DIY FM-antenn

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

DIY FM-antenn

Inläggav Nefilim » 2007-02-03 11:03

Jag har usel mottagning på min stereotuner där jag bor, trots att jag ser radiomasterna från mitt vardagsrum! Raka spåraet sas, med enbart en sjövik på drygt en Km mellan.

Det är tydligen allmänt i det bostadsområde jag bor. (Vissa påstår att det är mycket mineraler i jorden?? Som påverkar mottagningen negativt!

Via centraluttaget blir det heller inte bra.

Är det någon som har billiga, enkla tips?? Tänker inte köpa dyra lösningar för 1000:- +.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-03 11:18

Har du 35 spänn över?

http://www.clasohlson.se/Product/Catego ... 609;251178

Om det inte räcker kanske en antennförstärkare för en hundring eller två kan hjälpa?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-03 11:21

paa skrev:Har du 35 spänn över?

Om det inte räcker kanske en antennförstärkare för en hundring eller två kan hjälpa?

Tack men jag har en sådan som inte funkar bra heller.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-02-03 11:42

...perspektiv...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-03 11:55

Antennförstärkare? När han ser masten och det verkar vara några km dit? Snarare en dämpsats...

Kan det inte snarare vara flervägsdist (multipath distortion)?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-03 11:57

Nefilim skrev:

Tack men jag har en sådan som inte funkar bra heller.

På vilket sätt är mottagningen dålig? Kan du beskriva?
... tycker jag!

Per

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-03 11:58

Kanske det Perstromgren. Är det någon som vet i vilken effekt SR sänder? 6 KW? Mer eller mindre..? :?

Störningar. Alltså brus av och till som det brukar låta när en station inte är korrekt inställd. Samma fenomen på flera tuners och radioapparater. Förutom klockradion då ??

Kanske du har rätt ang dämpning då Per!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-03 12:08

Nefilim skrev:Kanske det Perstromgren. Är det någon som vet i vilken effekt SR sänder? 6 KW? Mer eller mindre..? :?

Störningar. Alltså brus av och till som det brukar låta när en station inte är korrekt inställd. Samma fenomen på flera tuners och radioapparater. Förutom klockradion då ??

Kanske du har rätt ang dämpning då Per!

Sändareffkter på de större sändarna

"Brus av och till" kan tolkas som flervägsdist. Hur är TV-bilden? "Spökbilder" på TV:n är flervägsdist, dvs signalen kommer till mottagaren från mer än ett håll, och åtminstone en av vägarna ger upphov till fördröjning av signalen(*). Detta yttrar sig som spökbild på TV, men rätt förfärliga blandningsprodukter i FM-radio.

Botemedlet heter i så fall en riktantenn. Denna ger dock förstärkning, vilket man inte vill ha om man bor nära sändaren. Då måste man alltså komplettera med en dämpsats för att inte överstyra mottagarens ingångskrets. Man kan normalt kolla om en sådan skulle hjälpa genom att dra ur antennsladden några millimeter och på så sätt med flit dämpa signalen.

Har du provat att rikta den där billiga T-antennen i olika riktningar? Ger det någon skillnad? Ett trick kan vara att rikta antennen "fel" och ta emot en studs-signal.

*) Detta beror oftast på att signalen studsar mot ett berg eller stor byggnad i närheten.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
menace

Inläggav menace » 2007-02-03 17:04

Nu vet inte jag hur sändar antennen ser ut men ganska många antenn typer har väl ett sånt loobningsmönster att det blir skugga direkt under antennen.
dvs om antennen står upphöjd (vilket den ofta gör) så strålar den rakt ut inte neråt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-03 17:06

menace skrev:Nu vet inte jag hur sändar antennen ser ut men ganska många antenn typer har väl ett sånt loobningsmönster att det blir skugga direkt under antennen.
dvs om antennen står upphöjd (vilket den ofta gör) så strålar den rakt ut inte neråt.

Det är sant, men den effekten borde inte resultera i så dålig signal att det blir problem på några km håll.
... tycker jag!

Per

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-03 17:19

Just nu har jag en vanlig bordsantenn. En sådan med två teleskopspröt..

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-03 17:22

Nefilim skrev:Just nu har jag en vanlig bordsantenn. En sådan med två teleskopspröt..

Har du någon indikator för signalstyrka i din FM-tuner? Vad visar den, i så fall?

Har du provat att rikta antennen i alla riktningar?
... tycker jag!

Per

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-03 17:23

Har ingen indikator för signalstyrka. Jag har testat alla riktningar utom horisontalt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-03 17:27

Nefilim skrev:Har ingen indikator för signalstyrka. Jag har testat alla riktningar utom horisontalt.

Har du prövat någon annan sändare, litet längre bort? Frekvenser finns i listan jag länkade till tidigare.

Är det samma för alla FM-kanaler (P1, P2, etc)?
... tycker jag!

Per

Återgå till DIY-forum