gitarrfinish på högtalare? hur går det till om alls?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

gitarrfinish på högtalare? hur går det till om alls?

Inläggav Pinnick » 2007-02-03 17:06

Hej. Vissa gitarrer är ju väldigt snyggt färgade och blanka och fina och man ser ådringen.

Ta den här t.ex.
Bild

vad kallas sådan här finish? hur färgar man träet så det blir sån fin kulör? Om man t.ex. betsar så brukar betsen och träets färg blandas lite så det ser lite konstigt ut. Här måste de göra någonting annat? Vad kan det kallas, är det någon som vet? Vad kan det kosta? Svårt och dyrt att få utfört på t.ex. en högtalare? :-)
eller så här?
Bild

--

Kan hända att det är bets ändå vad det verkar. Blandade ihop med genomfärgning som jag läst om i Inos prislista & manifest. Det är väl något annat möjligen. Kanske...

mvh

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2007-02-03 19:04

Idag används väl oftast akrylbillacker som byggs upp i 20-40 lager för att ge en sån där glassig look. Nitrocellulosalacker och schellack som användes förr krackelerar med åren vilket kanske inte är så bra på en högtalare. Betsen kan man väl experimentera med för att få fram vad man önskar.

Dyrt lär det bli i alla fall. 8)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-02-03 19:16

Sådant där trä på gitarren brukar väl kallas quiltad lönntopp? Tror att det är ett tunnt faner ovanpå mahogny, ask, al eller vad man nu tycker ger god klang. Klart att det går att fanera högtalare så det blir sådär snyggt men man kan ju tänka sig att det blir dyrt med så snyggt faner på större ytor!

/Jocke

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2007-02-03 19:34

Flammigt lönnfanér finns i alla fall att tillgå. Fanérkompaniet tror jag säljer alla sina fanér till enhetspris (per m2) oavsett träslag, om det är svarvat eller knivskuret från kvartssågat virke (snyggast) eller inte. Man får i såna fall sortera ut de fanérbitar man vill ha. Möjligen tar man extra för rotfanér och vissa mer exklusiva träslag.

Edit: Lite information om lackarbetet. Paul Guy tror jag bör kunna ge råd om lackerare i stockholmsområdet som kan göra ett sådant arbete.

Själv så skulle jag nog bli rackarns trött på en sådan högtalarfinish efter rätt så kort tid.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-02-03 20:29

Jag vette sjutton om man skulle bli så trött på sådan finish om det väljs med viss omsorg. Jag tänker att pianolack är ju väldigt blank och det har jag svårt att tro att jag skulle bli så trött av. Detta skulle bli lika blankt fast i någon mörk nyans samt en viss synlig ådring så ungefär som på bilderna.
I min sinnebild så skulle sådant utförande på ett par i28 kunna bli hur läckert som helst utan att man tröttnade.... i28 designen är ju för övrigt läcker som den är. Möjligen kanske man väljer något diskretare än på bilderna.

Om man ändå ska upp med 30000:- så kan man ju slänga på några lappar till! 8) skarevasåskareva....

tack så mycket för synpunkter och länkar och dylikt förresten

mvh

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-02-04 01:37

Borde man inte kunna fuska fram ett nästan likadant utseende med mycket billigare metoder?
Jag tänker på att man skriver/trycker önskat mönster på en plast-film. Dvs liknande de vinyl-ytskikt som finns på en del högtalare, fast med valfritt mönster och färg. Möjligen med genomskinligt lack utanpå.

Tanken är att resultatet skulle bli likvärdigt med att man lagt på ett tunnt faner och lagt på dessa 30+ lager fast till en bråkdel av kostnaden.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2007-02-04 03:24

Såvitt jag har förstått så sprejar man några lager och våtslipar, sprejar några lager osv, för att slutligen polera upp ytan spegelblank med rubbing compound. Om man försöker bygga upp en sådan lack på några få omgångar så finns en risk att lacken krymper såpass och drar upp sig över kanter och efter träets ådringsmönster att det blir klart synligt. Tydligen något som i hög grad gäller cellulosalack.

Om en lack, som ger en önskad lyster i slutänden, går att applicera på några få omgångar så kommer man ju undan betydligt billigare.

Jag tror inte att ett träimiterande fanér på plastfilm i botten kommer att ge samma intryck även om det inte blir gegga av alltihop när man applicerar lacken.

