Högtalare i 25kkr klassen?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

Högtalare i 25kkr klassen?

Inläggav JockScott » 2007-01-27 17:28

Vill ha tips på DIY högtalare som finns beskrivna på nätet eller som ni byggt själva. En budget på ungefär 25 000:- +/- nån tusing.

Har väl ingen princip bestämd, alla tips tas emot. Horn, 3/4 vägare, stativare+sub, Öppen baffel... Alla möjliga tips som ni har tas emot för utvärdering.

Har själv en del förslag som jag hittat och funderar på men inget bestämt ännu:

http://www.soundlabsgroup.com.au/pc/V-5 ... -Way/Sound
http://www.bd-design.nl/
http://www.troelsgravesen.dk/PMS-EXCEL.htm
http://www.humblehomemadehifi.com/Soup.html
http://homepage.mac.com/marc.heijligers ... index.html

Är väl några av de project som är intressanta, jag är mest intresserad att bygga en högtalare efter ett färdigt koncept och ritningar med bestämda element och filter.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-01-27 17:29

Jag är ingen högtalarkonstruktör,även om jag arbetar som konstruktör och kan CAD:a upp en del intressanta konstruktioner. Men saknar teoretisk kunskap om högtalare, samt tekniska hjälpmedel i form av mätutrustning mm. Därav vill jag ha mer eller mindre färdiga koncept att gå efter. Hade gärna konstuerat en själv om jag kunnat, och då det rör sig om dessa summor är det troligen dumt börja med något från scratch utan bättre följa en bra konstuktion.

De byggen jag hitills gjort är följande:

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-01-27 17:55

http://www.faktiskt.se/modules/viewimg. ... cklon1.jpg

...var nog det snyggaste jag sett i hela mitt liv i högtalarväg. Enorm vill-ha-faktor. :o

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-27 17:59

Den sista är ju verkligen snygg :) Liknande koncept har jag gjort ;)

Vad är tanken med bygget? Vad har du för grundkrav? Hur stort lyssningsrum har du?

Det är ju fullt möjligt att tex köpa Ino Audio pi60 som elementsats om det tillfredställer dina krav.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-01-27 18:12

Vad är tanken med bygget? Vad har du för grundkrav? Hur stort lyssningsrum har du?

Pro Ac klonen lät bra, EALS ännu bättre det sista Geers EVE II är inte mina, hjälpte en kompis bygga dem. De låter också bra...nu vill jag förhoppningsvis göra det ännu bättre igen.

Kaffekoppen: Tanken är väl inte helt klar, men jag vill gärna ha nån slags fullregister (som nuvarande EALS) Med bra bas, gärna hög känslighet för framtida bruk av rörförstärkare (nu har jag kraftiga Klass A monoblock)...gärna ett koncept liknande Mårtendesign Supernova:
Bild

Inte nödvändigtvis exakt det utseendet men delad låda med topp samt baslåda med dubbla 8: or verkar intressant.

Sen är Milestones (samt Soup) som jag länkat till i 1:a inlägget intressanta högtalare. Kloner av Avalon som ligger 2-300 000:- prismässigt, dock vet jag ej om de passar mig då jag lyssnar mest på rock och liknande och har fär mig att T&P högtalare är mer för Jazz...kan ha fel?!

Jag vill helt enkelt ha ett seriös och "bra" bygge med bra ljud. Ska ha ett någorlunda vettigt utseende också. Hornen jag länkat till ovan eller hornhögtalare överlag är också intressant...vet ej så mycket om detta dock.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-27 18:41

OK!

Själv var jag inne på något liknande för ett tag sedan. Det blev inget av det.

Är det resultat du vill ha är pi60 nog det bästa valet. Du borde lyssna på dem innan du förkastar en ensam 8"are!

Är det roligt du vill ha så gå hela vägen själv, med hjälp härifrån och med gott om tid så kan du nå ruskigt långt.

Förresten, glömde Morellos 3-vägare!!! Haakan och Morello kan fylla i mer info. De bygger på 2st 8",(Ino Audio) en 6,5" (Ino audio) och en 1" diskant (Scanspeak 9700). Underbara!!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-01-27 18:48

Morello har byggt en trevägare som kanske kan vara av intresse för dig.
Här finns en lång tråd om den
Notera att elementen som står i första inlägget inte är det som den har i sin senaste version.

//Michael

Edit: Jaha, där han Kaffekoppen före!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-27 19:58

JockScott skrev:[img].http://hififorum.knaak.dk/mangew/hfls1.jpg[/img]

Vad är det för underbart faner du har använt, och vart hittade du det? Jag letade efter ett faner som ser väldigt likt detta (det på hfls-1) men det var slut sen flera år tillbaks. Det jag letade efter var olivträd.

