Synpunkter om 12"-element för elbashögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
W201

Synpunkter om 12"-element för elbashögtalare?

Inläggav W201 » 2007-01-28 02:04

Byggdax, kanske...
Det verkar bli dags för en ny högtalare till min elbasrigg. Jag verkar inte hitta något vettigt alternativ bland de vanliga modellerna (även dyra grejor är förbluffande dåliga!), så jag kommer nog att bygga själv. :wink:

För att jag skall stå ut med lådan, behöver den uppfölja dess krav:
- vikt max 30 kg
- utvändig volym ej över ca 100 liter
- jämn frekvensgång ner till ca 50Hz, som KAN snyggas till med EQ (har även sub om det behövs)
- kunna lämna ca 120 dB/1m/frifält/>70Hz utan aggressiv distorsion
- 2,5 - 6 Ohm total elementimpedans
- tåla 600W rms

I elbas-sammanhang är 10" och 15" av någon anledning industristandard, så jag började där, men...

Ett 15" element ger för lite SPL, och EN motor har svårt att ta emot 600W. Två 15" i en låda klarar inte frekvensgången.

Hittar heller inget 10" element som funkar med tre eller fyra i en 90 liters låda. X-max ligger ofta betydligt lägre på 10" än på 12", och de är sällan dugliga vid 50Hz. Sen blir det tungt med fyra element...

Efter en hel del simulerande verkar det som om två st 12" element utan filter, kompletterade med ett 6" konmellanregister hp-delat vid ca 1kHz kan ge bra resultat.

Mina finalkandidater (av många fler) i simuleringarna har varit:

Eminence Kappa Pro 12 :D
EV DL 12 X :)
EV DL 12 W :)
JBL 2206 :oops: (OK NNord, de får till det ibland!)

Detta är utpräglade högprestandaelement från respektive fabrikat, och de genererar FÖRBLUFFANDE lika kurvor i senaste WinISD. De stoppades in i en 90 (netto-)liters låda avstämd till 45 Hz, och gav mig en acceptabel högtalare.

Jag avskyr dessutom konuppbrottsdistorsion, "karaktär", "spräck" osv.
Dist=dist=dist, oavsett om gitarrister gillar det! :roll:

Vad tror ni? Finns det stora skillnader (relevanta för mig) mellan dessa element, förutom priset?

/Alexander

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-01-28 02:27

När jag läste akustik en gång i tiden så var just elbas-gitarrhögtalare på tapeten. Jag kommer ihåg att musiker ofta föredrog en elbas som hade en peak ( 2-3 dB) omkring 60 Hz, trots att låga E ligger vid 41 Hz. Det gjorde bland annat att lådan blev lite mindre, Qt kunde vara lite högre.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-28 11:35

Försök få tag på en beg JBL D130 eller motsvarande i K-serien.
Då räcker det med ett element.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2007-01-28 22:18

Tack för svaren!
paa, läs min önskelista igen! Med all respekt, så är D130 ett, vad jag anser, "fjutt-element". Det är en gammal konstruktion baserad på de förutsättningar som fanns då; klena slutsteg och fyrsträngade basar. Med de parametrar det har, så finns det ingen möjlighet att komma i närheten av de prestanda jag söker.
Xmax=0,76mm!
Pe=75W

Den 15"+10"+1" högtalare jag använder idag har betydligt bättre prestanda, men även med denna är jag bekymrad över att spela sönder elementet. Detta även när den körs med hp-delning vid 70Hz, 24 dB/oktav.

/Alexander

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-28 22:47

Har du tittat på Eminence Basslite-serien? Neodymmagneter och tunn låda (dvs en studie i stagning ;) ) får ju ned vikten bra mkt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-29 10:20

kunna lämna ca 120 dB/1m/frifält/>70Hz utan aggressiv distorsion

Är det av kostnadsskäl du inte behöver full nivå i lägsta oktaven, eller spelar du aldrig där?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-29 12:42

perstromgren:

Nu talar jag iof från egna erfarenheter, men frekvenser under 50Hz brukar inte vara så intressanta egentligen. Kanske på inspelningar och i mer gles musik. I de flesta sammanhang så hör man så låga frekvenser och kan ibland ha en förmåga att grumla resten av soundet. Viktigaste eg är en puckel runt 100Hz så man får ett bra "discotryck", en snygg accentuering tillsammans med bastrumman. Resten av basens sound ligger i övertonerna och gnisslet från strängarna mot banden (speciellt viktigt för mer funkigt ljud).
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-29 12:55

Vee-Eight skrev:perstromgren:

Nu talar jag iof från egna erfarenheter, men frekvenser under 50Hz brukar inte vara så intressanta egentligen. Kanske på inspelningar och i mer gles musik. I de flesta sammanhang så hör man så låga frekvenser och kan ibland ha en förmåga att grumla resten av soundet. Viktigaste eg är en puckel runt 100Hz så man får ett bra "discotryck", en snygg accentuering tillsammans med bastrumman. Resten av basens sound ligger i övertonerna och gnisslet från strängarna mot banden (speciellt viktigt för mer funkigt ljud).

