Gitarr-DIY...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MHo

Gitarr-DIY...

Inläggav MHo » 2007-02-11 01:56

Inte direkt HIFI kanske men men...

Fick äntligen de beställda Bill Lawrence-mickarna till min Highway One-strata nu i veckan.

1 st L-298SL för lead position
1 st L-280SM för middle position
1 st L-280SN för neck position

Idag var det dags för lite gitarr-operation...

En del inspiration till modifieringarna hämtades på den här sidan på Guitarnuts, dock följdes inte guiden helt...

Bild
Patienten sövd och placerad på operationsbordet, redo för operationen.
Till höger syns de nya mickarna samt 2 st nickles som Becky skickade med för att användas vid höjdinställning av mickarna när allt är klart...

Bild
Kabelhärva i originalskick. Ganska rörigt faktiskt.se

Bild
Närbild på kontrollerna.

Bild
Närbild på telejacket.

Bild
Strata i molekyler!

Bild
Skärmade baksidan av plektrumskyddet samt kaviteterna för mickar/kontrollerna. Tanken är att det ska bli en komplett skärm runt alltihopa när man lägger plektrumskyddet på plats igen. Inte det snyggaste man gjort, men förhoppningsvis effektivt.

Bild
Nya mickar på plats och kablage ditlött. För att undvika jordloopar är all signaljord samlad i en punkt (benet längst till höger på volympotten) och signaljorden är skild ifrån skärmningsfolien. Stall/strängar etc är anslutna till skärmen.

Bild
Eftersom Bill Lawrence-mickarna var djupare än originalen (vilket syns tydligt på bild 5) blev jag tvungen att plocka bort halsen för att få tillbaka allt på plats igen.

Bild
Tydligen tillverkades kroppen den 23/7 2002...

Bild
... och halsen den 8/8 2002 (på min sons 8:e födelsedag!)

Bild
Då var allt på plats igen och nya strängar ditsatta...

Hur blev det då?

ujujuj! :D 8O Den blev verkligen helt knäpptyst! ... Nja, alltså inte tyst på det viset... Den ylar på ordentligt när man spelar! Betydligt högre utnivå än innan känns det som... Det som ger det största intrycket är dock när man slutar spela... Då blir det absolut tyst! :D

Ni som har gitarr med single-coil mickar känner alla till det hemska 50 Hz-brummet, men jag känner inte igen mig alls längre... Det är helt väck! Fantastiskt!

Ja hade höga förväntningar, men det här blev ännu bättre än jag väntat mig!

Nu måste jag spela lite till....

/MHo

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-02-11 02:44

Snyggt!

Hoppas du blir lika go och glad med dina BL som jag är med mina!

/Jocke

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-11 03:08

Kul att se. Tack för en trevlig tråd! :)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-11 10:07

Blev du också av med det där knäppande ljudet när du först kommer i kontakt med strängar/stall?

Har planka med humbuckers och funtar på att skärma för att fåt lite tystare.

/Peter

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-11 10:36

Vilket fint jobb! Detta kan sakert inspirera sonen till framtida modifieringar... 8)

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2007-02-11 12:31

Piotr skrev:Blev du också av med det där knäppande ljudet när du först kommer i kontakt med strängar/stall?

Har planka med humbuckers och funtar på att skärma för att fåt lite tystare.

Nej, knäppandet är inte helt borta och det är lite svårt att avgöra om det blivit mindre än tidigare eftersom det brummade så mycket förut... :)
Jag har inte nåt extremt knäppande, inget jag stört mig på hittills i alla fall...

Har lite svårt att se hur man skulle bli av med knäppandet... Det skulle vara med ett antistatarmband fäst vid stallet då möjligen... :)
/MHo

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-11 13:21

Ja eller så får man se till att ha intim kontakt med plankan hela tiden. :)

/Peter

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2007-02-11 13:41

Jocke skrev:Snyggt!

Hoppas du blir lika go och glad med dina BL som jag är med mina!

/Jocke

Tackar... Är ganska go och glad hittills i alla fall... :roll:

/MHo

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-02-11 13:51

Jag har ett tips. Ta bort papperslappen som sitter på halsen där den dras ihop med kroppen. Jag fattar inte att Fender kan sätta dit något slikt. Det är viktigt för klang och sustain att kontakten mellan hals och kropp är så "stor" och trären som möjligt. Papperet funkar som en stötdämpare. Egentligen ska tiltjusteringen också bort eftersom även den minskar kontaktytan.

Bild

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2007-02-11 13:57

Flint skrev:Jag har ett tips. Ta bort papperslappen som sitter på halsen där den dras ihop med kroppen. Jag fattar inte att Fender kan sätta dit något slikt. Det är viktigt för klang och sustain att kontakten mellan hals och kropp är så "stor" och trären som möjligt. Papperet funkar som en stötdämpare. Egentligen ska tiltjusteringen också bort eftersom även den minskar kontaktytan.

OK, tack för tipset! Jag ska fundera på det nästa gång jag byter strängar, just nu sitter jag nöjd och vill bara spela... Inget fel på sustainen heller, men ännu bättre kan ju inte skada...

/MHo

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-02-11 14:32

Bassträngarna får mer twang och håller längre innan dom blir luddiga.

Återgå till DIY-forum