Ooh, vad jag skulle kunna dö för (bildligt talat faktiskt.se, bildligt talat....) ett par kvm av detta underbara faner! :D

[slrt]

PS De andra högtalarna var också fina, och jag skull nog bygga mig ett par morelloburkar i sista utgåvan (jag har ju nästan sådana, samma bas och samma mellanregister) och för skojs skull försöka lösa så man har 8st basar istället för 4. Eller någon sorts basstöd á la pi60+bs60.

Det jag vill ha är alltså någon sorts basdel som spelar från fyra platser i rummet istället för två, för att minimera basproblemen hos rummet. :)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-01-27 20:03

jockscott ett par morellosar i senaste tappning vore nog kanoners åsså med din känsla kanske lite ombyggnation så det blir lite supernova över dom...

jag trivs väldigt bra med dom och dessutom passar dom för ovanligheten in i din budget :)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-01-27 20:15

Slartibartfast: Det är Palisander, ett par kvm är inte billigt då det ligger runt 1000-1200:- m2 om jag ej minns fel.

Är det resultat du vill ha är pi60 nog det bästa valet. Du borde lyssna på dem innan du förkastar en ensam 8"are!

Är det roligt du vill ha så gå hela vägen själv, med hjälp härifrån och med gott om tid så kan du nå ruskigt långt.

Förresten, glömde Morellos 3-vägare!!! Haakan och Morello kan fylla i mer info. De bygger på 2st 8",(Ino Audio) en 6,5" (Ino audio) och en 1" diskant (Scanspeak 9700). Underbara!!

Ino är säkert ok, men man måste köpa dem på plats och det är ej möjligt för mig. Sedan är de tycker jag lite tråkiga... 8)

Att konstruera något själv är uteslutet, har inte kunskapen om detta, samt kontakterna i närområdet för att få hjälp är nog obefintliga också. Har CAD:at lite olika utseenden men att sedan bygga något utifrån detta är en bra bit.

Morello´s känner jag till, den var jag inne på tidigare då jag byggde EALS. Då föll den på att den var lite dyrare nu passar den in...men det är samma där för att få köpa Ino element måste man köpa på plats...

Hakkan W: Jo, känner ju till dem, visst borde det gå att designa om lådan lite för att få dem att passa bättre. Sen finns ju som sagt problemet att köpa element på plats.[/b][/quote]

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-01-27 20:24

JockScott skrev:
Hakkan W: Jo, känner ju till dem, visst borde det gå att designa om lådan lite för att få dem att passa bättre. Sen finns ju som sagt problemet att köpa element på plats.[/b]
[/quote]

skulle det vara intressant kan jag hämta en uppsättning och skicka åt dig, ska ändå dit på nån månad och hämta några pipkabinett

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-01-27 22:30

Hakkan W: Ok, låter fint..och ritningar och delningfilter scheman finns?

Ska kolla runt lite till, de är ju som sagt högintressanta sedan tidigare. Är lite intresserad av Avalonklonerna också, horn samt Orion är mycket intressant också. Orion´s nackdel är en massa slutsteg vilket jag inte vet om jag vill börja med.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-01-27 22:59

JockScott skrev:Hakkan W: Ok, låter fint..och ritningar och delningfilter scheman finns?

går nog säkert att ordna via morello, jag har ju inte senaste modellen tyvärr

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-27 23:14

Hedlund-horn!

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-01-27 23:17

Flera grymt snygga högtalare som du har byggt. Speciellt den näst sista (EALS?) faller väl in i min smak. Integrationen mellan basmodulen och toppmodulen är otroligt snyggt gjord. Och så har jag alltid tyckt om utseendet med svart front och träsidor som sticker ut lite.

Eftersom du varkar vara inne på delade system så tycker jag inte att du skall bygga pi60 från elementsats utan hellre välja tex i14 + Y2 i elementsats.
Alla Ino's baslådor går tydligen bra att ändra formen på så länge innervolymen är den samma. Dvs det borde finnas goda möjligheter att forma lådan snyggt och kreativt.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-01-27 23:41

silvervarg skrev:Eftersom du varkar vara inne på delade system så tycker jag inte att du skall bygga pi60 från elementsats utan hellre välja tex i14 + Y2 i elementsats.
Alla Ino's baslådor går tydligen bra att ändra formen på så länge innervolymen är den samma. Dvs det borde finnas goda möjligheter att forma lådan snyggt och kreativt.

jag tycker att det knappast finns nåt tråkigare diyprojekt än ino faktiskt...

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-01-28 00:52

Vee-Eight: Nånstans måste man väl dra gränser på hur det får se ut också 8) Säkert bra men...

Ino högtalare är inte så aktuella, de får vara väldigt bra...men de systemen består oftast av för mycke komponenter(olika moduler med tillhörande slutsteg?) Samt för tråkiga och svåra namn att hålla reda på.

