Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Verkningsgraden blir inte högre, du sänker den istället 3dB vid samma effekt in.
Svante skrev:Vid elementen monterade sida vid sida dubbleras Vas och lådan behöver vara dubbelt så stor. Effekttåligheten blir den dubbla och verkningsgraden stiger med 3 dB. Max utnivå ökar följaktligen med 6 dB.
Svante skrev:Vid isobaric halveras Vas och lådan kan göras hälften så stor. Verkningsgraden sjunker till hälften men effekttåligheten (termiskt) fördubblas totalt. Max utnivå* i en hälften så stor låda är alltså identisk som den för ett element.
tvett skrev:Skulle jag kunna få en liten förklaring på skillnaden verkningsgrad och känslighet?
Jocke skrev:Nu undrar jag bara om det inte är som så att om konarean är densamma som för ett element men impedansen halveras genom parallellkoplling - borde inte känsligheten öka med 3dB? Så brukar man väl resonera i andra sammanhang? 2,83V i 8 Ohm resp 4 Ohm tex.
tvett skrev:Skulle jag kunna få en liten förklaring på skillnaden verkningsgrad och känslighet?
Sigurd_Ruschkowski skrev:Finns ett bra program som simulerar Isobarikkopplingar i serie- och parallellkoppling utav element: Svenska Loudspeaker LAb 3.
Den simulerar inte bara 2 element utan kan simulera 2,4, osv.
Känsligheten ser man lätt hur den ändras vid olika typer av kopplingar.
Sigurd
Svante skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Finns ett bra program som simulerar Isobarikkopplingar i serie- och parallellkoppling utav element: Svenska Loudspeaker LAb 3.
Den simulerar inte bara 2 element utan kan simulera 2,4, osv.
Känsligheten ser man lätt hur den ändras vid olika typer av kopplingar.
Sigurd
Hrrm... Det finns det fler som kan.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Jag misstänker att något av dina program kan det....har tyvärr inte järnkoll på dina program - det kanske jag borde ha![]()
Kan ditt program det oxå? Vilket av dem?
Klarar det även serie- och parallellkoppling?
Loudspeaker Lab är enkelt att anv men saknar lite överskådlighet.
LSPCAD är lite för komplxt för mig just nu.
Leap likaså.
En fördel med Isobarik är att man kan koppla elementen så att distorsionen minskar. Push-pull tror jag det kallas. Några övertoner tar ut varandra![]()
Sigurd_Ruschkowski skrev:Såg på din hemsida, Svante, att om man köper Basta så öppnar man upp just Isobarikdelen![]()
Köpte just Basta!
Ska bli intressant att lära mig Basta - planerar att bygga just en Isobarikhögtalare![]()
för att bla få ned volymbehovet.
Sigurd
Precis! Halverad känslighet kompenseras av dubbla känsligheten pga halverat motstånd vid parallellkoppling.Naqref™ skrev:Svante skrev:Vid isobaric halveras Vas och lådan kan göras hälften så stor. Verkningsgraden sjunker till hälften men effekttåligheten (termiskt) fördubblas totalt. Max utnivå* i en hälften så stor låda är alltså identisk som den för ett element.
D v s i praktiken så blir känsligheten (jämfört med ett element) densamma om man parallellkopplar men 6dB lägre om man seriekopplar.
Kaffekoppen skrev:Precis! Halverad känslighet kompenseras av dubbla känsligheten pga halverat motstånd vid parallellkoppling.Naqref™ skrev:Svante skrev:Vid isobaric halveras Vas och lådan kan göras hälften så stor. Verkningsgraden sjunker till hälften men effekttåligheten (termiskt) fördubblas totalt. Max utnivå* i en hälften så stor låda är alltså identisk som den för ett element.
D v s i praktiken så blir känsligheten (jämfört med ett element) densamma om man parallellkopplar men 6dB lägre om man seriekopplar.
Slutsats: Man får ett dubbelt så dyrt element som klarar sig med halva lådvolymen!
HSideback skrev:Jag blev lite inspirerad av tvetts isobarik sub. Kanske försöker jag mig på att bygga en sån.
Svante skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Såg på din hemsida, Svante, att om man köper Basta så öppnar man upp just Isobarikdelen![]()
Köpte just Basta!
Ska bli intressant att lära mig Basta - planerar att bygga just en Isobarikhögtalare![]()
för att bla få ned volymbehovet.
Sigurd
Faktiskt, värsta köp- och säljforumet.
Kaffekoppen"[quote="Svante skrev:.
Slutsats: Man får ett dubbelt så dyrt element som klarar sig med halva lådvolymen!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster