En simulering av nya filtret. Ingen höjning kring 10 kHz längre. Impedansen blir lite jämnare på köpet.
Passade på att simulera rummet och placeringen via avstånd till bak- och sidovägg här också. Det låter ungefär som det ser ut. Lite överdtriven mid-bas vilket ger ett kraftigt ljud, något jag uppskattar!
Sen har vi det här med diskanterna, RT1II från HiVi research. Har aldrig använt mig av banddiskanter förut, men kan direkt se att dom har en del fördelar. Just dessa är
oerhört avslöjande. Ingenting passerar dom ospelat. Detta innebär att mycket musik blir lite tråkig, tex. mycket gothic/powermetal som jag lyssnar på. Men också att tex. akustiska live-inspelningar blir en fröjd för sinnena. Loreena McKennit eller Ani DiFranco live blir rejäla gåshuds upplevelser.
Från vad jag har läst har dom tydligen generellt högre dist än dome-diskanter, men det är inget som direkt hörs. Man kan spela sjukt högt och dom återger fortfarande ljudet rent. På gränsen till farligt, för man hör inte inte att det blir för högt... men man känner det efter ett tag.
Fördelarna med just dessa är att dom har exemplarisk horisontell spridning, bara ca. 5 dB ner vid 20 kHz och 30 grader off-axis.
Nackdelar är att eftersom banden är små krävs en hög delningsfrekvens för att dom ska tåla effekt. Optimalt skulle dom paras ihop med ett par större band från HiVi som spelar mellanregister.
Frontplattan är riktigt läcker men man kan nog få ut ytterligare prestanda genom att plocka bort själva drivenheten och göra en egen frontplatta eller montera inifrån baffeln och fräsa till en bra öppning ala "waveguide".