Morello´s är väl det närmaste Ino jag kan tänka mig, förutsatt att jag får ritningar och beskrivningen av dem?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-28 12:08

"Men" vadå? Är du en fegis!? :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2007-01-28 13:00

JockScott skrev:Ino högtalare är inte så aktuella, de får vara väldigt bra...men de systemen består oftast av för mycke komponenter(olika moduler med tillhörande slutsteg?) Samt för tråkiga och svåra namn att hålla reda på.

Inte för att vara en ino-fanboy men så måste det ju inte va. Finns ju flera olika par som klarar sig alldeles utmärkt utan extra lådor och slutsteg och låter man modellbeteckninar hindra en tycker jag man är lite löjlig :)

ps. väldigt fina tidigare byggen!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-28 13:06

pi60 som jag föreslog är fullregisterhögtalare.

Att det finns delade system i sortimentet är inget man behöver fundera på om man har ett rum utan akustiska krångligheter i basområdet.

Morellos högtalare rekommenderas dock om man vill kunna spela riktigt starkt i fullregisterhögtalare.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-01-28 13:40

Inte för att vara en ino-fanboy men så måste det ju inte va. Finns ju flera olika par som klarar sig alldeles utmärkt utan extra lådor och slutsteg och låter man modellbeteckninar hindra en tycker jag man är lite löjlig

Som sagt, de är för tråkiga för mig. Sedan finns det ytterliggare krångligheter runt detta märke. Man måste bli godkänd som kund eller nåt sånt, alltså måste provlyssna dem före och helst köpa på plats...vilket inte är möjligt för mig.

Sen vill jag bygga något lite mindre kitaktigt, alltså bygga lite mer eget även om det är en färdig konstruktion. Ino´s pi60 (XYZ...4-v 3ö inverterat...) eller nåt sådant är lite för färdiga. Så vi kan lämna ino´s rena högtalare...Men ino´s element som i Morello´s högtalare är fortfarande intressant.

Fler förslag tas tacksamt emot. Och jag är som de flesta vet ingen ino/lts anhängare så Pioneer DVD och gamla NAD eller Denon förstärkare kommer inte in i mitt rum 8) Då får det vara sämre byggen vilket jag kan ta. Vet att det finns många tekniskt kunniga här på forumet så råd ang andra konstruktioner är tacksamma.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-01-28 13:44

Om någon är intresserad så är det denna elektronik och förnärvarande detta rum de ska stå i.

Bild

Bild
Senast redigerad av JockScott 2007-01-28 13:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-01-28 13:45

Vad är det för försteg?
Pris? Prestanda? Funktioner?
/J

Cygnus resurectum

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-28 13:51

Vafalls...det finns inget LTS krav på att ha några som helst prylar!

Så om du är intresserad av god ljudåtergivning har du iallafall mer gemensamt med LTS än du tror! Har du en aning om vad föreningen gör, mer än det du läser på Faktiskt? 8)

Det här systemet med tillhörande basdel har ju andra delar än LTS rekommenderar så det duger kanske ;) Jag tycker om att basdelen är sparerad från toppdelen.

http://www.bamberglab.com/s5mtm.shtml

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-01-28 13:52

Många verkar ju tycka att Linkwitz Orion är de bästa högtalarna.
http://www.linkwitzlab.com/orion_challenge.htm

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-28 13:53

JockScott skrev:Om någon är intresserad så är det denna elektronik och förnärvarande detta rum de ska stå i.
Har du provat med högtalarna lite invinklade?

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-01-28 13:58

Vafalls...det finns inget LTS krav på att ha några som helst prylar!

Så om du är intresserad av god ljudåtergivning har du iallafall mer gemensamt med LTS än du tror! Har du en aning om vad föreningen gör, mer än det du läser på Faktiskt? Cool

Som sagt, har läst under många år både här på forumet, på andra forum och LTS egen hemsida..har rätt bra koll faktisk.
Jag vill ha högtalare och elektronik som låter bra...svårare än så är det inte. Men i denna tråd är jag inte intresserad diskutera vare sig elektronik, LTS/ino eller något annat oväsentligt...endast råd om högtalare efter mina krav!

Morello´s har komit fram, den känner jag till sedan ett par år då det var mellan den och EALS jag valde då.

Orion är tveksam pga. behovet av massa slutsteg men inte heller helt borta.

Fler?

Har du provat med högtalarna lite invinklade?

De är invinklade, fotona är tagna precis efter omflytt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-28 13:59

Såg du hänvisningen till den högtalaren jag visade?

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-01-28 14:10

Kaffekoppen: Jo, Seaselement används ju i en hel del bra högtalare. Konstruktionen verkar vara efter mina krav också. Ska undersöka den där lite mer.

Nackdelen med även den där är väl att man köper allt som färdigt kit eller?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-28 14:20

Du kan prata med ägaren så går det att lösa.

Nästa

Återgå till DIY-forum