygga varianten på nya lilla med AL130 istället, den låter verkligen bra :)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18807


Nu fick jag problem igen. Var nog ett tag inne på alt. med AL130, men be-
stämde mig sedan för att satsa på CA15RLY. När du sedan tog fram ett
HP-filter för sammankoppling med sub. var ju det hela komplett.

Jag förmodar att det filtret inte fungerar tillsammans med AL130?

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-10-11 06:43

Eri skrev:
skrutten skrev:Jag rekommenderar starkt att bygga varianten på nya lilla med AL130 istället, den låter verkligen bra :)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18807


Nu fick jag problem igen. Var nog ett tag inne på alt. med AL130, men be-
stämde mig sedan för att satsa på CA15RLY. När du sedan tog fram ett
HP-filter för sammankoppling med sub. var ju det hela komplett.

Jag förmodar att det filtret inte fungerar tillsammans med AL130?


Det är ju lätt att kolla. Kan lägga upp resultatet i 9LAEH tråden.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-10-24 21:07

[s]Hej och hå jag måste utfärda en liten varning för det där 80 Hz filtret på föregående sida fasvridningen är ca 90 grader vid lägre frekvenser detta gör nog att förstärkaren måste driva ner till 3 ohm och en gnutta till.. Måste hitta ngn bättre lösning. Ett litet passivt lågnivå filter kanske skulle vara bättre lämpat. Ni har väl preout / powin anslutningar pojkar.

Edit:
Har man en hembioreciever med subutgång så behövs ju inte det där filtret, jag hoppas att det har framgått tidigare.[/s]

Ytterilgare edit: en 100 ohm resistor över 347 uF kombon löser problemet enligt SW.
Senast redigerad av skrutten 2007-11-11 20:55, redigerad totalt 2 gånger.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2007-10-28 12:17

skrutten skrev:Hej och hå jag måste utfärda en liten varning för det där 80 Hz filtret på föregående sida fasvridningen är ca 90 grader vid lägre frekvenser detta gör nog att förstärkaren måste driva ner till 3 ohm och en gnutta till.. Måste hitta ngn bättre lösning. Ett litet passivt lågnivå filter kanske skulle vara bättre lämpat. Ni har väl preout / powin anslutningar pojkar.

Edit:
Har man en hembioreciever med subutgång så behövs ju inte det där filtret, jag hoppas att det har framgått tidigare.


Det var ju tråkigt, tillbaks på ruta ett med andra ord.

Jag ser nu tre alt. lösningar.

1 Koppla "Lilla" till först. med öppen eller pluggad port, basdelen drivs av samma först. men delad av det variabla inbyggda LP-filtret.

2 "Lilla" inkopplad som small ( delning ca 80 Hz ) och basdelarna inkopplade till först. sub. utgång. Delning sker med samverkan av först. och basdelens LP- filter. Basdelarna kommer nu att spela i mono. Ett annat problem är att jag redan har en subwoofer inkopplad.

3 Inköp av ny 7.1- förstärakare med Bi-Amp. möjlighet.
"Lilla" drivs som small. Basdelarna drivs som large och delning sker med
basdelarnas inbyggda LP-filtret. Basdelarna spelar nu i stereo och
jag har sub.-utgången ledig för subben.

Vilket av dessa alt. är nu den bästa lösningen?

Första alt. var ju min ursprungliga lösning, och har ju förklarats mindre bra tidigare i tråden så den går väl bort.

Alt 2 har ju fördelen av att medge en brantare delning av basdelarna.
Nackdelen är att subutgången blir upptagen.

Skulle kanske alt.3 fungera?

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-11-11 20:59

Bort från ruta ett.
En 100 ohm resistor över 347 uF kombon löser problemet enligt SW.
Fasvinkeln hamnar då inte längre på 90 grader i hela basregistret.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-12-13 19:28

Ser att Gravesen http://www.troelsgravesen.dk/SEAS_5INCH.htm oxå har intresserat sig för dessa element...
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2008-02-07 22:28

MP_inaktiv skrev:Vad jag tycker mig minnas så var det skumgummi block i 2-25 men är inte helt säker på mitt minne.
Däremot är jag helt säker på att Luxor använde gula skumgummiblock i flera av sina mindre högtalare.

Titta här, en annan som använder skumplastblock:

Bild

(Harbeth monitor 40)
Senast redigerad av paa 2008-02-25 18:25, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2008-02-25 18:20

Filter uppdatering:
sänkt delningsfrekvens till 2350 Hz
dämpning av 3,5 kHz -2dB onaxis
jämnare beteende mellan 2-5 kHz
Bild
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2008-02-25 23:23

paa skrev: gula skumgummiblock i flera av sina mindre högtalare.

