Det verkar bli dags för en ny högtalare till min elbasrigg. Jag verkar inte hitta något vettigt alternativ bland de vanliga modellerna (även dyra grejor är förbluffande dåliga!), så jag kommer nog att bygga själv.

För att jag skall stå ut med lådan, behöver den uppfölja dess krav:
- vikt max 30 kg
- utvändig volym ej över ca 100 liter
- jämn frekvensgång ner till ca 50Hz, som KAN snyggas till med EQ (har även sub om det behövs)
- kunna lämna ca 120 dB/1m/frifält/>70Hz utan aggressiv distorsion
- 2,5 - 6 Ohm total elementimpedans
- tåla 600W rms
I elbas-sammanhang är 10" och 15" av någon anledning industristandard, så jag började där, men...
Ett 15" element ger för lite SPL, och EN motor har svårt att ta emot 600W. Två 15" i en låda klarar inte frekvensgången.
Hittar heller inget 10" element som funkar med tre eller fyra i en 90 liters låda. X-max ligger ofta betydligt lägre på 10" än på 12", och de är sällan dugliga vid 50Hz. Sen blir det tungt med fyra element...
Efter en hel del simulerande verkar det som om två st 12" element utan filter, kompletterade med ett 6" konmellanregister hp-delat vid ca 1kHz kan ge bra resultat.
Mina finalkandidater (av många fler) i simuleringarna har varit:
Eminence Kappa Pro 12

EV DL 12 X

EV DL 12 W

JBL 2206

Detta är utpräglade högprestandaelement från respektive fabrikat, och de genererar FÖRBLUFFANDE lika kurvor i senaste WinISD. De stoppades in i en 90 (netto-)liters låda avstämd till 45 Hz, och gav mig en acceptabel högtalare.
Jag avskyr dessutom konuppbrottsdistorsion, "karaktär", "spräck" osv.
Dist=dist=dist, oavsett om gitarrister gillar det!

Vad tror ni? Finns det stora skillnader (relevanta för mig) mellan dessa element, förutom priset?
/Alexander