Jag tror dig. Jag har ingen egen erfarenhet av bas-spel, men trodde att grundtonen behövdes.

Får inte detta konsekvenser i form av mycket lätta krav på nedre gränsfrekvens vid återgivning av pop-musik? Då kanske F3 på 70Hz räcker fint? :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-29 13:10

perstromgren:

Nu är jag inte så värst bra på detta, men ngt säger mig att man skulle tappa mycket nödvändig information med F3 vid 70Hz. Det borde ju finnas komponenter vid låga frekvenser också som gör det till en trevligare lyssning. Elbasen är ju inte det instrument (oftast) som går lägst. Tyngden i bastrumman behöver nog djupa register för att låta realistisk (tonalt iaf). Men å andra sidan finns det slammerpop som inte har så värst mkt alls att komma med i basen.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-29 13:22

Högtalaren tillsammans med elbasen skapar ju klangen. Att högtalaren faller kan ju vara kompenserat av att strängarna ger mest nivå i sin vid grundton. Dom gamla JBL-elementen som jag skrev om ger väldigt snyggt ljud, men kanske inte vid den nivå som efterfrågas, men jag trodde inte man behövde så vansinnigt hög nivå från sin egna lilla burk, det skall väl ändå matas ut i monsterPAriggen när det ska spelas på riktigt, eller?

Att bedöma vilken frekvensgång det behövs från stereon baserat på vad instrumenthögtalarna har för frekvensgång är ju helt irrelevent, stereon skall återge instrumentet exakt som det låter, inte tappa ytterligare i basen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2007-01-29 14:39

Oj, vad många svar! :D

Angående frekvensomfång: Var det INGEN av er som läste hela mitt första inlägg? (Det är kanske för långt?) :wink:

Jag har ju en sub också! :roll: :D

Jag anser grundtonsområdet är helt nödvändigt för mitt basspel. (Vilket knappast någon "vanlig" basutrustningtillverkare håller med om?) Dessa verkar prioritera verkningsgrad och numera även vikt över allt annat.
Dessutom använder jag en oktavpedal vid vissa tillfällen, vilket ger min 4-strängade bas djupare toner än en 5-strängad bas.
Därför blir jag tvungen att "specialkomponera" min anläggning.

Alltså:
Vid tillfällen när det räcker med mindre SPL, så använder jag en högtalare + lite eq (eller egentligen en additiv "bandpass" tonkontroll) för att lyfta området under 70 Hz. Därför en underavstämd låda * 45Hz / 90 liter!

Vid de tillfällen jag behöver max SPL, så adderar jag en elak 15" basmodul och delar lp/hp med 24 dB/oktav vid 70Hz. Ett LAB 1000 lämnar ca 700 W till subben och 550 W till topplådan. 8)

Och ja, ljudtrycket behövs. Dagens trummor (och kanske trummisar) låter mera än de man använde på D130:ans tid. Dessutom vill jag ju ha rent, oklippt ljud, vilket kräver mycket Vd och effekt.

Neodymiumserierna från Eminence klarar inte måtten. För orolig frekvensgång och för kort slaglängd. Dessutom inte omkoningsbara. :?

/Alexander

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-29 20:28

W201:

Intressant! Vad spelar du för intressant musik? Har alltid undrat vad man skall använda ensåndär octabass-pedal (eller liknande) till. Känner lite som om jag är lite fel ute att döma ut de lägre registren bara sådär... :oops: :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2007-01-30 17:29

Till alla:
Finns det någon som har erfarenhet av de föreslagna eller andra relevanta element? :?:

Vee-Eight:
För tillfället spelar jag mest rock (gärna gammal!), blues, lite pop och liknande. Inga genrer som kräver djup bas direkt, kan man tycka, men använt med måtta är det effektfullt.
Jag använder den dock mest vid triospel, eller om det tex inte finns keyboard, då jag kan spela högre upp i registret och samtidigt behålla en tung baston. :)
Pedalen är en EBS Octabass gen 2, som är helt analog och allmänt erkänd som marknadens bästa. Mina digitala rackenheter (TC Electronics och Lexicon) triggar sämre och långsammare, men de kan ju göra andra saker också... :wink:
Pedalen har en LP-filtrering vid 220Hz (tror jag...), och skapar en suboktav som mixas in med originalet. Funkar fullrange mycket bra ner under öppna A. På skoj har jag provat den på basriggens subsignal (som är delad vid 70Hz), och den har inga problem med att oktavera låga E:et!
20Hz, here we come, loud and clear... 8)

/Alexander

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2007-02-12 00:59

Upp - ett försök till!

Återgå till DIY-forum