Linjeomkopplare för analog 5.1 eller 7.1 källor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Lennart

Linjeomkopplare för analog 5.1 eller 7.1 källor

Inläggav Lennart » 2007-02-18 16:02

Har idag en TagMclaren AV32R med analog 5.1 ingång som är "by-pass" förbi den digitala domänen. Nu snart ska ytterliggare en dvd-spelare införskaffas och det blir nog en Toshiba HD-XE1.

Då kommer vi till problemet: Önskar att från båda mina DVD-spelare kunna koppla 5.1 analogt till AV32:an.

Har ni tips hur man bygger en bra omkopplarbox med två 5.1/7.1 ingångar samt en 5.1/7.1 utgång?

1./ Behöver råd vilken "kvalitetsomkopplare" man ska välja.

2./ Kan man använda sig av en gemensam "jordpunkt" i lådan.

3./ Kabeldragning, vanlig oskärmad kabel i lådan?

4./ Några problem med "överhörning" dvs. bör man beakta avstång mellan respektive ledare?

5./ Finns någon sådan här box att köpa?

Tack på förhand för Edra tips!

/Lennart

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-02-19 00:31

Problemet är att kvalitetsomkopplare (vrid-modell) med många pooler blir ganska ordentligt dyra. Ofta blir det så dyrt att det är klart mera lönsamt att bygga med reläer. Du behöver förståss fortfarande någon form av omkopplare/switch/knapp eller fjärr, men då pratar vi om någon enkel snorbillig enpolig sak.

Jordpunkt går bra att dela i hela lådan, men om du har riktig otur så kan du få jordloopar med brum etc, och då det bara blir en minimal fördyrning så skulle jag föreslå att du switchar jorden också.

Oskärmad kabel duger ofast utmärkt. Vid ökande längd på kablarna så ökar normalt störningarna och därmed även vinsten med skärmade kablar.

Om du är riktigt ful så kan du koppla in båda på samma uttag. Dvs helt elektiskt ihopkopplat, ingen switchning, inga relän etc. Då behöver du bara använda kablar med splitter eller bygga dig en specialkabel (Y-kabel för 5.1 eller 7.1). Ett revligt alternativ eftersom det gör att du slipper ha en låda till.

Lennart

Inläggav Lennart » 2007-02-19 07:02

Silvervarg: Tack för ditt svar, ditt sista stycke - y-kabel låter som en enkel och genial lösning. Inga kända problem med detta som tex. lastkänslighet mm. ?

/Lennart

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-19 10:22

Hur ser omkopplaren ut??? X-väg, Y-pol där X och Y är vaddå??

Jag skulle testa med en vanlig vridomkopplaret från ELFA eller varför inte från Conrad - där plockade jag en 2P-12V-omkopplare till mitt nya försteg.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-02-19 21:13

y-kabel låter som en enkel och genial lösning. Inga kända problem med detta som tex. lastkänslighet mm. ?

Om du spelar båda spelarna samtidigt så kommer det att låta konstigt :-)

Skämt åsido så ser jag inga problem i praktiken. Möjligen kan man mäta fram ett extremt litet tapp i lågbasen. Typ 0.01dB tapp vid 20Hz, dock bara om man har båda källorna påslagna samtidigt.

Återgå till DIY-forum