shortlist, småhøyttalere

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
janhm

shortlist, småhøyttalere

Inläggav janhm » 2007-01-25 18:23

Denne lå på en annen tråd, men trådemnet ble endret etterhvert. Prøver derfor på nytt:

--

Har fra tidligere tråd fått en del tips om aktuelle byggesett og leverandører. Har en shortlist med byggesett i prisklassen 1000 - 2500. Om noen har hørt disse (har funnet noen kommentarer på forumet) gi gjerne et ord. Merk: Er ikke ute etter strikte monitorer, men spilleglade allround-høyttalere (som gjerne låter bra også uten at volumet er skrudd helt opp). Kassene skal veggmonteres (max 15-20 cm fra vegg) på en solid brakett. Send gjerne pm.

Hifikits:
Acoustic Excellent
Acoustic Pro Monitor A eller B?
Acoustic Phase

Creative:
Swans M1
Monitor 2W MTMx2

Eltek
Dynabel isis (m sub) eller geb uten sub
Vifa 802 (med god kasse!)

Diverse:
HFLS-1
Gravesens HDS134
VP5-SE

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-26 11:36

Jag har byggt en egen högtalare som är lik HiFi-kits Acustic Phase. Den låter bra. Filtret jag har gjort är med all sannolikhet mer komplicerat än det som sitter i Phase. Men jag använder också en annan diskant.

Jag vågar påstå att Acustic Phase är helt OK, redan som den är. Det finns säker möjlighet också att med tiden göra ett nhytt, bättre filter efter att ha mätt upp elementen och allt sånt. En bra början och ett bra ämne för modefieringar.
Phase har porten på framsidan, formad som en slits. Att ha porten på framsidan är nästan en förutsättnign för att få det att fungera bra, om du ska ha basreflex. Slitsformen gör också att du (kanske) kan spela högre utan att få blåsljud. Burkarna jag har byggt går i alla fall att gasa på ordentligt med.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till DIY-forum