Man har ju sett både möbler och mikrostereoapparater som använt plastdetaljer som efterliknat trä med högglanspolerad finish. På ett större avstånd har det kunnat ge ett exklusivt intryck men knappast när man kommit lite närmare, säg en armlängds avstånd eller två.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-04 13:45

n-puh skrev:Flammigt lönnfanér finns i alla fall att tillgå. Fanérkompaniet tror jag säljer alla sina fanér till enhetspris (per m2) oavsett träslag, om det är svarvat eller knivskuret från kvartssågat virke (snyggast) eller inte. Man får i såna fall sortera ut de fanérbitar man vill ha. Möjligen tar man extra för rotfanér och vissa mer exklusiva träslag.

Nej så är det inte alls. De tar olika priser på olika faner, och de faner de har på hemsidan är inte alls de faner de har inne. Enda tricket är att åka över till dem och fråga vad de har inne och vad de kostar (de är dyra...).

GItarrkropparna är helt enkelt ett dyrt träslag (antagligen massivt eftersom det är extremt svårt, om inte omöjligt, att fanera välvda ytor) som man färgar medelst en bets eller en betslack. Därefter så har någon lackerare fått fixa ytan till blank/matt efter köparens krav.

Tror jag iaf.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-02-04 14:25

Tja ja.,. en gitarrkropp verkar oftast vara gjord av mahgnoy eller nåt. Sen kan det vara så att man lägger på en topp (kanadensisk lönn verkar poppis). Toppen är vad jag fattar 10-15-20 mm tjock. När man ger gitarren sin slutgiltiga form så sågar/skär/fräser man väl bort en hel del massivt trä kan jag tänka mig.
men frågan är alltså oavsett det om man nu kan applicera samma slutfinish på tunnt faner. :-)
Jag förstår inte riktigt hur de får till en sån grå fin nyans t.ex. och lyckas trolla bort träets originalfärg. Blekning? Läst lite om aerosol spray och alkoholbaserad bets också. Läste lite om att det kan torka och spricka också.

http://www.projectguitar.com/tut/tutorial5.htm

här hittadejag lite länkar efter det jag söker tror jag. Man kan ju kanske gräva fram lite begrepp om inte annat som jag hittils fått i tråden, och sen göra någon form av analys av kostnad och material och om det skulle kunna tänkas vara möjligt öht. :-) Det var tanken.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-04 16:28

Pinnick skrev:Tja ja.,. en gitarrkropp verkar oftast vara gjord av mahgnoy eller nåt. Sen kan det vara så att man lägger på en topp (kanadensisk lönn verkar poppis). Toppen är vad jag fattar 10-15-20 mm tjock. När man ger gitarren sin slutgiltiga form så sågar/skär/fräser man väl bort en hel del massivt trä kan jag tänka mig.

Det låter mycket rimligt eftersom man ofta använder vackra träslag som kanske inte alls har de hållfasthetskrav som man vill åt.

Genomfärgning vet jag inte hur man gör, men betsning (kanske samma sak?) fungerar bra för att färga ett träslag till vilken färg som helst fast fortfarande ha kvar träts ådring. Det har jag själv gjort och var inte alls svårt. Jag använde dock en lackbets som gav en ytfinnisch direkt ovanpå.

Bild
Ekfaner. Från vänster: såpolja, olja, ett lager svart bets, två lager svart bets.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2007-02-04 18:13

Ja, det var länge sen jag var inne på Fanérkompaniet. Kanske mindes jag fel, kanske har de ändrat sin prissättning.

Det finns en metod att fästa fanér runt en välvd yta som tex en båge. Man låter en flastfilm få pressa fanerét mot underlaget mha vakuuminpackning. Det funkar nog inte på en välvd gitarrkropp men möjligen runt ett rundat hörn på en högtalare.

Jag har själv hemma lite kvartersågad bokmatchad flammig lönn. Hade tänkt att ta en bild och lägga upp här men min digitalkameras autofokus vill inte ta fram den snygga flamman. Dom här plattorna blir inte tillräckligt tjocka för en solid elgitarrkropp så det måste bli en sandwichstruktur.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-04 18:50

n-puh skrev:Ja, det var länge sen jag var inne på Fanérkompaniet. Kanske mindes jag fel, kanske har de ändrat sin prissättning.

Det finns en metod att fästa fanér runt en välvd yta som tex en båge. Man låter en flastfilm få pressa fanerét mot underlaget mha vakuuminpackning. Det funkar nog inte på en välvd gitarrkropp men möjligen runt ett rundat hörn på en högtalare.