Titta här, en annan som använder skumplastblock:


(Harbeth monitor 40)



Skymtar jag inte en extramagnet också !! 8O 8O

Jaja, kan jag så kan väl Harbeth också antar jag ...... :lol: :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-26 03:10

:lol:

"titta en extramagnet sa han förtjust"

Användarvisningsbild
brumel
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 2003-06-03
Ort: Umeå

Inläggav brumel » 2008-05-10 14:43

Hej allesamman!
Tack for en trevlig trad!
Skrutten: Jag ska bygga en golvstaende hogtalare baserad pa din 2 vagare men jag tankte ta hjalp av en CA 18 RNX i basen sa det blir en 2.5 vagare.
Jag har inte tillgang till min matutrustning. Jag bor o jobbar i Nordirland (ej langre in Norrland) och mitt byggprojekt skall forverkligas i flickvannens garage.
Sa det vore tacknamligt om jag kunde fa ta del av dina matdata av frekvensgang och fas och stoppa in dom i lsp cad. Det fanns en lank men den var dessvarre dod.

Mvh Johan

Belfast

NI
Let forever be

Användarvisningsbild
Ceder
 
Inlägg: 779
Blev medlem: 2007-01-07
Ort: Knivsta

Inläggav Ceder » 2008-05-10 21:38

Jag är, historiskt sett, i denna tråd en av dem som "tjatat" mest på att det skall bli klart. Nu är ju skrutten klar med konstruktionen sedan länge, men mitt eget bygge lyser med sin frånvaro... :oops:

Tog väl mig lite vatten över huvet och gav mig på bygget i stavlimmad ek... och gerade hörn... och delvis infälld baffel... och en "låda" ibak för fliter... och infällt bakstycke... boende i lägenhet utan plats att snickra .. med en ny unge.. :oops:

nåväl! progress har skett! Har faktiskt limmat låda ett nu, skall slipa ned lite limfogar och sedan olja in den (in och utsida) 3-4 ggr... och fräsa elementhål ut baffel och slipa/lacka baffel svart i 3-4 lager..

Jo, det är väl lite kvar men alla bitar är i alla fall uppsågade nu (till paret) och filter är ihopsatta sedan länge SÅ DOM SKALL F_N BLI KLARA!!

Återkommer med bildbevis :)

//DC

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2008-05-14 22:36

brumel skrev:Hej allesamman!
Tack for en trevlig trad!
Skrutten: Jag ska bygga en golvstaende hogtalare baserad pa din 2 vagare men jag tankte ta hjalp av en CA 18 RNX i basen sa det blir en 2.5 vagare.
Jag har inte tillgang till min matutrustning. Jag bor o jobbar i Nordirland (ej langre in Norrland) och mitt byggprojekt skall forverkligas i flickvannens garage.
Sa det vore tacknamligt om jag kunde fa ta del av dina matdata av frekvensgang och fas och stoppa in dom i lsp cad. Det fanns en lank men den var dessvarre dod.

Mvh Johan

Belfast

NI


Just nu så ligger jag lågt med högtaleri men jag skall titta vad jag har. I mina mätningar finns fasrotationen pga mätavståndet med jag hoppas att detta inte utgör ngt problem.
Hur hade du tänkt att en 2,5 vägare skulle se ut, är det inte läge för en trevägare?

/Gunnar
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
brumel
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 2003-06-03
Ort: Umeå

Inläggav brumel » 2008-05-15 20:23

Hej

Min 2,5 vagare ska forbattra kansligheten och kunna spela hogre i basen. Genom att skara av en av basarna med en 4 mH spole och en konding pa 33 uF samt eventuellt en konjugat lank. Spolen gor ju att basen boostas lite. Och en ren 2 vags MMT modell far ju problem med massor med loober runt delningsfreksensen orsakade av den bas som ligger langst ifran diskanten. Ett lp filter runt 400 hz kan ocksa hjalpa till att kompensera for baffelsteget.

Jag gillar iden med en 5 tumare som tar over efter diskanten. Seas 5 tumare verkar ju vara sa pass potent att den duger att spela hela registret sa den ar ej att betrakta som ett renodlat mellanreg. Men for att stracka ut registret ner till 30 hz behovs en 6,5:a

Jag vet inte om det gar att bestalla fran Hifikit o skicka till UK.

