av henriksch » 2007-02-14 21:11
Tycker det är trevligt att snickra, har rätt vettig precision i min träverkstad och hade en omgång Philipselement över så jag byggde Valutronics variant på kvartsvågspipa, VH1 tror jag de kallar sitt Voighthorn, för några år sen.
Testade också att köpa deras rekommenderade element när jag saknade mellanregister i dem efter ett tag. Det blev onekligen bättre vilket borde antyda att man vet lite vad man snackar om där.
Det är ju lite kul att kunna spela ohemult högt och så men till slut tyckte jag storleken var lite väl pubertal i vardagsrummet så de fick ge vika för ett par B&W DM2 för basdjupet och ett par JBL 120ti för tryckets skull kopplade till NAD3400 (JBL) och NAD2600 (de mera trögdrivna B&W). Dessutom fick jag såväl klar diskant och vettigt mellanreg. Inte så renlärigt men det låter bra...
Å andra sidan fick jag ett rejält dåligt råd när jag frågade (och gick på rådet) att samma element (Monacor med QTS 1) passar utmärkt som utbyteselement i en Mirsch OM3-28 -låda, alltså att samma element passar i en kvartsvågspipa som i en sluten låda på 28 liter och om jag fattar saken rätt så är detta ett ganska orealistiskt råd från någon som kan högtalarbyggeri. När jag sedan renoverade orginalbasarna och satte in dem blev basen i OM-högtalarna avgjort bättre. Har lite svårt för att släppa att man gått på en nit för man litade på någon som sa att han fattade.
Min känsla av Valutronic är att de väl gör vad de tror på och till rimliga priser, kanske lite för kaxiga i sin självbild Själv har jag sedan mitt försök insett att man för samma pengar finna, renovera och njuta av allt gammalt, välkonstruerat och välljudande som ingen bryr sig om.