Jag har själv hemma lite kvartersågad bokmatchad flammig lönn. Hade tänkt att ta en bild och lägga upp här men min digitalkameras autofokus vill inte ta fram den snygga flamman. Dom här plattorna blir inte tillräckligt tjocka för en solid elgitarrkropp så det måste bli en sandwichstruktur.

Jag kan inte tänka mig att de någonsin tagit "enhetspriser" för faner. Låter väldigt orimligt faktiskt! Varför skulle man ta lika bra betalt för furu (som det finns enorma mängder av) som exempelvis palisander? Hur länge sedan är det du var där?

Jag insåg att man kunde göra 45 graders hörn (från frontbaffel till fasningar) med lite vatten, värme och vilja. Dock kom jag på det försent så för uniformiteten gjorde jag inte så.

Jag tycker helt enkelt att man ska leta upp ett faner som har ganska grov mönstring, [hint]almen på fanerkompaniet[/hint], för att sedan gå till sin lokala färgaffär med en fanerbit och fråga hur man ska göra. De bör veta vad man ska göra!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2007-02-04 19:07

Men det var då som själva fan... :evil: :D

För ett tiotal år sedan körde man med ett slags enhetspris på vanliga fanér. Sorteringen av träslagen utgick från bredden på fanérbitarna och de blandade knivskuret med svarvat i högarna.

Trots allt inverkar ju priset på råvirket mindre om kostnaden för allt annat arbete med att koka, fräsa och putsa rent, sågning och skärning av stockarna och torkningen drar iväg. Fast virket bestämmer ju förstås hur mycket jobb detta innebär.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-04 19:32

n-puh skrev:Men det var då som själva fan... :evil: :D

Hehe.. ;)

Idag så är det samma pris/kvm för alla bredder av samma träslag. Så man kan ofta välja bland tre olika bredder för att "skarva eller inte skarva" typ. Almfaneret kostade runt 180kr/kvm (ink. moms), medans exempelvis Wenge kostar runt det dubbla utan moms...

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-04 23:41

Appropå gitarrfinnish så läste jag nånstans att man använder sig av sk por-filler, ett slags spackel för att fylla upp porerna i glesa träslag, och även i "dalgångarna" i fibrerna. Detta är rätt bra för att slippa lacka upp hålrummen, som kan ta ett jävla tag att slipa och gneta. När det är gjort och man fått en jämn och tät yta så krävs inte många lager lack innan man fått en vettig finnish.

Mer bra tips här:

http://www.barbequevillage.com/
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-02-05 02:01

Ta kontakt med Gnu Musikverkstad i Partille. De har grym koll på gitarr-finish.

www.gnu.se

Oj va trevligt det vore med tobaco-sunburst-piP:ar :)

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2007-02-05 02:10

När man tittar på en sån där platta med flammig lönn så förefaller det som om porerna liksom vänds upp i "flammiga" band tvärs över ådringen. Slipar man träet så känns inte dessa flammor lika lena som resten av stycket.

Trots detta använder man sällan någon speciell porfyllnadsteknik som grundning på akustiska instrument som fioler etc. Alltså, man låter helt enkelt de första lacklagren utgöra grundningen.

Oljebaserad porfyllnad går dock att köpa. Porfyllning beskrivs ofta som ett billigare och snabbare sätt att få en tillräckligt jämn yta att lacka. Detta helt apropå om att bygga upp en finish som på gitarren ovan med inte alltför många lager lack.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-02-06 16:11

kanonbra inlägg!
det där med por fyllnad har jag också funderat över om det kanske används för att få sån där jämn och glasig finish på ett snabbt och fint sätt utan att behöva trökjobba sådär omänskligt mycket.,
Bara man hittar bets eller nån aerosolfärg och en porfyllande substans och lite lönnfaner så ere bara att testa sig fram lite. Lite deluxe-DIY :)
Kul om man skulle lyckas någorlunda. (eftersom man vill testa lite själv först innan man betalar en massa stålars.) kanske nån mer vill testa samma grej. Waddoaiknow.
mvh

en till länk om ungefär samma sak:
http://www.lmii.com/CartTwo/FinishOverview.htm

gnu verkar också bra! i deras lackshop verkar finnas en massa braatthagrejor :-) och tips:
http://www.gnu.se/gordetsjalv/limolack.html

Återgå till DIY-forum