isobarik frågor,mm

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
andre

isobarik frågor,mm

Inläggav andre » 2007-02-08 15:36

Räknar man med bara en högtalare volymmässigt i ett isobarik montage?
Blir det samma verkningsgrad med isobarik montage?
Fins det isobarik i slutna lådor?
Är det lönt? eller skal jag bara använda ett element?
Tycker att verkningsgraden blir lite lågt med bara ett element (sls 8")

Skulle hellst vilja montera dubbla sls 8 er pararellt i en låda inte större än 50 l. Går det att få till någon djupbas på det viset ca 25-30 Hz sedan skall dom delas brant vid 80 Hz.

Fins det nåt annat element som passar bättre? vill dock känna basen vid film.....
Oerhört tacksam vid svar!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-02-08 16:50

Isobarik-koppling halverar Vas. Du kan alltså halvera lådvolymen med bibehållen frekvensgång i basen.

/Jocke

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-08 16:50

Sök? Google?

Hur hifi? - Isobarik

Verkningsgraden blir inte högre, du sänker den istället 3dB vid samma effekt in.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-02-08 17:34

tvett skrev:Verkningsgraden blir inte högre, du sänker den istället 3dB vid samma effekt in.

Det måste väl vara jämfört med 2 element vid sidan om varandra då? Nog var det så att konmassan fördubblas liksom fjädringen på Isobarik jmf med ett element? Resonansfrekvensen ligger kvar. Konarean förändras inte men impedansen halveras vid parallellkoppling. Skulle det inte innebära att verkningsgraden stiger med 3dB jmf med ett ensamt element men är 3dB lägre jmf med 2 element?

/Jocke

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-08 17:52

Låt säga att du får ut ut 87dB med 1W.
Sätter du ett till element bredvid med 1W till så får du 90dB.
Sätter du dessa två element i isobarik så får du 87dB igen pga den halverade arean.
Men detta är ju med 2W instoppat. Med 1W i isobarik får du alltså 84dB.

Med halverad impedans ska ett bra steg putta ut dubbla effekten och då hamnar vi på samma ställe men det är ju en annan fråga.

Med ett starkt nog steg får vi 3dB högre volym med bibehållen frekvensgång i samma volym.
Men med 4ggr så många element vilket man inte vill betala kanske....
Senast redigerad av tvett 2007-02-08 18:05, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
BasPer

Inläggav BasPer » 2007-02-08 18:05

Precis! Så högtalaren är hälften så effektiv, men känsligheten är den samma. (Samma spänning ger samma utsignal, men det krävs dubbelt så stor ström/effekt för samma ljudnivå.) Detta gäller förstås bara om lådvolymen halveras vid isobarik...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-08 18:06

Jämfört med ett element:

Vid isobaric halveras Vas och lådan kan göras hälften så stor. Verkningsgraden sjunker till hälften men effekttåligheten (termiskt) fördubblas totalt. Max utnivå* i en hälften så stor låda är alltså identisk som den för ett element.

Vid elementen monterade sida vid sida dubbleras Vas och lådan behöver vara dubbelt så stor. Effekttåligheten blir den dubbla och verkningsgraden stiger med 3 dB. Max utnivå ökar följaktligen med 6 dB.

Isobaric kan användas för sluten låda också.

Tjock linje=tonkurva, tunn linje=max utnivå, streckad linje=elektrisk impedans. Alla dimensioneringarna har samma längd på basreflexröret, dvs diametern varierar. Det ger ett för litet rör i isobaric-fallet vilket ger lägre max utnivå runt helmholtzresonansen.

Bild

*Bortsett från ev problem med för överstyrd basreflexport.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-08 18:09

Svante skrev:Vid elementen monterade sida vid sida dubbleras Vas och lådan behöver vara dubbelt så stor. Effekttåligheten blir den dubbla och verkningsgraden stiger med 3 dB. Max utnivå ökar följaktligen med 6 dB.

Jag tänkte nog lite fel jag...?

edit: Jag blandar ihop känslighet och verkningsgrad.
Senast redigerad av tvett 2007-02-08 20:09, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-08 19:06

Svante skrev:Vid isobaric halveras Vas och lådan kan göras hälften så stor. Verkningsgraden sjunker till hälften men effekttåligheten (termiskt) fördubblas totalt. Max utnivå* i en hälften så stor låda är alltså identisk som den för ett element.

