Hej!
Tacksam för hjälp med detta: Kan man "löda ihop" två delningsfilterspolar på t ex 1,6 mH för att få värdet 3,2 mH. Serie eller parallellt? Är det överhuvudtaget möjligt?
Tacksam för svar, eftersom filterbygge inte är min starka sida...
Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:1.6mH spolarna är vanligtvis lindade med tunnare tråd med högre resistans. Således är två 1,6mH spolar mer resistiva än 1 3,2mH spole.
Eller har jag fel?
Svante skrev:Mja, det gäller att L=2*L1 om inte magnetfältet från den ena läcker över till den andra. Om det läcker över fullständigt och i motfas så blir induktansen nära noll. Om det läcker över fullständigt och i medfas så blir induktansen L=4*L1. Det senare är att föredra eftersom resistansen bara fördubblas (i alla fallen). Det är ju så man gör när man lindar en ny spole; dubbelt så många varv, fyra gånger så mycket induktans. L~n².
Kranzberg skrev:Svante skrev:Mja, det gäller att L=2*L1 om inte magnetfältet från den ena läcker över till den andra. Om det läcker över fullständigt och i motfas så blir induktansen nära noll. Om det läcker över fullständigt och i medfas så blir induktansen L=4*L1. Det senare är att föredra eftersom resistansen bara fördubblas (i alla fallen). Det är ju så man gör när man lindar en ny spole; dubbelt så många varv, fyra gånger så mycket induktans. L~n².
Slutsats: Inget vidare bra att seriekoppla två spolar.
Eller hur?
Kranzberg skrev:Tack för alla svar.
Inte seriekopplar jag två spolar. Det verkar inte vara lämpligt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 216 gäster