Moderator: Redaktörer
Naqref™ skrev:Räkna på en port som har en diameter som är roten ur två gånger de befintliga portarna.
D v s 50 * sqrt(2) = 70.7106781 mm
Martin skrev:Nej, dubbla arean innebär dubbla längden. Diametern förhåller sig till arean med rotenur(2) så om du istället vill ha en port med samma area som två 50mm portar så blir den ca 70mm i diameter.
Martin skrev:Nej, dubbla arean innebär dubbla längden. Diametern förhåller sig till arean med rotenur(2) så om du istället vill ha en port med samma area som två 50mm portar så blir den ca 70mm i diameter.
The effective mass of the part is largely determined by the length of the port divided by the square of the diameter of the port. In addition, there is what is called the "end coprrection" factor which effectively makes the port appear longer than it really is.
For a given system design, then, the port must provide the right amount of acoustic mass to tune the system properly. Given the interelation between length and diameter and end correction, there are a LOT of choices. If the designer though the port diameter should be larger, then the length of the port MUST be longer to get the same effective acoustic mass.
Now, remeber that end correction we talked about? That exists because as the air is moving in and out of the port, it tends to keep traveling in a straight line once it's moved from the end of the port AS IF the port was still there, simply due to the physical inertia of the air. So the port ACTS us if it's a little longer. Depending upon whether the port end flush with a baffle ("flanged") or hangs out in the middle of the air ("unflanged") the correction factor can be of the order of 0.42 to 0.3 times the diameter of the port, respectively For a conventional port, say, 2" in diameter, with one end flush with the baffle, the other free on the interior, the end corrections would add 2*0.42 + 2*0.3 or almost 1 1/2" to the effective length of the port.
In the case of the BBC designs, it was decided quite deliberately, to use a smaller diameter port. One of the smaller 8" 2-way designs utilized a port with an effective diameter of about 2", and was simply a hole cut in the front baffle. the front baffle was 1/2" thick, added to the 1 1/2" end corrections applied, results in an effective acoustical length of 2".
Richard skrev:Nu ska jag bli fruktansvärt subjektiv.( Hoppas ni står ut med mig )
Jag har byggt ett antal högtalare på amatörnivå och provat med dubbla basreflexrör och enkla. Rörens längd har varit enligt boken.
För mig har det alltid låtit sämre med dubbla basrör. Fråga mig inte varför.
Det vore intressant med synpunkter och erfarenheter om detta.
Svante skrev:Richard skrev:Nu ska jag bli fruktansvärt subjektiv.( Hoppas ni står ut med mig )
Jag har byggt ett antal högtalare på amatörnivå och provat med dubbla basreflexrör och enkla. Rörens längd har varit enligt boken.
Nej, jag ska inte fråga varför, men kanske hur? På vilket sätt har det låtit sämre? Kan du beskriva skillnaden?
När du säger enligt boken, vilken bok är det (alltså, hur räknade du)? Om du har jämfört två i övrigt likadana system, har du kollat att avstämningsfrekvensen verkligen blev samma med en mätning?
Castor skrev:jag använde Winisd ist när jag laborera och dubbel längt vid två likadana rör blir det inte, utan längden blir längre....
Svante skrev:L2=2*L1+alfa*2*r1, dvs röret ska vara lite längre än dubbelt så långt.
Richard skrev:Återigen ett mycket subjektivt svar: Basen blev betydligt sämre artikulerad. Enligt boken=2 rör med samma diameter, dubbelt så långa som ett rör.
( detta är kanske fel )
Jag hade inte kollat om avstämningsfrekvensen var samma med hjälp av en mätning.
Richard skrev:Nu ska jag bli fruktansvärt subjektiv.( Hoppas ni står ut med mig )
Castor skrev:två ø40 mm ger, om jag har rätt för mig, samma area som en (1) ø63 mm. (med rätt längder givet)
Naqref™ skrev:2st rör på 40mm motsvarar alltså 1 rör på 40*rot(2)=57mm
Kaffekoppen skrev:Richard skrev:Nu ska jag bli fruktansvärt subjektiv.( Hoppas ni står ut med mig )
Oftast verkar man för liten dimension när man använder dubbla rör eftersom rörlängderna annars kan bli toklånga.
Richard skrev:Tack Svante för förklaringen! Två rör blir alltså inte exakt dubbelt så långa som ett. Kanske därför det subjektivt blev sämre, eftersom jag avstämt fel.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 232 gäster