D v s i praktiken så blir känsligheten (jämfört med ett element) densamma om man parallellkopplar men 6dB lägre om man seriekopplar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-02-08 20:06

Nu undrar jag bara om det inte är som så att om konarean är densamma som för ett element men impedansen halveras genom parallellkoplling - borde inte känsligheten öka med 3dB? Så brukar man väl resonera i andra sammanhang? 2,83V i 8 Ohm resp 4 Ohm tex.

/Jocke

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-08 20:11

Skulle jag kunna få en liten förklaring på skillnaden verkningsgrad och känslighet?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-08 22:13

tvett skrev:Skulle jag kunna få en liten förklaring på skillnaden verkningsgrad och känslighet?

Bild

8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-08 22:14

Jocke skrev:Nu undrar jag bara om det inte är som så att om konarean är densamma som för ett element men impedansen halveras genom parallellkoplling - borde inte känsligheten öka med 3dB? Så brukar man väl resonera i andra sammanhang? 2,83V i 8 Ohm resp 4 Ohm tex.

Kolla Svantes inlägg men byt känslighet mot verkningsgrad.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-08 22:19

Naqref, skulle inte sök-funktionen må bra av en kort förklaring i denna tråd med?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-09 01:19

tvett skrev:Skulle jag kunna få en liten förklaring på skillnaden verkningsgrad och känslighet?

På ett ungefär:

Känslighet = ljudstyrka ut per volt
Verkningsgrad = ljudstyrka ut per watt

Eller mer strikt:

Känslighet = Ljudnivå i dB ut på 1 meters avstånd för 2.83 volt in
Verkningsgrad = andel av ineffekten som omvandlas till ljud i procent (eller ibland i dB om man talar om förändringar)

Om man jämför en 4- och en 8-ohmsversion av samma element, så har 4-ohmsversionen högre känslighet, men inte högre verkningsgrad (annat än marginellt).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-09 01:43

Tack Svante!
/J

Cygnus resurectum

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2007-02-14 20:13

Finns ett bra program som simulerar Isobarikkopplingar i serie- och parallellkoppling utav element: Svenska Loudspeaker LAb 3.
Den simulerar inte bara 2 element utan kan simulera 2,4, osv.

Känsligheten ser man lätt hur den ändras vid olika typer av kopplingar.

Sigurd

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-14 21:43

Sigurd_Ruschkowski skrev:Finns ett bra program som simulerar Isobarikkopplingar i serie- och parallellkoppling utav element: Svenska Loudspeaker LAb 3.

Sigurd

Hrrm... Det finns det fler som kan. 8)

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2007-02-14 22:31

Jag misstänker att något av dina program kan det....har tyvärr inte järnkoll på dina program - det kanske jag borde ha :)

Kan ditt program det oxå? Vilket av dem?
Klarar det även serie- och parallellkoppling?

Loudspeaker Lab är enkelt att anv men saknar lite överskådlighet.
LSPCAD är lite för komplxt för mig just nu.
Leap likaså.

En fördel med Isobarik är att man kan koppla elementen så att distorsionen minskar. Push-pull tror jag det kallas. Några övertoner tar ut varandra :D

Sigurd

Svante skrev:
Sigurd_Ruschkowski skrev:Finns ett bra program som simulerar Isobarikkopplingar i serie- och parallellkoppling utav element: Svenska Loudspeaker LAb 3.

Sigurd

Hrrm... Det finns det fler som kan. 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-14 23:15

Sigurd_Ruschkowski skrev:Jag misstänker att något av dina program kan det....har tyvärr inte järnkoll på dina program - det kanske jag borde ha :)

Kan ditt program det oxå? Vilket av dem?
Klarar det även serie- och parallellkoppling?

Loudspeaker Lab är enkelt att anv men saknar lite överskådlighet.
LSPCAD är lite för komplxt för mig just nu.
Leap likaså.