Intertechnik har Seas men inte CA 15 RLY. :(

Mvh Johan
Let forever be

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2008-05-15 23:13

brumel skrev:Hej

Min 2,5 vagare ska forbattra kansligheten och kunna spela hogre i basen. Genom att skara av en av basarna med en 4 mH spole och en konding pa 33 uF samt eventuellt en konjugat lank. Spolen gor ju att basen boostas lite. Och en ren 2 vags MMT modell far ju problem med massor med loober runt delningsfreksensen orsakade av den bas som ligger langst ifran diskanten. Ett lp filter runt 400 hz kan ocksa hjalpa till att kompensera for baffelsteget.

Jag gillar iden med en 5 tumare som tar over efter diskanten. Seas 5 tumare verkar ju vara sa pass potent att den duger att spela hela registret sa den ar ej att betrakta som ett renodlat mellanreg. Men for att stracka ut registret ner till 30 hz behovs en 6,5:a

Jag vet inte om det gar att bestalla fran Hifikit o skicka till UK.

Intertechnik har Seas men inte CA 15 RLY. :(

Mvh Johan


Jag har lekt med tanken på en trevägare med 2 st CA18RNX + 1 st Visaton AL150 + 1 st SEAS 22...(vad den nu hette?) per kanal. Jag har ett preliminärt filter dessutom????
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2008-05-15 23:20

brumel skrev:Jag vet inte om det gar att bestalla fran Hifikit o skicka till UK.


Så här står det på HiFiKits hemsida:

Utlandsbeställningar:
Vid utlandsbeställning skall alltid betalning ske i förskott till vår bank
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-15 23:36

brumel skrev:

Jag vet inte om det gar att bestalla fran Hifikit o skicka till UK.


Mvh Johan


www.bmm-electronics.com

Användarvisningsbild
peter_k
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2008-03-13

Inläggav peter_k » 2008-05-16 09:04

rikkitikkitavi skrev:
brumel skrev:

Jag vet inte om det gar att bestalla fran Hifikit o skicka till UK.


Mvh Johan


www.bmm-electronics.com


Rekomenderas, väljer du billigast frakt så var det inte mer än 140:- om jag inte minns fel men det tar några dagar extra.

Användarvisningsbild
brumel
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 2003-06-03
Ort: Umeå

Inläggav brumel » 2008-05-17 23:08

Tack for tipset jag hittade bmm-electronics pa egen hand mest av en slump. Har finns ju allt man kan onska sig!

Det finns en brittisk firma www.audio-components.co.uk. Dom har SS 18W 8545k for £92. Spelar nog ok i min 45 liters 2.5 vagare men vill helst ha storre lada. Flickvannen skulle nog inte villa ha en 70 liters lada. Sen har dom element fran danska Jantzen mest kand for komponenter i delningsfilter, element som ser bra ut men hittar inga tekniska data.

mvh J :)
Let forever be

Användarvisningsbild
Greensleeves
 
Inlägg: 810
Blev medlem: 2004-11-01
Ort: Den nordliga geografin

Vi torde alla ha våra regeringar...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-04 12:18

brumel skrev:... Flickvannen skulle nog inte villa ha en 70 liters lada... mvh J :)

Vilket naturligtvis alltid måste vägas in när betydande, manliga, teknik-konstruktörer tar fram sina världsinnovativa prospekt..! :D

Vi är nog för övrigt rätt många som skriver under på att vi hellre slåss med en grizzlybjörn, än att vi säger emot en kvinna... :oops:
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
brumel
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 2003-06-03
Ort: Umeå

Inläggav brumel » 2008-08-04 19:31

Sluresultat av mina 2.5 vagsplaner blev en 2 vagare med dubbla Seas H 1216 och som diskant en bredbandare Fountek alu 3 tummare, alla emlement forsankta i baffeln.
Fountek ar annars kanda for sina superdiskanter men denna alu bredbandare ar riktigt bra!
Dessa ar kopplade till ett delningsfilter med endast tre komponenter. Basarna delas med en spole pa 3.9mH. Bredbandaren skars av med en konding pa 100 uF och dampas med en serie resistor pa 3 ohm for att dampa en puckel vid 5 khz.
Seas duger att delas flackt da den inte har nagra hyss for sig. Basen gar riktigt djupt. Dubbla fem tummare duger till mycket. Sedan ar filtret medvetet gjort for att ge entryck av en kraftfull bas.
Jag har dock inga matningar att verifiera mina lyssningsintryck med. :)

Mvh Johan
Let forever be

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2008-10-27 00:12

Hur går det?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2008-11-18 23:58

Ja, det gick nog bra...
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster