valuetronic (igen)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

valuetronic (igen)

Inläggav celef » 2007-02-14 00:39

har någon beställt/köpt/byggt något av dom? grejjorna känns lite muggiga (men kan ju ändå vara bra!) och den tekniska informationen känns inte på topp, vågar man beställa eller blir man lurad? (är intresserad av ett element!)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Keld

Inläggav Keld » 2007-02-14 01:53

Valutronic (utan e) har jag beställd från o fått grejor utan krångel.
Jag tror att dom flesta elementen är Monacor. har inte kollat nuvarande utbud.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2007-02-14 10:18

Valutronic avhandlades senast här;

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 39&start=0
Ha en fortsatt trevlig dag.

manw

Inläggav manw » 2007-02-14 13:38

En kompis byggde ett par SQ50 eller vad de nu hette, har inte hört dem klara dock. Elementen tror jag inte är så illa, men delningsfiltret hade undermåliga komponenter, och jag undrar hurpass man provat ut det...

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2007-02-14 17:56

jag har mailat Valutronic och frågat om hur man tog fram filtret och jag ville oxå se mätningar på dem (SQ-50).

-Filtret var framlyssnat och inga mätningar fanns (som man ville skicka mig i alla fall). Men det finns väl flera fabrikat där inga mätningar redovisas utan att det för den skull behöver vara dåliga produkter. Det skulle vara roligt om någon från Valutronic ville ge sig till känna här på forumet och berätta om sina produkter.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-02-14 18:28

Prozac skrev:jag har mailat Valutronic och frågat om hur man tog fram filtret och jag ville oxå se mätningar på dem (SQ-50).

-Filtret var framlyssnat och inga mätningar fanns (som man ville skicka mig i alla fall). Men det finns väl flera fabrikat där inga mätningar redovisas utan att det för den skull behöver vara dåliga produkter. Det skulle vara roligt om någon från Valutronic ville ge sig till känna här på forumet och berätta om sina produkter.

Om de nu har byggt högtalaren helt utan att mäta går den ju fetbort i min värld. Så urbota korkat det vore och dessutom ett bevis på att de inte vet vad de håller på med. IMHO...

Självklart finns det produkter där mätningar inte redovisas vilka trots det är utmärkta produkter.

niclas

Inläggav niclas » 2007-02-14 18:40

Vet inte hur poppis det är att länka till andra forum, men på minhembio.com finns en tråd om Valutronic MB-50/SQ-50. Verkar väl inte vara jättebra direkt, men med ett nytt delningsfilter så... :)

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=130767

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-02-14 21:11

Tycker det är trevligt att snickra, har rätt vettig precision i min träverkstad och hade en omgång Philipselement över så jag byggde Valutronics variant på kvartsvågspipa, VH1 tror jag de kallar sitt Voighthorn, för några år sen.
Testade också att köpa deras rekommenderade element när jag saknade mellanregister i dem efter ett tag. Det blev onekligen bättre vilket borde antyda att man vet lite vad man snackar om där.
Det är ju lite kul att kunna spela ohemult högt och så men till slut tyckte jag storleken var lite väl pubertal i vardagsrummet så de fick ge vika för ett par B&W DM2 för basdjupet och ett par JBL 120ti för tryckets skull kopplade till NAD3400 (JBL) och NAD2600 (de mera trögdrivna B&W). Dessutom fick jag såväl klar diskant och vettigt mellanreg. Inte så renlärigt men det låter bra...

Å andra sidan fick jag ett rejält dåligt råd när jag frågade (och gick på rådet) att samma element (Monacor med QTS 1) passar utmärkt som utbyteselement i en Mirsch OM3-28 -låda, alltså att samma element passar i en kvartsvågspipa som i en sluten låda på 28 liter och om jag fattar saken rätt så är detta ett ganska orealistiskt råd från någon som kan högtalarbyggeri. När jag sedan renoverade orginalbasarna och satte in dem blev basen i OM-högtalarna avgjort bättre. Har lite svårt för att släppa att man gått på en nit för man litade på någon som sa att han fattade.

Min känsla av Valutronic är att de väl gör vad de tror på och till rimliga priser, kanske lite för kaxiga i sin självbild Själv har jag sedan mitt försök insett att man för samma pengar finna, renovera och njuta av allt gammalt, välkonstruerat och välljudande som ingen bryr sig om.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-02-15 00:51

monacor verkar vara märket på de använda elementen

hittade en annan försäljare av samma element men till lägre pris, jag vänder mig nog dit istället

intressant länk från niclas, en mätning säger egentligen inte mycket men lite att konstruktionen inte är på topp

tack för edra svar
Bikinitider

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2007-02-15 08:48

celef skrev:hittade en annan försäljare av samma element men till lägre pris, jag vänder mig nog dit istället

tack för edra svar

Du kan inte tänka dig att dela med dig av vem återförsäljaren var och eventuell adress till deras hemsida etc? :)

Det är ju alltid intressant att känna till alla alternativa elementleverantörer!

/MHo

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-02-16 00:51

nu ska vi se, jag kommer nu inte ihåg firmans namn men jag googlade på elementnamnet å då dök det upp en massa (ett par iaf) träffar

jag är torsk på koaxialer och blev lite intresserad av valutronics bilkoax, på annan firma var dom nästan hälften så dyra
Bikinitider

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2007-02-16 09:29

Jag har för mig att detta är Monacor elementen i fråga:
Diskant: Monacor DT-280
Bas: Monacor SPH-170

manw

Inläggav manw » 2007-02-16 10:16

När polaren Per byggde SQ-50, 2004 så hette basen LS18532, och diskanten LST9221. Kanske sak samma under annan typbeteckning?

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2007-02-16 11:26

Japp de nummren står på Valutronics hemsida som artikelnummer... Men jag vet att det är Monacor som säljer till Valutronic och jag har inte sett dem under de numnren på Monacors hemsida.

Söker man på google hittar jag inte mycket, som inte handlar om SQ-50 eller så handlar det om annat än högtalare.

Så jag tror detta är Valutronic artikelnummer.
Senast redigerad av GrodanB 2007-02-16 14:19, redigerad totalt 3 gånger.

manw

Inläggav manw » 2007-02-16 11:39

Jo, jag förstod att det var Monacor, de kanske har försökt dölja elementens ursprung :?: Verkar lite märkligt det där företaget :?

Återgå till DIY-forum