En fördel med Isobarik är att man kan koppla elementen så att distorsionen minskar. Push-pull tror jag det kallas. Några övertoner tar ut varandra :D

Hehe, nej det behöver du ju inte ha koll på... :wink:

Basta! heter min högtalarsimulator, och det var det programmet som hade gjort bilden en bit upp. Man anger hur många av elementen som ska sitta i serie (elektriskt), så om man har 16 element får man valen 1,2,4, 8 och 16. Har man 10 element får man välja på 1,2,5 och 10.

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2007-02-14 23:45

Såg på din hemsida, Svante, att om man köper Basta så öppnar man upp just Isobarikdelen :)

Köpte just Basta!

Ska bli intressant att lära mig Basta - planerar att bygga just en Isobarikhögtalare :)
för att bla få ned volymbehovet.

Sigurd

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-14 23:52

Sigurd_Ruschkowski skrev:Såg på din hemsida, Svante, att om man köper Basta så öppnar man upp just Isobarikdelen :)

Köpte just Basta!

Ska bli intressant att lära mig Basta - planerar att bygga just en Isobarikhögtalare :)

Sigurd

Faktiskt, värsta köp- och säljforumet. :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-15 08:36

Naqref™ skrev:
Svante skrev:Vid isobaric halveras Vas och lådan kan göras hälften så stor. Verkningsgraden sjunker till hälften men effekttåligheten (termiskt) fördubblas totalt. Max utnivå* i en hälften så stor låda är alltså identisk som den för ett element.

D v s i praktiken så blir känsligheten (jämfört med ett element) densamma om man parallellkopplar men 6dB lägre om man seriekopplar.
Precis! Halverad känslighet kompenseras av dubbla känsligheten pga halverat motstånd vid parallellkoppling.

Slutsats: Man får ett dubbelt så dyrt element som klarar sig med halva lådvolymen!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-15 08:40

Kaffekoppen skrev:
Naqref™ skrev:

Precis! Halverad känslighet kompenseras av dubbla känsligheten pga halverat motstånd vid parallellkoppling.

Slutsats: Man får ett dubbelt så dyrt element som klarar sig med halva lådvolymen!

...och kräver dubbla förstärkareffekten.

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2007-02-15 08:55

Intressant!

Jag skall bygga om hemma under vår/sommar, men efter det skall jag se om mitt basbehov.

Av inredningsskäl är det bra om basmodulerna kan göras ytte-pytte små (så jag kan ha många...)

Ett par kompakta isobarik subbar drivna av effektstarka klass-d slutsteg känns som en ganska vettig lösning. Eller kanske något PA-slutsteg?

Jag blev lite inspirerad av tvetts isobarik sub. Kanske försöker jag mig på att bygga en sån.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-15 10:59

HSideback skrev:Jag blev lite inspirerad av tvetts isobarik sub. Kanske försöker jag mig på att bygga en sån.

Om du kan så bygg med kon/kon. Tex med elementen mot golvet. Min konfiguration kom till för att magnetiskt avskärma för tvn som står ovanpå subben och för att klara av höjdkravet.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2007-02-15 11:46

Tack för tispet! det blir ju onekligen lite enklare.
En sån där nedåtskjutande sub kan ju bli ganska fin.

Jag gissar att det är rätt enkelt att bygga en sluten låda med två element i isobarik konfiguration på undersidan.

Enkelt passar mig eftersom jag är ganska sopig/oerfaren på att snickra och löda.

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2007-02-15 12:50

Kul att kunna fynda! för BASTA! är verkligen ett fynd!
:)

Sigurd

Svante skrev:
Sigurd_Ruschkowski skrev:Såg på din hemsida, Svante, att om man köper Basta så öppnar man upp just Isobarikdelen :)

Köpte just Basta!

Sigurd

Faktiskt, värsta köp- och säljforumet. :lol:

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2007-02-15 12:55

Halva lådvolymen är inte att förakta om man pratar lådvolymer runt 150L :D

Dubbelt så dyrt element kan jag stå ut med 8)

Sigurd

Kaffekoppen"[quote="Svante skrev:.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-15 13:04

Det kan ju finnas ett dyrare element som kan användas som har rätt parametrar från början. Isobarik körs med fördel bara i basområdet.

Nästa

Återgå till DIY-forum